تمامی خدمات با رعایت پروتکل های بهداشتی می باشد ۹ الی ۲۴ بدون تعطیلی

وکالت تهران

خدمات وکالت
وکیل اراضی ملی

وکیل اراضی  موات، به پذیرش پرونده‌های املاک رها شده مربوط به اراضی موات می‌پردازد. اراضی موات به زمین‌های بدون مالکی گفته می‌شود که قابلیت استفاده و کشت و زرع را ندارند.
همچنین زمین‌های بی‌استفاده و بدون صاحبی که در گوشه‌ی شهر وجود دارند و برای هیچ کاری مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، به عنوان اراضی موات شهری شناخته می شوند . مطابق با قانون مدنی، مالکیت اراضی موات شهری و غیر شهری به کسی تعلق می‌گیرد که این زمین‌ها را احیا کند. به عبارت دیگر، این بدان معناست که با توجه به نوع کاربری این زمین‌ها، امکان استفاده از آن‌ها فراهم می‌شود. به‌عنوان مثال، در مورد یک زمین کشاورزی که به حالت موات در آمده است، احیا به معنای شخم زدن و کود دادن زمین و اماده کردن آن برای کشاورزی خواهد بود.

 

وظیفه وکیل اراضی موات

وظایف وکیل اراضی موات

وظیفه مهم و اساسی وکیل اراضی موات، انجام کارهای حقوقی و کیفری مرتبط با تملک اراضی موات است. برای اثبات اعتبار، وکیل پایه یک دادگستری باید دارای یک پروانه وکالت معتبر باشد که در حال حاضر توسط کانون های وکلای دادگستری و مرکز وکلا و مشاورین حقوقی قوه قضاییه صادر می شود. برای دریافت این پروانه، متقاضی باید دارای مدرک تحصیلی حقوق باشد و در آزمون وکالت شرکت کند. پس از قبولی در آزمون وکالت و سپری کردن دوره کاراموزی در مراسم تحلیف شرکت می کنند و به درجه پایه یک دادگستری نائل می آیند.

تخصص وکیل امور اراضی موات

علاوه بر داشتن گواهینامه وکالت معتبر، وکیلی که درباره پرونده‌های اراضی موات فعالیت می‌کند، باید دارای دانش علمی و تجربه عملی در این زمینه باشد. امروزه، حرفه وکالت نیز مانند بسیاری از حرفه‌های دیگر، به تخصصی‌شدن روی آورده است و وکلای ماهر معمولاً در زمینه‌های مختلفی از جمله دعاوی ملکی، خانوادگی، کیفری و… فعالیت خواهند کرد.  وکیل اراضی موات از نظر دانش و تجربه در زمینه دعاوی ملکی تخصص داشته باشد.

 

تخصص وکیل امور اراضی موات

بررسی دعاوی حقوقی و کیفری مرتبط با وکیل اراضی موات

در ادامه می‌خواهیم به بررسی مهم‌ترین و رایج‌ترین دعاوی حقوقی و کیفری مرتبط با وکیل اراضی موات بپردازیم

 یکی از اصلی‌ترین دعاوی مرتبط با زمین‌های موات، دعوای اثبات مالکیت یا حیازت مباحات است. این دعوا در صلاحیت دادگاه عمومی و حقوقی قرار دارد و مربوط به ملک در حوزه قضایی آن می‌شود. برای رسیدگی به این دعوا، مدعی مالکیت باید به‌عنوان خواهان دادخواست حقوقی را تنظیم کرده و به دادگاه عمومی و حقوقی ارسال کند. برای نگارش و تنظیم دادخواست، می‌توان از خدمات وکلای دادگستری استفاده کرد. وکیل ملکی می‌تواند به‌عنوان نماینده خواهان در دادگاه‌های قضایی حضور یابد و لوایح قضایی را مبادله کند.

دادخواست فرم چاپی است  که در آن اطلاعات مربوط به دعاوی حقوقی مانند نام و نشانی طرفین دعوی، موضوع دعوی و غیره درج می‌شود. سپس این فرم به دفتر دادگاه ارسال می‌شود. پس از دریافت دادخواست و پیوست‌های آن به دفتر دادگاه، دادخواست و پیوست‌های آن به جهت کامل‌بودن به‌وسیله مدیر دفتر دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

چند مورد مهم که در درخواست اثبات مالکیت اراضی باید موات موردتوجه قرار گیرد به شرح زیر است:

  • در رسیدگی به درخواست اثبات مالکیت اراضی موات، خواهان یا وکیل امور اراضی باید تمامی مدارک و ادله‌ای که برای اثبات صاحبیت زمین دارد، در دادخواست خود ارائه دهد. همچنین، نسخه‌های این مدارک باید به دادخواست پیوست شده و به مرجع قضایی تحویل داده شوند. در صورت استفاده از شاهد شهود برای اثبات دعوای خواهان، نام و آدرس شاهد شهود استفاده خواهد شد همچنین باید نام و نشانی شهود در قسمتی از دادخواست قید بشود.
  • موضوع خواسته و بهای آن، به‌عنوان دعوایی که خواسته کننده آن درخواست دارد، موردبحث قرار می‌گیرد. موضوع خواسته در این مورد به اثبات مالکیت و الزام به تنظیم سند رسمی اشاره دارد، درحالی‌که بهای خواسته مرتبط باارزش مالی دعوی است. در مورد دعوای مالکیت اراضی موات، بهای خواسته بر اساس ارزش منطقه‌ای ملک تعیین خواهد شد.
  • یکی از اقدامات اساسی در طرح دادخواست بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، پرداخت هزینه دادرسی است. میزان هزینه دادرسی برای دعاوی مالی و غیرمالی متفاوت است و در دعاوای اثبات مالکیت اراضی موات بر اساس ارزش منطقه‌ای ملک تعیین شده و باید پرداخت شود.
  • در بخش شرح دادخواست، خواهان موظف است تمامی رفتارها و رخدادهایی که به اعتقاد خود به او مالکیت اراضی موات را می‌دهد، ذکر کند. برای اثبات مالکیت بر اراضی موات، باید به‌موجب قانون مدنی، حیازت مباحات اراضی اثبات شود. حیازت مباحات به معنای آماده‌سازی اراضی برای استفاده است؛ لذادر شرح دادخواست، خواهان باید توانایی اثبات حیازات مباحات زمین داشته باشد.

 

 

اراضی موات

مشاوره با بهترین وکیل اراضی موات

جهت کسب اطلاعات  و راهنمایی بیشتر در مورد اراضی موات می‌توانید به وکلای ماهر و باتجربه اراضی موات در وکالت تهران مراجعه کنید و در تماس باشید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت