به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

حکم تخریب اموال

حکم تخریب اموال

هر آنچه که باید در رابطه با حکم تخریب اموال بدانید در این مقاله به صورت جامع مورد بررسی قرار داده ایم. در این مقاله قرار است با یکدیگر حکم تخریب اموال شخصی و حکم تخریب اموال عمومی را مورد ارزیابی قرار دهیم.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل ملکی در تهران با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا متخصصین و کارشناسان مربوطه اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

حکم تخریب اموال چیست

همانطور که میدانید، تخریب نمودن اموال در صورتی که مال غیر باشد جرم محسوب شده و کسی حق تخریب کردن اموال دیگران را نخواهد داشت.

در رابطه با پاسخ این سوال که حکم تخریب اموال چیست باید بگوییم حکم تخریب اموال بر اساس ماده قانون مدنی :

هر کس عمداً عمارت یا بنا یا کشتی یا هواپیما یا کارخانه یا انبار و به طور کلی هر محل مسکونی یا معد برای سکنی ‌یا جنگل یا خرمن یا هر نوع محصول زراعی یا اشجار یا مزارع یا باغ‌های متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود.

تبصره 1 تخریب اموال مردم: اعمال فوق در این فصل در صورتی که به قصد مقابله با حکومت اسلامی باشد مجازات محارب را خواهد داشت‌.

تبصره‌ 2 حکم تخریب اموال: مجازات شروع به جرایم فوق شش ماه تا دو سال حبس ‌می باشد.

ماده 676 قانون مدنی در رابطه با تخریب اموال عمومی توسط یگان ویژه: هر کس سایر اشیای منقول متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

ماده 677 در رابطه با حکم تخریب اموال عمومی: هر کس عمداً اشیای منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری را تخریب نماید یا به هر نحو کلا یا بعضاً تلف نماید و یا از کار اندازد به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

چنانچه در رابطه با تبدیل رای تخریب به جریمه و مجازات ساخت و ساز غیر مجاز به مشکل برخورده اید با مشاوران ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید.

حکم تخریب اموال دولتی چیست

ماده 675 قانون مجازات اسلامی در رابطه با تخریب اموال عمومی شهرداری، آتش زدن اموال دولتی را مورد جرم انگاری قرار داده است و برای فردی که نسبت به اموال دولتی چنین عملی را مرتکب شود مجازات محارب را در نظر گرفته است، مجازات محارب در قانون مجازات اسلامی اعدام می باشد.

همچنین در ماده 681 قانون مجازات اسلامی نوع دیگری از تخریب اموال دولتی را آورده است و آن اتلاف اسناد دولتی است که برای مرتکب مجازات حبس از 2 تا 10 سال را در نظر گرفته است.

اتلاف اسناد دولتی شامل دفاتر، قباله ها و سایر اسناد دولتی می باشد که ممکن است به آتش کشیده شوند و یا به هر نحو دیگری توسط مرتکب مورد تخریب واقع گردند.

پیشنهاد ویژه: دفاع خوانده در رفع تصرف عدوانی چیست

حکم تخریب اموال شخصی

تخریب اموال شخصی در صورتی که مال منقول باشد از 6 ماه الی 1 سال حبس می باشد. بر اساس حکم تخریب اموال شخصی، اسناد و نوشته هایی که در اماکن دولتی محفوظ هستند یا به اشخاص و مأمورین رسمی سپرده شده است، تخریب شود مسئولیت آن بر عهده دفتر دار و مباشر ثبت و اشخاصی که به دلیل اهمال ایشان جرم تحقق یافته است بوده و این اشخاص به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم میشوند.

مطابق ماده ۶۸۱ تخریب اموال شهرداری هر کس عالماً دفاتر و قباله‌ها و سایر اسناد دولتی را بسوزاند یا به هر نحو دیگری تلف کند به حبس از دو تا ده سال محکوم خواهد شد.

حکم تخریب چیست

به موجب ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ تخریب اموال دولتی توسط کارمند: هرعکس عمداً اشیای منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری را تخریب نماید یا به هر نحو کلاً یا بعضاً تلف نماید و یا از کار اندازد به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

پس در رابطه با پاسخ این سوال که تخریب اموال چه جرمی دارد باید بگوییم حبس از شش ماه تا سه سال مجازات جرم تخریب اموال خواهد بود.

با توجه به گفته های بالا تخریب اموال عمومی جرم سنگینی بوده و متناسب با نوع آن دارای مجازات متغیری می باشد.

برای مشاهده نمونه استشهاد محلی روستایی کلیک کنید.

حکم تخریب اموال خصوصی چیست

در رابطه با مجازات تخریب اموال شخصی باید بگوییم هر کس عمداً اشیای منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری را تخریب نماید یا به هر نحو کلا یا بعضاً تلف نماید و یا از کار اندازد به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

با توجه به حکم قضایی تخریب اموال و تخریب اموال غیر منقول اگر کسی اقدام به آتش کشیدن و تخریب اموال غیر، یا تخریب اموال عمومی نماید، به گونه ای که استفاده از این اموال میسر نباشد و از کار افتند، به حبس از سه ماه تا ده سال محکوم خواهد شد. اگر کسی مبادرت به انجام هر یک از این جرایم نماید، یعنی تنها اقدام به شروع جرم تخریب کند، به مجازات یک تا سه سال حبس محکوم خواهد گردید.

حكم تخريب اموال

همانطور که بالاتر در رابطه با مجازات تخریب اموال عمومی و جرم تخریب اموال شخصی گفته شد در ماده 686 قانون مجازات اسلامی تخریب محیط زیست هم عملی مجرمانه و دارای مجازات کیفری است.

این ماده می‎گوید که هرکس درختان موضوع ماده یک قانون گسترش فضای سبز را با عمد و از روی علم بر خلاف قانون مذکور قطع یا موجبات قطع شدنشان را فراهم کند باید جزای نقدی از سیصد هزار تومان تا یک میلیون و هشتصد هزار تومان بپردازد یا شش ماه تا سه سال حبس متحمل شود.

پیشنهاد ویژه: دادگاه عمومی چیست

جرم تخریب ملک مشاع

بر اساس ماده قانونی تخریب عمدی :هر کس عمداً عمارت یا بنا یا کشتی یا هواپیما یا کارخانه یا انبار و به‌طورکلی هر محل مسکونی یا معد برای سکنی یا جنگل یا خرمن یا هر نوع محصول زراعی یا اشجار یا مزارع یا باغ‌های متعلق به دیگری را آتش بزند، به حبس از ۲ تا ۵ سال محکوم می‌شود.

اثبات جرم تخریب

برای اثبات جرم تخریب و مالکیت در جرم تخریب ابتدا فرد مرتکب به جرم خود اقرار کند کا پس از اقرار جرم وی ثابت می شود. اگر دو شاهد واجد شرایط به ارتکاب جرم توسط شخص شهادت دهند جرم تخریب اثبات می شود.

قاضی با استفاده از مدارک و اسنادی که به او ارائه می دهند جرم شخص مرتکب را اثبات می کند و مجازاتی را برای او تعیین می کند.

تخریب اموال خصوصی مجازاتی 6 ماه تا 3 سال را در پی دارد، تخریب اموال دولتی و یا عمومی که مجازات آن 3 ماه تا 10 سال است در رابطه با تخریب زیر ده میلیون نیز میتوانید با داشتن یک وکیل حرفه ای شامل عفو شوید.

سوالات متداول

حکم تخریب اموال چیست؟

حکم تخریب اموال متناسب با نوع آن ها متغیر می باشد. داخل مقاله در رابطه با حکم تخریب اموال به صورت جامع صحبت کرده ایم.

حکم تخریب اموال خصوصی چیست؟

حکم تخریب اموال خصوصی 3 الی 6 سال حبس می باشد.

حکم تخریب اموال دولتی چیست؟

بنا بر حکم تخریب اموال دولتی، اگر کسی اسناد دولتی را بسوزاند یا به هر نحو دیگری تلف کند به حبس از دو تا ده سال محکوم خواهد شد.

حکم تخریب اموال عمومی توسط یگان ویژه چیست؟

برای شماهده و بررسی حکم تخریب اموال عمومی توسط یگان ویژه وارد مقاله شوید.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
2 3 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت