به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

وکیل الزام به تنظیم سند رسمی

وکیل الزام به تنظیم سند رسمی

وکیل الزام به تنظیم سند رسمی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ یا وکیل الزام به تنظیم سند رسمی چه کارهایی را میتواند انجام دهد؟ در این مقاله سعی کرده ایم به صورت جامع انواع وکیل الزام به تنظیم سند و همینطور طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی را مورد بررسی قرار دهیم.

برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل املاک در تهران و دریافت مشاوره حقوقی رایگان در رابطه با الزام به تنظیم سند رسمی با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران 02188939832 تماس حاصل فرمایید.

حق الوکاله الزام به تنظیم سند

الزام به تنظیم سند رسمی آپدیت

برای الزام به تنظیم سند رسمی دادگاه چه اقداماتی انجام می دهد؟

  • بررسی صحت و اعتبار معاملات و قراردادها از طریق مطالعه اسناد و بررسی اظهارات طرفین و شهود انجام می‌شود. این شامل ملاحظه اصل مبایعه نامه، بررسی دفاعیات خوانده، بررسی اهلیت طرفین،توجه به نحوه تحریر سند عادی ، توچه به مفهوم و ماهیت سند تنظیمی و شروط و تعهدات طرفین 
  • احراز مالکیت خوانده : برای احراز مالکیت، می‌توان از استعلام ثبتی استفاده کرد. در صورتی که شماره پلاک اشتباه ثبت شده باشد، دادگاه قولنامه را اصلاح کرده و حکم به انتقال مالکیت می‌دهد.
  • برای احراز مالکیت در مورد مبیع، می‌توان به عنوان مثال، از استعلام اداره مخابرات استفاده کرد.
  • برای احراز تادیه قسمتی از ثمن و محاسبه مابقی ثمن و قید در حکم، در مورد چک، استعلام از طریق بانک می توان اقدام کرد.
  • برای فرآیند شناسایی و احراز هویت فروشنده و خریدار در معامله، همچنین در صورت فوت آنها، وراث با رعایت قوانین وراثت، لازم است.
  • در صورت وجود معامله در قالب رهن بانک، برای تعیین و احراز میزان بدهی، تحقیقی انجام می‌شود و با حفظ حقوق مرتهن یا بازداشت کننده مقدم ، حکم به الزام به انتقال داده خواهد شد

نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، هزینه‌های انتقال سند و عهده‌داری آن توسط طرفین مسئول است. هزینه‌های مربوط به انتقال مالیات و عوارض شهرداری به عهده مالک قرار دارد و هزینه تحریر سند به صورت مساوی بین طرفین تقسیم می‌شود. 

نکاتی مهم درباره الزام تنظیم سند رسمی

  • هزینه دادرسی برای این دعوا معادل ۳/۵ درصد ارزش منطقه ای ملک است که باید پرداخت شود. برای محاسبه این هزینه، ویژگیهای ظاهری، نوع مصالح، موقعیت جغرافیایی، عرض و گذار و ویژگیهای مشابه باید در نظر گرفته شود. این محاسبات بستگی به سلیقه مدیر دفتر دارد.
  • تنظیم سند ملک بسیار مهم است و در صورت دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، باید در دادگاه محل وقوع ملک (در مورد املاک و اموال غیر منقول) یا در دادگاه محل اقامت (در مورد اموال منقول) رسیدگی شود.
  • براساس نظر حقوقدانان، فقط در صورتی خواهان می‌تواند به دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی اعتراض کرد که دلیل کتبی، عینی و ملموسی برای خواسته وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، کسی که مبایعه نامه کتبی ندارد، نمی‌تواند موفق باشد به عبارت دیگر خیلی از محاکم دعوی الزام به تنظیم به سند و اثبات به مالکیت را قابل جمع نمی دانند.
  • یشنهاد می‌شود که همزمان با طرح دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی، خواهانان درخواست‌های تکمیلی دیگری را نیز مطرح کنند. به عنوان مثال، در مورد سند آپارتمان، می‌توانند درخواست تهیه صورتجلسه تفکیکی و پایان کار و درخواست محاسبه مالیات را داشته باشند.
  • مطالبی که درباره بیع عین معین و اموال موجود گفته شده، در واقع به مالی اشاره دارد که در حال حاضر وجود ندارد و تعهد به واگذاری آن موضوع قرارداد است. به عنوان مثال قرارداد پیش فروش آپارتمان، مقررات خاص خود را دارد که برای آگاهی از قانون پیش فروش آپارتمان به آنها مراجعه نمود .
  • ماده ۲۲ قانون ثبت معاملات غیر منقول، ضرورت دارد که تمامی معاملات ثبت شوند و ارائه سند عادی و درخواست آثار مالکانه با سند عادی قابل قبول نیست. به عبارت دیگر، اسناد عادی در مراجع دولتی قابل پذیرش نیستند.

 

الزام به تنظیم سند رسمی

 

حق الوکاله الزام به تنظیم سند

قبل از شروع بررسی حق الوکاله الزام به تنظیم سند، ابتدا بیایید با سند رسمی و نحوه تنظیم آن کمی بیشتر آشنا بشویم. سند را می توانیم به دو دسته سند عادی و سند رسمی تقسیم کنیم که هریک با هم متفاوت بوده و آثار حقوقی متفاوتی نیز بر جای می گذارند .

بر اساس ماده 1287 قانون مدنی در تعریف سند رسمی : ” اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مأمورین رسمی در حدود صلاحیت آنها و بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند ، رسمی است ” . طبق گفته های بالا متوجه شدید که در کنار اقرار، سوگند و شهادت سند یکی از مهمترین ادله اثبات دعوا محسوب می شود.

تنظیم سند رمس نیز شرایط خاص خود رادارد که یکی از راه های تنظیم این نوع اسناد سپردن ان به وکیل می باشد، برای تنظیم سند رسمی طرفین به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و سند مالکیت را تنظیم می کنند. در صورتی که یکی از طرفین از انجام معامله خودداری کند شخص دیگر می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست الزام به تنظیم سند رسمی کند.

برای تنظیم سند رسمی باید حتما از یک وکیل مشاوره گرفته و تنظیم سند را به وکیل مربوطه واگذار کنید چرا که این امر کاری بسیار پیچیده می باشد و اگر شما در روند این پروسه دچار خطا شوید ممکن است رد دعوی شده و امکان تنظیم سند را نداشته باشید.

اگر نمیدانید سند تک برگ عرصه و اعیان چیست کلیک کنید.

تعرفه حق الوکاله الزام به تنظیم سند

وکیل الزام به تنظیم سند رسمی دارای تحصیلات حقوقی و پروانه وکالت معتبرمی باشد، به همین دلیل میتوان روند تنظیم سند را به او بسپارید چرا که وکیل الزام به تنظیم سند رسمی به دلیل داشتن تجربه کافی در این زمینه و همینطور حرفه ای بودن و آشنایی با قوانین مربوطه روند پرونده شما را سریع تر و اسان تر خواهد کرد.

وکیل کیفری، وکیل پایه یک دادگستری است که تجربه وی بیش تر در دعاوی کیفری بوده است.وکیل کیفری به یک وکیل دادگستری گفته می شود که بیش تر تجربه و سابقه وی در زمینه دعاوی کیفری بوده است. 

از آنجایی که شناسایی بهترین وکیل الزام به تنظیم سند رسمی در تهران کار پیچیده ای است و هر کسی از عهده الزام به تنظیم سند رسمی بر نمی آید، به شما توصیه می کنیم که اطلاعات خود را در مورد وکیل الزام به تنظیم سند رسمی گسترش دهید تا بتوانید انتخاب خوبی در این زمینه داشته باشید.

پرونده هایی که مربوط به الزام تنظیم سند رسمی هستند اغلب دارای حساسیت زیادی هستند و برای انجام آنها باید از یک فرد متخصص و حرفه ای مشاوره و استفاده کرد تا بتوان به نتیجه ای مناسب رسید.

اگر به دنبال وکیل خوب در تهران هستید، ما در دفتر وکالت تهران، بهترین خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین را به شما ارائه خواهیم کرد. 02188939832

حق الوکاله الزام به تنظیم سند خودرو

حق الوکاله الزام به تنظیم سند خودرو

تا به اینجا متوجه شدیم که اموال منقول که به صرف تصرف مالک و یا همان صاحب آن می شود ، نیازی به اثبات مالکیت از طریق سند رسمی ندارد اما اموال منقول دیگری هستند که برای داشتن حق تصرف و مالکیت آنها مالک نیازمند به تنظیم سند رسمی می باشدريا، همانند معامله خودرو. به همین دلیل اثبات مالکیت خودرو بدون قولنامه بعید است و امکان پذیر نمی باشد.

طبق حق الوکاله الزام به تنظیم سند خودر، این کار مراحل متعددی دارد که در این بخش مراحل اصلی حق الوکاله الزام به تنظیم سند خودرو را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

در قدم اول در صورتی که تاریخی مشخص نشده باشد و یا اینکه خریدار در تاریخ مشخصی نتواند در دفتر خانه مذکور در مبایعه نامه حضور پیدا کند باید یک اظهارنامه رسمی تنظیم شده و برای فروشنده ارسال گردد و در آن اظهار نامه محل و تاریخ حضور جدید تعیین شده و به او اعلام شود تا وی از تاریخ و محل اصلی و دقیق ثبت سند آگاه گردد.

در صورت صدور حکم قطعی به نفع خریدار توسط دادگاه، برای فروشنده ابلاغیه فرستاده می شود که نسبت به تنظیم سند رسمی اقدام کند و اگر فروشنده برای تنظیم سند رسمی اقدام نکند دادگاه راسا در دفتر خانه نسبت به امضا سند از طرف فروشنده اقدام خواهد کرد.

برای مشاهده راه های اثبات مالکیت برای اموال فاقد سند و همچنین کسب اطلاعات در رابطه با دعوای ابطال سند رسمی کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز هنگام معامله خودرو برای تنظیم سند عبارت اند از:

  • کارت خودرو و برگ سبز خودرو
  • برگه کمپانی خودرو
  • سند رسمی یا قطعی خودرو
  • بیمه شخص ثالث خودرو
  • مدارک شناسایی و وکالت
  • کارت خودرو و برگ سبز خودرو

جود داشتن این دو سند هنگام معامله خودرو از دید نیروی انتظامی لازم و ضروری می باشد چرا که از دید نیروی انتظامی وجود این دو سند می تواند دلیل بر مالکیت فروشنده خودرو باشد. اما از دید قوه قضاییه زمانی می توان اثبات مالکیت خودرو بدون قولنامه را تایید کرد که آن خودرو سند رسمی به نام فروشنده داشته باشد.

برای کسب اطلاعات در رابطه با نحوه استعلام سند ملک با کد ملی کلیک کنید.

برگه کمپانی خودرو
این برگه در واقع همان فاکتور خرید خودرو از کمپانی تولید کننده خودرو است.

سند رسمی یا قطعی خودرو
این برگه در واقع همان سندی است که قوه قضاییه از آن یاد می کند و آن را برای دعاوی مالکیت خودرو به رسمیت می شناسد.

بیمه شخص ثالث خودرو
این مورد از دیگر موارد ضروری است که خریدار خودرو باید نسبت به آن دقت داشته باشد. چرا که خودرویی که بیمه شخص ثالث نداشته باشد نمی توان برای فروش گذاشته شود.

مدارک شناسایی و وکالت
فروشنده خودرو باید در هنگام بازدید خودرو توسط خریدار، کارت شناسایی یا کارت ملی خود را باید همراه داشته باشد و در صورت داشتن وکالت در فروش باید این وکالتنامه محضری و رسمی باشد.

پیشنهاد میشود از یک وکیل امور ثبتی در این زمینه کمک بگیرید.

 

طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

در این بخش نمونه درخواست الزام به تنظیم سند و شروع طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی را قرار داده ایم:

خواهان : ……….

خوانده : ……….

وکیل : جعفر قنبری وکیل پایه یک دادگستری تهران به نشانی …..

تعیین خواسته و بهای آن : الزام به تنظیم سند رسمی ملک (الزام به تنظیم سند رسمی انتقال شش دانگ یک دستگاه آپارتمان مسکونی به پلاک ثبتی …. فرعی از ….. اصلی قطعه چهارم واقع در بخش … حوزه ثبتی شرق به مساحت 126 متر مربع واقع در تهران ……. به انضمام شش دانگ پارکینگ به شماره چهار) مقوم به 51,000,000 ریال ارزش منطقه ای ملک 51,000,000 ریال

مطالبه خسارت (مطالبه خسارت بابت تخلف از انجام تعهد حضور در دفترخانه در تاریخ مقرر به مبلغ 100,000,000 تومان به استناد توضیحات مندرج ذیل مبایعه نامه شماره ………. مورخ دوم بهمن ماه سال 91) به مبلغ 1,000,000,000 ریال

مطالبه خسارت (مطالبه خسارت تاخیر در اجرای تعهد به مبلغ 39,270,000 تومان بابت وجه التزام عدم تحویل مورد معامله مندرج در بند 6-7 مبایعه نامه شماره ………. مورخ دوم بهمن سال 1391 و مابقی تا زمان اجرای حکم) به مبلغ 392,700,000 ریال

مطالبه خسارات دادرسی

دلایل و منضمات :

1- وکالتنامه به شماره ……….. مورخ 15/1/1394 میزان تمبر مالیاتی به مبلغ 288324 ریال باطل شد

2- مبایعه نامه به شماره ………… مورخ 1391/11/2

3- گواهی عدم حضور به شماره …… مورخ 1/10/1392

4- فرم ثبت قرارداد به شماره ………… مورخ 16/11/1391

ریاست محترم دادگاه

با سلام

احتراما به وکالت از خواهان آقای ………. مراتب ذیل را به عرض می رسانم :

1- موکل به موجب مبایعه نامه شماره …….. مورخ دوم بهمن 91 دارای کد رهگیری ……………….. شش دانگ یک دستگاه آپارتمان مسکونی به پلاک ثبتی …. فرعی از ….. اصلی قطعه چهارم واقع در بخش … حوزه ثبتی شرق به مساحت 126 متر مربع واقع در تهران …………………………………… به انضمام شش دانگ پارکینگ به شماره 4 را از خوانده آقای ………….. با ولایت قهری آقای ……… خریداری نموده است.

2- به موجب بند 4-1 مبایعه نامه مذکور طرفین متعهد شدند جهت تنظیم سند رسمی مورخ 1 دیماه سال 92 بر دفتر اسناد رسمی شماره …… حاضر شوند ولی متاسفانه خوانده محترم به موجب گواهی عدم حضور شماره …… مورخ 1 دیماه 92 در دفترخانه مزبور حاضر نگردید و تا کنون هیچ گونه اقدامی در خصوص تنظیم سند رسمی به نام موکل به عمل نیاورده است.

3- به موجب تبصره دوم ماده سه و بند 5-1 ماده 5 مبایعه نامه موصوف فروشنده متعهد و ملتزم گردید مورد معامله را در تاریخ 1 مهرماه 92 تسلیم خریدار نماید ولی متاسفانه از ایفای تعهد خویش در این خصوص نیز امتناع ورزیده است.

4- به موجب بند 6-7 از ماده 6 مبایعه نامه مذکور فروشنده متعهد و ملتزم گردید در صورت عدم اجرای تعهد مندرج در بند پیش گفته (5-1) به ازای هر روز تاخیر مبلغ 700 هزار ریال (معادل 70 هزار تومان) به عنوان خسارت تاخیر اجرای تعهد به مالک بدهد.

علی ایحال با توجه به موارد مذکور در فوق تقاضای رسیدگی و صدور حکم بر محکومیت خواندگان بر:

1- حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی انتقال شش دانگ یک دستگاه آپارتمان مسکونی به پلاک ثبتی …. فرعی از ….. اصلی قطعه چهارم واقع در بخش … حوزه ثبتی شرق به مساحت 126 متر مربع واقع در تهران ………. به انضمام شش دانگ پارکینگ به شماره 4 به نام موکل.

2- محکومیت خواندگان به پرداخت مبلغ یکصد میلیون تومان بابت تخلف از انجام تعهد موضوع ماده 9 مبایعه نامه موصوف.

3- محکومیت خواندگان به پرداخت وجه التزام مندرج در بند 6-7 مبایعه نامه مذکور بابت تاخیر در انجام تعهد از تاریخ 1 مهرماه سال 92 تا زماناجرای حکم.

با تشکر و احترام مجدد

پیشنهاد ویژه: برای انجام راحت و مطمئن اموری ثبتی و دادخواست الزام به ایفای تعهد، همین حالا از مشاوره بهترین وکیل ثبتی تهران استفاده کنید. 02188939832

 

 

هزینه دادرسی الزام به تنظیم سند

هزینه دادرسی الزام به تنظیم سند در تمامی موارد و در تمامی دعاوی خواهان ملزم به پرداخت هزینه دادرسی الزام به تنظیم سند می باشند، همچنین مبلغ هزینه دادرسی دعاوی مالی با توجه به مبلغ خواسته متغیر می باشد.

دادرسی الزام به تنظیم سند نیز جزء دعاوی مالی محسوب میشود و طبق قانون، مبلغ هزینه دادرسی الزام به تنظیم سند رسمی ملک معادل ۳.۵% ارزش منطقه ای ملک است و خواهان ملزم به پرداخت آن می باشد.

نمونه رای الزام به تنظیم سند رسمی

در این قسمت نمونه رای داوری الزام به تنظیم سند را قرار داده ایم:

دعوی خواهان با وکالت ……….. به طرفیت …….. الزام خواندگان به تنظیم سند رسمی مطالبه وجه التزام مذکور در قرارداد به مبلغ 5,600,000 تومان صدور قرار تامین خواسته با احتساب کلیه خسارت دادرسی می باشد. از توجه به محتویات پرونده و مستندات خواهان نظر به اینکه مالکیت مشاعی خواندگان نسبت به قطعه دهم تفکیکی از پلاک ….. فرعی از ….. اصلی ششدانگ یک دستگاه آپارتمان محرز است و نظر به اینکه به موجب بیع نامه مستند دعوی به شماره …… مورخه 85/11/21 که صرفا به امضاء خوانده ردیف اول رسیده آپارتمان مورد مورد ترافع واقع در طبقه چهارم با قصد انشاء ایجابا و قبولا و با ثمن مقرر به خواهان انتقال یافته و مقرر گشته در مورخه 86/02/30 نسبت به تنظیم سند رسمی اقدام گردد و با عنایت به اینکه به موجب شق 4-5 شرایط عقد توافق گردید هریک از طرفین در موعد مقرر در دفترخانه حاضر نشود معادل 20% ثمن معامله به جهت تخلف از شرط به طرف دیگر پرداخت نماید و به موجب گواهی صادره از دفترخانه شماره 3 ………. عدم حضور خوانده در دفترخانه تصدیق گردید .

رای وحدت رویه الزام به تنظیم سند رسمی خودرو

علیهذا موجها به مراتب مستندا به مواد 10 و 219 و 220 و 225 قانون مدنی و 198 و 515 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به الزام خوانده ردیف اول به انتقال رسمی سه دانگ آپارتمان مورد ترافع به شرح موصوف و پرداخت مبلغ پنچاه و شش میلیون ریال به عنوان تخلف از شرط بند 4-5 قرار داده و ششصد و دوازده هزار ریال هزینه دادرسی و یک میلیون و دویست و شصت و پنج هزار ریال حق الوکاله وکیل در حق خواهان صادر و اعلام می نماید و اما در خصوص سه دانگ مالکیت آقای رحیم …………. نظر به اینکه خواهان دلیلی مبنی بر انتقال مورد ترافع به دادگاه ارایه نداده مستندا به ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی خواهان صادر و اعلام می گردد و در خصوص قرار تامین نظر به اینکه خسارت احتمالی مورد نظر دادگاه ظرف مهلت مقرر در صندوق دولت ایداع نشده به رد درخواست خواهان اعلام نظر می گردد رأی صادره ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در محاکم تجدید نظر تهران می باشد.

 

وکیل الزام به تنظیم سند

وکیل الزام به تنظیم سند

همانطور که بالا تر گفته شد وکیل الزام به تنظیم سند میتواند کمک بسیار زیادی به شما در جلو بردن روند تنظیم سند گردد پیشنهاد میکنیم لیست وکلای تهران را مشاهده کنید و با مشاوره گرفتن از یکی از وکیل های حرفه ای و با تجربه در زمینه الزام تنظیم سند روند پرونده خود را سریه تر و آسان تر کنید. به شما توصیه می کنیم که اطلاعات خود را در مورد وکیل الزام به تنظیم سند رسمی گسترش دهید تا بتوانید انتخاب خوبی در این زمینه داشته باشید.

الزام به تنظیم سند رسمی ملک

بر اساس قانون ثبت اسناد و املاک کشور، ثبت تمامی معاملات و عقدهای مربوط به عین و یا منافع املاک دارای سابقه ثبتی، اجباری است و اگر این عقود با اسناد عادی صورت گرفته باشد، برای مراجع قضایی و ادارات دولتی این اسناد عادی اهمیت ندارند.

بنابراین باید گفت که هر گاه نسبت به یک ملک معامله ای از طریق اسناد عادی نظیر بیع، هبه و صلح انجام شده باشد، تا وقتی که معامله مذکور ثبت رسمی نشده باشد، در دادگاه ها و ادارات دولتی این اسناد عادی پذیرفته نیست.

ولی انتقال گیرنده ای که ملک را با سند عادی انتقال گرفته و مالک شده، می تواند با مراجعه به دادگاه، الزام مالک به تنظیم سند رسمی انتقال را درخواست کند.

در بعضی از معاملات عادی، تاریخ مشخصی را برای حضور در دفترخانه جهت تنظیم سند رسمی انتقال تعیین می کنند؛ ولی اگر در معامله ای چنین تاریخی تعیین نشده باشد، اصل بر فوری بودن انتقال سند رسمی ملک است و برای ثبت معاملات املاک، الزام قانونی نیز وجود دارد و قانون ثبت اسناد و املاک، این موضوع را اجباری کرده، انتقال گیرنده می تواند با تقدیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی به دادگاه طرح دعوا نماید.

طرفین دعوا

خواهان دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، خریدار ملک و خوانده دعوا، مالک و فردی است که ملک را به خریدار با سند عادی انتقال داده است. برای مثال: ممکن است شخصی که ملک را به خریدار فروخته، مالک رسمی ملک نباشد و مالک رسمی فرد دیگری باشد که در این صورت خواندگان دعوای الزام به تنظیم سند رسمی علاوه بر فروشنده، مالک رسمی ملک نیز می باشد. یعنی خوانده دعوا هر دو نفر آنها هستند.

مرجع صالح برای رسیدگی

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی مربوط به املاک، دادگاه محل وقوع ملک است.

نحوه اجرای رای

بعد از اینکه حکم الزام به تنظیم سند رسمی قطعی شد، با درخواست محکوم له پرونده، اجرائیه صادر میگردد. اجرائیه صادره از طریق دادگاه به محکوم علیه که مالک رسمی ملک است ابلاغ میشود و به وی ده روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه مهلت برای حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی انتقال ملک به نام محکوم له (خریدار) داده می شود. اگر مالک با گذشت ده روز مهلت، در دفترخانه حاضر نشود، نماینده دادگاه به دفترخانه اسناد رسمی رفته و سند رسمی تنظیم شده به نام محکوم له را امضاء می کند.

محکومیت مالک رسمی و فروشنده در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، که محکوم علیهم علاوه بر مالک رسمی شخص دیگری نیز به عنوان فروشنده وجود دارد، حکم قطعی صادره در نهایت مالک رسمی ملک را محکوم به تنظیم سند رسمی می کند و خوانده دیگر دعوا که فقط فروشنده بوده و مالک رسمی نیست فقط از بابت وجه التزام قراردادی و خسارت تاخیر در ایفای تعهد، محکوم می شود.

نداشتن پایان کار و صورتمجلس تفکیکی در زمان تقدیم دادخواست

اگر در زمان تقدیم دادخواست، پایان کار و صورتمجلس تفکیکی ملک مورد معامله هنوز آماده نشده باشد، باید در دادخواست علاوه بر الزام مالک به تنظیم سند رسمی، الزام ایشان به اخذ پایان کار و صورت مجلس تفکیکی نیز درخواست شود.

الزام به تنظیم سند رسمی ملک در رهن

اگر تاریخ قرارداد رهنی ملک، قبل از تاریخ معامله و فروش آن باشد، باید در دادخواست به همراه خواسته الزام به تنظیم سند رسمی، خواسته الزام به فک رهن ملک نیز نوشته شود. البته بین دادگاه ها این موضوع اختلافی است و برخی درخواست همزمان آنها را تایید نمی کنند و قبل از رسیدگی به خواسته الزام به تنظیم سند رسمی به خواسته الزام به فک رهن ملک رسیدگی می نمایند.

صلح قطعی با حفظ حقوق مرتهن

اگر مالک با اجازه مرتهن، ملک را به دیگری فروخته باشد، در هنگام تنظیم سند رسمی انتقال به نام خریدار نیز، مالک الزامی به فک رهن ملک ندارد. که البته این موضوع نیز در بین محاکم اختلافی است و برخی از محاکم اعتقاد دارند که اگر فروش ملک و بالتبع تنظیم سند رسمی انتقال آن به نام انتقال گیرنده، با حفظ حقوق مرتهن باشد، ضرورتی بر فک رهن ملک وجود ندارد و سند صلح قطعی با حفظ حقوق مرتهن تنظیم می گردد.

رهن قرار دادن ملک بعد از فروش آن

اگر مالک بعد از اینکه ملک را فروخت و مبایعه نامه فروش را امضاء کرد، آن را در رهن قرار بدهد، در این صورت خریدار می تواند نسبت به ابطال قرارداد و سند رهنی  اقدام کند که برای این موضوع باید در دادگاه حقوقی دادخواست تقدیم کرده و طرح دعوا نماید. همچنین نسبت به الزام به تنظیم سند رسمی ملک نیز می تواند، اقدام کند.

الزام به تنظیم سند رسمی ملک بازداشتی

اگر ملک موضوع دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، در بازداشت باشد و از انتقال آن منع قانونی شده باشد، در این صورت نمی توان نسبت به آن دعوای الزام به تنظیم سند رسمی طرح نمود و دادگاه دعوای مذکور را رسیدگی نمی کند.

مطالبه همزمان وجه التزام عدم تنظیم سند و الزام به تنظیم سند رسمی

این موضوع بین محاکم اختلافی است و نظرات مختلفی در خصوص دارند و به همین دلیل نیز آرای متفاوتی در این زمینه صادر شده است.

توقیف ملک با طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

خریدار می تواند به خاطر اینکه از انتقال ملک توسط مالک رسمی به غیر جلوگیری کند، از دادگاه رسیدگی کننده درخواست دستور موقت برای جلوگیری از نقل و انتقال ملک را بکند. در این صورت خریدار باید خسارت احتمالی را به صندوق دادگستری واریز کند تا دادگاه دستور موقت را صادر کند. اگر خریدار در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی حاکم شود، این خسارت احتمالی به ایشان برگردانده خواهد شد.

 فسخ قرارداد با عدم امکان اجرای رای الزام به تنظیم سند رسمی

اگر بعد از اینکه رای الزام به تنظیم سند رسمی به نفع خریدار صادر شد و اجرائیه نیز بعد از قطعیت رای صادر شد، بنا به هر دلیلی امکان اجرای رای و تنظیم سند رسمی به نام خریدار وجود نداشته باشد، خریدار می تواند معامله فیمابین را فسخ نماید.

الزام به تنظیم سند پارکینگ و انباری

اگر ملک مورد معامله دارای پارکینگ و انباری باشد، خریدار می تواند الزام به تنظیم سند رسمی آنها را هم از دادگاه بخواهد. برای این منظور بهتر است که خریدار در دادخواست علاوه بر الزام خوانده به تنظیم سند رسمی ملک، الزام وی به انتقال رسمی توابع ملک مانند پارکینگ و انباری را نیز اضافه کند.

الزام به تنظیم سند رسمی بدون داشتن مبایعه نامه

اگر خریدار مبایعه نامه نداشته باشد در ابتدای امر نمی تواند دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی تقدیم دادگاه بکند. در حالیکه باید در دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی، اثبات وقوع بیع را نیز نوشته باشد. در این صورت دادگاه ابتدا به ادله و مدارکی دال بر وقوع عقد بیع دارد را بررسی می کند و در صورت احراز وقوع معامله بیع، نسبت به الزام خوانده به حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی حکم صادر می کند.

نباید اشتباه کنیم که خواسته اثبات وقوع بیع، همان خواسته اثبات مالکیت است. بلکه این دو کاملا متفاوت هستند و در مقاله مجزایی باید در خصوص آنها توضیح داده شود.

الزام به تنظیم سند رسمی به شرط صحت قرارداد

خریدار اگر قرارداد صحیحی با خونده دعوا نداشته باشد نمی تواند دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ارایه بدهد. لذا صحت قرارداد، مقدمه لازم برای طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی می باشد. در نتیجه اگر خوانده در مقام دفاع در مقابل دعوای خواهان، بر اصالت و اعتبار قرارداد ایراد کنند یا انحلال آن را اثبات کنند، دادگاه باید ابتدا به این ایرادات خوانده رسیدگی کند و بعد از اینکه اعتبار و اصالت قرارداد را احراز کرد به دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ورود کرده و حکم صادر می کند.

الزام به تنظیم سند رسمی نسبت به چه املاکی ممکن است

باید توجه کرد که دعوای الزام به تنظیم سند رسمی را فقط می توان نسبت به املاکی مطرح کرد که قبلا جریان ثبت آنها خاتمه یافته باشد. چون در غیر این صورت خریدار باید دعوای اثبات مالکیت مطرح کند.

 

الزام به تنظیم سند رسمی

 

سوالات متداول

حق الوکاله الزام به تنظیم سند چیست؟

برای تنظیم سند رسمی باید حتما از یک وکیل مشاوره گرفته و تنظیم سند را به وکیل مربوطه واگذار کنید چرا که این امر کاری بسیار پیچیده می باشد و اگر شما در روند این پروسه دچار خطا شوید ممکن است رد دعوی شده و امکان تنظیم سند را نداشته باشید.

مدارک مورد نیاز هنگام معامله خودرو برای تنظیم سند چیست؟

از جمله مدارک مورد نیاز هنگام معامله خودرو برای تنظیم سند عبارت است از: کارت خودرو و برگ سبز خودرو، برگه کمپانی خودرو، سند رسمی یا قطعی خودرو، بیمه شخص ثالث خودرو
مدارک شناسایی و وکالت.

تعرفه حق الوکاله الزام به تنظیم سند چقدر است؟

تعرفه حق الوکاله الزام به تنظیم سند معادل ۳.۵% ارزش منطقه ای ملک است و خواهان ملزم به پرداخت آن می باشد.

آیا در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، ثمن باید پرداخت شود؟

زمانی که خوانده محکوم به تنظیم سند رسمی به نام خواهان می شود، خواهان یا همان خریدار الزامی به پرداخت ثمن معامله ندارد. دادگاه نیز قانونا نمی تواند در حکم صادره خواهان را مجبور به پرداخت ثمن کند. اما اگر در قرارداد فیمابین، تنظیم سند رسمی و پرداخت ثمن، از تعهدات متقابل طرفین باشد و نسبت به آن قبلا توافق کرده باشند، در این صورت دادگاه در حکم صادره خواهان را بر پرداخت ثمن الزام می کند.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت