به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی

ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی

بر اساس ماده 523 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92، هرگاه شخصی با اذن کسی که حق اذن دارد وارد منزل یا محلی که در تصرف اوست گردد و از ناحیه حیوان یا شیئی که در آن مکان است صدمه و خسارت ببیند اذن ‌دهنده ضامن است خواه آن شی یا حیوان قبل از اذن در آن محل بوده یا بعدا در آن قرار گرفته باشد و خواه اذن ‌دهنده نسبت ‌به آسیب ‌رسانی آن علم داشته باشد خواه نداشته باشد.

لازم به ذکر است متن ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی متعلق به بخش تعزیرات و مجازات های بازدارنده قانون مجازات، مصوب 1375 به توضیح جرم جعل می پردازد که در ادامه به صورت جامع به بررسی تفسیر آن خواهیم پرداخت.

شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات در رابطه با میزان مجازات جرم جعل اسناد و مدارک همین حالا با یکی از وکلای مجرب و حرفه ای ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید. پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره حقوقی با بهترین وکیل ثبتی در تهران همین حالا با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی
ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی

ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی

با توجه به گفته های ابتدای مقاله متوجه شدیم که متن ماده 523 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 و 1375 به بیان جرم جعل و تزویر و نیز موجبات ضمان اختصاص داده شده است.

بر اساس این ماده قانونی، در مواردی که آسیبی که به شخص وارد آمده مستند به عمل خود او باشد اذن دهنده ضامن تلقی نمی شود. اما در رابطه با جعل باید بگوییم با توجه به این ماده در قانون مجازات اسلامی ایران، جعل و تزویر به معنای ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیررسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن ‌یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر این ها به قصد تقلب می باشد.

در صورتی که فردی امضای فرد دیگر و یا سندی را جعل نماید، با توجه به این ماده قانونی مجرم محسوب شده و با توجه به نوع جرم مرتکب شده مجازات خواهد شد.

اگر به دنبال کسب اطلاعات در رابطه با مجازات جعل اسناد عادی هستید حتما مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

متن ماده 523 قانون مجازات اسلامی

متن ماده 523 قانون مجازات اسلامی از سال 75 تا 92 تغییر و تحولات زیادی یافته است. این ماده قانونی به دو موضوع اشاره دادر که در بخش های بالایی در رابطه با ان ها صحبت کردیم که یکی متعلق به قانون مجازات جدید مصوب 1392 و دیگری، متعلق به بخش تعزیرات و مجازات های بازدارنده قانون مجازات مصوب 1375 می باشد.

متن ماده 523 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 به موجبات ضمان اختصاص داده شده است که مطابق با آن: «هرگاه شخصی با اذن کسی که حق اذن دارد، وارد منزل یا محلی که در تصرف اوست، گردد و از ناحیه حیوان یا شیئی که در آن مکان است صدمه و خسارت ببیند، اذن ‌دهنده ضامن است، خواه آن شی یا حیوان قبل از اذن در آن محل بوده یا بعدا در آن قرار گرفته باشد و خواه اذن ‌دهنده نسبت ‌به آسیب ‌رسانی آن علم داشته باشد خواه نداشته باشد.»

متن ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی متعلق به بخش تعزیرات و مجازات های بازدارنده قانون مجازات مصوب 1375، به توضیح جرم جعل می پردازد و بیان می دارد که «جعل و تزویر عبارتند از: ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیررسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن ‌یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر این ها به قصد تقلب.»

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با مجازات جعل مدرک دیپلم و مشاهده نمونه شکوائیه جعل سند عادی کلیک کنید.

تفسیر ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی
تفسیر ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی

تفسیر ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی

با توجه به گفته های بالا در رابطه با این ماده قانونی، برای تفسیر این ماده میتوان گفت که ماده 523 در قانون مجازات اسلامی دو موضوع را بیان میکند که با یکدیگر تفاوت بارزی دارند. در ماده مصوب دشه در سال 92 ذکر شده است که برای این که اذن دهنده ضامن باشد باید شروطی وجود داشته باشد اولین شرط آن است که مصدوم با اذن کسی که حق اذن دارد وارد محل شود.

پس میتوان نتیجه گرفت در صورتی که اذن دهنده حقی مبنی بر اجازه یا عدم اجازه ورود به محل نداشته و شخص وارد محل شده و آسیب ببیند فرد دارای حق اذن ضامن نمی باشد.

اما در رابطه با تفسیر ماده 523 تصویب شده در سال 75 باید بگوییم که این ماده بیان میدارد که موضوع جرم جعل باید نوشته، سند، مهر یا هر آن چیزی باشد که در متن قانون به آن اشاره شده باشد. جرم جعل نسبت به اسناد، مدارک و مواردی که خود از پیش جعلی بوده اند محقق نمی شود.

در تفسیر ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) منظور از «نوشته»، عبارت های خطی، علامت و رموزی هستند که نشان از اراده ای دارند بنابراین سخن شفاهی، تصاویر اشخاص، عقربه های ساعت و … نمی تواند موضوع جرم جعل قرار گیرد.

  • منظور از «سند»، نوشته ای است که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد که به دو نوع سند عادی و رسمی تقسیم می شود.
  • «ساختن نوشته یا سند» بدین معناست که یک نوشته از ابتدا تا انتها ایجاد و تنظیم شود.
  • «خراشیدن» به معنای از بین بردن یک جزء از کلمه و «تراشیدن» به معنای از بین بردن تمام کلمه است.
  • «الحاق» به معنای اضافه کردن کلمه یا علامتی به نوشته است به نحوی که مفهوم آن تغییر کند.
  • «الصاق» بدین معناست که اجزای یک نوشته، جدا و به نوشته دیگر الحاق شود.
  • «محو» به معنای پاک کردن تمام یا جزئی از نوشته است مانند استفاده از جوهر پاک کن.
  • «سیاه کردن» به معنای ناخوانا کردن نوشته است.

ما به شما پیشنهاد می کنیم همین حالا از مشاوره مجازات جعل اسناد با وکیل متخصص جعل اسناد در مرکز وکالت تهران بهره مند شوید تا مشکلات شما را به بهترین وجه حل کند. 02188939832 و 09127654109

سوالات متداول

متن ماده 523 قانون مجازات اسلامی چیست؟

این ماده قانونی به دو موضوع اشاره دارد که یکی در رابطه با جعل و دیگری در رابطه با ضمان می باشد. داخل مقاله متن ماده 523 را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

 تفسیر ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 چه می باشد؟

در تفسیر این ماده قانونی، موضوع جرم جعل باید نوشته، سند، مهر یا هر آن چیزی باشد که در متن قانون به آن اشاره شده است که جزئیات بیشتر در متن مقاله بیان شده است.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت