به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

تعریف چک در قانون تجارت

تعریف چک در قانون تجارت

چک به برگه ای میگویند که افراد به جای پول نقد از آن استفاده میکنند. در واقع چک زمانی صادر می شود که فردی مقداری پول داخل حساب خود دارد و میخواهد آن را به صورت چک به فرد دیگری برپدازد. در این مقاله به بررسی چک، انواع آن و تعریف چک در قانون تجارت می پردازیم.

پیشنهاد می کنیم برای پیشبرد بدون دردسر دعوای حقوقی خود، برای دریافت یک مشاوره حقوقی تلفنی حرفه ای و البته رایگان، همین حالا از مشاوره رایگان بهترین وکیل چک در تهران استفاده کنید. 02188939832 و 09127654109

چک چیست
چک چیست

چک چیست

همانطور که بالا تر گفته شد در تعریف چک شما، میتوانید با استفاده از آن پولی که در بانک دارید را برداشت یا به شخص دیگری حواله کنید.

بر اساس تعریف متخصصین این حوزه چک یک سند تجاری می باشد که بانک برای استرداد وجه و اعتبار قابل استفاده یا انتقال آن به اشخاص دیگر به صاحب حساب می دهد.

البته صاحب حساب برای دریافت چک باید شرایط لازم را داشته باشد. طبق قانون چک باید بر روی بانک کشیده شود، به این معنی که محال علیه چک باید بانک باشد. چک هایی که موسسات مالی و صندوق های قرض الحسنه صادر می کنند چک هستند، اما حمایت های قانونی صدور چک شامل آن ها نمی شود.

با توجه به گفته های بالا متوجه شدیم که گرفتن چک از بانک شرایط مخصوص به خود را دارد که در صورت نداشتن یکی از این شرایط شما قادر به دریافت چک نخواهید بود.

انواع چک بانکی
انواع چک بانکی

انواع چک بانکی

برای پاسخ به این سوال انواع چک های موجود کدامند باید بگوییم چک بانکی انواع متفاوتی دارد که در این بخش انواع اصلی چک بانکی را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار داده ایم:

  • چک بانکی عادی
  • چک بانکی تایید شده
  • چک بانکی تضمین شده

چک بانکی عادی یکی از مرسوم‌ترین انواع چک بانکی است که صاحب چک، از حساب جاری خود، اقدام به صدور چک در وجه حامل یا شخص معین می کند. برای نقد کردن چک بانک عادی دارنده چک باید به یکی از شعب بانک صادرکننده مراجعه کند. مثلا اگر چک برای بانک تجارت است حتما باید به یکی از شعب بانک تجارت مراجعه کند.

چک بانکی تایید شده چیست
در این نوع چک بانکی بعد از صدور چک در وجه حامل یا فرد گیرنده بانک پرداخت وجه را تایید می‌نماید.

چک تأیید شده تضمین بیشتری در اختیار دارنده آن قرار می‌دهدچرا که بانک تأیید می‌کند که صادرکننده به همان میزان مبلغ چک پول نقد در حساب خود دارد. بانک پس از تایید نمودن، وجه را در حساب صادرکننده مسدود کرده و سپس آن را فقط به آورنده چکِ تایید شده پرداخت می کند.

تعریف چک در قانون تجارت
تعریف چک در قانون تجارت

تعریف چک در قانون تجارت

تعریف چک در قانون تجارت نیز به این معنی می باشد که چک به عنوان مهم ترین سند تجاری نقش مهمی در نظام اقتصادی هر کشور ایفا کرده است، این سند تجاری پر استفاده در ایران هم یکی از مهمترین ابزار پرداخت به حساب می آید.

در قانون تجارت، تاجران اغلب وجه مورد نظری را که میخواهند پرداخت کنند به صورت چک حواله می کنند. در صورتی این چک نقد می شود که طبق زمان تعیین شده همان مقدار پول داخل حساب فرد باشد تا بانک بتواند چک مورد نظر را نقد کند.

اگر به دنبال وکیل خوب در تهران هستید، ما در دفتر وکالت تهران، بهترین خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین را به شما ارائه خواهیم کرد.

چک بانکی چیست

چک بانکی چیست

چک بانکی نوعی از چک می باشد که یک بانک به عهده خود صادر می‌کند. صدور این سند تجارتی شبیه به تعریف واقعی چک نمی باشد چرا که صادرکننده چک و پرداخت‌کننده آن شخص واحدی هستند، همانطور که پیش تر گفته شد چک وسیله ای برای جایگزینیِ پول نقد و پرداخت های نقدی می باشد تا افراد در معاملات روزمره خود به جای پول از آن استفاده کنند.

در واقع شخصی که اقدام به صدور چک می کند باید از وجود وجه چک در حساب خود اطمینان داشته باشد زیرا هدف از صدور چک این است که که به جای گرفتن پول نقد از بانک و اعطای آن به شخص دیگر در وجه آن شخص چک صادر گردد.

پیشنهاد مطالعه: حالا که با معنی چک چیست آشنا شدید، شاید خواندن مقاله چک برگشتی چیست نیز برای شما مفید باشد.

ارکان چک چیست

همانطور که گفته شد چک ارکان و شرایط خاص خود را دارد که مواردی که در این بخش برای شما عزیزان قرار داده ایم ارکان چک هستند که عبارت اند از:

۱-کلمه چک در متن هر چک نوشته شده باشد.

۲-محل صدور چک بلحاظ حقوق دارنده چک نسبت به مسئولیت مدنی پشت نویسان در مرور زمان قانونی ذکر شده باشد .

۳-تاریخ صدور چک اگر با حروف نوشته شود امکان الحاق یا جعل عددی غیر ممکن است.

۴-نام بانک محال علیه ذکر شده باشد.

۵- نام شعبه بانک محال علیه که محل پرداخت وجه چک است .

۶- برای کنترل و گردش چک ها و شمارش تعداد برگ آنها ، هر برگ چک دارای شماره ردیف و سری مختلف است .

۷- مبلغ چک که باید بر روی این خط با حروف نوشته شود بطوریکه بعد از کلمه مبلغ فضای برای الحاق حروف نباشد .

۸- مبلغ چک که باید بصورت عددی در این جا نوشته شود لازم است سمت راست عدد یا خط تیره بسته وارقام را از سمت راست سه رقم سه رقم جدا نموده و طوری آخرین عدد در سمت چپ پایان پذیرد که امکان افزایش عددی در سمت چپ نباشد.

۹- در مقابل کلمه در وجه ، طبق قانون می توانیم کلمه حامل با نام شخص معینی را بنویسیم و اضافه را با خط مستقیم ببندیم . با توجه به مواد قانون تجارت نیازی به کلماتی از قبیل : حواله کرد ، با آورنده ندارد زیرا چک یا ظهر نویس قابل انتقال است .

۱۰- شماره حساب جاری دارنده حساب برای یافتن کارت حساب جاری مشتری.

۱۱- نام و نام خانوادگی دارنده حساب جاری بر طبق قانون صدور چک از طرف بانک باید بر روی هر برگ چک نوشته شود.

۱۲- محل امضاءصاحب حساب

۱۳- تمبر مالیاتی.

وکالت تهران با همکاری بهترین و متخصص ترین وکلای ایران آماده ارائه خدمات قضایی و حقوقی به شما عزیزان می باشد. برای رزرو وقت با مایکی از شماره های لیست وکلای تهران تماس بگیرید و یا فرم رزرو وقت آنلاین را پر نمایید.

انواع چک در قانون تجارت

انواع چک در قانون تجارت و اینکه چند نوع چک بانکی داریم تفاوتی با چک عادی و چک تضمین شده ندارد،

چک عادی: چکی است که دارنده حساب جاری چک را بر عهده حساب خود صادر می کند، دارنده چک عادی تضمین و پشتوانه ای جز اعتبار شخص صادر کننده ندارد. چک تایید شده: چک بانکی می باشد که از طرف صاحب حساب جاری در بانک به عهده بانک صادر می گردد و بانک تایید می کند که در حساب جاری صادر کننده به میزان مندرج در چک وجود دارد.
چک تضمین شده، چک ای است که بنا به تقاضای مشتری توسط بانک صادر می شود و پرداخت آن از طرف بانک تعهد و تضمین می شود.
چک مسافرتی، چک ای است که از طرف بانک صادر می شود و وجه آن را در هر یک از شعب بانک یا توسط نمایندگان و کارگزاران آن قابل پرداخت می باشد.

اگر برای دریافت مشاوره رایگان امور بانکی، به دنبال وکیل بانکی هستید با ما همراه باشید. در مرکز وکالت تهران بهترین وکلای بانکی فعالیت داشته و به تمام مشکلات پیچیده امور بانکی تسلط دارند. شما می توانید همه روزه برای دریافت مشاوره امور بانکی با شماره تلفن های دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

چک گواهی شده چیست

چک گواهی شده به این معنا می باشد که در صورت عدم وجود و یا عدم کفایت موجودی حساب صادرکننده ی چک عادی دارنده چک می تواند صدور گواهی عدم پرداخت چک را از بانک مورد نظر درخواست کند. پس از دریافت گواهی مذکورذکر شده، دارنده ی چک جهت مطالبه ی وجه آن می تواند مبادرت به طرح دعوای حقوقی نماید.

انواع چک بانکی
انواع چک بانکی

انواع چک بانکی

طبق قوانین صدور انواع چک بانکی در سال‌های اخیر مصوباتی در مورد چک‌های تضمینی اضافه و تمدید شده است. در بخش زیر قوانین جدید چک بانکی را مورد بررسی قرار داده ایم:

بر اساس قوانین جدید همچنان چک تضمینی در وجه ذینفع صادر می‌شود و پشت نویسی و انتقال چک تضمین شده به شخص دیگر امکان پذیر نمی باشد.

برای تحویل گرفتن و همچنین صارد کردن چک تضمینی باید فرم درخواست توسط متقاضی در شعبه و در حضور متصدی بانک پر شود و مشخصات و اطلاعات لازم در آن حتما ذکر گردد.
چک تضمینی تنها می‌تواند در وجه گیرنده صادر گردد.
مشخصات گیرنده چک تضمینی بر حسب مورد نیاز باید روی برگ چک باید قید شود.
وصول کردن چک تضمینی تنها برای گیرنده امکان پذیر می باشد.
ظهرنویسی و انتقال چک تضمین شده به افراد دیگر امکان پذیر نمی باشد.

بهترین وکیل چک، کسی است که علاوه بر آشنایی و آگاهی کامل بر قوانین چک و سفته، دارای فن بیان شیوا و رسایی نیز باشد و بتواند از حقوق موکل خود در دادگاه دفاع کند. 

مجموعه وکالت تهران با حضوراز بهترین وکلای تهران در زمینه چک و سفته، به شما در حل دعاوی مربوط به چک کمک می کند. 

برای دریافت مشاوره رایگان از این وکلا می توانید از طریق پشتیبانی سایت و یا از طریق شماره واتساپ مجموعه اقدام نمایید.

پشت نویسی چک بانک تجارت
پشت نویسی چک بانک تجارت

پشت نویسی چک بانک تجارت

پشت نویسی چک معمولا به دو هدف انجام میگیرید، به منظور و هدف انتقال چک و همینطور به منظور و هدف ضمانت چک. در بخش زید این دو مورد را توضیح داده ایم:

پشت نویسی به منظور و هدف انتقال چک: دارنده چک، آن را به نام شخصی پشت نویسی کرده و از این طریق چک را به او منتقل می کند.

اگر چک در زمان سررسید توسط صادرکننده پرداخت نشد، بانک به در خواست دارنده چک گواهی عدم پرداخت چک را صادر می نماید.

پشت نویسی چک به منظور و هدف ضمانت چک: معمولا پشت نویسی چک به معنی انتقال می باشد، پس اگر شخصی بخواهد چک را به منظور ضمانت، پشت نویسی کند حتما باید این موضوع را درج کند.

شخص ضامن ممکن است از صادر کننده ضمانت کند ممکن هم است از پشت نویس قبلی ضمانت کند به هرحال این موضوع هم باید مشخص باشد.

علاوه بر چک، درصورتی که با مشکل عدم پرداخته برات و سفته مواجه شدید، حتما با ما تماس بگیرید.

چک چیست

چک به برگه ای میگویند که افراد به جای پول نقد از آن استفاده میکنند. در واقع چک زمانی صادر می شود که فردی مقداری پول داخل حساب خود دارد و میخواهد آن را به صورت چک به فرد دیگری برپدازد. در این مقاله به بررسی چک، انواع آن و تعریف چک در قانون تجارت می پردازیم.

انواع چک بانکی چیست

انواع چک بانکی به سه بخش زیر تقسیم می شوند: چک بانکی عادی، چک بانکی تایید شده، چک بانکی تضمین شده

ارکان چک چیست

چک ارکان و شرایط خاص خود را دارد که مواردی که در این بخش برای شما عزیزان قرار داده ایم…

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت