به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

ازدواج بدون اجازه پدر

ازدواج بدون اجازه پدر

ازدواج یکی از مواردی می باشد که در آن حتما اذن پدر دختر لازم بوده و در غیر این صورت نکاح باطل خواهد شد، تنها در صورت دارا بودن یک سری شرایط خاص که در این مقاله به بررسی آن ها پرداخته ایم، دختر میتواند بدون اذن و اجازه پدر خود ازدواج کند.

به صورت کلی ازدواج بدون اجازه پدر غیر قانونی بوده و در زمان عقد نکاح حتما باید ولی دختر و یا فردی که کفالت دختر را گرفته است در محضر حاضر باشد. همچنین در صورتی که یک دفتر ازدواج اقدام به ثبت نکاح بدون اذن پدر نماید، به مدت 3 ماه پلمپ شده وجریمه نقدی خواهد شد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با مراحل و نحوه ازدواج بدون اجازه پدر به صورت جامع آشنا شوید. همچنین پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل خانواده همین حالا با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید تا مشاوران و کارشناسان ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

بر اساس مواد 1043 و 1044 قانون مدنی، شرایط ازدواج بدون اجازه پدر عبارت اند از:

  • دختر، باکره نباشد.
  • پدر و جد پدری دختر هر دو فوت کرده باشند.
  • پدر یا جد پدری دختر در هنگام ازدواج، حاضر نباشند و کسب اجازه از آن ها نیز ممکن نباشد.
  • پدر یا جد پدری دختر باکره، بدون داشتن عذری موجه، از دادن اذن به دختر، برای ازدواج دائم خودداری نمایند.

در ادامه در رابطه با ازدواج بدون اجازه پدر و حکم شرعی ازدواج دختر بدون اجازه پدر صحبت کرده ایم.

 برای دریافت مشاوره حقوقی دعاوی خانواده با ما تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109 و یا از خدمات آنلاین  مشاوره-حقوقی  استفاده کنید.

عقد بدون اجازه پدر

عقد بدون اجازه پدر برای دختر باکره به این صورت می باشد که دختر باکره طبق قانون برای عقد نکاح، نیازی به داشتن اجازه از پدر یا جد پدری ندارد و چنانچه پدر یا جد پدری فوت کرده باشند، امکان ازدواج بدون اذن پدر وجود خواهد داشت. بر اساس قانون ازدواج بدون اجازه پدر، در مواقعی امکان اجازه از پدر برای عقد نکاح میسر نباشد و جد پدری نیز فوت کرده‌ باشد عقد ازدواج بدون اذن پدر امکان پذیر می باشد.

در صورتی که دختر باکره نباشد، با اثبات آن به قاضی می تواند حکم ازدواج خود را بگیرد. گاهی پدر و یا جد پدری بدون داشتن دلیل عاقلانه ای اذن ازبدواج دختر را نمیدهند. در این صورت حکم شرعی ازدواج دختر بدون اجازه پدر به این صورت می بادش که دختر باید با اثبات این موضوع به دادگاه درخواست گواهی ازدواج خود را به دادگاه صارد نماید.

این نکته را در نظر داشته باشید که نکاح دختر باکره در صورتی که به سن بلوغ رسیده و از شرایط عقلی سالم برخوردار باشد، بدون اذن پدر یا جد پدرى، غیرنافذ است و باطل نیست.

برای عقد بدون اجازه پدر و در صورتی که پدر دلیل قانع کننده ای برای عدم اجازه دادن دختر به ازدواج نداشته باشد، دختر میتواند به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رفته و فرم درخواست ازدواج خود را با کمک وکیل و یا مشاور خانواده پر نماید.

پس از تکمیل فرم درخواست، در سامانه ثنا این درخواست را به دادگاه فرستاده و دادگاه نیز درخواست را مورد بررسی قرار میدهد. دختر باید بعد از دریافت پیامک ابلاغیه سامانه ثنا در جلسه رسیدگی به پرونده درخواست اجازه ازدواج خود شرکت نماید و خواستگار خود و میزان مهر تعیین شده را نیز به دادگاه معرفی و اعلام کند.

در این مرحله دختر باید اثبات نماید که خواستگار، از نظر مالی، اجتماعی و اخلاقی هم تراز و برابر او می باشد و پدر یا جد پدری بدون عذری موجه از دادن اذن ازدواج مضایقه می نمایند.

اجازه ازدواج دختر در صورت طلاق پدر نیز به این صورت می باشد که ابتدا دختر با ارائه مدارک به دادگاه و عدم در دسترس بودن پدر ثابت میکند که پدر مادر وی از یکدیگر جدا شده و برای گرفتن اذن ازدواج پدر در دسترس نمی باشد.

پیشنهاد ویژه: شما می توانید همه روزه برای دریافت مشاوره امور طلاق و مهریه از بهترین لیست وکلای تهران با شماره تلفن های دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

مراحل و نحوه ازدواج بدون اجازه پدر

با توجه به گفته های بالا در رابطه با شرایط جدید ازدواج دختر بدون اجازه پدر، به بررسی این موضوع پرداختیم که برای اینکه دختر بتواند بدون اذن پدر خود ازدواج کند باید دارای شرایطی همچون: باکره نبودن، فوت بودن پدر و یا جد پدری و عدم داشتن دلایل قانع کننده و منطقی برای عدم اذن پدر به ازدواج دختر باشد.

همچنین شرایط ازدواج دختر بالای 40 سال نیز به همین صورت می باشد و در قانون مدنی در این خصوص صحبتی از سن و سال دختر به میان نیامده و فقط باکره بودن یا نبودن او را لحاظ نموده است. پس دختر اگر باکره باشد در هر سن و سالی که باشد باید از پدر یا جد پدری خود برای عقد و ازدواج کسب اجازه نماید.

از جمله مواردی که در دادگاه در صورت دارا بودن خواستگار شما نمیتوانید اذن ازدواج دریافت نمایید عبارت اند از:

  • فساد اخلاقی
  • اعتیاد
  • عدم توانایی جنسی
  • بیکاری

پس در صورتی که یکی از این موارد را خواستگار شما داشته باشد، دادگاه نیز اجازه ازدواج شما را نخواهد داد. لازم به ذکر است، بر اساس به مواد 1043 و 1044 اصلاحی 1370 قانون مدنی: “نکاح دختر باکره اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدر او است و هر گاه پدر یا جد پدری، بدون علت موجه از دادن ازدواج، مضایقه کند، اجازه او ساقط و در این صورت دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آن ها قرار داده شده است پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص، به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج، اقدام نماید.”

“در صورتی که پدر یا جد پدری، در محل حاضر نباشند و استیذان از آن ها نیز عادتا غیر ممکن بوده و دختر نیز احتیاج به ازدواج داشته باشد وی می تواند اقدام به ازدواج نماید. تبصره: ثبت این ازدواج در دفترخانه، منوط به احراز موارد فوق، در دادگاه مدنی خاص می باشد.”

در صورتیس که خواستگار شمات هیچ یک از موارد بالا را نداشته باشد، مراحل و نحوه ازدواج بدون اجازه پدر به این صورت می باشد که ابتدا دختر با مراجعه به دفتر خدمات قضایی مدارک مبنی بر عدم مستضعف بودن خواستگار و عدم اعتیاد آن را به همراه دادخواست خود به دادگاه ارسال می نماید.

دادگاه نیز این مدارک را مورد بررسی قرار داده و برای پیگیری پرونده برای هر دو طرف احضاریه را ارسال می نماید. پس از بررسی های انجام شده توسط دادگاه، حکم صارد میشود و دختر میتوانید بدون اذن پدر و با داشتن برگه اذن ازدواج از دادگاه اقدام به ازدواج و نکاح نماید.

در این بخش برای شما عزیزان نمونه دادخواست اجازه ازدواج دختر از دادگاه را قرار داده ایم:

ریاست محترم مجتمع قضایی دادگاه خانواده

سلام ‌علیکم ؛ احتراما به استحضار می رساند : اینجانب در تاریخ …………… با شماره شناسنامه …………….. صادره از ……………… متولد شده ام و در شرایط مناسبی از رشد سنی هستم و قصد ازدواج با آقای ……………….. را دارم . نظر به اینکه آقای ………….. فرزند …………….. متولد ……………….. دارای مذهب ………………… و دارای مدرک تحصیلی ………………….… و مشغول به کار در …………………… هستند و با امضای شروط ضمن عقد ازدواج ، خواهان ازدواج دائم اینجانب با قبول مهریه …………………….. می باشند که از تمامی جهات شخصی ، خانوادگی و اجتماعی تناسب و هماهنگی لازم را با بنده دارا می باشند و تحقیقات محلی لازم صورت گرفته از ایشان و خانواده شان نیز موید این مطلب می باشد .

با این حال ، با توجه به اینکه پدر بنده در سال های گذشته از مادرم جدا شده / غایب بوده و خبری از ایشان در دست نیست / بدون دلیل موجه و منطقی از دادن اجازه ازدواج به اینجانب خودداری می نمایند و همچنین جد پدری اینجانب نیز در قید حیات نیستند / از دادن اجازه ازدواج امتناع می کنند ؛ لذا با عنایت به مدارک تقدیم شده و همچنین با به استناد به شهادت شهود و طبق ماده 1043 قانون مدنی و از باب ” الْحاکِمُ وَلیُّ مَنْ لاوَلیَّ لَهُ ” ، رسیدگی و صدور حکم مبنی بر صدور اجازه ازدواج اینجانب بدون اذن و رضایت پدر را از محضر دادگاه محترم استدعا دارم .

ازدواج بدون اجازه پدر چگونه است؟

در رابطه با پاسخ این سوال که ازدواج بدون اجازه پدر چگونه است؟ باید بگوییم ازدواج بدون اجازه پدر تنها در صورتی امکان پذیر است که پدر و یا جد پدری دختر فوت شده باشد و همچنین دختر باکره نباشد.

در رابطه با اینکه اجازه پدر برای ازدواج دختر تا چه سنی الزامی می باشد نیز باید بگوییم که هیچ حد و حدودی در رابطه با سن در قانون در رابطه با این موضوع در نظر گرفته نشده است و تا هر سنی ازدواج برای دختر نیازمند داشتن اذن پدر و یا جد پدری می باشد.

همچنین با توجه به نوشته های موجود در اذن پدر برای ازدواج دختر بالای 30 سال رهبری نیز میتوان مشاهده کرد که حتی برای دخترانی که بالای 30 سال سن دارند نیز دارا بودن اذن و اجازه پدر هنگام عقد نکاح الزامی می باشد و حکم شرعی ازدواج دختر بدون اجازه پدر نیز به این صورت می باشد که :

ازدواج دختر باکره بنابر احتیاط واجب باید با اجازه پدر یا جدّ پدرى او باشد و اگر بدون اذن پدر ازدواج صورت گیرد، احتیاط واجب آن است که یا از پدر اجازه گرفته شود و یا اینکه پسر بقیه مدّت را ببخشد(در عقد موقت) و از یکدیگر جدا شوند(با طلاق در عقد دائم).

از جمله مدارک لازم برای ازدواج بدون اجازه پدر از طریق دادگاه عبارت اند از:

  • گواهی پزشکی قانونی مبنی بر اینکه دختر باکره است.
  • فتوکپی شناسنامه خود و همسر آینده را باید دختر به دادگاه ارائه دهد.
  • ارائه مدارک لازم دال بر اینکه امکان گرفتن اذن پدر برای ازدواج میسر نیست.
  • ارائه اظهارنامه ابلاغ شده برای پدر. 

مجازات ازدواج بدون اذن پدر

بر اساس قانون جدید ازدواج بدون اجازه پدر، عدم وجود اذن پدر برای ازدواج دختر غیر قانونی می باشد و در صورتی که عقد نکاح بدون اذن پدر صورت گیرد، نکاح باطل می باشد. لذا، ازدواج بدون اذن پدر جرم نبوده و مجازاتی را برای دختر در پی نخواهد داشت.

سوالات متداول

آیا ازدواج دختر بدون اجازه پدر ممکن است؟

تنها در صورت داشتن شرایط خاصی همچون فوت پدر و یا جد پدری، باکره نبودن دختر و … ، دختر قادر به ازدواج بدون اذن پدر خود خواهد بود. داخل مقاله در رابطه با ازدواج بدون اجازه پدر صحبت کرده ایم.

ازدواج دختر بدون اجازه پدر چه حکمی دارد؟

به طوری که ازدواج دختر باکره بدون اجازه پدر از منظر قانون گذار غیر نافذ بوده و در صورت عدم اجازه پدر یا جد پدری، باطل خواهد شد.

حکم شرعی ازدواج دختر بدون اجازه پدر چیست؟

حکم شرعی ازدواج دختر بدون اجازه پدر به این صورت می باشد که نکاح دختر باکره بدون اذن پدر یا جد پدرى، غیرنافذ است و باطل نیست.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت