به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

جرم جعل امضا متوفی و مجازات آن

جرم جعل امضا متوفی و مجازات آن

مجازات جرم جعل امضا متوفی بر اساس ماده 536 قانون مجازات اسلامی به این صورت می باشد که فرد مجرم علاوه بر جبران خسارت وارده به 6 ماه تا دو سال حبس یا به 3 تا 12 میلیون جزای نقدی محکوم خواهد شد.

جعل امروزه یکی از جرایمی می باشد که در زمینه های مختلف همچون جعل اسناد اداری، جعل شناسنامه و کارت ملی، جعل امضا و اثر انگشت و … مشاهده می نماییم.

در کشور ایران، قوانینی در رابطه با جعل و مجازات آن تصویب شده است که با توجه به نوع جعل و نوع سند جعل شده مجازات آن برای افراد متغیر می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با شرایط تحقق جرم جعل امضا متوفی و قوانین تضویب شده در این زمینه به صورت جامع آشنا شوید.

اگر به دنبال کسب اطلاعات در رابطه با مجازات جعل اسناد عادی هستید حتما مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره حقوقی با بهترین وکیل ثبتی در تهران همین حالا با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

جعل امضا متوفی
جعل امضا متوفی

جعل امضا متوفی

همانطور که میدانید جعل به هر گونه ای که باشد و یا به هر دلیلی که انجام شود نوعی تقلب محسوب شده و پیگرد قانونی خواهد داشت. در واقع میتوان گفت جرم جعل از جرایم عمدی امی باشد، لذا علم به غیرقانونی بودن فعل ارتکابی توسط مرتکب ضروری است.

تحقق سوءنیت و تقلب از مواردی می باشد که در جعل باید احراز گردد. لذا مرتکب باید بداند که عمل او جرم و قابل مجازات است و وی با فعل خود به شخص ثالث با جامعه ضرر می‌ رساند.

جعل کردن امضا فرد متوفی چه پدر و یا مادر شما باشد و چه افرادی که آن ها را نمی شناسید در قانون مجازات اسلامی ایران جرم به حساب امده و با توجه به نیت و دلیل جعل کردن امضا فرد متوفی متغیر می باشد. با توجه به گفته های بالا میتوان نتیجه گرفت با توجه به ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی هرگاه فردی اقدام به جعل نمودن امضا فرد متوفی و یا غیر متوفی نماید، به دو الی 6 سال حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم خواهد گردید.

یکی از مواردی که در دفتر وکالت تهران همواره با آن مواجه هستیم موضوع جعل امضا پدر فوت شده می باشد. در اکثر موارد متاسفانه یکی از اعضای خانواده ( برادر و یا خواهر) پس از مرگ پدر برای جعل کردن سند وصیت نامه و یا جعل کردن اسناد ملک و یا زمین اقدام به جعل کردن امضا پدر و یا مادر پس از فوت وی می نماید.

قانون برای این افراد مجازاتی را در نظر گرفته است که عبارت است از: جبران خسارت وارده و 6 ماه تا دو سال حبس یا به 3 تا 12 میلیون جزای نقدی.

لازم به ذکر است، در رابطه با جعل امضا متوفی ماده 523 قانون مجازات اسلامی بیان میدارد که : « ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی ، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته ای به نوشته دیگر یا بکار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب. »

این نکته را در نظر داشته باشید که جعل امضا بدون اجازه صاحب آن و به قصد تقلب جرم محسوب می گردد و با توجه به اینکه آن شخص از افراد عادی یا دارای سمت باشد مجازات متفاوتی برای جفرد مجرم توسط دادگاه تعیین میشود.

در جعل امضا متوفی اگر فردی اعم از وراث یا فردی دیگر اقدام به جعل امضا متوفی برای هدف به دست آوردن یا تصرف در اموال ملک یا زمین و غیره که به ضرر دیگران یا باقی وراث نماید به دو الی 7 سال حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم میشود.

شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات کامل در رابطه با مجازات جعل امضا و مشاهده نمونه شکوائیه جعل سند عادی وارد مقاله مربوطه شده و یا با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران و کارشناسان ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

شرایط تحقق جرم جعل امضا متوفی
شرایط تحقق جرم جعل امضا متوفی

شرایط تحقق جرم جعل امضا متوفی

همانطور که میدانید برای تحقق یک جرم در قانون مجازات اسلامی نیاز به سه عنصر اصلی می باشد. عنضر مادی، معنوی و قانونی. شرایط تحقق جرم جعل امضا متوفی نیز نیاز به این سه عنصر اصلی دارد.

عنصر مادی جرم که در جعل امضا متوفی همان انجام عمل جعل امضا می باشد و عنصر معنوی آن یعنی این که جاعل قصد تقلب و ضرر زدن به دیگران را داشته باشد و عنصر قانونی آن یعنی اینکه طبق قانون جرم محسوب می گردد.

جرم جعل امضا متوفی در ایران شامل جریمه نقدی و زندان به همراه جبران خسارت می باشد. به طول کلی جرم جعل امضا متوفی به صورت زیر می باشد. جبران خسارت شاکی. شش ماه الی 24 ماه حبس در زندان.

برای تحقق جرم جعل امضا متوفی در دادگاه باید مراحل زیر را طی نمایید:

  • ابتدا لازم است تا از یک وکیل کیفری حرفه ای و مجرب مشاوره بگیرید.
  • در مرحله بعدی طی یک درخواست از دادگاه، کارهای لازم برای دنبال صدور رای بررسی جعل را پیگیری نمایید.
  • سپس با استفاده از سه روش فیزیکی، شیمیایی و مقایسه ای، مراحل اثبات جرم جعل امضا توسط دادگاه انجام خواهد شد.

وکلای مجرب ما در دفتر وکالت تهران شما را برای تسریع روند انجام پرونده مورد نظرتان در رابطه با جعل امضا متوفی راهنمایی خواهند کرد. شما عزیزان میتوانید برای دریافت مشاوره حرفه ای در رابطه با جرم جعل امضا متوفی و مجازات آن همین حالا با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

مجازات جعل امضا متوفی
مجازات جعل امضا متوفی

مجازات جعل امضا متوفی

در جعل امضا متوفی نیز براساس شرایط، نوع سوء استفاده و فرد متوفی، مجازات متفاوتی درنظر گرفته می‌ شود. به‌ صورت کلی در ماده 533 قانون مجازات اسلامی مجازات جعل امضای متوفی به صورت زیر می باشد:

«اشخاصی که کارمند یا مسئول دولتی نیستند، هرگاه مرتکب یکی از جرایم مذکور در ماده532 (ساختن امضا یا مهر) شوند، علاوه بر جبران خسارت وارده، به حبس از 6 ماه تا 3 سال یا 3 تا 18 میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد»

توجه داشته باشید که برای کارمندان دولت مجازات به صورت دیگری اجرا می‌ گرد به علاوه در ماده 535 قانون مجازات اسلامی برای استفاده از اسناد جعل شده به صورت زیر نوشته شده است:

«هرکسی اوراق مجعول مذکور در مواد 532، 533 و 534 را با علم به جعل و تزویر مورد استفاده قرار دهد، علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از 6 ماه تا 3 سال یا به 3 تا 18 میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد».

سوالات متداول

مجازات جعل امضا متوفی چیست؟

مجازات جعل امضا متوفی با توجه به نوع آن به دو الی 6 سال حبس و پرداخت جریمه نقدی می باشد.

اگر فرزندی امضای پدر که فوت شده جعل کرده باشد و املاکی رو بنام خودش زده باشد قانونا میشود از ارث محرومش کرد؟

محرومیت از ارث در این مورد امکان ندارد و تنها قاضی حکم مقتضی را صادر می کند.

آیا جعل جنبه ی خصوصی هم دارد یا فقط جرم عمومی است؟

جرم جعل امضا متوفی هم جنبه خصوصی و هم جبنه عمومی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت