به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

دادخواست مطالبه وجه سفته

دادخواست مطالبه وجه سفته

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با دادخواست مطالبه وجه سفته آشنا کنیم، همچنین نحوه اجرا گذاشتن سفته را نیز با یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه اجرا گذاشتن سفته
نحوه اجرا گذاشتن سفته

نحوه اجرا گذاشتن سفته

همانطور که میدانید سفته یکی از اسناد تجاری می باشد که افراد طی آن باید در زمان مشخص شده و یا عندالمطالبه مقدار وجه نوشته شده در سفته را بپردازند، برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سفته مقاله ی سفته چیست را مطالعه فرمایید. حال که با سفته اشنا شدیم بیایید نحوه اجرا گذاشتن سفته را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

به مطالبه‌ی قانونی سفته واخواست یا اجرا گذاشتن سفته می‌گویند که به گواهی عدم پرداخت چک شباهت بسیار زیادی دارد. پیشنهاد میکنیم مقاله ی وکیل چک در تهران را حتما مطالعه فرمایید. گاهی اوقات ممکن است فردی که سفته ای را برای مدت مشخص به یک فرد دیگری داده، مقدار وجه سفته را در مدت معلوم شده پرداخت نکند، در این صورت فرد دارنده سفته میتواند اقدام به اجرا گذاشتن سفته کند.

واخواست کردن و یا اجزا گذاشتن سفته باعث می شود تا سفته به عنوان یک سند از مزیت هایی تجاری بودن بهره مند شود. مطالبه سفته و یا اجرا گذاشتن سفته بدون واخواست آن به معنی انصراف دارنده از مزیت های تجاری سفته، مثل اقامه دعوای مطالبه علیه ظهرنویسان و یا عدم پرداخت خسارت احتمالی جهت توقیف اموال صادرکننده، می باشد.

از این رو مطالبه سفته واخواست نشده مانند تمام اسناد عادی از طریق اقامه دعوی در دادگاه انجام می پذیرد، با این تفاوت که این دعوا تنها علیه صادرکننده قابل طرح است و امکان مطالبه وجه سفته از ضامن و ظهرنویس ها وجود نخواهد داشت.

برای اجرا گذاشتن سفته و مطالبه وجه سفته کارفرما می تواند ابتدا خسارت خود را برآورد کرده و به دادخواست ضمیمه کند و یا اینکه ابتدا دادخواست مطالبه وجه بدهد و بعد از آن تقاضای اظهارنظر کارشناسی برای برآورد خسارت وارد شده را بپردازد.

مدت زمان به اجرا گذاشتن سفته

سفته ای که دارای تاریخ می باشد دارنده سفته باید در تاریخ ذکر شده در سفته مبلغ آن را مطالبه کند و زودتر از موعد نمی تواند مبلغ را از صادرکننده درخواست کند. چنانچه دارنده زمان موردنظر مبلغ را درخواست نکند حق او محفوظ می باشد.

با توجه به وجود بانک ها در جامعه ی امروزی و ضرورت مراوده افراد با آنها، وجود قوانین ومصوبات و بخش نامه های پیچیده مربوط به بانک ها، موجب شده شاخه تخصصی حقوقی وکیل بانکی ایجاد شود.

طبق قانون سفته 1401: چنانچه دارنده سفته بخواهد علاوه بر صادرکننده علیه ضامن ها و ظهرنویس ها نیز اقدام کند می بایست تا 10 روز سفته را واخواست نموده و تا یک سال بعد از آن اقامه دعوی کند وگرنه حق او فقط در خصوص صادرکننده باقی خواهد ماند

برای اجرا گذاشتن سفته به کجا باید مراجعه کرد
برای اجرا گذاشتن سفته به کجا باید مراجعه کرد

برای اجرا گذاشتن سفته به کجا باید مراجعه کرد

حال ممکن است این سوال برای شما عزیزان پیش بی آید که برای اجرا گذاشتن سفته به کجا باید مراجعه کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم با توجه به اینکه سفته یک سند تجاریاست برای وصول آن می توانید علاوه بر مراجع قضایی از طریق اجرای ثبت نیز اقدام کنید.

چنانچه مبلغ درج شده در سفته کمتر از 20 میلیون تومان باشد از طریق شورای حل اختلاف قابل بررسی و رسیدگی است و مبلغ بالای 20 میلیون تومان دادگاه حقوقی صالح می باشد.

وصول مطالبات در این زمینه به این معنی می باشد که شما پولی را که به عنوان وام و یا دین به کسی دادید طلب میکنید و درخواست باز پس گیری می کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با وصول مطالبات مقاله وصول مطالبات یعنی چه را مطالعه فرمایید.

برای اینکه دارنده بتواند از طریق مراجع قضایی برای به اجراگذاشتن سفته اقدام کند باید نسبت به تنظیم دادخواست اقدام نماید، در صورتی که دارنده توسط دادگاه محق شناخته شود و صادرکننده همچنان مبلغ را پرداخت ننماید و اعسار او نیز ثابت نشود فرد بازداشت خواهد شد.

اجرای سفته از طریق اداره ثبت

یکی از راه های اجرا گذاشتن سفته اجرای سفته از طریق اداره ثبت می باشد، همانطور که بالاتر نیز گفته شد، شما میتوانید از طریق اداره ثبت اقدام به اجرا گذاشتن سفته کنید. در این روش ابتدا دارنده سفته باید وجه سفته را از صادرکننده مطالبه نماید. در صورت مطالبه نمودن و عدم پرداخت آن در سررسید دارنده باید ظرف مدت 10 روز واخواست تنظیم نماید. واخواست یا اعتراض عدم پرداخت باید در فرمهای مخصوص تنظیم گردد.

اجرای سفته از طریق شورای حل اختلاف
اجرای سفته از طریق شورای حل اختلاف

اجرای سفته از طریق شورای حل اختلاف

یکی دیگر از روش های اجرا گذاشتن سفته، اجرای سفته از طریق شورای حل اختلاف می باشد. در این روش فرد دارنده سفته به شو.رای حل اختلاف مراجعه کرده و درخواست خود را به شورا تقدیم میکند، بازرسان با بررسی مدارک و اسناد موجود به صحت و درستی سفته، رای حکم جلب فرد را صادر میکنند. برای انجام این کار پیشنهاد میکنیم حتما از یک وکیل حرفه ای در زمینه دعاوی اجرا گذاشتن سفته مشاوره بگیرید.

نحوه به اجرا گذاشتن سفته ضمانت

نحوه به اجرا گذاشتن سفته ضمانت اینگونه است که خودتان و یا از طریق وکیل جهت تنظیم دادخواست مطالبه سفته اقدام می کنید و سپس آن را از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت می کنید تا بعد از تعیین شعبه و وقت رسیدگی جهت دفاع در وقت مقرر حاضر شوید. البته برای اینکه بتوانید از کلیه حقوق قانون تجارت بهره‌مند شوید بهتر است ظرف ده روز از تاریخ سررسید سفته، آن را واخواست نمایید و سپس به طرح دعوی مطالبه وجه سفته بپردازید.

اجرا گذاشتن سفته عندالمطالبه

یکی از انواع سفته، سفته عندالمطالبه می باشد. در سفته عندالمطالبه فرد گیرنده ی سفته میتواند در هر زمانی که خواست اقدام به دریافت وجه سفته کند. حال برای به اجرا گذاشتن سفته عندالمطالبه نیز باید بگوییم ابتدا فرد دارنده به دفتر ثبت الکترونیکی مراجعه کرده و دادخواست خود در زمینه دریافت و مطالبه وجه سفته را تنظیم میکند. برای این کار پیشنهاد میکنیم از یک وکیل خبره در این زمینه راهنمایی بگیرید.

قبل از اجرا گذاشتن سفته پیشنهاد میکنیم با یک وکیل سفته حرفه ای مشورت کنید، شما میتوانید در لیست اسامی وکلای پایه یک دادگستری تهران یکی از وکیل های فوق حرفه ای وکالت تهران را انتخاب نمایید.

نحوه اجرا گذاشتن سفته بدون تاریخ
نحوه اجرا گذاشتن سفته بدون تاریخ

نحوه اجرا گذاشتن سفته بدون تاریخ

با توجه به آنچه گفته شد بعد از صدور سفته بدون تاریخ امکان دریافت وجه آن وجود دارد اما چون سفته بدون تاریخ دیگر یک سند تجاری محسوب نمی شود و یک سند عادی به حساب می آید ، برای مطالبه آن دیگر امکان شکایت و ادعای بلامحل بودن وجود ندارد از این رو برای مطالبه سفته بدون تاریخ تنها می توان به طریق حقوقی اقدام کرد.

دادخواست مطالبه وجه سفته

همانطور که بالاتر نیز گفته شد دادخواست مطالبه وجه سفته از روش های متفاوت امکان پذیر می باشد.در این بخش نمونه دادخواست مطالبه وجه سفته را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

نمونه دادخواست مطالبه وجه سفته
خواهان : …………

خوانده : ………..

وکیل : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری

تعیین خواسته و بهای آن:

تقاضای صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ دویست و مطالبه وجه سفته (سه فقره) به مبلغ بیست میلیون ریال و خسارت تاخیر تادیه از تاریخ تقدیم دادخواست لغایت پرداخت به انضمام هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل

دلایل و منضمات:

1- فتوکپی مصدق سفته ها

2- وکالت نامه

متن دادخواست مطالبه سفته
ریاست محترم دادگاه

احتراما به وکالت از خواهان به استحضار می رساند:

خوانده فوق به موجب سه فقره سفته به شماره های …… و …….. هرکدام به مبلغ 100/000 ریال و 131/059 به مبلغ دو میلیون ریال جمعا دویست و بیست میلیون ریال به موکل بدهکار می باشد که علیرغم مراجعات مکرر حاضر به پرداخت دین و بدهی خود نمی باشد علیهذا از دادگاه محترم صدور حکم بر محکومیت وی به پرداخت مبلغ یاد شده و خسارت تاخیر تادیه از تاریخ تقدیم دادخواست لغایت پرداخت وجه به انضمام هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل مورد استدعا می باشد.

نمونه دادخواست مطالبه وجه سفته از شورای حل اختلاف

در بخش زیر نمونه دادخواست مطالبه وجه سفته از شورای حل اختلاف را قرار داده ایم:

مشخصات طرفين

نام

نام خانوادگى

نام پدر

شغل

محل اقامت

شهر – خيابان -كوچه – شماره –پلاك

خواهان
خوانده
وكيل يا نماينده قانونى
تعيين خواسته وبهاي آن
مطالبه وجه سفته به ميزان “تا ده میلیون ريال” ريال به انضمام كليه خسارات قانوني با قرار تأمين خواسته
دلايل ومنضمات دادخواست كپي مصدق :1-سفته، 2-واخواست نامه.
رياست محترم شورای حل اختلاف “نام شهرستان محل اقامت خوانده”
باسلام احتراماً به استحضارمي رساند:

به موجب كپي مصدق……فقره سفته تقديمي به شمارة/شماره هاي خزانه داريكل……….سري……….اينجانب……….مبلغ……..ريال از خوانده رديف اول به عنوان متعهد و خوانده/خواندگان رديف دوم/ به بعد بعنوان ظهرنويس طلبكارم. نظر به اينكه آنان با وصف مراجعات مكرر حلول اجل و سررسيد از تأديه و پرداخت آن خودداري مي كنند فلذا مستنداٌ به مواد 198 قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي وانقلاب در امور مدني و 249 و307و 309 قانون تجارت صدور حكم به محكوميت خواندگان به نحو تضامن به پرداخت مبلغ خواسته به ميزان “تا ده میلیون ريال” ريال به انضمام كليه خسارات قانوني و هزينه دادرسي در حق اينجانب مورد استدعاست.بدواً نيز صدور قرار تأمين خواسته و اجراي فوري آن وفق بند ( ج ) از ماده 108 و 117 قانون مارالذكر تقاضا مي شود .

نمونه دادخواست مطالبه وجه سفته و اعسار از هزینه

خواهان:

خوانده :

وکیل یا نماینده قانونی :

تعیین خواسته و بهای آن:

دلائل و منضمات دادخواست :

ریاست محترم مجتمع قضائی( دادگستری )…..

با سلام و دعای خیر– احتراما به استحضار عالی می رساند:اینجانب به موجب یک فقره سفته بر به شماره خزانه داری کل……به سر رسید……مبلغ…….ريال از خوانده محترم طلبکارم که به علت عدم تادیه منجر به صدور واخاست نامه گردیده است.

لذا با تقدیم این دادخواست مستندا به مواد ۳۰۴ ، ۳۰۷ ، ۳۰۸ و ۳۰۹قانون تجارت و مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون ائین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ…..ريال و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مورد استدعاست.

نمونه دادخواست تامین خواسته سفته

با سلام و احترام به استحضار می‌رساند:
1- به موجب یک فقره سفته واخواست شده به شماره خزانه داری کل ………………. سـرى …………………… مبلغ ………………….. که فتوکپی آن به پیوست تقدیم است و در وجه اینجانب صادر شده است، خواندگان به ترتیب متعهد و ظهرنویس مزبور در سررسید معین مبلغ آن را پرداخت ننموده اند که به علت عدم تأدیه، سفته مذکور واخواست گردیده است.
2- اینک وفق ماده 108 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی و ماده 292 قانون تجارت صدور قرار تأمین خواسته و اجرای آن حسب ماده 117 قانون آیین دادرسی مدنی و سپس ابلاغ قرار استدعا می شود.

حکم اجراییه سفته
حکم اجراییه سفته

حکم اجراییه سفته

حکم اجراییه سفته به این صورت می باشد که در آن پس از درخواست خواهان جهت صدور اجراییه مدیر دفتر شعبه اجراییه را صادر و به خوانده ابلاغ می نماید و به او ده روز مهلت جهت معرفی اموال خود داده می شود. در صورتی که خوانده ظرف این مدت اقدام به معرفی اموال جهت پرداخت بدهی خود نکند با درخواست خواهان پرونده اجرایی تشکیل شده و به واحد اجرای احکام ارسال میشود.

هزینه اجرا گذاشتن سفته

حال ممکن است این سوال برای شما عزیزان پیش بی آید که هزینه اجرا گذاشتن سفته چقدر است. هزینه به اجرا گذاشتن سفته بسته به مبلغ درج شده در سفته دارد و مبلغ واحدی در این خصوص نیست. مبالغی که باید برای به اجراگذاشتن سفته بپردازید علاوه بر هزینه ثبت دادخواست که 3 درصد می باشد، 2درصد مبلغ درج شده در سفته به عنوان هزینه واخواست می باشد.

تفاوت واخواست و دادخواست سفته

برای گفتن تفاوت واخواست و دادخواست سفته باید بگوییم واخواست سفته به معنای مطالبه رسمی وجه سفته است. یعنی وقتی دارنده سفته می‌خواهد به صورت رسمی، صادرکننده یا ظهرنویسان و ضامن ‌های سفته را مورد تعقیب حقوقی قرار دهد؛ در اولین فرصت باید سفته را واخواست کند.

اما دادخواست میتواند مطالبه غیر رسمی نیز باشد. در دادخواست سفته، رای ارسال اظهارنامه برای یک شخص، فرم اظهارنامه در سه نسخه تنظیم و ارسال می گردد. در صورتیکه تعداد متعهدین اصلی یعنی کسانی که سفته را پرداخت کرده اند از یک شخص بیشتر باشد برای هر یک از متعهدین به صورت جداگانه و با نام و نشانی اظهارنامه مستقلی تهیه و ارسال می گردد.

پیشنهاد میشود: مقالات حقوقی رایگان

سوالات متداول

دادخواست مطالبه وجه سفته چگونه است؟

به مطالبه‌ی قانونی سفته واخواست یا اجرا گذاشتن سفته می‌گویند که به گواهی عدم پرداخت چک شباهت بسیار زیادی دارد و داخل مقاله به صورذت جامع ذکر شده است.

حکم اجراییه سفته چیست؟

حکم اجراییه سفته این می باشد که پس از درخواست خواهان جهت صدور اجراییه مدیر دفتر شعبه اجراییه را صادر و به خوانده ابلاغ می نماید و به او ده روز مهلت جهت معرفی اموال خود داده می شود.

هزینه اجرا گذاشتن سفته چقدر است؟

لاوه بر هزینه ثبت دادخواست که 3 درصد می باشد، 2درصد مبلغ درج شده در سفته به عنوان هزینه واخواست می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
4 3 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت