به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

خلع ید ملک مشاع

خلع ید ملک مشاع

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با خلع ید ملک مشاع و لایحه خلع ید ملک مشاع به همراه رای وحدت رویه خلع ید ملک مشاع آشنا نماییم. اگر نمیدانید خلع ید ملک مشاع چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان با بهترین وکیل املاک در تهران با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید 02188939832.

خلع ید ملک مشاع
خلع ید ملک مشاع

خلع ید ملک مشاع

همانطور که میدانید ملک مشاع ملکی می باشد که در آن افراد مختلفی سهم داشته و شریک می باشند، خلع ید ماک مشاعی نیز به این معنی می باشد که یکی از این شرکا اقدام به تجاوز و تصرف ملک نماید.

طبق ماده 44 قانون نحوه اجرای احکام مدنی : “اگر عین محکوم به در تصرف کسی غیر از محکوم‌علیه باشد این امر مانع اقدامات اجرایی نیست مگر اینکه متصرف مدعی حقی از عین‌ یا منافع آن بوده و دلائلی هم ارائه نماید در این صورت دادورز (‌مامور اجرا) یک هفته به او مهلت می‌دهد تا به دادگاه صلاحیتدار مراجعه کند و در‌صورتی که ظرف پانزده روز از تاریخ مهلت مذکور قراری دائر به تاخیر اجرای حکم به قسمت اجرا ارائه نگردد ، عملیات اجرایی ادامه خواهد یافت.” بر اساس این ماده اگر ملک مورد دعوا در تصرف کسی غیر از محکوم علیه باشد باز هم حکم مبنی برا خالی کردن ملک اجرا خواهد شد، مگر اینکه متصرف ادعا کند نسبت به ملک حقی دارد.

دعوای خلع ید ملک مشاع زمانی طرح می شود که یکی از مالکین و یا شخص ثالثی به غیر مالکین اقدام به تصرف غیرمجاز در ملک مشاع کند. در صورتی که متصرف غیر قانونی مالک باشد، سایر مالکین و در صورتی که شخص ثالث باشد هریک از مالکین می تواند اقامه دعوای خلع ید ملک مشاع را نماید.

در این صورت مامور اجرای حکم به او یک هفته مهلت می دهد تا به دادگاه مراجعه کند و نسبت حق مورد ادعای خود اقامه دعوا کند. دادگاه به ادعای خواهان رسیدگی می کند و در صورت احراز حق قرار تاخیر اجرای حکم صادر می کند.

در رابطه با خلع ید ملک مشاع باید بگوییم بر اساس ماده ۵۸۱ قانون مدنی، تصرفات هر یک از شرکاء در صورتی که بدون اذن یا خارج از حدود اذن باشد فضولی بوده و تابع مقررات معاملات فضولی خواهد بود.

پیشنهاد میشود مقاله ی تصرف عدوانی چیست را در این زمینه مطالعه نمایید.

تخلیه ملک تجاری مشاع
تخلیه ملک تجاری مشاع

تخلیه ملک تجاری مشاع

چه شریک ملک را تصرف کرده باشد چه شخصی که هیچ مالکیتی نسبت به ملک ندارد آن را تصرف کرده باشد، می‌توان دعوی خلع ید و تخلیه ملک تجاری مشاع را مطرح نمود. اگر چند نفر ملک مشاعی را تصرف کرده باشند شما می‌توانید علیه همه یا برخی از آنها دعوی خلع ید را اقامه کنید.

محدوده رسیدگی دادگاه را دادخواست شما مشخص می کند و علیه هر کسی که دعوا مطرح شود حکم دادگاه علیه او اجرا می‌شود. حق مشاع می‌تواند روی سرقفلی واحدهای تجاری و مغازه هم تعریف شود.

در حوزه حقوقی ملکی، مفهوم “خلع ید ملک مشاع” یکی از مسائل مهم و پیچیده است که ارتباط میان همسایگان و مالکان ملک‌های مشترک را به چالش می‌کشد. در ادامه، به توضیح مفهوم خلع ید ملک مشاع، روند انجام آن و تاثیرات حقوقی و مالی آن بر مالکان و همسایگان می‌پردازیم.

در حقوق ملکی، ملک‌های مشترک معمولاً به دو یا چند نفر تعلق می‌گیرند که هر یک از آنها قسمتی از این ملک را می‌فروشند یا به فرد دیگری اجاره می‌دهند. خلع ید ملک مشاع به معنای تقسیم و تفکیک این ملک‌های مشترک است به گونه‌ای که هر فرد مالک، به صورت منفرد بتواند از آن استفاده کند.

خلع ید ملک مشاع معمولاً در مواقعی انجام می‌شود که همسایگان و مالکان ملک مشترک از اشتراک این ملک خسته شده و نیاز به تفکیک و تقسیم آن دارند. این فرایند قانونی است و بر اساس قوانین و مقررات ملکی هر کشور انجام می‌شود.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با نحوه شکایت از همسایه کلیک کنید.

روند خلع ید ملک مشاع
روند خلع ید ملک مشاع

روند خلع ید ملک مشاع

تهیه طرح تفکیک

در ابتدا، مالکان و همسایگان ملک مشترک باید یک طرح تفکیک را تهیه کنند. این طرح باید شامل تقسیم و تفکیک دقیق قسمت‌های مختلف ملک باشد و توسط متخصصین حقوقی تهیه می‌شود.

توافق با همسایگان

پس از تهیه طرح تفکیک، مالکان ملک مشترک باید با همسایگان خود توافق کنند. در این مرحله، قوانین و مقررات ملکی، حقوق هر طرف را تعیین می‌کند و باید به شکلی منصفانه توافق صورت گیرد.

ثبت رسمی تفکیک

پس از توافق با همسایگان، مالکان ملک مشترک باید تفکیک را به صورت رسمی ثبت کنند. این شامل تهیه اسناد قانونی و انجام مراحل ثبتی است که برای انتقال مالکیت قسمت‌های تفکیک شده ملک مورد نیاز است.

برای کسب اطلاعات در رابطه با انواع دعاوی ملکی و قوانین رسیدگی به آن ها کلیک کنید.

انتقال مالکیت و تقسیم ملک

در نهایت، پس از ثبت رسمی تفکیک، مالکان ملک مشترک می‌توانند قسمت‌های تفکیک شده را به نفع خود انتقال داده و ملک را به صورت منفرد استفاده کنند. این شامل تقسیم و تفکیک ملک، انتقال مالکیت و تعیین حقوق و وظایف مالکان جدید است.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با نحوه اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک و دریافت مشاوره با وکیل تصرف عدوانی با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

حکم خلع ید ملک مشاع

در این بخش حکم خلع ید ملک مشاع را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

مرجع رسیدگی : شعبه … دادگاه عمومی (حقوقی) مجتمع قضایی خواهان ها :

1-خانم …… 2- خانم …… با وکالت آقای مسعود محمدی هر دو به نشانی : تهران…….. خواندگان: 1- خانم …… 2- خانم …… همگی به

نشانی : تهران 3- نماینده دادستان در امور محجورین به نشانی ……………….. گردشکار : خواهان دادخواستی به خواسته فوق بطرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به این شعبه وثبت به کلاسه فوق و جری تشریفات قانونی در وقت فوق العاده/ مقرر دادگاه به تصدی امضاء کننده زیر تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

حکم خلع ید ملک مشاع و رای دادگاه خلع ید : درخصوص دعوی خانمها …… با وکالت آقای مسعود محمدی بطرفیت خانم …… و نماینده دادستان در امور محجورین بخواسته خلع ید ملک مشاعی به پلاک ثبتی …… اصلی مفروز و مجزا شده از …… فرعی از اصلی مذکور واقع در بخش ده تهران به نشانی دهکده المپیک …… و مطالبه خسارات دادرسی به این توضیح که به دلالت نامه اداره ثبت اسناد و املاک کن پلاک ثبتی موضوع دعوی در تملک قانونی مرحوم ….. قرار داشته مورث طرفین حسب گواهی حصر وراثت صادره از شعبه ….. دادگاه محترم عمومی تهران در تاریخ …… در گذشته و تصرف خواندگان در محل به دلالت نظریه کارشناس تامین دلیل به شرح پیوست سابقه محرز است و دلیلی بر وجود رابطه حقوقی و قراردادهای فیمابین که مجوز تداوم تصرفات خواندگان باشد ارائه نگردیده.

توقیف و بازداشت ملک مانع از رسیدگی به دعوی خلع ید نیست نظربه اینکه دعوی مطالبه اجرت المثل بموجب صورتجلسه مورخ 1391 مسترد گردیده لذا دادگاه مستندا به بند ب ذیل ماده 107 قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی در این خصوص صادر و اما در خصوص دعوی خلع ید دادگاه با احراز مالکیت مشاعی متداعیین و زوال اذن خواهان ها و صدق عنوان عدوانی بر تصرفات خواهان ها پس از آن دعوی را وارد تشخیص و به استناد ماده 308 و 311 قانون مدنی و 519 قانون آییین دادرسی مدنی حکم به محکومیت خواندگان خانم ها …… (با قیمومیت خانم ……) به خلع ید از پلاک ثبتی موصوف و پرداخت هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل طبق تعرفه قانونی در حق خواهان ها صادر و اعلام می نماید.

رای صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه محترم تجدید نظر استان تهران می باشد.

اگر نمیدانید دعوای خلع ید چیست و قوانین فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک چه می باشد پیشنهاد میشود همین حالا کلیک کنید.

حکم خلع ید علیه متصرف ملک مشاع
حکم خلع ید علیه متصرف ملک مشاع

حکم خلع ید علیه متصرف ملک مشاع

حکم خلع ید علیه متصرف ملک مشاع به این معناست که تمام ملک از ید محکوم علیه حتی اگر مالک مشاعی باشد خلع ید می شود، در اختیار محکوم لهی که مالکیت مشاعی دارد گذاشته نمی شود و تصرفات مالکین مشاعی مطابق مقررات ناظر بر املاک مشاعی است.

خلع ید ملک مشاع دارای انواع متعددی می باشد :

  • خلع ید ملک مشاع کشاورزی
  • خلع ید ملک مشاع ورثه
  • خلع ید ملک مشاع زوجین

پیشنهاد میشود برای اقدام به دادخواست خلع ید نسبت به ملک مشاع و همچنین دریافت حکم تخلیه ملک مشاع با یک وکیل ثبتی و ملکی حرفه ای و مجرب مشاوره بگیرید.

دعوای خلع ید یک دعوای غیرمنقول است و مانند همه دعاوی غیرمنقول دادگاه صالح برای اقامه دعوای خلع ید دادگاه عمومی محل وقوع مال غیرمنقول است.

برای کسب اطلاعات در رابطه با نحوه محاسبه حق کمیسیون املاک ۱۴۰۲ کلیک کنید.

درمورد دعاوی خلع ید نمی توان گفت که چه مدت زمانی لازم است، به دلیل اینکه تعیین این موضوع به عوامل مختلفی بستگی مانند شعبه رسیدگی کننده و زمان رسیدگی بستگی دارد.

با خلع ید ملک مشاع، مالکان جدید قسمت‌های تفکیک شده ملک را به عهده می‌گیرند. آنها باید مسئولیت‌ها و تعهدات مالکیت را در قبال اینقسمت‌ها بپذیرند و حقوق و مسئولیت‌های جدیدی به آنها واگذار می‌شود.

برای کسب اطلاعات در رابطه با راه های اثبات مالکیت برای اموال فاقد سند و قوانین اختلاف در ملک مشاع با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

خلع ید ملک مشاع چیست

چنانچه هر یک از مالکان مال مشاع بدون اجازه سایر مالکان در آن مال تصرف کند دیگر مالکین می توانند علیه آن شخص دعوای خلع ید اقامه کنند. در بخش زیر نمونه دادخواست خلع ید ملک مشاع را مشاهده میکنید:

خواهان : 1- مهران …… نام پدر: حسین به نشانی : تهران.خیابان ولیعصر ……. . 2- منوچهر ….. نام پدر : احمد به نشانی : تهران. خیابان ولیعصر ……. . خوانده : 1- امین …. نام پدر : حسن به نشانی : تهران.خیابان ملت ……. .

تعیین خواسته و بهای آن : 1- خلع ید (خلع ید مشاعی) مقوم به 51/000/000 ریال ارزش منطقه ای ملک 51/000/000 ریال 2- مطالبه خسارات دادرسی دلایل و منضمات دادخواست : 1- وکالت نامه به مشاره …. 2- سند مالکیت به شماره ….. 3- کارت ملی به شماره ….. 4- گواهی فوت به شماره ….. 5- گواهی حصر وراثت به شماره ….. 6- کارت ملی به شماره …. شرح دادخواست خلع ید مشاعی ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی تهران با سلام احترامالا به استحضار می رساند با عنایت به اينکه خانم مهری …. تنها به تاریخ 91/03/19 فوت نموده و دارایی ایشان عبارت از سه دانگ مشاع پلاک ثبتی …. فرعی از …. اصلی واقع در بخش ده تهران می باشد و به استناد گواهی حصر وراثت ضم دادخواست ملک مسکونی بین ورثه وی مشترک می باشد و ملک در تصرف خوانده (احد از مالکین مشاعی) می باشد موکلین تقاضای خلع ید از ملک مشاعی مذکور را درند.

لذا صدور حکم خلع ید خوانده وفق مدارک پیوست و مستندا به ماده ۴۴ قانون اجرای احکام مدنی مستدعی است. نیز صدور حکم به پرداخت هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل مستدعی می باشد.

برای کسب اطلاعات در رابطه با ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی کلیک کنید.

خلع ید ملک مشاع چقدر زمان میبرد

در رابطه با پاسخ این سوال که خلع ید ملک مشاع چقدر زمان میبرد باید بگوییم فرایند رسیدگی به این دعوی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین عامل موثر در تعیین این زمان، تراکم کار شعبات رسیدگی کننده به دعاوی است.

پیشنهاد میشود برای دفاع در دعوی خلع ید مشاعی و پلمپ ملک مشاع ورثه ای و همچنین دریافت راهنمایی در رابطه با شکایت از خیانت در امانت در ملک مشاع با یک وکیل حرفه ای و با تجربه در این زمینه مشاوره بگیرید.

با تفکیک و تقسیم ملک مشترک، ارزش قسمت‌های تفکیک شده ممکن است افزایش یابد. به عنوان مثال، یک قطعه زمین مشترک پس از تفکیک و تقسیم ممکن است به دلیل قرار گرفتن در موقعیت بهتر و استفاده بهینه‌تر، ارزش بیشتری برای مالکان جدید داشته باشد.

برای کسب اطلاعات در رابطه با نحوه ثبت نام مستاجران در سامانه املاک کلیک کنید.

نمونه دادخواست خلع ید مشاعی و اجرت المثل ایام تصرف

نمونه دادخواست خلع ید مشاعی و اجرت المثل ایام تصرف و نمونه دادخواست خلع ید از طرف ورثه ونمونه اظهارنامه خلع ید ملک مشاع را در این بخش برای شما عزیزان قرار داده ایم.

خواهان / شاکی : آقای مهران ….. خوانده : آقای امین …. موضوع : تامین دلیل شماره پرونده : …… بسمه تعالی در تاریخ 39/03/19 در ساعت 16:30 اینجانب ….. عضو مجری قرار شورای حل اختلاف مجتمع شماره 62 در معیت وکیل خواهان …… به شماهر پروانه … به آدرس اعلامی تهران.خیابان ملت …. مراجعه و مشاهده گردید.

ساختمان مذکور در آدرس اعلامی و دارای 3 طبقه می باشد که در آیفون فوق طبقه اول نام آقای …. و در طبقه دوم نام آقای امین … نوشته شده است.با به صدا در آوردن زنگ آیفون هر سه طبقه، شخصی درب منزل مسکونی را باز نموده و خود را .. معرفی نموده و اظهار داشته بنده بهروز ….. برادر زاده آقای امین …. هستم که با احراز هویت کارت عضویت خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران به شماره کارت ملی …..بنده به عنوان شاهد اظهار می دارم به مدت 40 سال است که آقای امین …. در این واحد مسکونی ساکن هستند و توضیح اینکه آقای امین …. 10 روز پیش در ایران بودند و در منزل مسکونی 2 ماه زندگی می نمودند و در حال حاضر در کشور سوئ می باشند و مدتی در ایران و مدتی در کشور سوئد زندگی می نمایند.

ضمناً مستاجری در طبقه اول به نام آقای … ساکن بودند که در حال حاضر در حال تخلیه عین مستاجره هستند.مراتب فوق ضمن حضور عضو مجری قرار مورد تایید و حضور در محل قرار می باشد.


اصولاً در حقوق ملکی، خلع ید ملک مشاع به عنوان یک فرایند قانونی و رسمی برای تفکیک و تقسیم ملک‌های مشترک استفاده می‌شود. در صورتی که شما و همسایگانتان تصمیم به خلع ید ملک مشاع دارید، می‌توانید از طریق اظهارنامه‌ای این موضوع را رسماً اعلام کنید. در زیر، یک نمونه اظهارنامه خلع ید ملک مشاع در ادامه آمده است:

اظهارنامه خلع ید ملک مشاع
اظهارنامه خلع ید ملک مشاع

اظهارنامه خلع ید ملک مشاع

در اینجا ما، مالکان ملک مشترک با اطلاع از قوانین و مقررات مربوطه و در راستای تفکیک و تقسیم این ملک، این اظهارنامه خلع ید ملک مشاع را به ثبت می‌رسانیم. در این خصوص، جزئیات زیر را به اطلاع می‌رسانیم:

  1. نام مالکان ملک مشترک:
    • نام مالک 1:
    • نام مالک 2:
    • و …
  2. آدرس ملک مشترک:
    • آدرس کامل ملک:
  3. جزئیات تفکیک و تقسیم:
    • توضیح دقیق درباره قسمت‌های تفکیک شده ملک و تقسیم بندی آنها.
  4. توافقات مالی:
    • توافقات مالی در مورد هزینه‌های تفکیک و تقسیم، بارگیری هزینه‌های مربوطه توسط هر مالک و سایر مسائل مرتبط.
  5. تاریخ اجرای خلع ید ملک مشاع:
    • تاریخ تفکیک و تقسیم دقیق ملک.
  6. انتقال مالکیت:
    • توافقات در مورد انتقال مالکیت قسمت‌های تفکیک شده ملک به مالکان جدید.
  7. مسئولیت‌ها:
    • تعیین مسئولیت‌ها و وظایف مالکان جدید نسبت به قسمت‌های تفکیک شده ملک.
  8. انجام امور ثبتی:
    • توافقات و اقدامات مرتبط با ثبت رسمی تفکیک و تقسیم ملک.

با امضاء این اظهارنامه، ما تأیید می‌کنیم که این تفکیک و تقسیم مطابق با توافقات و قوانین ملکی صورت گرفته است و همه طرفین به طور مشترک این مسئولیت را قبول می‌کنند.

امضا مالکان ملک مشترک: (امضاء مالک 1) (امضاء مالک 2) تاریخ: تاریخ:

این اظهارنامه خلع ید ملک مشاع توسط مالکان ملک مشترک به صورت رسمی و قانونی ثبت و اعلام می‌شود.

با این اظهارنامه، تمامی طرفین توافق کرده‌اند که پس از تفکیک و تقسیم ملک، از آن به طور منفرد و به تمامی حقوق و وظایف مالکیت استفاده کنند.

توجه: این اظهارنامه به منظور راهنمایی و اطلاع‌رسانی است. قبل از ارائه هرگونه اظهارنامه رسمی، بهتر است با وکیل یا متخصص حقوقی مشورت کنید.

لایحه خلع ید ملک مشاع رای وحدت رویه

بر اساس لایحه خلع ید ملک مشاع رای وحدت رویه: دادستان کل کشور در نظریه ابرازی خود، قانون ثبت را از قوانین آمره و ضامن برقراری نظم اجتماعی، تامین مصالح عامه و مانع بروز هرج و مرج میداند و معتقد است.

نیل به این اهداف منوط به رعایت مواد ۴۷ و ۴۸ قانون ثبت، مشعر بر لزوم تنظیم سند رسمی در مورد معاملات غیر منقول میباشد. عدم رعایت این مواد اگرچه موجب بطلان سند عادی بین متعاقدین نخواهد بود اما تسری آثار عقد به اشخاص ثالث در گرو تنظیم سند رسمی است.

نهایتا هیات عمومی دیوان عالی کشور هماهنگ با نظر دادستان کل اقدام به صدور رای وحدت رویه ۶۷۲ نمود که طبق آن پذیرش دعوای خلع ید فرع بر اثبات مالکیت خواهان بوده و پیش از اثبات آن قابل استماع نمی باشد. خلع‎ ید از اموال غیرمنقول فرع بر مالکیت است بنابراین طرح دعوای خلع‎ید از زمین قبل از احراز و اثبات مالکیت قابل استماع نیست.

بنا به مراتب و با توجه به ‎مواد۴۶، ۴۷ و ۴۸ قانون ثبت اسناد و املاک رأی شعبه پنجم دادگاه تجدید نظر استان بنظر اکثریت اعضاء هیأت عمومی دیوان عالی کشور که با این نظر انطباق دارد صحیح و قانونی تشخیص می‎شود.

این رای بر طبق ماده ۲۷۰ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی وانقلاب در امور کیفری، در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاهها لازم ‎الاتباع است.

برای کسب طالاعات در رابطه با محاسبه هزینه دادرسی و افراز ملک مشاعی کلیک کنید.

نمونه رای خلع ید مشاعی

نمونه رای خلع ید مشاعی و پلمپ ملک مشاع را در این بخش برای شما عزیزان قرار داده ایم.

خانم انسیه ….. نام پدر : مصطفی به نشانی خواهان ریدف اول 6- آقای هادی ….. نام پدر : مصطفی به نشانی خواهان ریدف اول خوانده : 1- آقای مهدی … نام پدر : تقی به نشانی : تهران.خیابان نازی آباد …… . وکیل یا نماینده قانونی : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری.

خواسته یا موضوع و بهای آن : 1- خلع ید از ملک واقع در نازی آباد ………مغازه نانوایی به پلاک ثبتی …. مقوم به 50/100/000 ریال دلایل و منضمات دادخواست : 1- تصویر مصدق اسناد مالکیت 2- اصل وکالتنامه دادگستری شرح دادخواست خلع ید مشاعی ریاست محترم دادگاه با سلام و تقدیم احترام به استحضار جنابعالی می رساند، ملک موضوع دعوا به طر مشاعی متعلق به موکلین و خوانده بوده و ایشان بدون هیچ اذن و اختیاری از تیر ماه 1378 اقدام به تصرف و انتفاع از ملک موصوف نموده اند و لذا بدینوسیله از جنابعالی درخواست می شود دستور فرمایید از ملک موضوع دعوا و مورد تصرف خوانده خلع ید شود.

سوالات متداول

خلع ید ملک مشاع چیست؟

خلع ید ملک مشاع به معنای تقسیم مالکیت مشترک است. در این فرآیند، مشترکین تصمیم می‌گیرند که ملک مشترک را به بخش‌های مجزا تقسیم کنند تا هر کس بتواند بخشی از ملک را به طور مستقل مدیریت کند.

چه مواردی باعث خلع ید ملک مشاع می‌شود؟

خلع ید ملک مشاع ممکن است به دلیل موارد زیر رخ دهد:
اختلافات و ناهماهنگی‌ها بین مشترکین در مورد مدیریت و استفاده از ملک مشترک.
نیاز به تغییرات ساختمانی در ملک مشترک که توسط همه مشترکین پذیرفته نمی‌شود.
عدم توافق در مورد تعیین هزینه‌ها و تقسیم بار مالی مربوط به نگهداری و تعمیرات ملک مشترک.

چه تأثیری بر مالکیت مشترک بعد از خلع ید ملک مشاع دارد؟

با انجام خلع ید ملک مشاع، هر مشترک مالک بخشی از ملک مشترک می‌شود. این به این معنی است که هر فرد می‌تواند بخشی از ملک را به طور مستقل بهره‌برداری کند و در صورت نیاز آن را فروش یا اجاره دهد.

چگونه خلع ید ملک مشاع انجام می‌شود؟

خلع ید ملک مشاع معمولاً توسط توافق میان مشترکین صورت می‌گیرد. مراحل انجام خلع ید عبارتند از:
مذاکره و توافق برای تقسیم ملک مشترک به بخش‌های مجزا.
تعیین حقوق و تعهدات هر یک از مشترکین در قبال بخشی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
تهیه و امضای سند تقسیم ملک مشترک توسط مشترکین.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت