تمامی خدمات با رعایت پروتکل های بهداشتی می باشد ۹ الی ۲۴ بدون تعطیلی

وکالت تهران

خدمات وکالت
وکیل اراضی ملی

وکیلی که به‌عنوان وکیل اراضی ملی شخصی فعالیت می‌کند، به دلیل تحصیلات، تجربه و تخصص خود، توانایی کامل در تسلط بر قوانین مربوط به اراضی ملی و دعاوی مربوط به آنها را داراست. باید توضیح داد که به دلیل حجم و پیچیدگی بالای قوانین مربوط به اراضی، مردم عادی نمی‌توانند به طور کامل فهمیدن و اجرای این قوانین را داشته باشند.

با استفاده از تخصص و توانایی خود، وکیل متخصص در زمینه اراضی ملی، قادر خواهد بود تا حقوق مالکانه افراد را در برابر  تعددهای احتمالی را فراهم کند.

 

وکیل اراضی ملی

 اراضی ملی

زمین برای زندگی انسان‌ها بسیار حیاتی هست و باتوجه‌به رشد جمعیت، نیازمندی به سازمان‌دهی و تعیین مقررات قانونی است تا تمامی افراد بهره‌مند شوند. در ایران، با تصویب «قانون ملی‌شدن جنگل‌ها و مراتع» در سال ۱۳۴۱، اراضی ملی به‌نظام حقوقی وارد شدند. طبق ماده یک این قانون، جنگل‌ها، مراتع و بیشه‌های طبیعی و اراضی جنگلی کشور، از آن زمان به بعد به‌عنوان اموال عمومی دولت شناخته شدند، حتی اگر قبلاً توسط افراد بهره‌برداری شده و سند مالکیتی برای آن گرفته باشند.

در این ماده و قوانین مرتبط، تعریف اراضی ملی ارائه نشده و تنها مصادیق آن بیان شده است. بر اساس اصل 45 قانون اساسی، این مصادیق شامل اراضی موات یا رها شده، معادن، دریاها، دریاچه ها، رودخانه ها، آب های عمومی، کوه ها، دره ها، جنگل ها، نیزارها، بیشه های طبیعی، مراتعی بدون حریم، ارث بدون وارث و اموال مجهول المالک و اموال عمومی می شود. می توان گفت که اراضی ملی زمین هایی هستند که انسان در ایجاد آن ها دخالتی نداشته و به صورت بکر باقی مانده اند. این اراضی معمولا دارای پوشش گیاهی یا درخت هستند، مانند جنگل ها، مراتع و بیشه های طبیعی، که در قانون اساسی جزء “انفال” و در قانون جنگل ها و مراتع جز اموال عمومی به حساب می آید با این وجود این اراضی نوعی از اموال عمومی است و غیر قابل تملک توسط اشخاص است.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد اراضی ملی با وکیل اراضی ملی مشاوره نمایید.

وکیل اراضی ملی چه ویژگی‌های دارد؟

  • وکیل اراضی ملی قوانین ثبتی مرتبط با امور اراضی آشنا است.
  • وکیل حقوقی دعاوی اراضی ملی و منابع طبیعی، به همراه رعایت قوانین و مقررات حقوقی و کیفری و داشتن پروانه وکالت، تخصص و تسلط کاملی در زمینه قوانین و مقررات مرتبط با امور اراضی و منابع طبیعی دارد.
  • او دارای دانش و تجربه لازم برای مطالعه و اظهارنظر کارشناسی درباره موضوعات مرتبط با اراضی ملی و منابع طبیعی است
  • برای مطابقت با قوانین اراضی، باید دانش موردنیاز برای تدوین لوایح تخصصی را داشته باشید تا تسلط علمی جهت اقناع مراجع قضایی و شبه قضایی داشته باشد.
  • در زمینه دفاع از دعاوی اراضی و منابع طبیعی سابقه دارد.

 

وکیل اراضی ملی

دعاوی اراضی ملی

تعداد دعاوی مربوط به اراضی ملی بسیار زیاد است و وکیل اراضی ملی متخصص  در این حوزه می‌تواند با رعایت قوانین مربوطه، به حفظ حقوق مالکانه متصرفان و مالکین اراضی ملی کمک کند. به‌عنوان‌مثال، برخی موارد از دعاوی اراضی ملی نیاز به حضور وکیل متخصص اراضی ملی دارند که در ادامه اشاره خواهد شد.

دعوای ثابت‌کردن نسق زارعانه

دعوای ثابت‌کردن نسق زارعانه، یکی از موضوعات کاربردی در حوزه اصلاحات ارضی بحث (زارعین از قلم افتاده) است. برخی افراد یا وراثت آنها، مدعی می‌شوند که در جریان اجرای مقررات اصلاحات ارضی و آمار برداری قریه، نام وی یا مورثشان ازقلم‌افتاده و در شماره زراعین صاحب نسق درج نشده است. با وجود دلایل کافی و گذشت سال‌های متمادی، امکان مطالبه حق از سوی زارعین ازقلم‌افتاده و شناسایی حق نسق برای این دسته افراد وجود دارد و نباید دستگاه مجری حقوق مکتسبه زارع صاحب نسق را نافی کند. در بعضی موارد، طرح دعوای ابطال سند رسمی نسق زراعی نیز لازم است که در شورای اصلاحات ارضی و دادگاه عمومی حقوقی بررسی خواهد شد. به دلیل پیچیدگی دعاوی اصلاحات ارضی، وکیل اراضی ملی می‌تواند نقش قابل‌توجهی داشته باشد.

 

وکیل اراضی ملی

الزام تنظیم سند رسمی واگذاری اصلاحات ارضی

باور داریم که الزام تنظیم سند رسمی واگذاری اصلاحات ارضی، به‌عنوان مهم‌ترین مسئلة باقی‌مانده از جریان اصلاحات ارضی، بسیار حائز اهمیت است. این مسئله ناشی از عدم اجرای کامل مرحله‌ی سوم اصلاحات ارضی به وجود آمده است. در حال حاضر، سازمان امور اراضی کشور به‌عنوان متولی امر، باید اسناد رسمی واگذاری اصلاحات ارضی را به نام زراعین صاحب نسق یا ورثه وی انتقال دهد.

ابطال اسناد منابع طبیعی

ابطال  اسناد منابع طبیعی به‌عنوان فرعی از دعوای اعتراض به تشخیص اراضی ملی مطرح می‌شود؛ بنابراین، تا زمانی که نظریه تشخیص ملی بودن در مرجع صالح به رسیدگی نقض نشده باشد، امکان ابطال اسناد منابع طبیعی و سایر اسناد واگذاری احتمالی و دعوای خلع‌ید وجود ندارد. در حال حاضر، بر اساس آخرین بازنگری در تاریخ ۲۳/ ۰۴ /۱۳۸۹، به‌منظور افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، اثبات مالکیت ملک  اراضی ملی و اعتراض به ملی بودن زمین در دستور کار قوه قضاییه و شعب ویژه دادگاه عمومی حقوقی مرکز استان قرار گرفته است.

بهترین وکیل امور اراضی ملی

دعاوی مربوط به ملی‌شدن اراضی و اعتراضات مرتبط با آن، بسیار پیچیده هستند. به دلیل تعداد زیاد قوانین و عدم وجود رویه قضایی یکپارچه و یکسان، برای به‌دست‌آوردن نتیجه مطلوب در این دعاوی، استفاده از وکلای متخصص و باتجربه در زمینه امور اراضی ملی، ضروری می‌باشد. بدون استفاده از وکلای متخصص و باتجربه، عملاً به‌دست‌آوردن نتیجه مطلوب در دعاوی مربوط به اراضی ملی و اعتراضات مرتبط با آن، امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین، طرح دعوا و ارائه دادخواست در دعاوی مربوط به اراضی ملی و دفاع در قبال دعاوی مطرح شده در هیئت‌ها و کمیسیون‌ها مربوطه محاکم دادگستری احتیاج به تجربه و دانش تخصصی و همچنین آگاهی از قوانین و مقررات شکلی و ماهوی دارد.

گروه وکالت تهران دارای وکلای با تجربه و متخصص در امور اراضی ملی شامل هر گونه دعاوی از جمله دعوای اعتراض به تشخیص اراضی ملی  و منابع طبیعی و … می باشند.

 

 

 

 

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت