به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

سوء پیشینه نشر اکاذیب

سوء پیشینه نشر اکاذیب

سوء پیشینه نشر اکاذیب به این معنا می باشد که فرد به صورت دروغین یک خبریا یک نوشته ای را پخش نماید. ما در قانون مجازات جمهوری اسلامی جرمی تحت عنوان نشر اکاذیب داریم که همانند دیگر قوانین مجازات اسلامی قانون و مقررات خاص خود را دارد و تنها با داشتن یک سری خصوصیات و همچنین شرایط خاصی یک فرد مرتکب جرم نشر اکاذیب چی شده و به عنوان مجرم محکوم خواهند شد.

ما در این مقاله سعی کرده ایم به صورت جامع شما را با نشر اکاذیب و سوء پیشینه نشر اکاذیب آشنا کرده و مجازات جرم نشر اکاذیب را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سوء پیشینه نشر اکاذیب چیست
سوء پیشینه نشر اکاذیب چیست

سوء پیشینه نشر اکاذیب چیست

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد نشر اکاذیب به معنای پخش و انتشار هرگونه سخن غیر واقعی و نادرست می باشد همانطور که می دانید نشر در لغت به معنای گستردگی و انتشار می باشد و اکاذیب نیز به معنای گفتن و جمع می باشد پس نتیجه میگیریم نشراکاذیب به این معنی می باشد که یک فردی به صورت دروغین یک متنی را منتشر کند.

مجازات نشر اکاذیب

سوء پیشینه نشر اکاذیب و مجازات نشر اکاذیب به این معنی میباشد که طبق قانون ۶۹۸ قانون تعزیرات می باشد به این صورت آمده است که: « هرکس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکوائیه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی را اظهار نماید یا همان مقاصد اعمال را برخلاف حقیقت رأسا یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحا یا تلویحا نسبت دهد، اعم از این که از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق 74 ضربه محکوم شود».
همانطور که داخل قانون تعزیرات مجازات نشر اکاذیب مقرر شده است مجازات نشر اکاذیب به حبس از دو ماه تا دو سال و ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

تفاوت نشر اکاذیب و افترا
تفاوت نشر اکاذیب و افترا

تفاوت نشر اکاذیب و افترا

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که فرق بین نشر اکاذیب و افترا چه میباشد برای پاسخ به این سوال باید بگوییم افترا با اسناد یک جرم به دیگری محقق می گردد حتی اگر موجب خفت شاکی شود در حالی که نشر اکاذیب جرمی باشدکه کیفری بوده و با ضمانت عجیب اجرای حبس و شلاق می باشد.
یعنی افترا جرم کیفری نمیباشد و حبس و شلاق ندارد چرا که در افترا نسبت جرم به دیگری چه در اسناد و چه در مخاطب باید راستی ت داشته باشد اما در عوض نشر اکاذیب اعمال خلاف حقیقت به غیر می باشد و بین ۲ الی هفت سال زندان خواهد داشت.
یکی دیگر از تفاوت های نشر اکاذیب و افترا ای میباشد که در نشر اکاذیب محاکمه با حضور هیئت منصفه صورت می گیرد اما در افترا در محاکمه در مقابل اذهان عمومی یا مقامات رسمی صورت می گیرد.

نشر اکاذیب رایانه ای چیست

نشر اکاذیب رایانه‌ای در قانون ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای به این صورت می باشد که: «هر کسی که نسبت به نشر دروغ در فضای مجازی اقدام کند حتی اگر به ضرر مادی و معنوی کسی نباشد به حبس از ۹۱ روز تا دو سال و جزای نقدی و یا هر دو محکوم می گردد. این ماده در مورد کسانی به کار برده شده که اقدام به انتشار خبر کذب و دروغی در فضای مجازی کنند و از این طریق اذهان عمومی را تشویش کنند ، از این رو مجرم محسوب می شوند و باید در برابر قانون پاسخگوی عمل خود باشند و بسته به اینکه کار آنان نسبت به چه کسانی بوده است و در چه نوع فضایی منتشر داده اند ، روش های مجازات مختلفی برای آنها در نظر گرفته می شود.
طبق قانون ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی اگر فردی به وسیله مواردی که در بخش زیر نام برده شده اقدام به نشر اکاذیب کرده باشد به این جرم محکوم خواهد شد.
نامه
شکواییه
مراسلات
عرایض
گزارش
توزیع اوراق اعم از چاپی یا خطی چه دارای امضا باشد و چه نباشد.
مواردی که در بالا گفته شد مواردی هستند که فرد را به جرم نشر اکاذیب محکوم خواهد کرد.

وکیل سوء پیشینه نشر اکاذیب
وکیل سوء پیشینه نشر اکاذیب

وکیل سوء پیشینه نشر اکاذیب

وکیل سوء پیشینه نشر اکاذیب کسی است که با انواع دعاوی مربوط به نشر اکاذیب آشنایی کامل داشته و می تواند از پرونده های مختلف مربوط به دعاوی نشر اکاذیب دفاع کند. این امر تنها با داشتن اطلاعات و دانش بالا و کامل امکان پذیر است و همچنین، وکیل سوء پیشینه نشر اکاذیب می بایست با قوانین جدید نیز آشنا باشد چرا که بسیاری از مشکلات مربوط به سوء پیشینه نشر اکاذیب، در اثر نا آگاهی فرد درباره قوانین جدید ایجاد می شوند.

ووکیل سوء پیشینه نشر اکاذیب باید در رابطه با قوانین نشر اکاذیب و انواع آن دانش کافی داشته و علاوه براین باید به حقوق مربوط به قانون سوء پیشینه نشر اکاذیب تغییرات هر یک از آن ها مسلط باشد.

سوالات متداول

سو پیشینه کیفری به دلیل نشر اکاذیب منظور میشود؟

خیر سوء پیشینه موثر محسوب نخواهد شد و مشکلی در خصوص عضویت وجود نخواهد داشت.

آیا نشر اکاذیب توهین نیز میباشد؟

مطلبی که خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی منتشر میشود حتی نباید حاوی مطالب و معانی توهین آمیز باشدو میتواند توهین آمیز بوده و یا نبوده باشد.

عواقب کیفری جرم نشر اکاذیب چیست؟

متهم به جرم نشر اکاذیب مستوجب حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا 74 ضربه علاوه بر اعاده حیثیت است.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت