به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

ماههای حرام کدامند

ماههای حرام کدامند

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با ماههای حرام سال1402 و بررسی این که چه کارهایی در ماه های حرام نباید انجام داد در دفتر وکالت بپردازیم، اگر نمیدانید ماه های حرام کدامند تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در اسلام، چهار ماه هجری قمری از جمله ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب، ماه‌های حرام هستند. در این چهار ماه به‌ جز برای دفاع جنگ کنار گذاشته می‌شود و دیه افزایش پیدا میکند. هدف از این کار ایجاد امنیت برای افرادی است که می‌خواهند به حج بروند یا تجارت کنند و به سلامت به شهر خود برگردند. این سنت از قبل از اسلام به جا مانده‌است.

ماههای حرام کدامند
ماههای حرام کدامند

ماههای حرام کدامند

ماه های حرام در قران به معنی ماه هایی در سال می باشند که خداوند نگه داشتن حرمت آن ها را برمومنان واجب دانسته است.

ماه‌های حرام ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب. از زمان حضرت ابراهیم، این ماه‌ها دارای حرمت بودند و در دسته ی ماه های حرام قرار گرفته اند که بر مومنان واجب است حرمت این ماه ها را نگه دارند. از جمله احکام فقهی ماه‌های حرام، حرمت جنگ و تشدید دیه قتل می باشد.

سه ماه از ماه‌های حرام پشت سر هم هستند که عبارتند از: ذی القعده، ذی الحجه و محرم و یک ماه جدا یعنی رجب. در خطبه حجة الوداع که پیامبر (ص) در منا ایراد نمود، آمده است: «السّنة اثناعشر شهراً منها أربعة حُرُم، ثلاث متوالیات: ذوالقعدة و ذوالحجة و المحرّم و رجب مُضَر الّذی بین جمادی و شعبان: سال دوازده ماه است که چهار تای آن حرام‌ اند. سه تا پشت سر هم‌ اند: ذوالقعده، ذوالحجه و مُحرّم، و ماه رجب مُضَر که بین جمادی الثانی و شعبان قرار گرفته است».

در رابطه با پاسخ این سوال که فلسفه ماههای حرام چیست باید بگوییم، ماه ذی القعده که یکی از ماه های حرام به حساب می اید فلسفه اش این است که ذی‌القَعدة یا ذوالقَعدة الحرام یازدهمین ماه از ماه‌های قمری می باشد که این ماه جزو ماه‌های حرام و ماه‌های حج است. ذوالقعده از قعود و نشستن گرفته شده و از آنجا که اعراب در این ماه از جنگ فرو می‌نشستند به این نام نامیده‌اند.

فلسفه حرام بودن ماه وماه‌های حرام ذی‌الحجه نیز از آن جا که مناسک حج در آن انجام می‌شود ذی‌الحجه نام گرفته‌است. این ماه جزو ماه‌های حرام (ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب) است که احترام خاصی دارند و جنگ در آنها به دلیل برخی آیات مانند ۲۱۷ سوره بقره حرام می باشد.

همانطور که میدانید ماه محرم نیز یکی از ماه های حرام به حساب می آید که به دلیل اتفاقات وحشتناکی که برای اهل بیت و خانوادن امام حسین (ع) رخ داده است این ماه با نام ماه حرام ذکر شده و هر گونه ازدواج و یا جشنی در این ماه حرام به حساب می اید و دیه فرد آسیب دیده یک سوم بیشتر می باشد.

در ماه رجب نیز شهادت امام هادی(ع) و امام کاظم(ع) می باشد و جزء یکی از ماه های حرام به حساب می آید، لازم به ذکر است نخستین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب می‌گویند که برای آن اعمال و آدابی خاصی ذکر است. در ایران سنت اعتکاف در روزهای ۱۳ تا ۱۵ این ماه انجام می‌شود.

نام ماه های حرام در ایران
نام ماه های حرام در ایران

نام ماه های حرام در ایران

ماه‌های حرام در ایران عبارتند از: محرم، صفر و ربیع الاول.

ماههای حرام 1402 در بیمه کدامند

در اسلام، ماه‌های حرام یا ماه‌های مقدس، ماه‌هایی هستند که در آنها انجام برخی اعمال مذهبی و عبادی به خصوص توصیه شده است. این ماه‌ها عبارتند از:

1- ماه محرم

2- ماه صفر

3- ماه رجب

4- ماه رمضان

5- ماه ذی القعده

6- ماه ذی الحجه

در این ماه‌های حرام برخی از اعمال مذهبی مانند روزه، نماز، صدقه و حج انجام می‌شود و به دلیل اهمیت ویژه‌ای که در اسلام دارند، به آنها ماه‌های حرام یا ماه‌های مقدس گفته می‌شود.

ماههای حرام سال۱۴۰۱

همانطور که در بخش بالایی در پاسخ به این سوال که ماههای حرام کدامند گفته شد. ماه حرام ماهی در سال می باشد که در قرآن خداوند حرمت آن ها را واجب دانسته و بر مومنان موظف کرده است تا حرمت این ماه ها را نگه دارند.

ماههای حرام سال1402 عبارت اند از: ذی القعده، ذی الحجه و محرم و یک ماه جدا یعنی رجب. در خطبه حجة الوداع که پیامبر (ص) در منا ایراد نمود، آمده است: «السّنة اثناعشر شهراً منها أربعة حُرُم، ثلاث متوالیات: ذوالقعدة و ذوالحجة و المحرّم و رجب مُضَر الّذی بین جمادی و شعبان: سال دوازده ماه است که چهار تای آن ماه‌های حرام‌اند. سه تا پشت سر هم‌اند: ذوالقعده، ذوالحجه و مُحرّم، و ماه رجب مُضَر که بین جمادی الثانی و شعبان قرار گرفته است».

ماههای حرام سال ۱۴۰2

به طور جامع میتوان گفت ماه‌های حرام 4 ماه ثابت و مشخصی بوده و در سال های متفاوت تغییری نخواهند کرد، ماههای حرام سال ۱۴۰2 و ماه های حرام برای دیه نیز عبارت اند از: ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب، که در بخشس های بالا تر در رابطه با هر یک از این ماه ها و دلیل حرام بودن آن ها به صورت جامع صحبت کرده ایم.

  • خرداد ماه از یازدهم ماه تا سی و یکم(ذی القعده)
  • تیرماه از یکم تا نهم ماه (ذی القعده-ذی الحجه)
  • از دهم تیرماه تا سی و یکم تیر(ذی الحجه)
  • از یکم مرداد تا هفت مردادماه(ذی الحجه)
  • از هشتم مرداد ماه تاسی و یک مرداد ماه (محرم)
  • از یکم شهریور تا ششم شهریور ماه (محرم)
  • بهمن ماه از سوم ماه تا سی ام (رجب)
  • اسفندماه یکم و دوم ماه (رجب)

دیه ضرب و جرح در ماه های حرام

دیه ضرب و جرح در ماه های حرام بستگی به قوانین و مقررات مربوط به هر کشور دارد. در ایران، دیه ضرب و جرح در ماه های حرام بیشتر نمی شود و افزایش دیه در ماه های حرام فقط مربوط به فوت است که یک سوم دیه بیشتر باشد. با این حال، برای دقیق تر بودن، به قوانین و مقررات مربوط به هر کشور باید مراجعه کرد.

ماههای حرام در بیمه کدامند
ماههای حرام در بیمه کدامند

ماههای حرام در بیمه کدامند

حال که با ماه های حرام و فلسفه حرام نامیده شدن آن ها اشنا شدیم زمان آن رسیده است که به بررسی این موضوع بپردازیم که ماههای حرام در بیمه کدامند. همانطور که میدانید بیمه سازوکاری است که طی آن یک بیمه‌گر، بنا به ملاحظاتی تعهد می‌کند که زیان احتمالی یک بیمه‌گذار را در صورت وقوع یک حادثه در یک دوره زمانی خاص، جبران نماید یا خدمات مشخصی را به وی ارائه دهد.

با توجه به گفته های بالا پرداخت دیه در ماه حرام توسط بیمه در رابطه با به قتل رسیده شدن یک فرد در ماه های حرام نسبت به ماه های عادی سال دیه و بیمه ی متفاوتی خواهد داشت.

ماههای حرام در بیمه عبارت اند از:

ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب

دیه درسال 1401 یا همان دیه در ماه حرام ۱۴۰۱ در ماههای عادی 6.000.000.000 ریال و در ماههای حرام 8.000.000.000 ریال می باشد.

برای مشاوره گرفتن در رابطه با دیه و تنظیم شکایت میتوانید از یک وکیل کیفری خوب کمک بگیرید برای مشاوره با بهترین وکیل کیفری تهران تماس بگیرید.

ماه های حرام قمری

قبل از شروع بررسی ماههای حرام قمری باید بگوییم متاسفانه عراب گاه به دلیل خصومت شخصی حرمت ماه محرم را به ماه صفر و ماههای دیگر را هم همینطور به تاخیر می انداختند که به آن «نَسیء» گفته می شود و در قرآن گناهی بزرگ شمرده شده است.

ماه های حرام قمری عبارت اند از: ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب. گاهی بر این باور هستند که ماه رمضان ماه حرام است اما لازم به ذکر است ماه رمضان ماه مهمانی خدا بوده و از ایام خوش به حساب می اید و حرام نیست.

همچنین یکی دیگر از سوالاتی که در ذهن افراد همواره شکل میگیرد این است که آیا جمادی الثانی ماه حرام است ؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم ماه حرام رجب که بین جمادی الثانی و شعبان قرار گرفته است تنها حرام بوده و ماه جمادی الثانی ماه حرام نمی باشد.

برای کسب اطلاعات در رابطه با حکم سقط جنین با رضایت شوهر و نحوه معاینات پزشکی قانونی وارد مقالات مربوطه شوید.

صفر ماه حرام است

پیشنهاد می کنیم برای پیشبرد بدون دردسر دعوای خود، برای دریافت یک مشاوره حقوقی تلفنی حرفه ای و البته رایگان، همین حالا از مشاوره رایگان اسامی وکلای مرد تهران استفاده کنید. 02188939832 و 09127654109

ماههای حرام در فقه شافعی

ماه های حرام که دیه دو برابر است عبارت اند از: ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب، حرام بودن این ماه ها یعنی هتک و دریدن پرده محرمات در این ماه ها شدیدتر و بدتر از ماه های دیگر است و عقاب گناهان و ثواب حسنات در این ماه ها افزایش می یابد.

ماه های حرام که دیه دو برابر است

ماه های حرام در اسلام شامل ماه محرم، صفر، رجب و شعبان هستند. در این ماه ها انجام برخی اعمال و عبادات به خصوص مورد توصیه قرار گرفته است.

همچنین در صورتی که در این ماه ها جرمی انجام شود و باعث مرگ فردی شود، دیه آن یک سوم بیشتر محاسبه می‌شود.

دیه ماههای حرام
دیه ماههای حرام

دیه ماههای حرام

تا اینجا متوجه شدیم که ماه های حرام چه ماه هایی هستند و چرا با نام ماه حرام ذکر شده اند. حال میخواهیم به برسی جامع دیه ماههای حرام بپردازیم.

قبل از شروع باید به این سوال که دیه ماه حرام به چه کسانی تعلق می گیرد پاسخ دهیم، دیه ماه حرام به افرادی تعلق میگیرد که توسط فرد دیگری و یا خودرویی به قتل رسیده باشد و این افزایش مربوط به جراحت یا آسیب غیر از فوت نمی شود.

میزان و مبلغی که برای دیه کامل یک فرد باید پرداخته شود را هر سال قوه قضاییه اعلام می کند که با توجه به تورم ، هر ساله شاهد افزایش نرخ دیه آن سال هستیم .

در رابطه با دیه ماه های حرام باید بگوییم بر اساس ماده 555 قانون مجازات اسلامی: هر گاه عمل مرتکب قتل و همچنین فوت شخص هر دو در یکی از ماه های حرام یعنی ماه محرم ، رجب ، ذی حجه و ذی قعده اتفاق افتاده باشد خواه قتل عمدی بوده باشد و یا غیر عمدی دیه تغلیظ خواهد شد.

نرخ دیه در سال 1400 یا همان مبلغ دیه در ماه حرام که توسط قوه قضاییه تعیین شده است عبارت است از چهارصد و هشتاد میلیون تومان در ماه های عادی که نسبت به سال قبل یعنی سال 99 حدود 45 درصد افزایش داشته است.

در صورتی که شرایط افزایش دیه در ماه حرام وجود داشته باشد باید به میزان یک سوم به آن افزود و آن را تغلیظ کرد. با این محاسبه دیه ماه های حرام در سال 1401 از ششصد و چهل میلیون تومان می باشد.

یکی دیگر از سوالات پر تکرار افراد در رابطه با دیه این است که دیه تصادف در ماه حرام دو برابر است، در رابطه با این سوال باید بگوییم تنها در ماه های حرام در صورت وقوع قتل، دیه یک سوم بیشتر خواهد شد.

پیشنهاد میشود مقاله ی دیه کودک آزاری را در رابطه با دیه در ماه های حرام مطالعه نمایید.

ماه های حرام کدامند چرا به آنها ماه حرام می گویند

ماه های حرام در تقویم اسلامی شامل ماه های محرم، صفر، و رجب هستند. به این ماه ها حرام گفته می شود زیرا در آنها برخی اعمال و رفتارها ممنوع است و برای انجام آنها باید اجازه خاصی از مراجع دینی گرفته شود.

به عنوان مثال، در ماه محرم، عزاداری برای شهادت امام حسین (ع) و یارانش انجام می شود و در این ماه، برخی از رفتارهای معمول در جامعه ممنوع است، مانند برگزاری مراسم عروسی و جشن های شادی.

دیه در ماه صفر چقدر است

طبق ماده قانونی ۵۵۶ حکم افزایش دیه برای همه افراد یکسان می باشد و تفاوتی در بالغ بودن یا نابالغ بودن شخص ندارد حتی اگر کودک نابالغی در ماه های حرام کشته شود دیه وی تغلیظ پیدا می کند و در زن بودن مقتول یا مرد بودن مقتول قانون تفاوتی قائل نشده است و حتی چنانچه تصادف یا جنایت علیه زن بارداری که جنین او دارای روح باشد اتفاق بیفتد دیه افزایش یافته به جنین وی هم تعلق می گیرد.

فرد در ماه های حرام میتواند با ارائه نمونه حکم برائت از پرداخت دیه منع گردد. اصل برائت به معنای بی گناه بودن افراد و گناه کار بودن انها در صورت اثبات در دادگاه می باشد، یعنی افراد تا زمانی که در دادگاه ثابت نشود که گناهکار هستند، گناهکار به حساب نمی آیند.

برای کسب اطلاعات در رابطه با اعتراض به نظریه پزشکی قانونی و پاسخ این سوال که متعه چیست کلیک کنید.

ماه رمضان ماه حرام است

طلاق در چه ماه هایی حرام است

در اسلام، طلاق به طور کلی حلال است، اما در برخی شرایط، طلاق حرام است. برای مثال، اگر زن در دوره حیض یا نفاس باشد، طلاق حرام است.

همچنین، اگر طلاق به دلیل انتقام گیری یا به دلیل عدم رضایت از همسر صورت گیرد، حرام است. به طور کلی، طلاق باید با توجه به شرایط خاص هر زوج و با رعایت احترام به حقوق همسران انجام شود.

دیه اعضا در ماه حرام
دیه اعضا در ماه حرام

دیه اعضا در ماه حرام

همانطور که بالا تر نیز گفته شد نرخ دیه هر ساله در حال افزایش بوده و نمیتوان یک عدد ثابتی را برای آن در نظر گرفت، دیه اعضا در ماه حرام دو برابر نمی شود و در صورتی که تصادف در ماه غیر حرام و فوت در ماه حرام اتفاق بیفتد، دیه تغلیظ نمیگردد. دیه دعوا در ماه حرام اگر قتل رخ نداده باشد، تغلیظ نمی شود.

لازم به ذکر است در مقاله ی مهلت پرداخت دیه در جرایم غیر عمد به صورت جامع در رابطه با دیه افرادی که به صورت غیر عمد آسیبی را به فرد دیگر وارد کرده اند توضیح داده ایم.

ماه های حرام برای دیه چه ماهی است

با توجه به گفته های بالا در بخش های قبلی میتوانیم بگوییم ماه های حرام برای دیه عبارت اند از: ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب. همچنین لازم به ذکر است دیه زن در ماه حرام سال ۱۴۰۰ عبارت است از: ششصد و چهل میلیون تومان.

ماه های حرام سال ۱۴۰۲

ماه های حرام سال ۱۴۰۲ مطابق با تقویم قمری عربی عبارتند از:

  • محرم
  • صفر
  • ربیع الاول
  • ربیع الثانی
  • جمادی الاول
  • جمادی الثانی
  • رجب
  • شعبان
  • رمضان
  • شوال
  • ذی القعده
  • ذی الحجه

این ماه ها در تقویم قمری عربی به ترتیب از اولین ماه تا دوازدهمین ماه سال قمری شمرده می شوند.

دیه شکستگی در ماه های حرام

دیه شکستگی در ماه های حرام، مانند ماه محرم و صفر، بر اساس قوانین و مقررات مربوط به هر کشور و منطقه متفاوت است. در برخی کشورها، دیه شکستگی در ماه های حرام بیشتر از دیه شکستگی در سایر ماه ها است و در برخی دیگر کمتر است. ولی در کشور ایران دیه شکستگی در ماههای حرام مساوی با دیه شکستگی در ماههای دیگر است.

ماه های حرام به ترتیب

ماه های حرام در اسلام به ترتیب زیر هستند:

  1. ماه محرم
  2. ماه صفر
  3. ماه رجب
  4. ماه شعبان

در این ماه ها برخی اعمال و عبادات خاصی وجود دارد که برای مسلمانان مهم هستند. به عنوان مثال، در ماه محرم، عزاداری برای شهادت امام حسین (ع) و یارانش صورت می‌گیرد و در ماه رمضان، ماهی است که در آن مسلمانان روزه می‌گیرند.

چه کارهایی در ماه های حرام نباید انجام داد

در بسیاری از فرهنگ‌ها و مذاهب، ماه‌های حرام به عنوان ماه‌های مقدس و پربرکت شناخته می‌شوند و برخی از کارها در این ماه‌ها انجام نمی‌شود. برخی از این کارها عبارتند از:

  1. روزه‌گرفتن در روزهایی که در آن ماه‌ها حرام هستند، به عنوان مثال روزه‌گرفتن در روز عید فطر یا عید قربان.
  2. برگزاری مراسم عروسی و جشن‌های شاد در این ماه‌ها.
  3. شرکت در مسابقات و بازی‌های ورزشی در این ماه‌ها.
  4. خرید و فروش در این ماه‌ها به صورت بی‌رویه و بدون ضرورت.
  5. انجام کارهایی که ممکن است به دیگران آسیب برساند، مانند قطع درختان و غیره.

در کل، در ماه‌های حرام باید به عبادات و عمل‌های مذهبی بیشتر توجه کرد و از انجام کارهایی که ممکن است به دیگران آسیب برساند، خودداری کرد.

ماه های حرام که باعث تغلیظ دیه می شود

در اسلام، ماه های حرام شامل ماه های محرم، صفر، رجب و شعبان هستند. در این ماه ها، برخی اعمال و عبادات به خصوص انجام می شوند و همچنین در برخی از این ماه ها، رویدادهای مهمی مانند عاشورا و میلاد پیامبر اسلام (ص) رویدادهایی که با تاسف و اندوه همراه هستند، رخ می دهند. به همین دلیل، در این ماه ها، دیه نیز تغلیظ می یابد.

سوالات متداول

ماههای حرام چه ماه هایی هستند؟

ماه های حرام عبارت اند از: ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب، داخل مقاله در رابطه با فلسفه ماه های حرام به صورت جامع بحث کرده ایم.

دیه ماههای حرام چقدر است؟

همواره نمیتوان عدد ثابتی را به عنوان دیه ماههای حرام در نظر گرفت، اما در ماه حرام در صورت وقوع قتل، دیه یک سوم بیشتر خواهد شد. داخل مقاله در رابطه با این که ماههای حرام کدامند صحبت کرده ایم.

دیه زن در ماه حرام چقدر است؟

دیه قتل زن در ماه حرام یک سوم بیشتر می باشد.

آیا دیه در ماه صفر دو برابر است؟

خیر دیه قتل معمولا در ماه های حرام فقط یک سوم بیشتر خواهد شد، داخل مقاله در رابطه با این که ایا ماه صفر ماه حرام است و دیه در آن چقدر می شود بحث کرده ایم.

آیا جمادی الثانی ماه حرام است؟

خیر، ماه رجب که بین جمادی الثانی و شعبان قرار دارد حرام می باشد و ماه جمادی الثانی حرام نیست.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
3.3 3 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
10 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
1 سال قبل

تغلیظ دیه در فوتی ها جاری هست، صدمه وفوت باید در ماه حرام باشه ویا مکه مکرمه،

سجادبیگلری
9 ماه قبل

سلام ببخشید من تاریخ 26تصادف کردم ده یا12روزپیش جزماه حرام حساب میشم

سجادبیگلری
9 ماه قبل

سلام ببخشید من 26ماه قبل یعنی تیرتصادف کردم برای دیه ماه حرام حساب میشه یانه

vekalatetehran
9 ماه قبل
پاسخ به  سجادبیگلری

با سلام همراه عزیز
خیر تصادف و فوت می بایست در ماه حرام اتفاق بیفتد نه قبل از آن
انشالا سلامت باشید.

سجادبیگلری
9 ماه قبل

من 26تیرتصادف کردم دیه من جزماه حرام حساب میشه

مهدی پاشایی
8 ماه قبل

۱۲خردادتصادف کردم مقصر۱۰۰درصدطرف مقابله سوال معاینه که تاریخ تصادف ماه حرامه یاخیرممنون ازلطف شما

vekalatetehran
8 ماه قبل
پاسخ به  مهدی پاشایی

سلام ماه ذی القعده ماه حرام است

محب
7 ماه قبل

سلام‌ من ۱۸شهریورتصادف کردم درماه صفر آیادیه دوبرابر میشود.ممنونم

بهروز
2 ماه قبل
پاسخ به  محب

خیر صفر جزو ماههای حرام نیست

مهران
1 ماه قبل

سلام
به اشتباه دوماه رو نوشتین ماه صفر و رمضان جز ماه های حرام نمیباشد. صفر که در بعضی از سایت ها به اشتباهی نوشته شده ماه حرام و در ماه رمضان که ماه مهمانی خداوند هست هم حرام نمیباشد. ماه های حرام 3 ماه پشت سر هم است. ذالقعده و ذالحجه و محرم و یک ماه دیگر هم رجب میباشد..

خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت