به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

اجرا گذاشتن مهریه

اجرا گذاشتن مهریه

اگر به دنبال آسان ترین روش اجرا گذاشتن مهریه و آشنایی با شرایط و قوانین اجرا گذاشتن مهریه هستید، این مقاله برای شماست. در این مقاله سعی کرده ایم به صورت جامع شما را با اجرا گذاشتن مهریه و شرایط و ضوابت آن آشنا کنیم، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اجرا گذاشتن مهریه
اجرا گذاشتن مهریه

به اجرا گذاشتن مهریه یعنی چه

همانطور که میدانید مهریه یک تعهد مالی است که هنگام عقد مرد متعهد میشود که به زن بپردازد. مهریه میتواند پول، سکه و یا مال غیر منقول باشد. توجه داشته باشید که هنگام عقد حتما باید مهریه ذکر شود در غیر این صورت عقد باطل خواهد شد چرا که مهریه دین است و بر عهده مرد می باشد.

اگر قصد به اجرا گذاشتن مهریه را دارید در قسمت های پایین تر به نحوه اجرا گذاشتن مهریه و همینطور شرایط و ضوابط آن خواهیم پرداخت.

برای گرفتن مهریه از کجا شروع کنیم

بسیاری از مواقع ممکن است با همسر خود به مشکل خورده و قصد به اجرا گذاشتن و گرفتن مهریه خود را داشته باشید، در ابتدای کار باید به دادگاه خانواده مراجعه کرده و اولین درخواست خود را در رابطه با گرفتن مهریه اعلام کنید.

توجه داشته باشید که در قانون جدید گرفتن مهریه، مهریه تا 110 سکه تمام بهار آزادی ضمانت اجرای جلب دارد به عنوان مثال اگر مرد تا 110 سکه را پرداخت کند ولی باقی آن را پرداخت نکند، امکان زندانی کردن شوهر وجود ندارد در این صورت مابقی مهریه می تواند با معرفی اموال مرد به دادگاه صورت بگیرد.

لازم به ذکر است مهریه باید جنبه مالی داشته و پول و یا سکه باشد، چرا که در قانون گرفتن مهریه و اجرا گذاشتن مهریه حتما مهریه باید جنبه مالی داشته باشد تا بتوانید اقدام به دریافت آن کنید.

همچنین مهریه باید اندازه مشخص و از پیش تعیین شده ای باشد در غیر این صورت مهریه باطل است.

بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه
بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه

بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه

بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه، اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه می باشد. شما به دو روش میتوانید مهریه خود را به اجرا بگذارید، لازم به ذکر است که شما ابتدا باید فرم اجرا گذاشتن مهریه را از طریق دادگاه ثبتی ثبت کنید تا در صورتی که دیگر نتوانستید از طریق دادگاه ثبت مهریه را از مرد دریافت کنید راه شماره 2 یعنی دادگاه را انتخاب کنید.

البته میتوان گفت روش هایی که وکیل مهریه رایگان در اختیار شما قرار میدهد قطعا بهترین روش گرفتن مهریه خواهد بود.

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه

همان طور که بالا تر نیز گفته شد دریافت مهریه از مرد باید عقد انجام بگیرد. بعد عقد به صورت قانونیشما میتوانید مهریه خودتان را از همسر خود درخواست نماید.

برای اینکه بتوانید مهریه را به اجرا بگذارید باید اصل سند ازدواج، کارت ملی و شناسنامه رابه دادگاه ثبتی ببرید و همراه خود داشته باشید. بعد از آن می توانید از طریق وکلای مختلف برای به اجرا گذاشتن مهریه خود اقدام نمایید.

اگر میخواهید اقدام به جدایی و طلاق کنید حتما از یک وکیل طلاق مشاوره گرفته و برای انجام امور اداری و حقوقی، وکیل خود را همراه خود داشته باشید.

 برای اجرا گذاشتن مهریه کجا باید رفت
برای اجرا گذاشتن مهریه کجا باید رفت

برای اجرا گذاشتن مهریه کجا باید رفت

یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که همواره ذهن شما را درگیر کرده است این است که برای اجرا گذاشتن مهریه کجا باید رفت، همانطور که بالاتر نیز گفته شد ابتدا باید از طریق دادگاه ثبتی اقدام کرده و در صورت عدم توان گرفتن مهریه از همسر از طریق دادگاه اقدام نمایید.

اجرا گذاشتن مهریه به صورت اینترنتی

امروزه یکی از بهترین راه ها برای اینکه مهریه خود را به اجرا بگذارید وبسایت می باشد. شما میتوانید از طریق دادگاه ثبتی به صورت اینترنتی مهریه خود را به اجرا بگذارید. داخل فرم گرفتن مهریه مواد قانونی قابل استناد اجرای مهریه در اداره اجرای ثبت ذکر شده است که می بایست آن ها را کامل خوانده و بعد اقدام به پر کردن فرم کنید.

مواد قانونی اجرای مهریه عبارتند از:

ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی
به مجرد عقد زن مالک مهر میشود و میتواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.
تبصره (الحاقی ۱۳۷۶/۴/۲۹) – چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دادگستری و وزارت امور اقتصادی و دارائی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 22 قانون حمایت خانواده
هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد ، وصول آن مشمول مقررات ماده (2) قانون اجرای محکومیت های مالی است . چنانچه مهریه ، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد ، فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است . رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است .

بند (ب) ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا از طریق ادارات اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اجرای می‌­شوند. ادارات مذکور مکلفند بلافاصله پس از تقاضای اجراییه نسبت به شناسایی و توقیف اموال مدیون اقدام کنند. چنانچه مرجع مذکور نتواند ظرف مدت دو ماه از تقاضای اجرا، نسبت به شناسایی و توقیف اموال متعهد سند، اقدام کند یا ظرف مدت شش ماه نسبت به اجرای مفاد سند اقدام نماید، متعهد سند می تواند با انصراف از اجرای مفاد سند به محاکم دادگستری رجوع کند.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با اینکه گرفتن مهریه بدون طلاق چه شرایطی دارد حتما مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

ماده 21 آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی
از تاریخ ابلاغ اجرائیه متعهد باید ظرف ده روز مفاد آن را به موقع اجراء بگذارد یا ترتیبی برای پرداخت دین خود بدهد یا مالی معرفی کند که اجرای سند را میسر گرداند. اگر خود را قادر به اجرای مفاد اجرائیه نداند باید ظرف همان مدت صورت جامع دارائی خود را به مسئول اجراء بدهد و اگر مالی ندارد صریحاً اعلام کند. بدهکاری که در مدت مذکور قادر به پرداخت دین خود نبوده مکلف است هر موقع که متمکن از پرداخت تمام یا قسمتی از بدهی خود گردد آن را بپردازد.
تبصره ـ مقررات این ماده مانع نمی‌شود که بستانکار هر وقت مالی از مدیون به‌دست آید به تعقیب اجرائیه و استیفای طلب خود اقدام کند.

پیشنهاد میکنیم از یک وکیل خانواده حرفه ای و کار بلد برای به اجرا گذاشتمن مهریه خود در قدم های اولیه کمک بگیرید اگر نمیدانید وکیل خانواده کیست و چه ویژگی هایی را باید دارا باشد مقاله وکیل خانواده کیست را مطالعه کنید.

 به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول میکشد
به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول میکشد

به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول میکشد

برای پاسخ به این سوال باید گفت معمولا اقدام و دریافت حکم جلب مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید اما مدت زمان دادرسی و دریافت مهریه طولانی خواهد بود و گاهی ممکن است متناسب با پرونده حتی تا چند سال نیز طول بی انجامد.

به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق

آیا به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق ممکن است؟ پاسخ این سوال “بله” می باشد. زن چه در خانه شوهر باشد چه در جای دیگر میتواند اقدام به دریافت مهریه خود و به اجرا گذاشتن آن کند. چرا که از لحضه ی عقد مرد موظف است که هر زمانی که زن اقدام کرد مهریه را به او بپردازد.

عواقب اجرا گذاشتن مهریه

از آنجا که گرفتن مهریه نیازی به طلاق ندارد و زن میتواند در کنار همسر خود زندگی کرده و همزمان مهریه خود را دریافت کند همواره این مسئله بیانگر نارضایتی زوجین از یکدیگر است و نشان دهنده ی عدم وابستگی بین زوجین و عدم تمایل به زندگی با یکدیگر می باشد.

برای اجرا گذاشتن مهریه چقدر پول لازمه
برای اجرا گذاشتن مهریه چقدر پول لازمه

برای اجرا گذاشتن مهریه چقدر پول لازمه

هزینه ی به اجرا گذاشتن مهریه و هزینه دادرسی برای مهریه 5/3 درصد کل مبلغ مهریه می باشد. اکنون مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی، هزینه به اجرا گذاشتن مهریه اگر خواسته یا بهای خواسته تا مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال باشد به میزان۵ /۲ درصد ارزش خواسته خواهد بود و نسبت به مازاد بر آن ۳/۵ درصد ارزش خواسته است.

هزینه اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت

هزینه دادرسی اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت در مرحله بدوی تا مبلغ دویست میلیون ریال معادل دو ونیم درصد و مازاد بر آن معادل سه و نیم درصد بهای خواسته می باشد.

هزینه اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه

هزینه به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه در مرحله تجدید نظر معادل چهار و نیم درصد بهای خواسته می باشد.

هزینه دادرسی مهریه
هزینه دادرسی مهریه

هزینه دادرسی مهریه

همانطور که بالاتر نیز گفته شد هزینه دادرسی مهریه از طریق ثبت در مرحله بدوی تا مبلغ دویست میلیون ریال معادل دو ونیم درصد و مازاد بر آن معادل سه و نیم درصد بهای خواسته می باشد.

تفاوت اجرای مهریه از طریق ثبت و دادگاه

تفاوت اجرای مهریه از طریق ثبت و دادگاه در این است صدور اجراییه ازطرف دفتر خانه و صدور حکم از طرف دادگاه می باشد و تفاوت دیگر این است که مدت زمان در صدور اجراییه ازطرف دفتر خانه نسبت به دادگاه کمتراست بخصوص اگر زوج دارای مال قابل توقیف باشد.

وکیل اجرای مهریه
وکیل اجرای مهریه

وکیل اجرای مهریه

یکی از بهترین روش های به اجرا گذاشتن مهریه و گرفتن آن از مرد انتخاب یک وکیل حرفه ای می باشد، وکیل اجرای مهریه تمامی راه ها و روش های آسان و سریع را برای به اجرا گذاشتن مهریه پیش روی شما قرار داده و مدت زمان گرفتن مهریه را برای شما کمتر خواهد کرد. پیشنهاد میکنیم برای سریع تر گرفتن مهریه خود و بدون دردسر بودن مسیر دعاوی حتما یک وکیل حرفه ای را برای خود انتخاب کنید.

هزینه وکیل برای اجرای مهریه

هزینه وکیل برای اجرای مهریه متناسب با مهارت و همینطور سابقه وی متغیر است، هزینه وکیل اجرای مهریه متناسب با مراتب و شرایط و پیچیدگی های پرونده مورد نظر متفاوت است و بستگی به شرایط آن دارد.

همینطور حق الوکاله بر اساس تعرفه قانون در پرونده های مالی براساس میزان آن به طور درصدی به وکیل تعلق میگیرد.

به اجرا گذاشتن مهریه یعنی چه؟

مهریه یک تعهد مالی است که هنگام عقد مرد متعهد میشود که به زن بپردازد. مهریه میتواند پول، سکه و یا مال غیر منقول باشد.

اجرا گذاشتن مهریه به صورت اینترنتی امکان پذیر است؟

یکی از بهترین راه ها برای اینکه مهریه خود را به اجرا بگذارید وبسایت می باشد. شما میتوانید از طریق دادگاه ثبتی به صورت اینترنتی مهریه خود را به اجرا بگذارید

برای گرفتن مهریه از کجا شروع کنیم؟

مهریه باید جنبه مالی داشته و پول و یا سکه باشد، چرا که در قانون گرفتن مهریه و اجرا گذاشتن مهریه حتما مهریه باید جنبه مالی داشته باشد تا بتوانید اقدام به دریافت آن کنید.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
4.7 3 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت