تمامی خدمات با رعایت پروتکل های بهداشتی می باشد ۹ الی ۲۴ بدون تعطیلی

وکالت تهران

خدمات وکالت
وکیل اراضی کشاورزی

زمین‌های کشاورزی بخشی اساسی از املاک هستند که برای آن‌ها دعاوی زیادی وجود دارد. باتوجه‌به تغییرات مداوم قوانین زمین‌های زراعی و کشاورزی، خریدوفروش این نوع املاک با مشکلاتی همراه است. برای حل مشکلات حقوقی در خرید و ثبت سند زمین‌های کشاورزی، بهتر است از خدمات وکیل اراضی کشاورزی در این زمینه استفاده کرد. همچنین، برخی کشاورزان به دلیل مشکلات مالکیتی در زمین‌هایی که سال‌ها به آن‌ها اختصاص‌داده‌شده، با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

 

 اراضی کشاورزی

تقسیم‌بندی اراضی کشاورزی

اراضی کشاورزی به سه دسته‌بندی کلی تقسیم می‌شوند که عبارت است:

  • تقسیم‌بندی بر اساس مالکیت
  • تقسیم‌بندی بر اساس نوع بهره‌برداری
  • تقسیم‌بندی بر اساس محل وقوع مالکیت

هر کدام از این نوع از تقسیم‌بندی‌ها را  وکیل اراضی کشاورزی امورات مربوط به آن را پیگیری خواهد کرد  در ادامه بیشتر در مورد این تقسیم بندی ها صحبت خواهیم کرد.

 

وکیل اراضی کشاورزی

تقسیم‌بندی بر اساس مالکیت

تقسیم‌بندی زمین‌ها بر اساس نوع مالکیت، بسیاری از مشکلات حقوقی در بر می‌گیرد. برای حل این مشکلات، به یک وکیل اراضی کشاورزی باید مراجعه کنید. این تقسیم‌بندی شامل موارد زیر است:

  • کاربری
  • باغ‌ها
  • زراعی
  • زمین‌های ملی
  • زمین‌های صنعتی
  • زمین‌های موقوفه
  • زمین‌های ملی

تقسیم‌بندی بر اساس بهره‌برداری

اراضی کشاورزی بر اساس بهره‌برداری به 3 نوع تقسیم می شوند

اراضی دایر:  زمین‌های هستند که در حال حاضر کشت و کشاورزی در آن انجام می‌شود و محصولات مختلفی در آن کاشته خواهد شد. پس به زمین‌های که کشاورزی در آن صورت می‌گیرد اراضی دایر می‌گویند.

اراضی موات: زمین‌های  که نه درگذشته و نه در حال حاضر هیچ کشت و کشاورزی انجام نشده است و محصولاتی در آن اصلاً دیده نمی‌شود. اراضی موات گفته می‌شود برای حل مشکلات مربوط به دعاوی این اراضی می‌توانید به وکیل اراضی موات مراجعه کنید.

تقسیم‌بندی بر اساس وقوع محل مالکیت

اراضی بر اساس محل وقوع مالکیت به دو نوع تقسیم‌بندی می‌شود اراضی که در حوزه شهری هستند را اراضی شهری خواهند گفت و اراضی که در خارج از شهر هستند اراضی غیرشهری خواهند گفت. یکی از موارد اثبات مالکیت ملک اشاره به همین موضوع است.

 

وکیل امور اراضی کشاورزی

دعاوی مرتبط با زمین‌های کشاورزی

همان‌طور که قبلاً که گفتیم بیشتر دعاوی که مشکلات حقوقی زیادی دارند مربوط به بخش ملکی زمین‌های کشاورزی است که برای حل این مشکلات باید به وکیل اراضی کشاورزی مراجعه کنند.

در ادامه مهم‌ترین دعاوی مرتبط با زمین‌های کشاورزی خواهیم گفت

 

اراضی کشاورزی

حق زارعانه زمین‌های کشاورزی

یکی از مشکلات حقوقی در زمین‌های کشاورزی، حق زارعانه است. حق زارعانه دارای دو شکل است. در شکل اول، مالک زمین آن را به کسی واگذار می‌کند تا برای کشت‌وزرع استفاده شود و مالک و کشاورز می‌توانند با هم توافق کنند. این توافق با یک قرارداد رسمی و با حضور وکیل زمین کشاورزی باید تأیید شود. در شکل دوم، اگر زمین قابل‌کشت نباشد، مالک می‌تواند با یک کشاورز توافق کند که کار زمین را انجام دهد و در ازای این کار، مالک باید به کشاورز هزینه‌ای بپردازد. برای حل مشکلات مربوط با حق زارعانه از یک وکیل اراضی کشاورزی کمک بگیرید.

مصادره زمین‌های زراعی و کشاورزی

مصادره زمین‌های کشاورزی و زراعی به دلایل متفاوتی انجام می‌شود و به همین دلیل، این امر یکی از مهم‌ترین دعاوی حقوقی در ارتباط با زمین‌های کشاورزی است. برای بازگرداندن این زمین‌ها، حتماً به یاری وکیل اراضی کشاورزی نیاز است.

حق نسق زمین‌های کشاورزی

یکی دیگر از مهم‌ترین دعاوی زمین‌های کشاورزی حق نسق است معنای نسق، نظم و ترتیب است. یک کشاورز، زمینی خشک را آباد کرده و با کشت‌وزرع، آن را به زمینی آبادی تبدیل کرده است که محصولاتی برداشت می‌شود. به عبارت ساده‌تر، این کشاورز به زمین نظم و ترتیب بخشیده است. زمین‌های کشاورزی متعددی با مسائل حقوقی مواجه هستند و در این موارد، وکیل اراضی  کشاورزی می‌تواند به آنها کمک کند.

تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی

هر فعالیتی که در زمین کشاورزی انجام شود و باعث مانع‌شدن از کشاورزی در آن زمین شود یا بهره‌برداری از زمین را محدود کند، به‌عنوان تغییر کاربری شناخته می‌شود. وزارت جهاد کشاورزی فهرستی از فعالیت‌هایی را معرفی کرده است که به‌عنوان تغییر کاربری غیرمجاز در نظر گرفته می‌شوند:

  • ساخت و راه‌اندازی ساختمان‌ها و تأسیسات
  • راه‌اندازی کوره‌های آجر و گچ‌پزی
  • خاک‌ریزی، خاک‌برداری و گودبرداری
  • ایجاد پی
  • تحول در سطح شن و ماسه (افزایش یا کاهش)
  • ساخت دیوار در اراضی
  • جمع‌آوری زباله، مصالح ساختمانی و ضایعات فلزی
  • ساخت سکونتگاه‌های موقتی
  • ازبین‌بردن ریشه درختان به روش سوزاندن
  • قرارگرفتن الاچیق یا کانکس در مسیر اراضی
  • زیر خاک قراردادن زباله‌های واحد صنعتی
  • راه‌اندازی استخر برای مصارف غیرکشاورزی
  • راه‌اندازی پارکینگ
  • شبکه‌های برق
  • آب‌های فاضلاب شهری، پساب واحدهای صنعتی و باقیمانده کارخانه‌ها در اراضی

 

وکیل اراضی کشاورزی

تصرف عدوانی زمین‌های کشاورزی

زمانی که یک زمین کشاورزی بدون رعایت قوانین و به‌صورت غیرمجاز توسط فردی تصرف شود، این امر به‌عنوان تصرف عدوانی شناخته می‌شود. در چنین شرایطی، وکیل باید مطابق با ماده ۱۷۴ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی عمل کند و تلاش کند شرایطی را برای اثبات ادعای خود فراهم کند. درصورتی‌که در زمین کشاورزی درخت کاشته شده باشد، حکم با زمانی که هیچ‌گونه درختی کاشته نشده است تفاوت دارد.

مشکلات سندی زمین‌های کشاورزی و زراعی

بخش قابل‌توجهی از زمین‌های کشاورزی و زراعی در ایران با مشکلات سندی روبرو هستند. برخی از این زمین‌ها سند معمولی و غیررسمی مانند سند شورایی یا بنچاق دارند. به همین دلیل خریدوفروش زمین کشاورزی و دریافت سند رسمی برای آنها دارای پیچیدگی‌های قانونی زیادی است.

باتوجه‌به اینکه در سال‌های اخیر بسیاری از افراد به دلیل نوع سند این زمین‌ها، برای خریدوفروش اقدام کرده‌اند، اما با مشکلاتی مانند کلاهبرداری مواجه شده‌اند. به همین دلیل، وکیل اراضی کشاورزی هم در حوزه خریدوفروش اراضی کشاورزی و همچنین دریافت سند و هم سایر مشکلات حقوقی دیگر می‌تواند اقدامات مؤثری کند. همچنین برای انجام امور ثبتی اسناد از وکیل اسناد و املاک کمک بگیرید

وکیل خوب امور اراضی کشاورزی

برای حل مشکلات حقوقی زمین کشاورزی، یک وکیل باتجربه باید با استفاده از کوچک‌ترین سرنخ‌ها، موارد درخواستی موکل را به اثبات برساند. بعضی افراد با بال‌وپر دادن، سعی در فریب شما می‌کنند. اما هوشیاری شما می‌تواند کمک کند تا از چنین موضوعاتی فریب نخورید. پرونده‌های مرتبط با مشکلات حقوقی زمین کشاورزی با دیگر پرونده‌ها متفاوت است و  یک وکیل با تخصص در حفظ کوچه‌های وزارت جهاد کشاورزی و مسلط به حقوق منابع طبیعی، برای پرونده شما نیازمند است.

برای داشتن وکیل اراضی کشاورزی باتجربه و کارآمد می‌توانید از وکلای ماهر و متخصص وکالت تهران کمک بگیرید

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت