به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

جرم سرقت گوشی

جرم سرقت گوشی

سرقت گوشی یکی از جرم های است که متاسفانه امروزه در کشور ما به وفور مشاهده می شود.

به خصوص در کلان شهرها و شهرهای مانند تهران که طبق آمارهای گزارش شده از سوی نیروی انتظامی تهران سرقت گوشی یکی از موارد پر تکرار در چند سال گذشته بوده است.

در این مقاله آموزشی ما قصد داریم که موارد مربوط به جرم سرقت گوشی را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهیم، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

جرم سرقت گوشی چیست
جرم سرقت گوشی چیست

جرم سرقت گوشی چیست

جرم سرقت گوشی بستگی به این دارد که سرقت گوشی و یا تلفن همراه شما به صورت سرقت حدی و یا سرقت تعزیری توسط سارق صورت گرفته باشد تعیین می شود.

تشخیص این موضوع که آیا سرقت تلفن همراه به صورت سرقت تعزیری بوده است و یا سرقت حدی توسط قاضی و یا دادستان تعیین می شود.

زمانی که تلفن همراه شما مورد سرقت قرار بگیرد شما اولین کاری که میکنید باید به نزدیک ترین کیوسک نیروی انتظامی و یا به کلانتری محل خود مراجعه نمایید و سرقت انجام شده را به پلیس گزارش دهید.

برای این منظور می گوییم که به سرعت شما باید طرح شکایت خود را مطرح کنید که امروزه به دلیل رجیستر بودن اکثر تلفن های همراه نیروی انتظامی می تواند در کمترین زمان گوشی سرقت شده شما را پیدا کند مگر اینکه شما دیر اقدام به طرح شکایت در مورد سرقت گوشی خود نمایید.

ضمن اینکه مدارک لازم برای اثبات جرم سرقت گوشی می تواند شامل شهادت شهود یا فیلم دوربین مداربسته باشد.

که در این مورد خوشبختانه جای هیچ گونه نگرانی نیست چرا که خوشبختانه اکثر خیابان ها دارای دوربین های مداربسته که پلیس به آنها دسترسی دارد می باشند.

موارد مربوط به جرم سرقت گوشی
موارد مربوط به جرم سرقت گوشی

موارد مربوط به جرم سرقت گوشی

طبق قانون مجازات سرقت گوشی در صورتی که شامل سرقت حدی نباشد که تشخیص این امر به عهده قاضی است موجب محکومیت سارق بر رد مال به صاحبش و حبس از ۶ ماه تا ۲ سال می باشد.

البته اگر سارق به دفعات مرتکب چنین جرم شده باشد بنابر تشخیص قاضی میتوان مجازات های سنگین تری را برای وی در نظر گرفت.

اما در صورتی که تشخیص قاضی بر سرقت حدی باشد، یعنی اینکه شرایط سرقت ۱۴ شرط سرقت حدی را داشته باشد، مجازاتی که برای سارق در نظر گرفته می شود عبارت است از قطع چهار انگشت در مرتبه اول و در مرتبه دوم قطع پا و در مرتبه سوم حبس ابد، و دفعه چهارم حکم اعدام در نظر گرفته می شود.

اثبات سرقت گوشی
اثبات سرقت گوشی

اثبات سرقت گوشی

اثبات سرقت گوشی به این صورت است که شما میتوانید یا با استفاده از شهادت افراد حاضر در صحنه جرم به سرقت رفتن گوشی خود را اعلام نمایید و یا اینکه اگر در محل مورد نظر دوربین های مداربسته به کار رفته باشد شما می توانید با استناد به فیلم این دوربین ها نحوه به سرقت رفتن گوشی خود را اثبات کنید.

همچنین اگر شخصی که گوشی شما را به سرقت برده است دستگیر شود از طریق بررسی اثر انگشت فرد بر روی تلفن همراه شما نیز می توان به سرقت رفتن گوشی تلفن همراه شما توسط شخص را اثبات کرد.

البته همانطور که در بخش قبلی هم گفته شد در مورد اثبات سرقت گوشی زیاد جای نگرانی برای شما وجود ندارد چرا که امروزه در اکثر خیابانها و معابر عمومی معمولاً دوربین های مداربسته نصب می باشد.

کی از مهم ترین مراحل شکایت کیفری، تنظیم شکوائیه است. این مرحله باید طبق اصول و قواعد خاصی جلو برود تا به نتیجه مناسبی برسد و وکیل کیفری، با رعایت این اصول و قواعد به شما کمک خواهد کرد. 

ضمن این که شما به راهنمایی یک وکیل کیفری مجرب برای جمع آوری مدارک جهت ثابت کردن دعوی نیاز خواهید داشت. 

در برخی موارد و با توجه به توافقات بین وکیل کیفری و موکل، ممکن است وکیل شما انجام بعضی از کار ها را به دست بگیرد ولی وظیفه اصلی وکیل کیفری این است که در دادگاه برای ثابت کردن دعوی شما حاضر باشد. 

در دعوای کیفری، فقط یک بار امکان مطرح کردن دعوی وجود دارد و بنابراین لازم است که حتما از راهنمایی یک وکیل مجرب برای اثبات دعوی خود استفاده کنید. 

دوربین هایی که شاید عموم از وجود آنها در بسیاری از معابر عمومی به اطلاع باشند اما مطمئناً نیروی انتظامی مجوز دسترسی به آنها را دارد.

و همچنین خود پلیس هم می تواند برای کمک به شاکی و اثبات سرقت تلفن همراه، اقدام به انگشت نگاری و یا ردیابی سیم کارت گوشی سرقت شده و شناسایی سارق از این طریق نماید.

اما برای اینکه پلیس بتواند در این زمینه به شما کمک کند بسیار حائز اهمیت است که شما بلافاصله بعد از سرقت تلفن همراه خود به یک مرکز پلیس مراجعه نمایید و در آنجا شکایت خود را ثبت کنید، تا اقدامات ذکر شده توسط پلیس به سرعت انجام شود.

جرم سرقت گوشی توسط همسر
جرم سرقت گوشی توسط همسر

جرم سرقت گوشی توسط همسر

جرم سرقت گوشی در صورتی که توسط همسر و یا یکی از نزدیکان شما هم اتفاق بیفتد، برای مجازات و شرایطی که در در بخش قبلی در مورد آن صحبت کردیم صورت می گیرد.

یعنی سرقت تلفن همراه توسط همسر یا نزدیک آن هم در صورتی که سرقت تعزیری در مورد آن تشخیص داده شود بین شش ماه تا دو سال حبس و در صورتیکه سرقت حدی هم باشد، با توجه به تعداد تکرار آن می‌تواند شامل قطع دست و پا و در نهایت به اعدام منجر شود.

اگر به دنبال وکیل جرایم رایانه ای هستید با ما همراه باشید. در مرکز وکالت تهران بهترین وکلای جرایم رایانه ای فعالیت داشته و به تمام مشکلات پیچیده امور مربوط به جرایم رایانه ای تسلط دارند. شما می توانید همه روزه برای دریافت مشاوره جرایم رایانه ای با شماره تلفن های دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

رضایت شاکی در جرم سرقت گوشی

یکی از سوالات پرتکراری که کاربران وبسایت وکالت تهران از ما می پرسند در مورد چگونگی رضایت شاکی در جرم سرقت گوشی است، و اینکه در صورتی که شخص رضایت دهد آیا باز هم سارق به مجازات‌هایی مانند حبس محکوم می شود یا خیر.

در پاسخ به این سوال باید گفت که جرم دزدی یک جرم عمومی است، و در صورت رضایت شاکی هم دادگاه میتواند مجازات هایی را با توجه به نوع سرقت برای سارق در نظر بگیرد.

اما در صورتی که سارق بتواند رضایت شاکی خود را به دست آورد دادگاه می تواند در مجازات وی تخفیف قائل شود.

برای کسب اطلاعات دقیق تر در مورد این موضوع شما می توانید از طریق راههای ارتباطی موجود در وب سایت وکالت تهران با وکلای این مجموعه ارتباط برقرار نمایید و با ارائه توضیحات لازم در مورد پرونده از همکاران ما مشاوره لازم را در این زمینه دریافت کنید.

خرید گوشی سرقتی بدون اطلاع
خرید گوشی سرقتی بدون اطلاع

خرید گوشی سرقتی بدون اطلاع

یکی از مشکلاتی که برای برخی از افراد به وجود می آید خرید گوشی های سرقتی است بدون اینکه از وجود سرقتی بودن آن اطلاع داشته باشند.

در درجه اول باید گفت که سعی کنید هر نوع وسیله‌ای به خصوص تلفن همراه را که خواستید خریداری کنید حتما گوشی تلفن همراه را با کارتن خریداری نمایید.

به این دلیل که طبق ماده ۶۶۲ مجازات اسلامی خرید و فروش اموال مسروقه جرم و دارای مجازات است حتی خریدن گوشی یا موبایل دزدیده شده هم جرم محسوب می شود، مگر اینکه خریدار ثابت کند که هیچ گونه اطلاعی از مصرف بودن نداشته و از شخصی یا مکانی هم که معروف به فروش اموال دزدی هستن خرید نکرده است در این حالت به مجازات محکوم نخواهد شد و فقط باید گوشی خریداری شده را به مالک اصلی آن بازگرداند.

جرم استفاده از گوشی پیدا شده
جرم استفاده از گوشی پیدا شده

جرم استفاده از گوشی پیدا شده

جرم استفاده از گوشی پیدا شدن دقیقا مانند موردی است که در بخش قبلی توضیح دادیم، طبق قوانین مجازات اسلامی استفاده از اموال مسروقه نیز جرم محسوب می شود و شما باید در دادگاه ثابت کنید که از مسروق بودن تلفن همراه اطلاعی نداشته اید تا محکوم به مجازات نشوید.

اقدامات قانونی پس از سرقت گوشی

بعد از اینکه تلفن همراه شما به سرقت رفت شما دو تا کار مهم را باید انجام دهید ابتدا به مراجع قضایی مراجعه نمایید و در آنجا شکایت خود را ثبت کنید و سپس پیگیری سرقت تلفن همراه خود را از طریق مخابرات انجام دهید.

ابتدا فرد مالباخته با مراجعه به کلانتری و توضیح شرایط و موضوع بانان پیگیری لازم را از مامورین نیروی انتظامی بخواهد.

وسپس پیگیری سرقت از طریق مخابرات می باشد که لازم از ابتدا با مراجعه به مخابرات درخواست مسدود کردن خط تلفن همراه خود را داشته باشد، تا در صورتی که سارق قصد سوء استفاده از خط تلفن همراه وی را داشت بلافاصله خط مورد نظر مسدود شود.

نمونه رای سرقت گوشی
نمونه رای سرقت گوشی

نمونه رای سرقت گوشی

در بخش زیر شما می توانید یک نمونه از آرای صادر شده برای جرم سرقت گوشی را مشاهده نمایید.

درتاریخ : 1392/10/28 به شماره : 9209970269701089

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 63 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: ادله اثبات، سرقت، مال مسروقه، کشف مال مسروقه در ید متهم، دلیل اثباتی جرم

چکیده رای
صرف فعال شدن سیم‌کارت در گوشی تلفن همراه مسروقه دلیل بر ارتکاب سرقت توسط مالک سیم‌کارت نیست.

رای بدوی
در خصوص اتهام م.د. فرزند ر. دایر بر سرقت تعزیری، دادگاه با توجه به فعال شدن سیم‌کارت متهم در گوشی مسروقه شاکی و اعلام شرکت ایرانسل مبنی بر عدم امکان کپی‌برداری از خطوط آن شرکت و دفاعیات بلاوجه و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده، بزهکاریش محرز، لذا به استناد مواد 661 و 667 قانون مجازات اسلامی حکم بر محکومیت متهم موصوف به تحمل چهار ماه حبس و سی ضربه شلاق تعزیری و رد عین یا مثل یا قیمت مال مسروقه در حق مالباخته صادر می‌نماید. رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از رؤیت قابل تجدیدنظرخواهی در هیئت تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه 1104 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ عامری

آیا سرقت گوشی زندان دارد ؟

برای پاسخ به این سوال که آیا سرقت گوشی زندان دارد باید بگوییم بله سرقت گوشی متناسب با نوع آن زندان دارد.

مجازات جرم سرقت گوشی چیست ؟

ممکن است مجازات متفاوتی داشته باشد اما به طور کلی مجازات سرقت گوشی حبس و شلاق می باشد که برای آشنایی با این موضوع می توانید مقاله را مطالعه نمایید.

حکم و مجازات سارقین تلفن همراه چیست ؟

داخب مقاله به صورت جامع حکم و مجازات سارقین تلفن همراه را توضیح اده ایم که طبق آن متناسب با نحوه ارتکاب این جرم متغیر می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت