به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

صلح نامه چیست

صلح نامه چیست

در پاسخ این سوال که صلح نامه چیست باید بگوییم صلح نامه، نوعی قرار داد است که اشخاص برای رفع اختلاف یا در مقام معاملات آن را منعقد می نمایند، نحوه تنظیم و تکمیل متن صلح نامه به این صورت می باشد که طرفین می توانند آن را به صورت دست نوشت و یا به صورت رسمی در دفاتر اسناد رسمی منعقد نمایند.

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با صلح نامه و انواع آن اشنا کنیم، اگر نمیدانید صلح نامه چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

صلح نامه ارث چیست

صلح نامه ارث به این معنا است که یک شخص می تواند قبل از اینکه از دنیا برود یک وصیت نامه برای خود تنظیم نماید و اموال خود را بدون اینکه نیاز باشد به دادگاه مراجعه نماید بین ورثه خود تقسیم کند.

مثلاً اینکه می تواند تعیین کند که مقداری از اموال وی برای هزینه کفن و دفن صرف شود و مابقی اموال بین فرزندان و یا سایر ورثه تقسیم شود.

جالب است بدانید که صلح نامه ارث دارای انواع مختلفی است که در بخش زیر به آن اشاره می کنیم:

صلح نامه ارث توسط متوفی قبل از مرگ

یکی از جمله صلح نامه هایی که مربوطز به ارث می شود، صلح نامه ارث توسط متوفی قبل از مرگ می باشد، در این نوع صلح نامه فرد در یک قرار داد توافق خود یا همان صلح نامه خود را نوشته و امضا می نماید، در بخش زیر میتوانید نمونه ای از صلح نامه ارث توسط متوفی قبل از مرگ را مشاهده نمایید.

ماده ۱- طرفین قرارداد صلح

بند یک : مصالحین

۱- آقای …. فرزند ……….. متولد …….. به شماره شناسنامه ……… و کد ملی …… صادره از ……. به نشانی ……… تلفن………. .

۲- خانم …. فرزند ………. متولد …….. به شماره شناسنامه ……… و کد ملی …… صادره از ……. به نشانی ……… تلفن……….

بند دو : متصالح

۱- آقای …. فرزند ……….. متولد …….. به شماره شناسنامه ……… و کدملی …… صادره از ……. به نشانی ……… تلفن………. .

ماده ۲- مورد صلح

انتقال کلیه حقوق عینی اصلی و تبعی و حقوق دینی سهم الارث مصالحین هریک به میزان یک ششم از تمام ترکه متوفی اعم از امول و اوراق بهادار و املاک و هر آنچه ارزش مالی دارد( آقای ….. فرزند……. فوت شده به تاریخ……… )

چه اموالی که تعلق مالکیت آنها به متوفی در زمان این قرارداد مشخص است و چه اموالی که مالکیت و تعلق آن به متوفی پس از انعقاد این قرارداد مشخص شود.

ماده ۳- عوض صلح

یک شاخه نبات به ارزش یک هزار تومان که از سوی متصالح تسلیم مصالحین گردید.

ماده ۴- شرایط قرارداد صلح

بند یک: مصالحین به موجب این قرارداد کلیه حقوق ناشی از مالکیت سهم الارث خود را به طرف دیگر (متصالح) صلح نموده و هیچ گونه ادعایی در این خصوص نخواهند داشت

بند دو: هیچ گونه اختیار فسخ در این معامله درج نشده است و قرارداد فی مابین طرفین لازم الاجرا می باشد.

بند سه: مصالحین به موجب این قرارداد ملزم گردیدند در تاریخ ……. در دفترخانه رسمی شماره ……… به نشانی ……… حاضر گردیده و نسبت به تنظیم سند رسمی صلح در حق متصالح اقدام نمایند.

بند چهار: پرداخت هزینه های انتقال اعم از هزینه فک رهن اموال متوفی، مالیات بر ارث ، مالیات و نقل و انتقال و عوارض شهرداری و هزینه های تنظیم سند رسمی انتقال به عهده متصالح می باشد.

توضیحات: به استناد گواهی حصر وراثت به شماره …………صادره از شعبه ………شورای حل اختلاف ورثه متوفی (……..) عبارت از پدر و مادر متوفی و همسر و دختر متوفی می باشند که موضوع این صلح نامه مجموع سهم الارث پدر و مادر (یعنی یک سوم ماترک متوفی) می باشد.

این قرارداد فی مابین مصالح و متصالح در کمال صحت عقل و سلامت اراده و بدون اجبار و اکراه تنظیم گردیده است.

کلیه معاملات و قراردادهای مغایر با متن این صلح نامه بین مصال با افراد دیگر باطل و بی اعتبار بوده و فاقد اثر است.

مصالح متعهد نموده و اقرار می نماید که هیچ گونه معامله و عقد تملیکی نسبت به موضوع صلحنامه منعقد ننموده است و هرگونه قرارداد توفق بعد از این قرارداد بی اعتبار است.

شما میتوانید در بین اسامی وکلای پایه یک دادگستری تهران وکیل مورد نظر خود را پیدا کرده و در رابطه با صلح نامه و نحوه نوشتن ان از وی راهنمایی بگیرید.

صلح نامه ارث بعد از فوت

گروه اول که صلح نامه ارث توسط متوفی قبل از مرگ است همانطور که در بخش قبلی گفته شد می توان یک وصیت نامه تنظیم کرد که اموال ۱۶۰ بعد از مرگ او بین وراث تقسیم شود.

قولنامه ارث بعد از فوت به این صورت است که خود وراث می توانند بدون اینکه نیاز باشد به دادگاه مراجعه نمایند بین خود اموال باقیمانده را تقسیم نمایند.

پیشنهاد میشود مقاله ی قانون جدید تقسیم ترکه را در رابطه با صلح نامه ارث بعد از فوت مطالعه نمایید.

ثبت اگر که این تقسیم ارث به صورت ناعادلانه انجام شود، افرادی که از قرارداد ناراضی هستند می توانند به دادگاه مراجعه کرده و طرح شکایت خود را ثبت نمایند.

صلح نامه محضری چیست

صلح نامه محضری به قراردادی گفته می‌شود که در دفاتر ثبت اسناد رسمی به صورت قانونی ثبت شود.

این نوع قراردادها اصطلاحا صلح نامه محضری گفته می شود.

عنوان مثال زمانی که شما یک سر نامه را با یک شخص دیگر به امضا می‌رسانید می توانید به دفترخانه های اسناد رسمی مراجعه نمایید تا به صورت رسمی موارد مندرج شده در قرارداد را ثبت کنید.

قیمت قرارداد صلح نامه از نظر قانونی به صورت دستی هم می تواند بر روی یک کاغذ نوشته شود و به امضا برسد اما بسیاری از افراد هستند که ترجیح می دهند که قرارداد صلح نامه خود را در دفاتر ثبت اسناد رسمی به امضا برسانند.

پیشنهاد ویژه: قانون جدید مبایعه نامه

صلح نامه دستی
صلح نامه دستی

صلح نامه دستی

صلح نامه دستی به قرارداد گفته می شود که میان شما و یک یا چند نفر به امضا برسد.

صلح نامه دستی برخلاف صلح نامه محضری نیازی به مراجعه به محضر و یا دفاتر ثبت اسناد رسمی ندارد، این قرارداد می‌تواند بر روی یک کاغذ با دست خط دو یا چند نفر نوشته شود و به امضا برسد، البته در قرارداد صلح نامه دستی برای اطمینان بیشتر بهتر است که یک یا دو نفر فرد بالغ هم به عنوان شهود این قرارداد را امضا نمایند.

به عنوان مثال فرض کنید که شما در یک خانه مستاجر هستید و میخواهید قرارداد اجاره نامه منزل خود را به مدت یک سال دیگر تمدید نمایید.

در این صورت شما می توانید بدون اینکه نیاز باشد به بنگاه مراجعه نمایید و یک هزینه‌ای بابت ثبت این قرارداد در بنگاه معاملات مسکن پرداخت کنید خودتان با صاحب خانه یک صلح نامه دستی را در حضور یک یا دو نفر شاهد به امضا رسانید.

در پایان هم یک نمونه از این قرارداد با امضای طرف مقابل در اختیار شما باشد و یک نمونه از این قرارداد دستی در اختیار طرف مقابل قرار بگیرد.

پیشنهاد می کنیم برای پیشبرد بدون دردسر دعوای خود، برای دریافت یک مشاوره حقوقی رایگان حرفه ای و البته رایگان، همین حالا از مشاوره رایگان دفتر وکالت استفاده کنید. 02188939832 و 09127654109

صلح نامه اموال چیست

هدف از عقد قرارداد صلح نامه اموال ایجاد سازش و رفع اختلاف بین افراد می باشد اما لزوما نیازی به مطرح بودن یک دعوای ملکی برای تنظیم و عقد معاملات صلح نامه ای نیست.

به عنوان مثال فرض کنید که شخصی می خواهد خانه خود را به نام فرزندش بزند.

در این صورت می تواند در قالب یک وصیت نامه و یا در قالب یک قرارداد تعیین کند یا پس از مرگ وی این ملک به فرزند او میرسد.

در این حالت است که صلح نامه اموال معنا پیدا می‌کند و این صلح نامه از نظر قانونی هم کاملا معتبر است.

پیشنهاد ویژه: اقرار نامه چیست

انواع صلح نامه ملک

صلح نامه ملک و یا همان صلح نامه اموال دارای انواع مختلفی است که در بخش زیر به آن اشاره میکنیم.

صلح نامه ملکی و خرید و فروش املاک

عقد صلح نامه برای اجاره یک ملک به جای قرارداد استیجاری

نامه ملکی برای انتقال منافع یک ملک به عنوان مثال صلح انتقال یک ملک پس از مرگ به فرزند

عقد صلح نامه برای صرف نظر از تملیک یا یک ملک موقوفی

لازم به ذکر است همانطور که در نمونه سند رهنی غیر بانکی ملکی میتوانید مشاهده کنید، در صلح نامه ملک میتوانید ملک و امکلاک خود را به فرزندان خود پس از مرگ انتقال دهید.

نمونه قرارداد صلح نامه ملکی

در بخش زیر نیز می توانید نمونه قرارداد صلح نامه ملکی را مشاهده نمایید.

صلح نامه بین زن و شوهر
صلح نامه بین زن و شوهر

صلح نامه بین زن و شوهر

قرارداد صلح نامه می تواند بین زن و شوهر نیز بدون نیاز به مراجعه کردن به دادگاه به امضا برسد.

مثلاً زن و شوهر میتوانند در طی یک قرارداد صلح نامه از یک دیگر جدا شوند.

و یا مثلا یک فرد می تواند در طی یک قرارداد صلح نامه بخشی از اموال خود را به نام همسرش بزند.

این قرارداد هم مانند سایر قراردادها کاملا از نظر قانونی معتبر می باشد.

پیشنهاد میشود مقاله ی گواهی عدم امکان سازش غیابی را حتما در رابطه با صلح نامه بین زن و شوهر مطالعه نمایید.

نمونه صلح نامه مهریه

صلح نامه مهریه نیز به قرارداد گفته می شود که میان زن و شوهر بدون نیاز به مراجعه به دادگاه به امضا می‌رسد و در این صلح نامه تعیین می شود که به عنوان مثال همسر بخشی از مهریه و یا همه آن را پرداخت نماید.

و یا به عنوان مثال می تواند شامل قراردادی باشد که در آن تعیین شود که به جای پرداخت مهریه کار دیگری از سوی شوهر انجام شود.

صلح نامه غیر منقول چیست

در صورتی که شما تصمیم داشته باشید که یک خانه و یا یک زمین یا مغازه و یا آپارتمان را به شخصی منتقل نمایید و یا مالک آن شوید و منظور از غیر اقساطی آن این است که تمام مبلغ صلح نامه در زمان امضای قرارداد پرداخت شود اصطلاحا به یک همچین قراردادی صلح نامه غیر منقول و یا غیر اقساطی گفته می شود.

پیشنهاد ویژه: مدارک لازم برای اثبات مالکیت

سوالات متداول

مفهوم صلح نامه چیست؟

صلح نامه به معنای توافق بین دو طرف در یک قرار داد می باشد، داخل مقاله به صورت جامع در رابطه با صلح نامه صحبت کرده ایم.

انواع صلح نامه چیست؟

صلح نامه به چند دستهی مشخص از جمله ملکی، مالی و مهریه تقسیم بندی میگردد داخل مقاله در رابطه با انواع صلح نامه به صورت جامع بحث کرده ایم.

شماره وکیل صلح نامه چیست؟

وکیل صلح نامه فردی می باشد که در رابطه با صلح نامه و اصول و قواعد آن اطلاعات کافی داشته و شما را در این زمینه راهنمایی خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید 02188939832 و 09127654109.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
3.8 5 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت