به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

عدم تمکین یعنی چه

عدم تمکین یعنی چه

عدم تمکین به معنای عدم پرداخت نفقه زن توسط مرد می باشد، اگر نمیدانید عدم تمکین یعنی چه تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با قوانین عدم تمکین و حکم آن آشنا شوید.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با هزینه وکیل برای گرفتن نفقه و دریافت مشاوره با بهترین وکیل طلاق در تهران با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

عدم تمکین یعنی چه
عدم تمکین یعنی چه

عدم تمکین یعنی چه

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد در صورتی که مرد نفقه زن را پرداخت نکند و به وی خرجی ندهد در این صورت عدم تمکین صورت گرفته است، در هنگام عقد نکاح یک سری تعهدات و مسئولیت هایی گردن زن و مرد می افتد که باید به آن ها عمل کنند، پرداخت کردن نفقه و همچنین بر طرف کردن نیاز های مالی و مسکن یکی از وظایفی می باشد که بر عهده ی مرد می باشدو باید به آن عمل کرده و به زن پرداخت کند، در صورت پرداخت نکردن و عمل نکردن مرد عدم تمکین کرده است.

پیشنهاد ویژه: شما می توانید همه روزه برای دریافت مشاوره عدم تمکین از بهترین لیست وکلای تهران با شماره تلفن های دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

قانون مدنی از اصطلاح تمکین برای وظایف مشترک زوجین استفاده نموده است و آن را به انواعی تقسیم نموده که هرکدام از آن ها مصادیقی دارند و در صورتی که هرکدام از آن ها وظیفه خود را به درستی ایفا نکنند برای دیگری حقی بوجود خواهد آمد که با استناد به آن می تواند به صورت قانونی آن را از یکدیگر طلب کنند.

در صورت عدم تمکین زن میتواند به دادگاه رفته و از مرد شکایت کند. در ایبن بخش نمونه درخواست شکایت عدم تمکین زن را میتوانید مطالعه کنید:

خواهان : ……………

خوانده : …………..

وکیل : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری

خواسته یا موضوع و بهای آن : الزام خوانده به تمکین عام و خاص
دلایل و منضمات :

دادخواست (مدارک)

1- کپی مصدق عقدنامه

2- کپی مصدق شناسنامه

شرح دادخواست الزام به تمکین
ریاست محترم دادگاه

احتراما به استحضار می رساند به موجب سند نکاحیه خوانده فوق همسر دائمی اینجانب می باشد که از تاریخ 1391/11/01 منزل مشترک را ترک نموده است و نسبت به انجام وظیف شرعی و قانونی راجع به زوجیت خویش امتناع نموده و از زندگی در منزل تعیین شده خودداری می نماید. این در حالیست که سکونت مشترک ایشان با بنده متضمن هیچ گونه ضرر مالی و بدنی برای وی نیست. بدین وسیله وفق ستون خواسته تقاضای رسیدگی تحت استدعاست.

توجه1) در صورتی که خواهان تمایل داشته باشد اوراق قضایی به صورت حضوری (در دفتر دادگاه) یا از طریق تلفن یا نمابر یا پست الکترونیکی به وی ابلاغ شود، در پایان شرح دادخواست، با ذکر دقیق شماره های مربوط اعلام نماید، تا امر ابلاغ سریع تر صورت گیرد.

توجه2) چنانچه شرح دادخواست بیش از صفحه حاضر باشد از صفحات مخصوص ادامه شرح دادخواست استفاده شود.

برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل مهریه در تهران و کسب اطلاعات در رابطه با قانون جدید مهریه کلیک کنید.

ماده 1115 قانون مدنی ، ” اگر بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن باشد ، زن می تواند مسکن جداگانه اختیار کند و در صورت ثبوت مظنه ضرر مزبور ، محکمه حکم بازگشت به منزل شوهر را نخواهد داد و مادام که زن در بازگشت به منزل مزبور معذور است ، نفقه بر عهده شوهر خواهد بود ” .

عدم تمکین مالی چیست

گاهی ممکن است این سوال برای شما پیش بی آید که عدم تمکین مالی چیست با توجه به گفته های بالا عدم تمکین مالی یعنی ساپورت مالی نکردن زن توسط مرد، مرد موظف است به زن نفقه پرداخت کند، چه وی شاغل باشد چه نباشد. مرد وظیفه ی تمکین مالی زن را دارد و در صورت عدم تمکین زن میتواند از طریق دادگاه درخواست داده و از مرد شکایت کند.

مطابق قانون تمکین شامل دو نوع تمکین اعم از تمکین عام و خاص می باشد، تمکین عام به این معناست که زن در امور خانوادگی موظف به اطاعت از همسر خود است و تمکین خاص به معنای اطاعت از همسر در روابط زناشویی می باشد.

وظیفه تمکین اعم از تمکین خاص و تمکین عام، بر عهده طرفین است و در صورتی که این تکلیف را به خوبی ادا نکنند، آثاری برای آن ها به بار خواهد داشت.

انواع تمکین به صورت زیر می باشد:
تمکین خاص و تمکین عام

تمکین خاص: تمکین خاص یعنی برقراری رابطه خاص جنسی و زناشویی میان زوجین.

در واقع تمکین خاص به معنای اطاعت پذیری زن در مسائل جنسی و رابطه جنسی معقول با همسر خود می باشد.

تمکین عام: تمکین عام بمعنای اطاعت کلی زن از شوهر در انجام امور زندگی مشترک می باشد.

برای مشاهده و دریافت متن استشهاد محلی و کسب اطلاعات در رابطه با قانون جدید نفقه با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید.

عدم تمکین زن چیست
عدم تمکین زن چیست

عدم تمکین زن چیست

بسیاری از افراد میخواهند بدانند عدم تمکین زن چیست؟ در واقع عدم تمکین زن به معنای برقراری رابطه زناشویی می باشد به این معنی که زن باید در زندگی مشترک از برقراری رابطه زناشویی با شوهر خود امتناع ننماید و در این خصوص تابع شوهر باشد.

آنچه بلحاظ قانونی در این خصوص قابل ذکر است این است که چنانچه زن این وظیفه را که از تعهدات ناشی از ازدواج می باشد انجام ندهد بر تعهدات مرد تأثیر گذار می باشد. در توضیح باید گفت در صورتی که زن بدون دلیل موجه از جمله ترس جانی از شوهر از برقراری رابطه زناشویی امتناع نماید و درخواست مهریه کند، اولاً تکیلف مرد به دادن نفقه ساقط می گردد، دوماً مرد ممکن است بتواند اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه اخذ نماید.

ازدواج مجدد مرد در صورت عدم تمکین زن

ازدواج مجدد مرد در صورت عدم تمکین زن دارای شرایط خاصی می باشد که در این بخش شرایط ازدواج مجدد مرد در صورت عدم تمکین زن را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

اگر مردی بنا به دلایلی همانند عدم تمکین زن و یا تمتع او بخواهد تجدید فراش نماید می تواند با استفاده از خواسته قانونی ازدواج مجدد برای مرد را مطرح نماید‌. در واقع دادخواست ازدواج مجدد برای مرد یک نوع ازن و اجازه و کسب تکلیف می باشد.

در بسیاری مواقع دادخواست اجازه ازدواج مجدد برای مرد ناشی از تقصیرات و کوتاهی هایی است که زن در مقابل همسر خود مرتکب خواهد شد.

هر چند این ادعا به طور صد در صد درست نمی باشد اما می توان از آن به عنوان مهم ترین دلیل انجام این کار از سوی مردان به شمار بیاید.

مطابق ماده 1127 قانون مدنی : هرگاه شوهر بعد از عقد مبتلا به یکی از امراض مقاربتی و جنسی گردد ، زن حق دارد که از نزدیکی با او خودداری و امتناع نماید ، امتناع به علت مزبور مانع از حق نفقه نخواهد بود.

پیشنهاد میشود برای آنکه بدانید اعسار مهریه چقدر طول میکشد و تقسیط مهریه بر اساس فیش حقوقی به چه صورت است با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

عدم تمکین چیست؟

در صورتی که مرد از پرداخت نفقه به زن خودداری نماید در این صورت عدم تمکین انجام داده و زن میتواند از وی به دلیل عدم تمکین شکایت نماید.

مجازات عدم تمکین چه می باشد؟

مجازات عدم تمکین مطابق با نوع ان از 2 الی 8 ماه زندان و پرداخت جریمه ی نقدی می باشد، داخل مقاله به صورت جامع عدم تمکین را مورد بررسی قرار داده ایم.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت