به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

تامین دلیل چیست

تامین دلیل چیست

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با تامین دلیل و انواع ان اشنا کنیم، اگر نمیدانید تامین دلیل چیست با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

تامین دلیل چیست
تامین دلیل چیست

تامین دلیل چیست

برای آنکه بخواهید از خود ویا فرد دیگری به عنوان موکل خود دفاع کنید باید یک سری اناد و مدارک را به دادگاه ارائه دهید، به این کار تامین دلیل گفته و معمولا در رابطه با اسناد و مدارک موجود در دادگاه مورد استفاده قرار میگیرد.

در واقع جمع اوری اسناد و مدارک برای دفاع در برابر دادگاه را تامین دلیل میگویند، تأمین دلیل به معنی حفظ دلایل موجود برای استفاده از آن‌ها در آینده است و در قالب قرار صادر می‎شود.

اگر به دنبال وکیل خوب در تهران هستید، ما در دفتر وکالت تهران، بهترین خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین را به شما ارائه خواهیم کرد.

طبق ماده ۱۵۰ قانون آیین دادرسی مدنی زمان درخواست می‌تواند قبل از اقامه دعوی و یا در حین رسیدگی باشد. این درخواست می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد. تقاضای تامین دلیل از سوی ذی‌نفع به شکل یک درخواست نوشته می‌شود و به تعداد خواندگان به اضافه یک نسخه، همراه با فتوکپی برابر اصل اوراق و اسناد تقدیم شورای حل اختلاف می‌شود.

انواع تامین دلیل
انواع تامین دلیل

انواع تامین دلیل

حال که با تامین دلیل اشنا شدیم، زمان ان رسیده است که انواع تامین دلیل را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم، انواع تامین دلیل عبارت اند از:

ماده ۱۴۹ تامین دلیل
در مواردی که اشخاص ذی نفع احتمال دهند که در اینده استفاده از دلایل و مدارک دعوای آنان از قبیل تحقیق محلی و کسب اطلاع از مطلعین و استعلام نظر کارشناسان یا دفاتر تجاری یا استفاده از قرائن و امارات موجود در محل و یا دلایلی که نزد طرف دعوا یا دیگری است، متعذر یامتعسر خواهد شد، می توانند از دادگاه درخواست تامین انها را بنمایند. مقصود از تامین در این موارد فقط ملاحظه و صورت برداری از اینگونه دلایل است.

ماده ۱۵۰ تامین دلیل
درخواست تامین دلیل ممکن است در هنگام دادرسی و یا قبل از اقامه دعواباشد.

ماده ۱۵۱ تامین دلیل
درخواست تامین دلیل چه کتبی یا شفاهی باید حاوی نکات زیرباشد :
۱- مشخصات درخواست کننده و طرف او.
۲- موضوع دعوایی که برای اثبات آن درخواست تامین دلیل می شود.
۳- اوضاع و احوالی که موجب درخواست تامین دلیل شده است.

ماده ۱۵۲ تامین دلیل
دادگاه طرف مقابل را برای تامین دلیل احضار می نماید ولی عدم حضور او مانع ازتامین دلیل نیست. در اموری که فوریت داشته باشد دادگاه بدون احضار طرف اقدام به تامین دلیل می نماید.

ماده ۱۵۳ تامین دلیل
دادگاه می تواند تامین دلیل را به دادرس علی البدل یا مدیر دفتر دادگاه ارجاع دهد. مگر در مواردی که فقط تامین دلیل مبنای حکم دادگاه قرار گیرد در این صورت قاضی صادرکننده رای باید شخصا اقدام نماید یا گزارش تامین دلیل موجب وثوق دادگاه باشد.

ماده ۱۵۴ تامین دلیل
در صورتی که تعیین طرف مقابل برای درخواست کننده تامین دلیل ممکن نباشد، درخواست تامین دلیل بدون تعیین طرف پذیرفته وبه جریان گذاشته خواهدشد.

ماده ۱۵۵ تامین دلیل
تامین دلیل برای حفظ آن است و تشخیص درجه ارزش آن در موارد استفاده، با دادگاه می باشد.

بسیاری از موارد هستند که نیاز به تامین دلیل دارند.

تامین دلیل ملک
تامین دلیل ملک

تامین دلیل ملک

تامین دلیل ملک یکی دیگر از انواع تامین دلیل می باشد که در آن اسناد و مدارکی که مربوط به مالک بودن یک ملک می باشند است.

خواهان : آقای سیامک …. فرزند : رضا به نشانی : تهران .خیابان ولیعصر …………. .

خوانده : آقای داوود …… فرزند : مهدی به نشانی : تهران.خیابان امام خمینی ………. .

وکیل یا نماینده قانونی : آقای ………. .

خواسته یا موضوع و بهای آن : تامین دلیل – جلب نظر هیات کارشناس رسمی دادگستری رشته راه و ساختمان بشرح متن

دلایل و منضمات دادخواست :

1- وکالتنامه

2- قرارداد مشارکت در ساخت

3- فتوکپی سند مالکیت

4- جلب نظر هیات کارشناسی

شرح دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس
ریاست محترم دادگاه

محترماً به موجب متن و مفاد قرارداد مشارکت در ساخت پیوست دادخواست خوانده دعوی متعهد شده است که در پلاک ثبتی … و … اصلی واقع رد بخش .. تهران که متعلق به موکل می باشد یک دستگاه ساختماندر هفت طبقه ساخته شده و سهم مالکانه موکل که 5 واحد می باشد در مواعد مقرر تحویل بدهد که هم اکنون با تاخیر در تحویل مواجه شده مضافاً اینکه در واحدهای ساخته شده نواقص بسیار فراوانی وجود دارد از قبیل نقض توالت واحد 8، کلید مینیاتور، آسانسور ایتالیایی که چینی نصب شده به جای لوله کشی گالوانیزهف پلاستیک کار شده دریچه های کولر مقرر بوده آلومینیومی باشد که آهنی کار گذاشته و طبقه اول فاقد کانال کوولر می باشد و لوله های هواکش پشت بام فاقد کلاهک می باشد و درب های چوبی خود رنگ نمی باشند.5 واحد مربوطه فاقد توالت فرنگی می باشد، پمپ آب خراب است، حمام ها فاقد سرویس بهداشتی (روشویی) م یباشند، طبق نظریه کارشناس شیشه های اطاق خواب ها دو جداره نم یباشند، طبق قرارداد حیاط خلوت باید نرده آهنی داشته باشد که عمل نشده، آشپزخانه واحدها اپن نیستند، آشپزخانه ها فاقد هود هستند، آشپزخانه با کمبود کابینت مواجه است که توضیحاً سه متر در رقارداد می باشد که 2/7 کارشده است.هزینه کف صابی بوسیله موکل صورت گرفته است پرداخت نشده است، پارکینگ طبقه اول یک ردیف آجر چیده شده و قیرگونی نشده است، پارکینگ طبقه 2 پیلوت کف پارکینگ قیرگونی نشده، باغچه، حیاط دور تا دور قبر گونی نشده، دور تا دور ساختمان آجر 7 سانتی چیده شده است که امر خلاف متن و مفاد قرارداد است، درب کمدها رگلاژ نیستند و طبق قرارداد نمی باشند، دربهای منصوبه برای اطاق خواب ها درجه یک نیستند، کف آشپزخانه طبقه اول تراز نمی باشد و آب جمع می شود و باید اصلاح و تعمیر گردد

لذا به جهت حصوصل اطمینان از موضوع تخلف های خوانده در اجرای مفاد قرارداد و به منظور جلوگیری زا تحمیل ضرر و زیان به اینجانب و حفظ و ارائه دلایل به دادگاه مستنداً به ماده 149 به بعد قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی و صدور قرار تامین دلیل و ارجاع امر به هیات سه نفره کارشناسی رسمی دادگستری رشته راه و ساختمان به جهت تعیین نواقص اعلام شده از محضر ریاست محترم شورای حل اختلاف استدعا می شود.

دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس

در این بخش نمونه دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس را قرار داده ایم:

تاریخ رسیدگی : 89/11/04

شماره پرونده : …..

شماره دادنامه : …..

مرجع رسیدگی : حوزه …. شورای حل اختلاف 11 تهران

خواهان : سیامک ….. آدرس : ……………

خوانده : داوود ……. آدرس : ………….. .

خواسته : قرار تامین دلیل با جلب نظر کارشناس

گردشکار – خواهان درخواستی بخواسته فوق با طرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به حوزه ثبت به کلاسه فوق و جری تشریفات قانونی در وقت فوق العاده / مقرر، حوزه بتصدی امضاءکنندگان زیر تشکیل شده است و پس از شور و تبادل نظر با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اغلام و به شرح زیر مباردت به تصمیم مینماید.

قرار تامین دلیل با جلب نظر کارشناس

در خصوص درخواست آقای /خانم سیامک …. بطرفیت آقای/خانم داوود ….. به خواسته صدور قرار تامین دلیل با توجه به جمیع اوراق و محتویات پرونده، نظر به فراهم بودن ارکان و شرایط صدور قرار؛ در اجرای ماده 149 و بعد قانون آیین دادرسی مدنی؛ قرار تامین دلیل با جلب نظر کارشناس صادر و اعلام می نماید بر همین مبنا از بین کارشناسان رسمی دادگستری آقای مهندس ………. با قید استقراع به عنوان کارشناس با دستمزد مبلغ ….. ریال انتخاب می گردد.پرداخت حق الزحمه با متقاضی می باشد.اجرای قرار با اجاره حاصله از بند 6 و 9 قانون شوراهای حل اختلاف و ماده 153 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در اور مدنی؛ به عهده عضو …. حوزه …. آقای ……… محول تا در معیت خواهان به محل اجرای قرار مراجعه و جمیع مشاهدات و ملاحظات خویش را در صورتجلسه اجرای قرار منعکس و نتیجه را گزارش نماید.

عضو اول …………….. عضو دوم ………………… عضو سوم ………………..

بعد از تامین دلیل چه باید کرد
بعد از تامین دلیل چه باید کرد

بعد از تامین دلیل چه باید کرد

حال که با تامین دلیل و انواع آن اشنا شدیم، ممکن است این سوال برای شما پیش بی آید که بعد از تامین دلیل چه باید کرد؟ بعد از تامین دلیل باید موارد زیر را موارد بررسی قرار دهید:

شورا با احراز فوریت تامین دلیل نسبت به صدور قرار اقدام میکند.

امر را به کارشناس ارجاع می دهد که در این مقوله خواهان باید هزینه کارشناسی را نیز واریز کند.

کارشناس طی 10 الی 15 روز نظریه را تقدیم شورا میکند .

وقتی حین رسیدگی درخواست تامین دلیل ارائه میشود مثل زمانی که حین دادخواست ، معاینه محل را از دلایل خود ذکر میکنیم و به جهت آن که طرف مقابل دلیل را از بین نبرد در طی رسیدگی درخواست تامین مطرح میشود پس از صدور قرار و تهیه صورتمجلس مربوط ، رونوشت آن ضمیمه پرونده دعوا اصلی میشود.
پس از احراز فوریت قرار تامین بدون حضور طرفین و جلسه صادر رای می گردد.

اجرای تامین به دادرس علی البدل، مدیر دفتر، شخص صادر کننده رای واگذار میشود .

زمانی که تامین دلیل مبنای حکم باشد. عضو مجری قرار موظف است فقط آنچه را که مورد نظرقاضی است صورت برداری کند اما اگر تقاضای بررسی تامیین دلیل همزمان برای چند دلیل باشد.متقاضی میتواند تقاضا تامین دلیل برای موارد متعدد نمایدمثلا : شهادت شهود، معاینه محل، جلب نظر کارشناسی.

رد تامین دلیل

گاهی ممکن است اقدام به رد تامین دلیل کنید و یا توسط دادگاه رد تامین دلیل شوید. نمونه رد تامین دلیل به صورت زیر می باشد:

درخصوص دعوی اقای / خانم …….بطرفیت خوانده اقای / خانم ……….به خواسته تامین دلیل به شرح درخواست تقدیمی ، نظر به اینکه خواهان موضوع دعوایی را که برای اثبات ان تامین دلیل نموده و درخواست قید نکرده است و نظر به اینکه اوضاع و احوال موضوع را بیان ننموده است لذا دادگاه با استناد به ماده ۱۵۱ قانون آئین دادرسی درخصوص دعوی اقای / خانم …….بطرفیت خوانده اقای / خانم ……….به خواسته تامین دلیل به شرح درخواست تقدیمی ، نظر به اینکه خواهان موضوع دعوایی را که برای اثبات ان تامین دلیل نموده و درخواست قید نکرده است و نظر به اینکه اوضاع و احوال موضوع را بیان ننموده است لذا دادگاه با استناد به ماده ۱۵۱ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی قرار رد درخواست خواهان را صادر و اعلام می نماید . قرارصادره قطعی است.

نمونه تامین دلیل شورای حل اختلاف
نمونه تامین دلیل شورای حل اختلاف

نمونه تامین دلیل شورای حل اختلاف

نمونه تامین دلیل شورای حل اختلاف به شرح زیر می باشد:

به تاریخ ……… ساعت ….. در اجرای مفاد قرار تامین دلیل صادره به كلاسه ……….. شعبه ……. دادگاه ……… اینجانب …. عضو مجری قرار حسب ارجاع مقام محترم …… در معیت … خواهان قرار تامین به نشانی ….. دفتر خانه …… مراجعه نموده ، ملاحظه می شود اینك كه ساعت 8 صبح …….. می باشد دفتر خانه مذكور فعال و دایر است . با مراجعه به آقای سر دفتر و معرفی خود و ارائه كارت شناسایی و معرفی خواهان اجرای قرار و تفهیم اعلام گرید در اجرای قرار تامین صادره به كلاسه فوق كه اینك رونوشتی از آن جهت ملاحظه ارائه می شود اینجانب حسب ارجاع دادگاه صادركننده قرار به منظور ضبط دلایل حضور هر یك از طرفین قرارداد مورخ …… تنظیمی در …….. حضور یافته و مقرر است وفق قرار صادره دلایل استنادی خواهان تامین شود ، قرار به آقای سر دفتر ارائه و مطالعه نمود، اینجانب و خواهان تا آخر ساعت اداری در دفتر خانه حضور داشتیم طرف درخواست حضور نیافت .

عضو مجری قرار خطاب به خواهان : با ملاحظه اینكه به حكایت اظهار نامه شماره ….. مورخ …… و قرارداد ضمیمه درخواست طرفین توافق كرده اند در تاریخ …. در این دفتر خانه حاضر شوند و با توجه به پایان ساعت اداری دفتر خانه و عدم حضور فروشنده اظهارات خود را بیان نموده ، مدارك استنادی را ارائه نمایند .

خواهان اظهار داشت : اینجانب حسب قرارداد مورخ ……. و اظهار نامه شماره ………. مورخ …….. یك دستگاه آپارتمان واقع در ……. را از خوانده آقای … خریداری نموده ، مبلغ ………..ریال از ثمن پرداخت و مقرر بوده بقیه در تاریخ ….. در دفتر خانه … پرداخت شود . اینك ، ضمن تقدیم مدارك مذكور درخواست ضبط دلایل را دارد .

عضو مجری قرار : پس از اخذ قرارداد مورخ …………، اظهار نامه مذكور و چك بانكی شماره ……. مورخ …………. بانك ………..به مبلغ …………ریال ملاحظه می شود خریدار مانده ثمن را آماده پرداخت نموده لیكن فروشنده تا این ساعت حضور نیافته ، طبق اعلام آقای سر دفتر مداركی هم ارائه نكرده است . اینك با توجه به عدم حضور فروشنده و پایان یافتن ساعت اداری حسب قرارداد و اظهار نامه پیوست پرونده اجرای قرار در ساعت 14 ( با ضبط دلایل حضور خریدار و آمادگی وی به انجام معامله و امضاء صورت جلسه وی و اینجانب ) پایان یافت و مراتب به تائید و امضای آقای سر دفتر رسید و در ساعت 30/14 محل اجرای قرار را ترك نمودیم.

پینشهاد میشود: لیست مقالات حقوقی

مدت اعتبار تامین دلیل

مدت اعتبار تامین دلیل همانطور که ماده 155 قانون آیین دادرسی مدنی تاکید می‌کند‌:«تامین دلیل برای حفظ آن است و تشخیص درجه ارزش آن در موارد استفاده با دادگاه خواهد بود.» بنابراین صورت‌جلسه تامین دلیل حکایت از اعتبار و صحت دلایل ثبت‌شده نمی‌کند و صرفا دلایل را تا زمان ارایه به محکمه حفظ می‌کند و در صورت بروز دعوا این دادگاه است که باید به اعتبار آن دلایل رسیدگی کند.

سوالات متداول

تامین دلیل یعنی چه؟

در صورتی‌که فردی دارای حقی باشد و احتمال دهد که در آینده برای رسیدن به حق خود نتواند از دلایل و مدارک موجود بهره‌مند شود،‌ می‌تواند از دادگاه درخواست تامین دلیل کند.

بعد از تامین دلیل چه باید کرد؟

بعد از تامین دلیل باید مراحل خاصی را طی کنید که داخل مقاله تمامی مراحل را مورد بررسی قرار داده ایم.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
akshn
11 ماه قبل

خیلی مفید و آموزنده بود کاملا تفهیم کردین❤️❤️❤️

vekalatetehran
9 ماه قبل
پاسخ به  akshn

سلام همراه عزیز ممنون که مقاله ما را تا انتها مطالعه کردید و خوشحالیم که توانستیم نیاز شما را برطرف کنیم

خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت