به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

مجازات توهین به مقدسات

مجازات توهین به مقدسات

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با مجازات توهین به مقدسات آشنا کنیم، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مجازات توهین به مقدسات
مجازات توهین به مقدسات

مجازات توهین به مقدسات

در کشوری با تنوع مذهبی زندگی می کنیم که در آن مردمی با مذاهب مختلف زندگی می کنند و تشییع، مذهب رسمی کشور می باشد. درست است که سایر ادیان و مذاهب در اقلیت هستند ولی در قانون اساسی کشور احترام به سایر ادیان و مذهب ها پیش بینی شده است. حتی از هر اقلیتی یک نفر نماینده برای مجلس شورای اسلامی قرار داده شده است که نشانگر نهایت احترام و آزادی بیان و اندیشه در کشورمان ایران اسلامی می باشد.

علاوه بر قانون اساسی که احترام به همه ادیان و مقدسات را پیش بینی کرده، مقنن نیز تحمل توهین به مقدسات را نداشته و آن را جرم انگاری کرده و توهین کنندگان را مفسد فی الارض شناخته و مجازات برای آن وضع نموده است.

پیشنهاد ویژه: شما می توانید همه روزه برای دریافت مشاوره رای وحدت رویه از بهترین لیست وکلای تهران با شماره تلفن های دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

طرق اهانت به مقدسات

معمولا در هر برهه زمانی افرادی مخالف اصول و آرمانهای کشور وجود داشته و مترصد بودند برای نیل به هدف خویش، نظم عمومی جامعه را بر هم زنند. ولی اگر قوانین و موازین و مقررات اسلامی به نحو صحیح در کشور اجرا شود و عدالت اسلامی برقرار شود. از تشتت در جامعه جلوگیری می شود و نظم و آرامش حاکم می شود.

با تهاجم فرهنگی صورت گرفته، متاسفانه امروزه شاهد قداست زدایی و توهین به مقدسات هستیم. هدف قانونگذار از جرم انگاری توهین به مقدسات و وضع مجازات آن، جلوگیری از قداست زدایی و مبارزه با آن می باشد.

 جرم توهین به مقدسات در ماده 513 قانون مجازات اسلامی بیان شده است. از جرایم تعزیری می باشد لذا در صورت وجود جهات تخفیف دادگاه میتواند مجازات را تخفیف دهد.

پیشنهاد ویژه: جرم ضبط صدا با گوشی

همانگونه که در قانون آمده است، ممکن است توهین از طریق انجام کاری، نوشتن مطلبی و یا اشاره کردن رک و بی پرده صورت بگیرد. که این توهین می تواند با استفاده از الفاظ رکیک باشد. یا با نسبت دادن ناروای هر فعل یا ترک فعلی باشد که باعث تحقیر شدن شود.

توهین به مقدسات در ماده 23 قانون مطبوعات مصوب 1334 نیز جرم انگاری شده است. در این ماده تبیین شده که هر کس از طریق مطبوعات به اقلیت های مذهبی اشاره شده در قانون اساسی یا نژادهای تبعه ایران، به منظور ایجاد جدایی و اختلاف و کینه توهین کند یا آنان را به لجاجت و جنگ و ستیز تحریک کند به مجازات 1 تا 6 ماه حبس تادیبی و یا پرداخت 5000 تا 500000 ریال محکوم خواهد شد.

به عنوان نمونه تصور کنید، فردی در روز تاسوعا کارهایی می کند مانند جشن و شادی کردن، که با ین اقدام خویش روز تاسوعای حسینی را بی ارزش جلوه می کند. یا اینکه با ایجاد کانال تلگرامی و انتشار تهمت و دروغ هایی، به مقدسات دینی مردم توهین کند.

مجازات اهانت به مقدسات

وفق ماده 513 قانون مجازات اسلامی، توهین کننده به مقدسات، به حبس از یک تا پنج سال محکوم می شود.

کسی که به پیامبر اکرم یا سایر پیامبران اسلام دشنام بدهد یا نسبت زنا بدهد ساب النبی محسوب شده و مجازات اعدام دارد. اگر راجع به امامان (ع) یا حضرت زهرا (س) زبان به دشنام باز کند یا نسبت زنا به آنان دهد در حکم ساب النبی است.

اگر فردی بشنود که شخصی به پیامبر اکرم توهین می کند، کشتن آن شخص بر او واجب است و نیازی به اذن قبلی رهبر شرعی ندارد. ولی اگر شخص توهین کننده ادعا کند که از روی اجبار، غفلت، اشتباه، مستی یا نقل قول از شخص دیگری زبان به توهین گشوده یا معنی حرفی که زده را می دانسته، ساب النبی محسوب نمی شود ولی 74 عدد شلاق مجازات می شود.

ماده 513 قانون مجازات اسلامی(تعزیرات) مجازات توهین به مقدسات
بر اساس این ماده، اگر کسی به مقدسات اسلام یا هر کدام از پیامبران یا ائمه طاهرین یا حضرت صدیقه طاهره توهین کند، چنانچه مشمول مجازات ساب النبی باشد، اعدام می‌شود. در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.

ماده 26 قانون مطبوعات مجازات توهین به مقدسات
بر اساس این ماده، اگر کسی به وسیله مطبوعات به دین مبین اسلام و مقدسات آن توهین کند، چنانچه مشمول ارتداد شود، حکم ارتداد در حق او اجرا می‌شود. اما اگر به ارتداد منجر نشود، قاضی مطابق قانون تعزیرات با او برخورد می‌کند.

سوالات متداول

مجازات توهین به مقدسات چه می باشد؟

مجازات توهین به مقدسات 1 تا 6 ماه حبس تادیبی و یا پرداخت 5000 تا 500000 ریال می باشد.

مجازات توهین به رهبری چیست؟

مجازات توهین به رهبری حبس‌ از شش ماه تا دو سال می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 3 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
7 ماه قبل

چیز مقدسی بروی زمین وجود نداره ک ب اندازه خرد بشر ارزشمند باشه الباقی وهم و خیاله بدون هیچ سندو مدرکی و منبع موثقی

خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت