به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

قوه قضاییه چیست

قوه قضاییه چیست

هرآنچه که باید در رابطه با قوه قضاییه بدانید را در این مقاله قرار داده ایم، اگر نمیدانید قوه قضاییه چیست و وظایف و اعضای قوه قضاییه چه هستند تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

قضاییه چیست
قضاییه چیست

قضاییه چیست

همانطور که میدانید تمامی مردمان کشور دارای حقوقی می باشند که در صورت رعایت نکردن این حقوق توسط افراد دیگر قانون با آن ها مقابله خواهد کرد. قوه قضاییه مرجعی می باشد که در آن برقراری عدالت برای تمامی مردمان و همچنین رسیدگی به حقوق فردی و اجتماعی افراد جامعه مورد بررسی قرار گرفته می شود.

قوه قضاییه به عنوان یکی از قوای سه گانه حاکم در جمهوری اسالمی ایران است که برای اعمال وظایف و اختیارات خوداز ساختار خاصی برخوردار بوده و مسئولیت مختلفی رانیز بر عهده دارد.

وظایف قوه قضاییه چیست

حال که با قوه قضاییه اشنا شدیم بیایید وظایف این مرجع را مورد بررسی قرار دهیم. قوه قضاییه همانند دیگر مرکز های رسیدگی به جرایم، وظایف متعددی دارد که از جمله وظایف قوه قضاییه عبارت است از:

اولین وظیفه قوه قضاییه رسیدگی و صدور حکم می باشد همچنین نظارت بر حسن اجرای قوانین نیز از جمله دیگر وظایف قوه قضاییه می باشد.
کشف جرم، تعقیب و مجازات متهمین و پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین نیز وظیفه این اورگان می باشد.

براساس اصل 157 قانون اساسی: به منظور انجام مسئولیت های قوه قضاییه در کلیه امور قضایی،اداری و اجرایی،مقام رهبری یک نفر مجتهد عادل و آگاه به امور قضایی و مدیر و مدبر رابرای مدت پنج سال به عنوان رئیس قوه قضاییه تعیین می نماید که عالیترین مقام قوه قضاییه است.

سلسله مراتب قوه قضاییه

سلسله مراتب قوه قضاییه در دادسرا عبارت است از:

دادستان: دادستان، بالاترین مقام در سلسله مراتب مقامات قضایی در دادسرا بوده و ریاست دادسرا را بر عهده دارد. پیشنهاد میکنیم مقاله دادگاه عمومی چیست را مطالعه نمایید.

معاون دادستان: پس از دادستان، دومین مقام، در سلسله مراتب مقامات قضایی دادسرا، معاون وی بوده که جانشین دادستان، در نبود او می باشد.

بازپرس: سومین مقام قضایی، در سلسله مراتب مقامات قضایی دادسرا، بازپرس است و عهده دار تحقیقات مقدماتی جرم، جمع‌ آوری ادله، بررسی ادله و در نهایت، صدور انواع قرار نهایی دادسرا، در خصوص جرم ارتکابی می باشد.

دادیار: دادیار، پایین ترین مقام، در سلسله مراتب مقامات قضایی دادسرا بوده و تمامی اقدامات او با اجازه و تایید دادستان، قابل انجام است. این مقام از مقامات قضایی دادسرا نیز قادر به صدور کیفر خواست در موارد مشخصی می باشد.

پیشنهاد می شود: آدرس دادگاه های تهران

تعداد اعضای قوه قضاییه

تعداد اعضای قوه قضاییه، شورای‏ عالی‏ قضایی‏ از پنج‏ عضو تشکیل‏ می‏ شود:
‎‎‎‎‎‎1 – رئیس‏ دیوان‏ عالی‏ کشور.
‎‎‎‎‎‎2 – دادستان‏ کل‏ کشور.
‎‎‎‎‎‎3 – سه‏ نفر قاضی‏ مجتهد و عادل‏ به‏ انتخاب‏ قضات‏ کشور.

شرایط رئیس قوه قضائیه در قانون اساسی
شرایط رئیس قوه قضائیه در قانون اساسی

شرایط رئیس قوه قضائیه در قانون اساسی

همانطور که بالا تر نیز گفته شد، رئیس قوه قضاییه باید فردی باشد که دارای شرایط و ضوابط خاصی باشد که در بخش زیر شرایط رئیس قوه قضائیه در قانون اساسی را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

1-اداره امور قوه قضاییه.
2-ایجاد تشکیالت الزم در دادگستری به تناسب مسئولیتهای اصل یکصد و پنجاه و ششم.
3-تهیه لوایح قضایی متناسب با جمهوری اسالمی.
4-استخدام قضات عادل و شایسته و عزل و نصب آنها.
5-پیشنهاد عفوو یا تخفیف مجازات مجرمان بر اساس بند11اصل 110 قانون اساسی.
6-معرفی شخصی جهت تصدی مقام وزارت دادگستری .
7-رسیدگی به دارایی های مقامات سیاسی.
8-تعیین نماینده در صدا و سیما.
9-پیشنهاد اعضای حقوقدان شورای نگهبان.

پیشنهاد میشود مقالات حقوقی رایگان وکالت تهران را از دست ندهید.

رئیس قوه قضاییه توسط چه کسانی انتخاب می شود

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بی آید که رئیس قوه قضاییه توسط چه کسانی انتخاب می شود و در واقع چه کسی انتخاب میکند که رئیس قوه قضاییه چه کسشی باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم رئیس قوه قضاییه توسط رهبر کشور و برای دوره ی 5 ساله انتخاب می شود، یعنی رهبر کشور وظیفه انتخاب رئیس قوه قضاییه را دارد و انتخاب وی برای دوره ی 5 ساله صورت میگیرد.

شرایط عزل رئیس قوه قضاییه

عزل رئیس قوه قضاییه نیز همانند دادگاه انقلاب شرایط خاص خود را دارد، به طوری که هر کسی و به هر دلیلی نمیتواند اقدام به عزل رئیس قوه قضاییه کند و حتما طبق شرایط خاصی این عمل صورت پذیر می باشد پیشنهاد میکنیم مقاله دادگاه انقلاب چیست وکالت تهران را مطالعه فرمایید. که در این بخش شرایط عزل رئیس قوه قضاییه را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

در رابطه با عزل و انتقال قضات که در اصل ۱۶۴ قانون اساسی آمده است «نقل و انتقال دوره‌ای قضات بر طبق ضوابط کلی که قانون تعیین می‌کند صورت می‌گیرد.» این وظیفه را رئیس قوه قضاییه پس از مشورت با رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل انجام می دهد. در ابتدای اصل ۱۶۴ قانون اساسی نیز آمده است که قاضی را نمی‌توان از مقامی که شاغل آن است بدون محاکمه و ثبوت جرم یا تخلفی که موجب انفصال است به طور موقت یا دائم منفصل کرد یا بدون رضای او محل خدمت یا سمتش را تغییر داد مگر به اقتضای مصلحت جامعه با تصمیم رئیس قوه قضاییه پس از مشورت با رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل؛ لذا قانون اساسی امکان انفصال قاضی را بدون محکومیت جزایی موثر سلب نموده است.

وکالت تهران با همکاری بهترین و متخصص ترین وکلای ایران آماده ارائه خدمات قضایی و حقوقی به شما عزیزان می باشد، لیست وکلای تهران را از دست ندهید.

نظارت بر قوه قضاییه بر عهده کیست
نظارت بر قوه قضاییه بر عهده کیست

نظارت بر قوه قضاییه بر عهده کیست

برای پاسخ به این سوال که نظارت بر قوه قضاییه بر عهده کیست باید بگوییم به‌ منظور انجام‌ مسئولیت‌های‌ قوه‌ قضاییه‌ در کلیه‌ امور قضایی‌ و اداری‌ و اجرایی‌، مقام‌ رهبری‌ یک‌ نفر مجتهد عادل‌ و آگاه‌ به‌ امور قضایی‌ و مدیر و مدبُر را برای‌ مدت‌ پنج‌ سال‌ به‌ عنوان‌ رییس‌ قوه‌ قضاییه‌ تعیین‌ می‌ نماید که‌ عالی‌ترین‌ مقام‌ قوه‌ قضاییه‌ است‌. با توجه به اینکه طبق اصل ۱۵۷ قانون اساسی، انتصاب عالی‌ترین مقام این قوه، توسط رهبری انجام می‌شود لذا به نظر می‌رسد نقش نظارتی رهبری در این قوه، بیشتر از سایر قواست.

پیشنهاد میشود: چگونه وکیل شویم

رئیس قوه قضاییه جدید کیست

رئیس قوه قضاییه جدید حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای می باشد. محسنی اژه ای روحانی و قاضی و سیاستمدار ایرانی می باشد که ریاست قوه قضاییه را بر عهده دارد.

اگر به دنبال وکیل خوب در تهران هستید، ما در دفتر وکالت تهران، بهترین خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین را به شما ارائه خواهیم کرد.

طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران همه مردم می توانند در زمان پایمال شدن حق و حقوق یا ارتکاب جرم نسبت به آن ها برای احقاق حقوق خود و ثبت دادخواست اقدام نمایند. 

به این منظور، مراجع مختلفی تعبیه شده است که افراد می توانند برای رفع دعاوی مربوطه به این مراجع مراجعه کنند. یکی از این حوزه ها، دادگاه خانواده است

سوالات متداول

یکی از مهمترین وظایف قوه قضاییه چیست؟

داخل مقاله به صورت جامع وظایف قوه قضاییه را قرار داده ایم که از جمله مهمترین آن ها رسیدگی و صدور حکم می باشد.

قوه قضاییه شامل چه کسانی است و وظیفه آن چیست؟

قوه قضاییه شامل دادستان، معاون دادستان، بازپرس و بازرس می باشد که داخل مقاله وظایف هر یک را توضیح داده ایم.

رئیس قوه قضاییه کیست ؟

رئیس قوه قضاییه جدید حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
4.7 3 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید عباس زاده
1 سال قبل

اگر کل حکایات مرا با نیمز را دنبال کنید حقیقت را بر خلاف تمام این پطالب مبیتید ..یعنی با نام عدل و دین اتش به ریسه ها ردن هرکس پیرو هدالت اسلام ک قران است برسی کند حقایق بصورتی دیگر است .یعنی ب خمایت از هر طلم لباسی مبدل پوشیدن و جز گناه راه نمیدانند خدا لعنت کند همه انها را من سعید عیاسزاده از بزد اثبات کننده این حقابق هستم ک طی سی سال حق را فقط از قانون طلب ک همیشه اخربن حد فساد رو دیدم..در تمام سرقت های اعترافی از سارقان حمایت کردن ودر تمام جرم ها ..9133512460 من دبدمکناه و جرم همه را به عین و خداماسخ مناسب را خواهد داد

خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت