به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

چگونه وکیل شویم

چگونه وکیل شویم

وکیل، شخصی است که به نیابت از شخصی دیگر، در واقع به نمایندگی از شخص دیگر، در دادگاه و علیه افترای وارد شده، از موکل دفاع می کند.

وکلا ممکن است به صورت خصوصی و یا در موسسه های مختلف کار کنند. وکیل دادگستری، در مشاغل دولتی مثل کارمندان دولت، درآمد کسب نمی کند و در واقع وکالت، شغلی خصوصی محسوب می شود.

در این مقاله، قصد داریم شما را با شغل وکالت و شرایط مختلف وکیل شدن به طور کامل آشنا کنیم. پیش از مطالعه این مقاله پیشنهاد می کنیم مقاله وکیل خانواده را مطالعه کنید.

وکیل کیست ؟

وکیل کسی است که پس از گذراندن آزمون وکالت، آمادگی دفاع از موکلین را داشته باشد. وکیل، به نیابت از اشخاص دیگر و به نمایندگی از آن ها از حق آنان در دادگاه دفاع می کند و با دانش و اطلاعاتی که دارد، می تواند از قانون کمک بگیرد.

این دفاع، به موجب عقد وکالت انجام می گیرد. وکالت نامه می بایست در چارچوب قوانین مدنی عقد شود و به طرفین آن نیز وکیل و موکل گفته می شود.

نام وکیل، از دوره صفویه نشات می گیرد که در آن زمان به فرد نایب السلطنه گفته می شد. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در اصل ۳۵ ذکر شده است که طرفین دعوا در دادگاه، حق دارند وکیل انتخاب نمایند و اگر این توانایی را نداشته باشند، باید این امکانات برای آن ها فراهم شود.

برای وکیل شدن در ایران، می بایست مدرک دانشگاهی و مجوز های مربوطه را اخذ کرد که در ادامه این مقاله، به توضیح بیش تر آن ها خواهیم پرداخت.

مزایای وکیل شدن

مزایای وکیل شدن

وکالت دارای مزایای فراوانی است که باعث می شود سالانه عده بسیار زیادی برای ورود به این حرفه اقدام نمایند. در ادامه، مهم ترین این مزایا ذکر شده اند:

  • در دسترس بودن طیف گسترده ای از موقعیت های شغلی
  • چالش فکری و تحریک ذهنی
  • پاداش های مالی و احساسی زیاد
  • بحث و مناظره
  • محیط کار فعال
  • امنیت شغلی

شرایط سنی وکیل شدن؟

مطابق با تبصره ماده 38 آیین نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری که به امضای سید ابراهیم رئیسی رئیس سابق قوه قضاییه رسیده است، همه کسانی که می خواهند در آزمون وکالت شرکت کنند، باید دارای حداقل سن 24 سال تمام باشند و متقاضیان با سن کمتر از 24 سال ، مجاز به ثبت نام در آزمون و شرکت در دوره کارآزموی وکالت نخواهند بود.

به علاوه حداکثر سن شرکت در آزمون وکلای دادگستری برای داوطلبان استان تهران 40 سال تمام و برای داوطلبان سایر استان ها 50 سال تمام است و ملاک تعیین شرط سنی ، زمان ثبت نام می باشد. داوطلبانی که سن شان در زمان ثبت نام آزمون وکالت کمتر از 24 سال و بیشتر از 40 سال در تهران و 50 سال در شهرستان ها باشد ، اجازه شرکت در آزمون را ندارند.

برای وکیل شدن چه رشته ای باید خواند

برای وکیل شدن چه رشته ای باید خواند

برای این که بتوانید در آینده وارد شغل وکالت شوید، در دبیرستان باید رشته علوم انسانی را انتخاب نمایید.

البته لازم به ذکر است که با توجه به امکان شرکت در کنکور رشته های دیگر در حال حاضر، در صورتی که تحصیلات شما در رشته های دیگر مانند راضی فیزیک یا علوم تجربی نیز باشد، باز امکان شرکت در کنکور رشته علوم انسانی و در نتیجه ورود به رشته وکالت در آینده را دارید.

برای وکیل شدن چه درس هایی بخوانیم

به جز رشته علوم انسانی، افرادی که در دارای تحصیلات حوزوی هستند و دروس فقهی را مطالعه کرده اند، در صورت وجود برخی شرایط خاص، می توانند وارد حوزه وکالت شوند.

برای وکیل شدن، می بایست در رشته های دانشگاهی: فقه، مبانی فقه و یا حقوق به تحصیل بپردازید. با گذراندن دوره لیسانس حقوق یا فقه می توانید قدم مهمی در راستای وکالت بردارید و بدون ورود به این رشته ها، امکان وکیل شدن برای کسی در ایران فراهم نیست.

دروسی مانند آیین دادرسی مدنی، حقوق مدنی، حقوق کیفری و … برای آشنایی با قوانین، اهمیتی حیاتی دارند و هر وکیلی باید به آن ها مسلط باشد.

برای وکیل شدن چه رتبه ای لازم است

برای قبولی رشته هایی که ذکر کردیم، هر ساله رتبه های متفاوتی مورد نیاز است که البته بسته به دانشگاه این رتبه ها متفاوت است. این که قبولی دانشگاه دولتی مد نظر شماست یا غیر انتفاعی و آزاد و این که هر دانشگاه چه تعداد ظرفیتی در سالی که شما متقاضی کنکور سراسری هستید می پذیرد در رتبه لازم برای وکیل شدن تاثیر دارند.

اما خوب است بدانید که رشته حقوق همواره جزو پر طرفدار ترین رشته های علوم انسانی بوده است و رقابت سختی در انتظار شما خواهد بود.

چند سال طول میکشد تا وکیل شویم

وکیل شدن یک پروسه بلند مدت است که مدت زمان آن تا حدی به خود فرد بستگی دارد. ولی به طور کلی، بدون احتساب دوره دبیرستان، ۴ سال کارشناسی و یک سال کارآموزی پس از قبول شدن در دوره وکالت را می توان حساب کرد. این که چه مدت زمانی طول می کشد تا در آزمون وکالت قبول شوید و یا کارآموزی شما چه زمانی طول می کشد، دریافت کارت پایان خدمت برای آقایان و کسب نمره قبولی، همه و همه مواردی هستند که باعث کم و زیاد شدن مدت زمان وکیل شدن می شوند.

برای وکیل شدن چه مدارکی لازم است

پس از اخذ مدرک کارشناسی در رشته های فقه یا حقوق، افرادی که قصد وکیل شدن دارند می بایست در آزمون وکالت شرکت کنند. در صورتی که در آزمون وکالت، قبول شوید، می توانید دوره های کاراموزی خود را سپری کنید. البته، پسران، می بایست پیش از شرکت در ازمون وکالت، سربازی خود را بگذرانند.

داشتن کارت پایان خدمت، جزو شروط و مدارک لازم جهت شرکت در ازمون وکالت است.

در هر سال، دو آزمون وکالت برگزار می شود که یکی از طریق کانون وکلای دادگستری و دیگری از طریق مرکز وکلا است. البته، منابع آزمون هر دو شامل موارد زیر است:

  • قانون مدنی
  • قانون آیین دادرسی مدنی
  • قانون مجازات اسلامی
  • قانون آیین دادرسی کیفری
  • قانون تجارت

چگونه وکیل خانواده شویم

به طور کلی، پروسه ورود به وکالت، پیش تر توضیح داده شد. در حال حاضر در ایران، حوزه تخصصی برای وکالت وجود ندارد و نمی توان یک مسیر خاص برای وکیل خانواده شدن ارائه داد.

برای این که وکیل خانواده شوید، می بایست ابتدا وکیل پایه یک دادگستری شوید و سپس، سابقه کاری خود در حوزه دعاوی خانوادگی را افزایش دهید.

چگونه وکیل ملکی شویم

برای این که بتوانید وکیل ملکی شوید نیز می بایست ابتدا وکیل پایه یک دادگستری شوید. وکیل پایه یک دادگستری کسی است که می تواند وکالت هر موکلی را در هر پرونده ای به دست بگیرد. پس از دریافت مدرک خود می توانید در حوزه دعاوی ملکی فعالیت بیش تری داشته باشید.

شرایط وکیل بانک شدن

با توجه به آنچه گفته شد، اگر قرار است شما وکیل بانکی خاص باشید، یا به عبارتی به عنوان کارشناس حقوقی بانک مشغول شوید معمولا هم باید واجد شرایط سنی خاص مطرح شده از طرف بانک باشید و همچنین حداقل مدرک مورد تایید شما برای شغل کارشناس امور حقوقی بانک، مدرک لیسانس خواهد بود.

معمولا داشتن پرونده وکالت می تواند روند استخدام شما را تسریع کرده و در شرایط استخدام برخی بانک ها ضروری نیز هست.

شرایط وکیل شدن زن

شرایط وکیل شدن زن

به طور کلی، شرایط وکیل شدن زنان تفاوتی با مردان ندارد. شرایط عمومی وکالت عبارتند از:

  • اعتقاد داشتن و التزام عملی به احکام و مبانی دین اسلام
  • اعتقاد و تعهد داشتن به نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه و قانون اساسی.
  • نداشتن سو پیشینه محکومیت های کیفری
  • عدم وابستگی به رژیم پهلوی
  • عدم عضویت در گروه ها غیر قانونی و عدم حمایت این گروه ها
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و استعمال مشروبات الکلی.

که در این موارد تفاوتی میان زنان و مردان وجود ندارد.

سوالات متداول

چگونه وکیل تسخیری شویم

وکیل تسخیری، وکیلی است که در صورتی که موکل، توانایی مالی انتخاب وکیل نداشته باشد، توسط دادگاه برای وی انتخاب می شود. برای این که وکیل تسخیری شوید، باید  پس از دریافت مدرک خود وارد کانون وکلا شوید.

چگونه وکیل حرفه ای شویم

با بالا بردن دانش و اطلاعات خود، می توانید تبدیل به یک وکیل حرفه ای شوید.

آیا وکیل میتواند شغل دولتی داشته باشد

وکیل پایه یک دادگستری، با توجه به قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل، نمی تواند در دستگاه دولتی به صورت همزمان با وکالت مشغول به کار شود.

جمع بندی:

وکالت یکی از مشاغل پرطرفدار در ایران و سرتاسر دنیاست و اگر کسی قصد ورود به این شغل را دارد باید تلاش زیادی به کار ببندد. در این مطلب، شرایط ورود به حرفه وکالت و دروسی که در این مسیر باید خوانده شوند ذکر شد. اگر سوالی درباره این موضوع دارید که در این مطلب به آن پاسخ داده نشده است می توانید در قسمت نظرات مطرح نمایید.

اگر به مطالعه این مقاله علاقه داشتید پیشنهاد می کنیم مقاله دیوان عدالت اداری را نیز مطالعه کنید

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
3.1 12 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بادپیمای علی
3 ماه قبل

اولین کامنت عالی
و عالی و کامل بود ولی اشاره به درامدش نکردید که به هر حال خوب بود و در کل خوشم اومد.
سایت خوبی هم ساختید.

خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت