به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

خیانت در امانت چیست

خیانت در امانت چیست

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با خیانت در امانت و مجازات خیانت در امانت اشنا کنیم، اگر نمیدانید خیانت در امانت چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

خیانت در امانت چیست
خیانت در امانت چیست

خیانت در امانت چیست

اگر بخواهیم خیانت در امانت را توصیف کنیم میتوانیم با یک مثال شروع کنیم، گاهی ممکن است فردی از نزدیکان و یا اشناین شما چیزی را به عنوان امانت به شما واگذار کرده و از شضما میخواهد آن را برای وی امانت نگه دارید، ولی شما آن امانت را نگه نداشته و یا به فرد دیگری میدهید، در این صورت خیانت در امانت انجام شده است که در قران نیز خداوند خیانت در امانت را یکی از بدترین اعمال نام برده است.

از آنجا که امانت داری یکی از کار های نیک به حساب می آید فردی که امانت به وی واگذار شده است باید بکوشد تا از آن امانت داری کرده و خیانت در امانت نکند.

بر اساس ماده ٦٧٤ از كتاب قانون مجازات اسلامی خیانت در امانت به شرح ذیل می باشد:

«هر گاه اموال منقول یا غیرمنقول یا نوشته هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی اجرت، به کسی داده شود و بنا بر این بوده که اشیاء مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین، استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود نماید.»

همچنین خیانت در امانت در آیه‌ی 58 سوره‌ی نساء اینگونه آمده است که :
“ان الله یأمركم ان تودوا الامانات الی اهلها” یعنی خداوند فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانشان برگردانید.
یا در آیه‌ی 58 سوره‌ی انفال آمده است که “ان الله لا یحب الخائنین” همانا خداوند خیانتکاران را دوست نمی‌دارد.
علاوه بر اشاره به امانتداری در آیات قرآن در روایات و احادیث بسیاری همواره به امانتداری سفارش شده است.

پیامبر بزرگوار اسلام که خود به “محمد امین” شهرت داشت در این‌باره فرموده‌اند: “كسی كه در دنیا به امانتی خیانت كند و آن را به صاحبش برنگرداند و مرگش فرا رسد بر غیر آیین من مرده است. “همچنین می‌فرمایند: ” اگر کسی تو را امین دانست و امانتی به تو سپرد، آن را به او برگردان و اگر کسی به تو خیانت و دغلکاری کرد تو به او خیانت نکن”.

اگر به دنبال وکیل خوب در تهران هستید، ما در دفتر وکالت تهران، بهترین خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین را به شما ارائه خواهیم کرد.

جرم خیانت در امانت چیست

حال که با پاسخ این سوال که خیانت در امانت چیست آشنا شدیم زمان ان رسیده است که جرم خیانت در امانت و مجازات خیانت در امانت را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

با توجه به گفته های بالا، خیانت در امانت یکی از جرم هایی به حساب می آید که در قرآن نیز ذکر شده است، خیانت در امانت زمانی اتفاق می افتد که فردی که مالی به وی برای امانت داده شده را پس ندهد و یا تصاحب ، استعمال ، تلف یا مفقود کرده باشد، در این صورت در قانون ایران نیز مجازات مشخی برای این افراد در نظر گرفته شده است.

استعمال کردن مال: استعمال یعنی به کار بردن و استفاده کردن از آن مالی که به امانت سپرده شده است.
تصاحب کردن مال: تصاحب کردن مال امانت گرفته شده به این معناست که شخص خود را صاحب آن مال جا زده و آن را بفروشد یا به دیگری ببخشد.
تلف کردن مال: تلف مال به این معنا است که مال مردم که برای امانت به شخصی سپرده شده بود به نحوی نابود شود و از بین برود.
مفقود کردن: مفقود کردن به معنای گم کردن مال می باشد.

جرم خیانت در امانت در دسته جرایم کیفری دو قرار میگیرد، اولین قدم در اثبات خیانت در امانت رسیدگی و طرح شکایت از جرم خیانت در امانت از طریق تقدیم شکواییه به دادگاه صالح می باشد، توجه داشته باشید که تقدیم شکواییه به دادسرا امری کاملا تخصصی است و با توجه به آن که اولین گام جهت طرح شکایت، تقدیم شکواییه به دادسرا است و نیازمند ارائه اسناد و مدارک محکمه پسند می باشد پیشنهاد میکنیم در خصوص تنظیم شکواییه جرم خیانت در امانت با یک وکیل کیفری مشورت کنید.

یکی از مهم ترین مراحل شکایت کیفری، تنظیم شکوائیه است. این مرحله باید طبق اصول و قواعد خاصی جلو برود تا به نتیجه مناسبی برسد و وکیل کیفری، با رعایت این اصول و قواعد به شما کمک خواهد کرد. 

ضمن این که شما به راهنمایی یک وکیل کیفری مجرب برای جمع آوری مدارک جهت ثابت کردن دعوی نیاز خواهید داشت. 

در برخی موارد و با توجه به توافقات بین وکیل کیفری و موکل، ممکن است وکیل شما انجام بعضی از کار ها را به دست بگیرد ولی وظیفه اصلی وکیل کیفری این است که در دادگاه برای ثابت کردن دعوی شما حاضر باشد. 

در دعوای کیفری، فقط یک بار امکان مطرح کردن دعوی وجود دارد و بنابراین لازم است که حتما از راهنمایی یک وکیل مجرب برای اثبات دعوی خود استفاده کنید. 

انواع دعاوی کیفری 

  • جرائم علیه اموال و حقوق مالی شخصی
  • جرائم علیه حقوق معنوی اشخاص 
  • جرائم منافی عفت و اخلاق عمومی 
  • جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی 
  • جرائم و تخلفات رانندگی 
  • جرائم علیه حقوق و کیان خانواده
  • هتک حرمت منازل و املاک دیگران 
  • جرائم علیه تمامیت جسمانی اشخاص 
  • جرائم مربوط به مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی
  • و … 
نتیجه خیانت در امانت چیست
نتیجه خیانت در امانت چیست

نتیجه خیانت در امانت چیست

حال ممکن است این سوال برای شما عزیزان پیش بی اید که خیانت در امانت چه نتیجه ای دارد و مجازات خیانت در امانت چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم نتیجه خیانت در امانت یا همان مجازات خیانت در امانت با توجه به نوع آن و همچنین شیء ای که به فردی به عنوان امانت داده شده است متغیر می باشد، طبق ماده ١٠٥ قانون مجازات اسلامی: مدت زمان طرح دعوی يا رسيدگی به جرم خيانت در امانت ٧سال می باشد، يعنی اگر بعد از ٧سال شاكی بخواد طرح دعوی كند دادخواست او پيگيری نخواهد شد.
چنانچه مدت رسيدگی به شكايت وی بيش از ٧سال به طول بيانجامد مشمول مرور زمان ميشود، مجازات تعيين شده برای جرم خيانت در امانت ٦ ماه تا ٣سال می باشد.

مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت

در این بخش مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

  • رسید امانی مالی که مالک آن هستید و خواستار استرداد و مطالبه آن از سوی امین هستید.
  • تنظیم و نگارش شکایت خیانت در امانت و اظهارنامه و مراجعه به دادسرا برای طرح کردن دعوی.
  • شهودی که جهت اثبات جرم خیانت در امانت باید ارائه گردد.
  • دیگر مدارک و مستنداتی که مراجع ذی نفع را نسبت به حقانیت آگاه می کند.

حکم خیانت در امانت همسر

بسیاری از مواقع پیش آمده است که همسر خیانت در امانت میکند، در صورتی که خیانت در امانت همسر صورت بگیرید حکم ان متناسب با قانون 6 ماه تا 3 سال حبس می باشد.

نمونه شکایت خیانت در امانت همسر را در بخش زیر میتوانید مشاهده کنید:

بسمه تعالی

برگ شکوائیه
شماره رایانه ۱۶رقمی
تاریخ ….
شماره پرونده. ….

شاکی : نام / نام خانوادگی/ نام شخصیت حقوقی/ نام شرکت – نام پدر / نوع شرکت – تاریخ تولد / ثبت – شماره شناسنامه/ثبت – شماره ملی
جنسیت / تابعیت / دین / شغل / تلفن ثابت / تلفن همراه / آدرس پست الکترونیک
آدرس دقیق پستی / شهرستان / بخش / آدرس دقیق به تفکیک خیابان، کوچه، پلاک، واحد / کد پستی ده رقمی

نام و نام خانوادگی – شماره ملی : وکیل / قیم / ولی / وصی

مشتکی عنه : (متهم) : نام / نام خانوادگی/ نام شخصیت حقوقی/ نام شرکت / نام پدر / نوع شرکت / تاریخ تولد / ثبت / شماره شناسنامه/ثبت / شماره ملی
جنسیت / تابعیت / دین / شغل / تلفن ثابت / تلفن همراه / آدرس پست الکترونیک
آدرس دقیق پستی / شهرستان / بخش / آدرس دقیق به تفکیک خیابان، کوچه، پلاک، واحد / کد پستی ده رقمی

موضوع
تاریخ وقوع جرم: ساعت روز ماه سال
محل وقوع جرم:

خیانت در امانت فروشنده

متاسفانه امروزه بسیاری از کارکنان فروشگاه ها و مخصوصا کارگرانی که در مغازه و فروشگاه های لباس فروشی و .. فعالیت میکنند خیانت در امانت کرده و مال صاحب مال را به دیگران بخشیده و یا از آن ها سو استفاده میکنند. قانون در رابطه با این افراد نیز حکمی را تصویب کرده است که بر اساس این حکم فرد متناسب با مالی که بخشیده و خیانت در امانت کرده جریمه نقدی و به حبس محکوم خواهد شد.

سوالات متداول

خیانت در امانت یعنی چه؟

خیانت در امانت یعنی مالی به امین سپرده می شود و او آن را تصاحب، استعمال، تلف یا مفقود نموده و آن را پس نمی دهد.

مجازات خیانت در امانت چقدر است؟

مجازات تعيين شده برای جرم خيانت در امانت 6 ماه تا 3 سال می باشد.

نتیجه ی خیانت در امانت چه می باشد؟

نتیجه ی خیانت در امانت حبس و جریمه نقدی می باشد، داخل مقاله به صورت جامع خیانت در امانت و عواقب آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت