به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

مجازات ساخت و ساز بدون مجوز

مجازات ساخت و ساز بدون مجوز

در این مقاله هر آنچه که باید در رابطه با مجازات ساخت و ساز بدون مجوز بدانید را داخل این مقاله مورد بررسی قرار داده ایم، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مجازات ساخت و ساز بدون مجوز
مجازات ساخت و ساز بدون مجوز

مجازات ساخت و ساز بدون مجوز

افرادی که قصد ساخت و ساز در محدوده یا حریم شهر را دارند، بنا بر نص صریح ماده 100 قانون شهرداری و آرای وحدت رویه شماره ۹۳ مورخ ۱۳۷۷/۰۵/۱۷ و شماره ۴۶۸ مورخ ۱۳۸۹/۱۲/۲۵ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، باید قبل از هر چیز، نسبت به اخذ پروانه یا مجوز از شهرداری مربوطه اقدام کنند. احداث ساختمان بدون اخذ پروانه، از تخلفات رایج و اساسی است. تبصره 4 ماده 100 قانون شهرداری تکلیف ساخت بنای بدون مجوز را مشخص کرده است.

نکته مهم اینکه شهرداری راسا نمی تواند بنای بدون پروانه را تخریب یا جریمه کند بلکه باید مانع عملیات ساخت شود و بلافاصله پرونده تخلف را تشکیل و به کمیسیون ماده 100 بفرستد. کمیسیون ماده 100 تعیین می کند که بنای بدون پروانه تخریب شود یا مالک جریمه پرداخت نماید.

برای دفاع از حقوق افراد در مواردی که مسائل مالی و دعاوی ملکی مطرح می شود حضور و کمک یک وکیل ملکی  می تواند بسیار کمک کننده باشد. اگر به دنبال وکیل ملکی خوب در تهران هستید؟ ما در این بخش شماره وکیل متخصص ملک و دعاوی ملکی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا با ما تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

انواع تخلفات مطروحه در کمیسیون ماده 100 شهرداری

  1. بنای بدون پروانه(مجوز) یا بنای خارج از پروانه یا مازاد بر آن.
  2. عدم لحاظ پارکینگ یا قابل استفاده نبودن آن.
  3. تعرض به معابر شهر
  4. استحکام نداشتن بنا یا عدم رعایت ضوابط فنی، بهداشتی و شهرسازی در احداث بنا
  5. تغییر کاربری غیرمجاز

شرایط صدور رای کمیسیون ماده 100 بر تخریب

طبق تبصره ماده فوق، اگر ساختمان احداثی در محدوده و حریم شهر، بدون پروانه ولی با رعایت کاربری اراضی و اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی ساخته شده باشد، کمیسیون ماده 100 اختیار دارد (می تواند) فقط رای بر اخذ جریمه صادر کرده و صدور گواهی پایان کار را تجویز کند. البته کمیسیون می تواند در این شرایط نیز رای بر تخریب بدهد.

اما در صورتی که سازنده در بنای احداثی بدون پروانه، هر یک از دو شرط فوق و یا هر دو شرط فوق را رعایت نکرده باشد، کمیسیون ماده 100 بلااستثناء رای بر تخریب صادر می کند.

پیشنهاد میشود: عرصه و اعیان چیست

از توضیحات بالا نباید این برداشت اشتباه شود که اخذ پروانه قبل از احداث بنا، جزء اصول شهرسازی نیست و بود و نبود آن خیلی مهم نیست و اگر پروانه نباشد هم کمیسیون می تواند رای بر جریمه دهد. بلکه گرفتن پروانه قبل از احداث هر بنایی در محدوده و حریم شهر، از اصول اساسی شهرسازی است. قانونگذار در تبصره ماده 100 صرفا تاکید کرده است که کلیه اصول شهرسازی و فنی و بهداشتی به غیر از گرفتن پروانه رعایت شود و نگرفتن پروانه تخلف محسوب می گردد.

مقدار جریمه بنای بدون پروانه
مقدار جریمه بنای بدون پروانه

مقدار جریمه بنای بدون پروانه

اگر در بنای بدون پروانه هر دو شرط رعایت کاربری اراضی و اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی رعایت شده باشد و کمیسیون رای بر جریمه صادر کند. جریمه به شرح ذیل در دو حالت است:

  1. ساختمان فاقد سرقفلی باشد: به ازای هر متر مربع بنای بدون مجوز، یک دهم ارزش معاملاتی ساختمان.
  2. ساختمان دارای سرقفلی نیز باشد: به ازای هر متر مربع بنای بدون مجوز، یک پنجم ارزش سرقفلی ساختمان یا یک دهم ارزش معاملاتی ساختمان، هر کدام که بیشتر باشد.

باید افزود که مقدار جریمه تخلفات ساختمانی در شهر تهران به منظور جلوگیری از بروز تخلفات، برای لحاظ در پرونده‌های سال 1399 به شکل چشمگیری متفاوت شده است . جزئیات فرمول طراحی ‌شده توسط شهرداری تهران نشان می‌دهد که جریمه تخلف ساخت‌ و ‌ساز ۱۰۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است؛ به‌ طوری‌ که میانگین جریمه ساخت‌و‌ساز در مناطق مختلف تهران، مترمربعی از سه میلیون و ششصد هزار تومان در سال 1398 به مبلغ هفت میلیون و سیصد هزار تومان شده است.

پیشنهاد میشود: ساخت ملک در زمین کشاورزی

میزان جریمه سازندگان برای تخطی از مفاد پروانه ساختمانی در شهر تهران دو برابر گردیده است.

محاسبه جریمه بنای بدون پروانه به نرخ روز تخلف

با عنایت بر آرای وحدت رویه شماره ۴۲ مورخ ۱۳۷۸/۰۲/۲۵ و شماره ۲۱۰ مورخ ۱۳۸۷/۰۴/۰۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، نظریه شماره ۴۷۸/ مورخ ۱۳۹۱/۳/۱۰ اداره کل حقوقی قوه قضائیه، وقتی که جریمه بنای بدون پروانه توسط کمیسیون ماده 100 محاسبه می گردد، قیمت زمان وقوع تخلف ملاک محاسبه قرار می گیرد نه قیمت روز تادیه جریمه.

جریمه بنای بدون پروانه احداثی توسط مستاجر

در صورتیکه مستاجر، اجازه احداث بنا در مورد اجاره را داشته باشد و اقدام به ساخت بنای بدون پروانه کند، مشروط بر اینکه بنای بدون پروانه ساخته شده متعلق به مستاجر باشد، کمیسیون ماده 100 مستاجر را جریمه می کند ولی در صورتیکه بنای بدون پروانه احداثی متعلق به مالک کل ساختمان باشد، جریمه را باید مالک پرداخت کند.

مقدار جریمه اضافه بنای زائد بر تراکم مجاز
مقدار جریمه اضافه بنای زائد بر تراکم مجاز

مقدار جریمه اضافه بنای زائد بر تراکم مجاز

اگر ساختمان دارای پروانه، زائد بر تراکم مجاز، اضافه بنا داشته باشد، تخلف محسوب می شود. این تخلف در تبصره های 2 و 3 ماده 100 شهرداری تعیین تکلیف شده و مقدار جریمه در بناهای با کاربری های متفاوت کاملا مشخص شده است که به شرح ذیل است:

  1. جریمه در بنای با کاربری مسکونی: به ازای هر متر تخلف، حداقل یک دوم و حداکثر سه برابر ارزش معاملاتی ساختمان.
  2. جریمه در بنای با کاربری های صنعتی، تجاری و اداری: به ازای هر متر تخلف، حداقل دو برابر و حداکثر چهاربرابر ارزش معاملاتی ساختمان.

پرداخت پول به شهرداری توسط مالک، جهت خرید مازاد تراکم ساختمانی و نقض مقررات شهرسازی، بر اساس ماده ۵۹۲ قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۷۵ رشوه تلقی شده و مجازات شش ماه تا سه سال حبس یا هفتاد و چهار ضربه شلاق دارد.

پیشنهاد میشود: دستور تخلیه

پرداخت عوارض علاوه بر جریمه بنای بدون پروانه

همانطور که تاکنون توضیح دادیم برای بناهای بدون مجوز، در صورت وجود شرایطی، کمیسیون به جای تخریب، می تواند رای بر پرداخت جریمه صادر کند.

علاوه بر جریمه بنای بدون پروانه، شهرداری به استناد رای شماره ۳۵۲ مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۷ هیات تخصصی عمران، شهرسازی و اسناد، می تواند عوارض ساختمان به جهت هزینه های اداره شهر نیز از مالک دریافت کند. که وضع عوارض مقوله کاملا متفاوتی با جریمه مذکور کمیسیون ماده 100 است و جمع این دو ایرادی ندارد.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با میزان هزینه جواز ساخت سال 1402 وارد مقاله مربوطه شوید.

لزوم اخذ پروانه برای دیوارکشی دور زمین

اگر مالکی قصد محصور کردن زمین خود واقع در محدوده یا حریم را داشته باشد، باید از شهرداری مربوطه مجوز مربوطه را دریافت کند تا با ممانعت پلیس ساختمانی شهرداری یا با رای تخریب کمیسیون ماده 100 مواجه نگردد.

ساخت بدون پروانه در حریم روستا

احداث ساختمان بدون پروانه در حریم روستا (تبصره ۱ ماده ۳ قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها مصوب ۱۳۸۴) و شهرک های صنعتی (ماده ۴ قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها مصوب ۱۳۸۴)، خارج از صلاحیت کمیسیون ماده 100 شهرداری می باشد و قواعد مربوط به خودشان را دارند.

احداث بنای بدون پروانه قبل از تصویب طرح جامع شهر

اگر ساختمان فاقد مجوز در تاریخ قبل یا بعد از تصویب طرح جامع شهر، ساخته شده باشد، طبق نظریه شماره ۱۵۶۷/۹۶/۷ مورخ ۱۳۹۶/۷/۱۱ و نظریه شماره ۲۸۳۸/۹۷/۷ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۷ اداره کل حقوقی قوه قضاییه، تاثیری در صلاحیت کمیسیون ماده 100 ندارد. همچنان رسیدگی به تخلف در صلاحیت کمیسیون ماده 100 شهرداری می باشد.

پیشنهاد میشود: جواز تاسیس چیست

تخلف از مفاد پروانه ساخت

بعضی مواقع دیده شده است که فردی پروانه احداث بنای با کاربری مسکونی را می گیرد ولی مبادرت به ساخت بنای با کاربری تجاری می کند. چون در این مورد، شخص برای ساختمان پروانه گرفته ولی مفاد آن را رعایت نکرده و بنای با کاربری منظور را نساخته است بنابرین هنوز پروانه معتبراست. این مورد را نمی توان بنای فاقد پروانه تلقی کرد.

ولی طبق تبصره 1 ماده 100 قانون شهرداری، اگر کمیسیون تشخیص دهد که اصول شهرسازی یا فنی یا بهداشتی در بنا رعایت نشده است، می تواند وفق رأی وحدت رویه شماره ۵۷۷ مورخ ۱۳۹۳/۰۴/۲۳ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، رای بر تخریب بنای مخالف مفاد پروانه را صادر کند.

پیشنهاد میشود: عقد مساقات چیست

احداث بنا بعد از انقضای اعتبار پروانه

اگر اعتبار پروانه ساخت منقضی شده باشد و بنا بعد از آن ساخته شود. در این صورت طبق نظریه شماره ۷/۴۴۵۲ مورخ  ۱۳۷۸/۰۶/۲۲ اداره کل حقوقی قوه قضاییه، بنای احداثی بدون پروانه تلقی می گرددد.

سوالات متداول

مجازات ساخت و ساز بدون مجوز چه می باشد؟

اگر ساخت ‌‌و ساز بدون رعایت اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی باشد کمیسیون مکلف می‌باشد حکم به تخریب ساختمان بدهد.

مجازات تخلف احداث نکردن پارکینگ چه می باشد؟

چنانچه امکان اصلاح این تخلف وجود داشته باشد حکم به اصلاح آن صادر می‌شود. در صورتی که امکان اصلاح وجود نداشته باشد، حکم به پرداخت جریمه صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
2.3 4 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
8 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amir
11 ماه قبل

سلام وقت بخیر . ممنون از مقاله خوبتون .
پدربزگم یک خانه ۵۰۰متری داشت که از اون ۱۰۰ متر رو برای پدرم تحت عنوان ساختمان دوطبقه مبایعنه نامه کرده برای پدرم .
که ایشون تو سال ۱۳۷۶ اقدام به ساخت خونه میکنه .
و متاسفانه بدون مجوز بدون پروانه و…..
میسازه الان میخوام براش سند بگیرم به نظرتون انجام کار های شهرداری ماده صد و… و ثبت اسناد چه قدر زمان میبره ؟و چهقدر هزینه داره ؟ممنون میشم کمکم کنید

vekalatetehran
9 ماه قبل
پاسخ به  Amir

سلام شما امکان گرفتن سند از طریق اداره ثبت را دارید و حدود 5-6 ماه طول میکشد ولی برای ملک های قدیمی پایانکار صادر نمیکنند ولی شما میتوانید گواهی عدم خلاف بگیرید و کارتون رو پیش ببرید برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا تماس بگیرید و با وکلای ملکی مجموعه مشاوره شوید

amin
11 ماه قبل

سلام وقت بخیر . ممنون از مقاله خوبتون .
پدربزگم یک خانه ۵۰۰متری داشت که از اون ۱۰۰ متر رو برای پدرم تحت عنوان ساختمان دوطبقه مبایعنه نامه کرده برای پدرم .
که ایشون تو سال ۱۳۷۶ اقدام به ساخت خونه میکنه .
و متاسفانه بدون مجوز بدون پروانه و…..
میسازه الان میخوام براش سند بگیرم به نظرتون انجام کار های شهرداری ماده صد و… و ثبت اسناد چه قدر زمان میبره ؟و چهقدر هزینه داره ؟ممنون میشم کمکم کنید

vekalatetehran
9 ماه قبل
پاسخ به  amin

سلام شما امکان گرفتن سند از طریق اداره ثبت را دارید و حدود 5-6 ماه طول میکشد ولی برای ملک های قدیمی پایانکار صادر نمیکنند ولی شما میتوانید گواهی عدم خلاف بگیرید و کارتون رو پیش ببرید برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا تماس بگیرید و با وکلای ملکی مجموعه مشاوره شوید

شایان
6 ماه قبل

سلام من یک خونه 110 متری دارم که مجوز ساخت نداره الان می توانم برای مجوز بگیرم یا اگه برم میان خرابش می کنن

vekalatetehran
4 ماه قبل
پاسخ به  شایان

سلام اگر بشتر از 3 سال از ساخت بگذرد معمولا تخریب نمیکنند

۰۰۰۰
1 ماه قبل

سلام من ی زمین به متراژ۳۱۰ متر در روستا دارم ولی تو طرح نیست که بتونم ساخت و ساز کنم باید چی کنم که طرح بیاد

vekalatetehran
1 ماه قبل
پاسخ به  ۰۰۰۰

سلام همراه گرامی برای این موضوع باید با وکلای مجموعه مشاوره تلفنی یا حضوری شوید برای این منظور لطفا با تلفن مجموعه ۰۲۱۸۸۹۳۹۸۳۲ تماس بگیرید. با تشکر

خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت