به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمیگیرد

در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمیگیرد

مهریه یکی از مهمترین مواردی می باشد که باید قبل از عقد نکاح به خوبی جنبه های مختلف آن را در نظر داشته باشید. بر اساس قانون مدنی همواره شرایط و قوانینی در رابطه با تعلق مهریه به زن وجود دارد که در برخی موارد مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت. به عنوان مثال در صورتی که دخولی صورت نگرفته باشد، مهریه به زن تعلق نمیگیرد.

در قانون مواردی پیش بینی شده است که در صورت وجود هر یک از آن ها مهریه ای به زن تعلق نمی گیرد و یا تنها بخشی از مهریه به زن تعلق می گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با پاسخ این سوال که در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمیگیرد و شرایط عدم تعلق مهریه به زن چه می باشد به خوبی آشنا شوید.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل مهریه رایگان همین حالا با یکی از شماره تلفن های ما تماس بگیرید تا مشاوران و کارشناسان ما اقدام به راهنمایی شما عزیزان نمایند.

در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمیگیرد
در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمیگیرد

در هنگام عقد نکاح، مهریه توسط توافق دو طرف تعیین می شود و در سند ازدواج نیز قید میشود. مهریه حق زن بوده و مرد پس از تایید مقدار آن و توافق در میزان مهریه زن، موظف است مهریه را به وی بپردازد. مهریه زن چه عندالمطالبه باشد چه عندالاستطاعه، زن مالک مهریه بوده و در صورتی که بخواهد میتواند اقدام به دریافت آن از شوهر نماید.

اما در این زمینه قوانینی تصویب شده است که بیانگر این موضوع هستند که در صورت دارا بودن برخی شرایط، مهریه ای به زن تعلق نمیگیرد. به عنوان مثال در صورتی که زن و مرد مزدوج شده ولی دخولی صورت نگرفته باشد و زن و یا مرد اقدام به طلاق نماید، در این صورت مهریه کامل به زن تعلق نخواهد گرفت.

حال سوالی که پیش می آید این است که، در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمیگیرد؟ در رابطه با پاسخ این سوال باید بگوییم به موجب ماده 1082 قانون مدنی به محض انعقاد عقد نکاح زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام بدهد. اما مواردی هستند که در صورت دارا بودن آن ها مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت. در ادامه به صورت جامع تر در رابطه با شرایط عدم تعلق مهریه به زن صحبت خواهیم کرد.

شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات در رابطه با قانون جدید مهریه رئیسی و میزان مهریه همسر دوم همین حالا با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما اقدام به راهنمایی شما عزیزان نمایند.

تعلق مهریه به زن

با توجه به گفته های بالا، مهریه یکی از مهمترین مواردی می باشد که در عقد نکاح برای زن بوده و زن میتواند اقدام به دریافت و درخواست میزان مهریه خود نماید. زن مالک مهریه بوده و مرد به نوعی بدهکار زن می باشد و موظف به پرداخت میزان مهریه به زن می باشد.

مهریه در دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه وجود دارد که در هر دو حالت نیز مهریه به زن تعلق داشته و مالک اصلی مهریه زن می باشد. لازم به ذکر است بر اساس بند ب ماده 226 قانون امور حسبی، مهریه زن جزو دیونی هست که می تواند از ترکه متوفی پرداخت شود و در صورتی که زن، از انجام وظایف خود ممانعت نماید، عدم تمکین وی، ناشزه بودن زن و یا برقراری رابطه نامشروع توسط زن باعث تعلق نگرفتن مهریه به زن نمیشود و مرد باید مهریه زن را پرداخت نماید.

در واقع میتوان گفت مهریه زن تنها در صورت بودن شرایط خاصی که در بخش های بعدی گفته میشود به زن تعلق نمیگرد و در غیر این صورت مهریه برای زن بوده و مرد باید آن را به صورت کامل بپردازد، اما در شرایطی که ادامه برای شما قرار داده ایم مهریه کامل به زن تعلق نمیگیرد ، یکی از این موارد عدم دخول قبل و بعد از نکاح عقد می باشد.

لازم به ذکر است، مهریه به هر میزانی قابل وصول است ولی مطابق مقررات جدید اعمال ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، بازداشت مرد در خصوص مهریه صرفاً تا میزان ۱۱۰ عدد سکه بهار آزادی یا معادل آن میسر می باشد.

اگر اموالی از زوج توقیف شود یا ایشان توانایی پرداخت داشته باشد بیش از ۱۱۰ سکه قابل وصول می باشد. هرگاه زوجه در صدد وصول مهریه خود برآید می تواند با تقدیم دادخواست به همراه عقدنامه به دادگاه خانواده و یا درخواست از واحد اجرای اداره ثبت اقدامات لازم را انجام دهد.

لازم به ذکر است مدت آن بستگی به اوقات رسیدگی دادگاه، حضور زوج در دادگاه و روند توقیف اموال زوج و اجرای حکم دارد و مدت مشخصی را نمی توان تعیین نمود حتی می توان بابت مهریه مرد را ممنوع الخروج کرد.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با قانون جدید اعسار مهریه و اینکه برای گرفتن مهریه از کجا شروع کنیم با یکی از شماره تلفن های وکیل طلاق ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

شرایط عدم تعلق مهریه به زن
شرایط عدم تعلق مهریه به زن

شرایط عدم تعلق مهریه به زن

با توجه به گفته های بالا در رابطه با مهریه و متعلق بودن آن به زن بعد از نکاح و دخول، زمان آن رسیده است که به بررسی شرایط عدم تعلق مهریه به زن بپردازیم. با توجه به قوانین مدنی تصویب شده در رابطه با مهریه و تعلق مهریه به زن، میتوان گفت تنها در صورت دارا بودن یک سری شرایط خاص میتوان زن را از دریافت مهریه کامل محروم نمود. از جمله شرایط عدم تعلق مهریه کامل به زن عبارت اند از:

بر طبق ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی هر گاه عقد ازدواج دائم یا موقت بین زوجین به دلیلی باطل بوده باشد و بین آن ها نزدیکی واقع نشده باشد زن حق مهر ندارد.

همچنین بر اساس ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی هر گاه به دلیلی نکاح بین زوجین، فسخ گردد و بین آن ها نزدیکی واقع نشده باشد زن مستحق مهر نخواهد بود تنها استثناء آن فسخ به دلیل عنن بودن مرد می باشد یعنی مردی که توانایی عمل زناشویی نداشته باشد که در این صورت با فسخ نکاح زن مستحق نصف مهر می باشد.

لازم به ذکر است اگر زن و مرد مهریه ای تعیین نکرده باشند و قبل از تعیین مهریه زن فوت نماید و رابطه زناشویی هم صورت نگرفته باشد مرد الزامی به پرداخت مهریه ندارد اما در صورتی که رابطه زناشویی، شکل گرفته باشد زن مستحق مهر المثل می باشد که ورثه زن می توانند آن را مطالبه کنند. به صورت کلی شرایط عدم تعلق مهریه کامل به زن عبارت اند از:

  • در صورتی که عقد نکاح صورت گرفته اما رابطه زناشویی بین زوجین واقع نشده باشد یا عقد به صورت موقت باطل شده باشد.
  • در صورتی که در ضمن عقد نکاح، مهریه‌ ای تعیین نشده باشد و زوجین در رابطه با دریافت مهریه توافق نکرده باشند.
  • در صورتی که یکی از زوجین فوت کند و قبل از آنکه راجع به پرداخت مهریه با یکدیگر به توافق نرسیده باشند.
  • در صورتی که عقد نکاح به علتی، مانند وجود عیوبی که موجبات فسخ عقد نکاح را برای هر یک از طرفین به وجود آورده و رابطه زناشویی بین زوجین برقرار نشده باشد.
  • خانمی که در دوران نامزدی قصد جدا شدن از شوهر خود را دارد و همچنان باکره است.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره در رابطه با مهریه سالی یک سکه با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند. 02188939832

اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق میگیرد

یکی از سوالاتی که همواره ذهن افراد را در رابطه با طلاق به خود درگیر کرده است این است که اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق میگیرد؟ در رابطه با پاسخ این سوال باید بگوییم بله.

در رابطه با درخواست طلاق از طرف زن باید بگوییم بر اساس ماده 1092 قانون مدنی، هر گاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد حق دارد مازاد از نصف را عینا یا مثلا یا قیمتا استرداد کند.

اگر قبل از آنکه نزدیکی بین زوجین رخ دهد زوج همسر خود را طلاق بدهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و بقیه مهریه، به او تعلق نخواهد گرفت، حتی اگر آن را دریافت کرده باشد شوهر حق استرداد آن را خواهد داشت. بر اساس ماده 1088 قانون مدنی نیز اگر یکی از زوجین، قبل از تعیین مهر و قبل از نزدیکی بمیرد زن مستحق هیچ گونه مهری نمی باشد.

در نکاح دائمی نیز زوجین می توانند بعد از عقد مهر را تعیین کنند اما بر اساس این ماده اگر قبل از نزدیکی بین آنها و تعیین مهریه یکی از آنها فوت کند در این صورت مهریه به زن تعلق نمی گیرد. در صورتی که عقد نکاح اعم از دائم یا منقطع، باطل بوده و نزدیکی واقع نشده زن حق مهر نداشته و اگر مهر را گرفته، شوهر می تواند آن را استرداد کند.

پس میتوان نتیجه گرفت اگر زن درخواست طلاق کند، مهریه به وی تعلق می گیرد.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با اینکه گرفتن مهریه بدون طلاق چه شرایطی دارد حتما مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

چرا مهریه به زن تعلق نمیگیرد؟

مهریه در قانون اسلام برای زن می باشد و به نوعی صاحب آن است و میتواند هر زمان اقدام به درخواست آن نماید. اما شرایطی وجود دارد که با داشتن آن مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت. در مقاله در رابطه با آن صحبت کرده ایم.

شرایط تعلق کامل مهریه به زن چیست؟

یکی از شرایط تعلق نگرفتن کامل مهریه به زن عدم دخول می باشد. در صورتی که دخولی انجام نشده باشد مهریه کامل به زن تعلق نمیگیرد.

چه زمانی زوجه می تواند اقدام به مطالبه مهریه خود نماید ؟

پس از منعقد شدن عقد ازدواج به صورت صحیح زن قادر می باشد تا مهریه اش را مطالبه کند، داخل مقاله در رابطه با این موضوع صحبت کرده ایم.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت