به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

هزینه جواز ساخت

هزینه جواز ساخت

جواز ساخت یکی از مهمترین مدارکی می باشد که باید قبل از شروع ساخت و ساز در یک زمین و یا ساخت و ساز ساختمان مسکونی داشته باشید. در ادامه در رابطه با هزینه جواز ساخت در سال 1402به صورت جامع صحبت خواهیم کرد.

در واقع جواز ساخت یا همان پروانه ساخت یک پرونده رسمی از شهرداریمی باشد که به مالک یا پیمانکار این امکان را میدهد تا پروژه ساخت و ساز یا بازسازی را بر اساس چهارچوب مشخص شده توسط سازمان ساخت و ساز کشور آغاز نماید.

لازم به ذکر است، انجام هر گونه عملیات ساخت و ساز بدون صدور پروانه ساختمان و یا همان مجوز ساخت غیرقانونی بوده و توسط مراجع نظارت بر ساختمان متوقف میشود.

در ادامه با ما همراه باشید تا با میزان هزینه جواز ساخت سال 1402 و نحوه پرداخت هزینه جواز ساخت سال 1402 به صورت جامع آشنا شوید.

شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات در رابطه با تمامی انواع پروانه ساخت و انواع پروانه و جواز ساختمان و اطلاعات موجود در آن با بهترین وکیل ملکی در تهران مشاوره بگیرید، برای کسب مشاوره با وکیل ملکی متخصص در تهران با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران 02188939832 تماس حاصل فرمایید.

هزینه جواز ساخت
هزینه جواز ساخت

هزینه جواز ساخت

همانطور که بالاتر نیز در رابطه با جواز ساخت و اهمیت داشتن آن در ساخت و ساز صحبت شد، جواز ساخت مجوزی می باشد که از سوی مقامات محلی و دولتی صادر می‌ شود تا به شما اجازه ساخت و ساز یک ساختمان یا تغییرات اساسی در یک ساختمان را بدهد. هزینه جواز ساخت یک ساختمان مسکونی یک طبقه برابر است با: ضریب ✕ (مساحت ناخالص زیر بنا) – (تعداد پارکینگ تامین شده ✕ 20) ✕ قیمت منطقه‌ ای . شما با استفاده از این فرمول میتوانید هزینه جواز ساخت یک ساختمان مسکونی را محاسبه نمایید.

پروانه یا جواز ساخت ساختمان برای ملکین و معماران دفترچه ای می باشد که در آن مشخصات سازه مورد نظر در آن درج شده و مشخصات مهندسین ناظر، طراح و مجری، مشخصات سازه ای، اطلاعات معماری، مشخصات دیوار ها و نما، مشخصات تجهیزات و تاسیسات نصب شده در ساختمان، اطلاعات فنی تجهیزات و تاسیسات مکانیکی، اطلاعات فنی تجهیزات برق و مشخصات آسانسور به صورت فهرست‌ قرار گرفته است.

بر اساس ماده 100 کمیسیون شهرداری در رابطه با جواز ساخت سال 1402، مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر و یا حریم آن باید قبل از هر گونه اقدام عمرانی و یا تفکیک اراضی از شهر داری پروانه اخذ کنند. در خصوص تعمیرات و بازسازی چنانچه تعمیرات عمده و اساسی باشد مستلزم اخذ پروانه می باشد.

به طور کلی تعمیرات اساسی شامل مواردی نظیر اقداماتی می باشد که موجب تغییر زیر بنا می گردد و یا بر مقاومت ساختمان تاثیر گذار باشد و موجب تغییر بنا شود. به همین دلیل قبل از هرگونه ساخت و ساز و به صورت کلی عملیات ساختمانی مختلف، لازم است تا صاحبان املاک و زمین ­ها جهت دریافت پروانه شهرداری اقدام کنند. در غیر این صورت موضوع به کمیسیون ماده 100 شهرداری ارجاع داده می­ شود و حتی امکان صدور رأی جهت تخریب و یا جریمه نقدی نیز وجود دارد.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره از بهترین وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران 02188939832 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما اقدام به راهنمایی شما عزیزان نمایند.

هزینه جواز ساخت با توجه کاربری ملک متفاوت بوده و عوامل مختلفی از جمله متراژ، تعداد طبقات، تعداد پارکینگ و قیمت منطقه‌ ای ساختمان مسکونی در آن تاثیر گذار است. شما میتوانید در بخش زیر نحوه محاسبه هزینه پروانه ساخت برای ساختمان های مسکونی یا یک واحدی را مشاهده نمایید:

هزینه جواز ساخت = ضریب ✕ (مساحت نا خالص زیر بنا) – (تعداد پارکینگ ✕ 20) ✕ قیمت منطقه‌ ای ساختمان

در جواز ساخت یا همان پروانه ساخت در سال 1402 یک سری از مهمترین ویژگی ها و مشخصات زیر بنا و ویژگی های مربوط به ساختمان ذکر شده است، این مشخصات عبارت اند از:

  • مساحت زیر بنا
  • تعداد طبقات ساختمان
  • نوع اسکلت
  • مشخصات مالک حقیقی یا حقوقی ساختمان
  • شماره پلاک ثبت شده ملک
  • نام مهندس ناظر و یا مشخصات مهندسین ناظر
  • تاریخ صدور پروانه ساخت
  • کروکی و ادرس دقیق زمین
  • مهلت شروع عملیات و اعتبار پروانه ساخت

پیشنهاد میشود اگر میخواهید بدانید جواز تاسیس چیست و همچنین مجازات ساخت و ساز بدون مجوز چه می باشد بر روی مقالات مربوطه کلیک نمایید.

همانطور که در فرمولی که در بخش بالایی در رابطه با محاصبه ی میزان هزینه جواز ساخت سال 1402 گفته شد، شما باید ضریب را در مقدار مساخت ناخالص زیر بنا محاسبه نمایید، مساحت ناخالص زیر بنا برابر مجموع کلیه بنا های موجود در ساختمان و ضریب متناسب با متراژ بنا بر اساس جدول زیر محاسبه ‌می‌ گردد:

ضریبزیر بنای
۱۵%تا ۲۰۰ متر
۲۰%تا۴۰۰ متر
۲۵%تا ۶۰۰ متر
۳۰%بالای ۶۰۰ متر

در رابطه با اهمیت مجوز ساخت باید بگوییم اگر یک قطعه زمین خالی خریداری کرده اید و قصد ساختمان سازی در آن را دارید یا در خانه‌ ای قدیمی سکونت دارید و قصد تخریب و بازسازی آن را دارید نیاز به مجوز ساخت خواهید داشت، بهتر است این کار را در شش ماه اول سال انجام دهید.

فرآیند ساختمان سازی در فصل های سرد برای کارگران امری دشواربوده و از طرفی اگر هم انجام شود با سرعت کار پایین‌ تری نسبت به بهار و تابستان و حتی پاییز صورت خواهد گرفت. به همین دلیل شاهد این موضوع هستیم که در فصل زمستان بازار گرفتن مجوز و پروانه ساخت ساختمان داغ تر است. مجوز ساختمان نیاز به پیگیری‌ های قانونی و پرداخت هزینه‌های متفاوتی دارد.

لازم به ذکر است ساخت ساختمان بدون صدور پروانه ساختمان غیر قانونی بوده و توسط مراجع مربوطه متوقف خواهد شد. هدف از صدور مجوز ساخت رعایت مشخصات فنی و اصول شهر سازی مطابق با ضوابط طرح جامع شهری می باشد.

انواع مجوز ساخت عبارت اند از:

  1. مجوز ساخت ساختمانی اراضی بایر یا باغات
  2. مجوز ساخت ساختمانی تعویض مهندس
  3. مجوز ساخت ساختمانی تخریب یا نو سازی
  4. مجوز ساخت ساختمانی اضافه اشکوب
  5. مجوز ساخت ساختمانی تغییر نقشه
  6. مجوز ساخت ساختمانی توسعه بنا

این موارد از جمله مجوز هایی هستند که برای انجام کار های مختلف در رابطه با ساخت و ساز به آن‌ ها نیاز خواهید داشت. بهتر است در ابتدای راه، مشورت و مشاوره گرفتن از وکلای ملکی و ساخت و ساز را فراموش نکنید تا به صورت حرفه ای بر تمامی مراحل اداری ساخت یک ساختمان تسلط داشته باشید.

نحوه پرداخت هزینه جواز ساخت سال ۱۴۰۲ به این صورت می باشد که شخص باید هزینه عوارض را به شیوه حضوری در شهرداری پرداخت کرده و یا این که به پرداخت غیر حضوری این هزینه اقدام کند.

پرداخت غیر حضوری عوارض شهرداری و استعلام هزینه پروانه ساخت سال 1402 از طریق سامانه و اپلیکیشن تهران من ارسال کد شناسایی ۱۵ رقمی واحد مسکونی و ۱۲ رقمی واحد غیر مسکون، به سامانه پیامکی 1370000070، سامانه تلفنی 137 و کد دستوری #137* انجام می گردد.

میزان هزینه جواز ساخت سال 1402
میزان هزینه جواز ساخت سال 1402

میزان هزینه جواز ساخت سال 1402

قبل از شروع بررسی میزان هزینه جواز ساخت سال 1402، بهتر است کمی در رابطه با نحوه گرفتن پروانه ساخت و استعلام هزینه پروانه ساخت سال 1402 صحبت کنیم.

مراحل گرفتن پروانه ساخت به این صورت می باشد که باید ضمن مراجعه حضوری به شهرداری و یا سامانه مربوطه درخواست صدور پروانه ساخت را به ثبت رسانده و مدارک لازم را ارائه کرد. هزینه اخذ پروانه ساخت متناسب با متراژ و نوع کاربری و تعداد طبقات متفاوت بوده و برای استعلام پروانه ساخت یک ملک می توانید به صورت حضوری به شهرداری مربوطه مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است، چنانچه هزینه‌ های مربوط برای دریافت جواز ساخت را پرداخت نموده و مراحل اداری را طی نمایید، نیاز است تا برای اخذ پروانه ساخت از 2 ماه تا بیش از 6 ماه صبر کنید تا این جواز به شما ارائه گردد. از آن جایی که این مدت زمان به عوامل مختلفی وابسته می باشد و طی کردن مراحل اداری می‌ تواند طولانی باشد، به همین خاطر نمی‌ توان تاریخ دقیقی را در رابطه با مدت زمان مورد نیاز برای دریافت جواز ساخت تعیین نمود که با گذشت آن می‌ توانید اقدام به اخذ جواز ساخت نمایید.

برای استعلام هزینه پروانه ساخت سال 1402، ابتدا در مرورگر خود آدرس الکترونیکی my.isfahan.ir را وارد کرده و پس از ورود به این سایت از قسمت پایین صفحه بر روی گزینه « صدور پروانه ساختمانی » کلیک کنید.

در این بخش از مراحل استعلام هزینه پروانه ساخت سال 1402، با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور وارد سامانه شده و در بخش مربوطه سایر مراحل گرفتن پروانه ساخت را به صورت الکترونیکی طی نمایید.

میزان هزینه جواز ساخت سال 1402 برابر است با ضریب * (مساحت نا خالص زیر بنا) – (تعداد پارکینگ * 20) *قیمت منطقه‌ ای ساختمان مورد نظر.

نحوه پرداخت هزینه جواز ساخت سال 1402

در رابطه با نحوه پرداخت هزینه جواز ساخت سال 1402 باید بگوییم، نحوه پرداخت هزینه جواز ساخت سال ۱۴۰۲ به این صورت است که شخص باید هزینه عوارض را به شیوه حضوری در شهرداری پرداخت کند. لازم به ذکر است این هزینه در چندین مرحله (ثبت درخواست جواز کسب در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک و پس از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات) از متقاضی گرفته میشود.

‌بر اساس تبصره ۴ نحوه پرداخت هزینه جواز ساخت سال 1402: شهرداری مکلف است از تاریخ دریافت تقاضای کتبی دائر به صدور گواهی‌های مندرج در تبصره‌ های ۳ و ۵ حداکثر ظرف یک ماه گواهی‌مورد تقاضا را صادر و به متقاضی تسلیم نماید. و در صورت مشاهده تخلف مراتب را ظرف‌‌ همان مدت کتباً به متقاضی اعلام کند. (الحاقی ۱۳۵۶/۶/۸) ‌

تبصره ۵ نحوه پرداخت هزینه جواز ساخت سال 1402 میگوید: دفا‌تر اسناد رسمی مکلفند قبل از انجام هر گونه معامله اعم از قطعی و رهنی در مورد ساختمان‌ها گواهی پایان ساختمان در مورد ساختمانهای‌ناتمام گواهی عدم وقوع تخلف تا تاریخ انجام معامله را که توسط شهرداری صادر شده باشد ملاحظه و مراتب را در سند قید نمایند.

‌در مورد ساختمان هایی که پروانه آن قبل از تصویب این قانون صادر شده باشد در صورتی که گواهی پایان ساختمان ارائه نشود و طرف معامله با علم به‌اینکه ممکن است مورد معامله مشمول مقررات تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون شهرداری باشد به انجام معامله رضایت دهد ثبت آن با تصریح مراتب فوق‌در سند بلامانع می باشد.

محاسبه آنلاین هزینه جواز ساخت سال 1402
محاسبه آنلاین هزینه جواز ساخت سال 1402

محاسبه آنلاین هزینه جواز ساخت سال 1402

محاسبه آنلاین هزینه جواز ساخت سال 1402، به کاربران و متقاضیان دریافت پروانه ساخت و استعلام هزینه مجوز ساخت این امکان را می دهد که تا به صورت اینترنتی و به صورت غیر حضوری، هزینه دریافت پروانه ساخت را در سال ۱۴۰۲ را محاسبه نمایند و هزینه آن را تخمین بزند که این امر، به برنامه ریزی بهتر در بودجه ساخت پروژه منجر می شود. پیشنهاد میشود برای محاسبه آنلاین هزینه جواز ساخت سال 1402 با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا کارشناسان و مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

یکی از مهمترین نکات در رابطه با اخذ جواز ساخت این است که کسانی که می‌خواهند ساختمان بسازند و یا اقدام به بازسازی ملک نمایند باید از شهرداری پروانه ساختمان اخذ کنند.

در صورتی که مالکی ساختمان خود را بدون پروانه یا با پروانه و بیشتر از مشخصات پروانه احداث نماید، اما با ضوابط طرح‌ های مصوب و سایر مقررات شهرداری مغایرت نداشته باشد، مقدار زیربنای بدون پروانه مطابق ضوابط محسوب میشود و ساختمان موجود پس از رسیدگی و اخذ جرایم متعلقه قانونی خواهد بود.

به عنوان مثال شخصی که ملکش در کاربری مشخصی واقع است اگر بدون اخذ پروانه یا برخلاف پروانه صادره اقدام به ساخت و ساز در حد ضوابط کند این قبیل ساختمان‌ های خلاف داخل ضوابط به حساب می آیند.

برای کسب اطلاعات در رابطه با هزینه جواز ساخت و اخذ پروانه ساخت، اولین اقدامی که در شهرداری منطقه باید انجام دهید تشکیل پرونده است. لازم به ذکر است برای درخواست مجوز ساخت می‌ توانید علاوه بر شهرداری، به دفاتر خدمات الکترونیکی مراجعه نمایید.

مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده برای دریافت مجوز ساخت عبارت اند از: ۱. اصل سند مالکیت و فتوکپی آن ۲. اصل کارت ملی و شناسنامه و فتوکپی آن‌ها ۳. برگه تسویه حساب عوارض نوسازی ۴. برگه تسویه حساب عوارض شهرداری ۵. درخواست صدور پروانه به صورت کتبی.

همانطور که مشاهده می نمایید دو مورد از مدارک مربوط به پرداخت عوارض‌ ها می باشد. درنتیجه بهتر است هر چه سریعتر برای پرداخت عوارض شهرداری (سال جاری و سال‌های گذشته) و عوارض نوسازی اقدام نمایید و سند هر کدام از آن‌ ها را برای اخذ پروانه ساخت همراه خود داشته باشید.

استعلام پروانه ساخت زمانی که طرفین اقدام به انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت می کنند بسیار ضروری می باشد تا از فریب خوردن افراد از بابت وجود پروانه ساخت برای ملک جلوگیری گردد.

افراد می توانند با مراجعه به سامانه مخصوص جواز ساخت اقدام به استعلام پروانه ساخت نمایند. لازم به ذکر است آدرس سامانه استعلام پروانه ساخت برای هر شهری متفاوت است. به عنوان مثال شهروندان تهران می توانند با مراجعه به سایت شهرداری تهران به نشانی www.tehran.ir و تکمیل اطلاعات لازم اقدام به استعلام پروانه ساخت نمایند.

برای استعلام مجوز ساخت پس از مراجعه به سایت ذکر شده در بخش بالا، از قسمت خدمات الکترونیک بر روی گزینه « استعلام پروانه و گواهی ساختمان » کلیک نمایید تا مجوز ساخت مورد نظر شما به شما عزیزان نمایش داده شود.

همانطور که بالاتر نیز گفته شد، در جواز ساخت اطلاعاتی نظیر مساحت زیربنا، تعداد طبقه‌ها، مشخصات متقاضی حقیقی یا حقوقی، شماره پلاک ثبتی ملک، نوع اسکلت ساختمان، کروکی زمین، تاریخ صدور پروانه و … ذکر می‌ شوند. یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که در صفحه نخست مجوز ساخت ساختمان ذکر می‌ شود، تاریخ آغاز عملیات ساخت یا بازسازی و تعیین مهلت برای پایان پروژهمی باشد.

شما می‌توانید در صورت طولانی‌ تر شدن پروسه کاری درخواست تمدید مهلت بدهید. برای دریافت سند مالکیت‌ واحدها به مجوز دیگری به نام پایان کار نیاز است. در این قسمت شخصی تحت عنوان ناظر پروژه را مورد بررسی قرار داده و اجازه صدور پایان کار را به شما می‌ دهد.

ناظری که مسئولیت نظارت بر ساخت قانونی ساختمان را بر عهده دارد می‌ تواند مراحل کار را مورد بررسی قرار دهد. ناظر پروژه حق این را دارد که هر زمان مغایرت با قوانین مربوطه را تشخیص داد دستور توقف عملیات ساخت را بدهد. در نتیجه یکی دیگر از اقداماتی که باید قبل از ساخت انجام دهید آشنایی با قوانین مربوط به ساخت و ساز است.

سوالات متداول

هزینه جواز ساخت چقدر است؟

هزینه جواز ساخت با توجه به مشخصات ساختمان متغیر بوده و بر اساس فرمول: هزینه جواز ساخت = ضریب ✕ (مساحت نا خالص زیر بنا) – (تعداد پارکینگ ✕ 20) ✕ قیمت منطقه‌ ای ساختمان محاسبه میگردد.

نحوه پرداخت هزینه جواز ساخت سال 1402 به چه صورت است؟

نحوه پرداخت هزینه جواز ساخت سال 1402 به دو صورت حضوری و الکترونیکی امکان پذیر می باشد، داخل مقاله در رابطه با نحوه پرداخت هزینه جواز ساخت سال 1402 صحبت کرده ایم.

استعلام هزینه پروانه ساخت سال 1402 به چه صورت است؟

استعلام هزینه پروانه ساخت سال 1402 در سامانه رسمی استعلام مجوز کسب امکان پذیر می باشد. داخل مقاله نحوه استعلام هزینه پروانه ساخت سال 1402 را قرار داده ایم.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 3 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید کشانی
3 ماه قبل

باسلام واحترام.ضمن پوزش از تصدیع وقت شما.اولا عرض میکنم؛بنده مطلقا درک وفهمی از فرمایشهای کاملا تخصصی ملکی وحقوقی شما ندارم متاسفانه..بنابرتصریح قانون،؛بنده حقیر به واسطه معلولیت شدید جسمی حرکتی،واجد شرایط استفاده رایگان از مجوز ساختمان تا200 متر برای مسکونی.ویا،.تا 50 متر تجاری.میباشم((ا بنابرفرموده یکی از سازندگان محترم و آگاه از چند وچون قانون فوق الذکرنقل کردم)) .لذا؛خواهشمندم اگر شما نیز بر این مطلب امتیاز حقیر تاکید داشته،و مورد نیاز،وقابل بهره برداری از جانب جنابعالیست،.خواهشمندم این مهم را به فعلیت رسانده،خیری حداکثری ببرید و،درصورت امکانِ،سله ای هم به بنده عطا نمایید..با احترام و ارادت..حمیدکشانی.از تهران..09193050853

vekalatetehran
1 ماه قبل
پاسخ به  حمید کشانی

سلام همراه گرامی برای این موضوع باید با وکلای مجموعه مشاوره تلفنی یا حضوری شوید برای این منظور لطفا با تلفن مجموعه تماس بگیرید. با تشکر

خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت