به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

ماده 697 قانون مجازات اسلامی

ماده 697 قانون مجازات اسلامی

ماده 697 قانون مجازات اسلامی را به صورت جامع و با بررسی عمیق آن در این مقاله در اختیار شما عزیزان قرار دداده ایم. اگر میخواهید بدانید متن ماده 697 قانون مجازات اسلامی چیست و مجازات تهمت و افترا چه می باشد تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره رایگان با بهترین وکیل کیفری در تهران همین حالا با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان مربوطه اقدام به راهنمایی شما عزیزان نمایند.

ماده 697 قانون مجازات اسلامی
ماده 697 قانون مجازات اسلامی

ماده 697 قانون مجازات اسلامی

بر اساس ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده)، هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را‌ صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می ‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که‌ موجب حد است به جزای نقدی درجه شش محکوم خواهد شد.

تبصره – در مواردی که نشر آن امر اشاعه فحشا محسوب گردد هر چند بتواند صحت اسناد را ثابت نماید مرتکب به مجازات مذکور محکوم خواهد شد.

همانطور که میدانید، حفظ آبرو و حرمت دیگران امری واجب و الزامی محسوب می شود، اگر فردی با انجام اقداماتی تلاش نماید تا به آبرو و حرمت دیگری گزندی وارد نموده و او را در معرض اتهاماتی قرار داده و نتواند صحت آن را اثبات کند می توان وی را به جرم افترا مورد محاکمه و بازخواست نمود.

ماده 697 قانون مجازات اسلامی اقدام به جرم انگاری عمل افترا نسبت به دیگران کرده است. متن ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی به شرح ذیل می باشد : هر کسی به وسیله اوراق چاپی یا خطی ، یا به وسیله درج در روزنامه و جراید ، یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آنها را منتشر نماید که مطابق قانون ، آن امر ، جرم محسوب می شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که موجب حد است به جزای نقدی درجه شش محکوم خواهد شد.

با توجه به گفته های بالا، متن ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی در ارتباط با جرم انگاری عمل افترا و تهمت زدن نسبت به دیگران می باشد. لازم به ذکر است که متن ماده ذکر شده به موجب بند ج ماده 1 قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399/2/23 اصلاح گردیده و مجازات مذکور در آن کاهش یافته است.

پیشنهاد میشود اگر میخواهید بدانید ماههای حرام کدامند و همچنین جرم کاشت ماری جوانا چه می باشد وارد مقالات لینک شده بشوید.

تفسیر ماده 697 قانون مجازات اسلامی
تفسیر ماده 697 قانون مجازات اسلامی

تفسیر ماده 697 قانون مجازات اسلامی

براساس ماده ۶۹۹ هر کس عالماً عامداً به قصد متهم نمودن دیگری آلات و ادوات جرم یا اشیایی را که یافت شدن آن در تصرف یک نفر موجب اتهام او‌ می‌گردد بدون اطلاع آن شخص در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به او است بگذارد یا مخفی کند یا به نحوی متعلق به او قلمداد نماید‌ و در اثر این عمل شخص مزبور تعقیب گردد، پس از صدور قرار منع تعقیب و یا اعلام برائت قطعی آن شخص، مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال‌و یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم می‌ شود.

هر کس با نظم یا نثر یا به صورت کتبی یا شفاهی کسی را هجو کند و یا هجویه را منتشر نماید به حبس از یک تا شش ماه محکوم ‌می‌ شود.

ماده ۶۹۷ حسب بند ج ماده یک قانون «کاهش مجازات حبس تعزیری» مصوب ۱۳۹۹ اصلاح شده است به این نحو که مجازات این ماده به به جزاي نقدي درجه شش کاهش یافته است. با یان توضیح که مجازات قانون سابق «یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد» بوده است.

پیشنهاد ویژه: مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر

مجازات تهمت و افترا

تهمت و افترا دو ادعای نادرست هستند که به طور غیر قانونی به کسی وارد می‌ شوند تا به شخص یا افرادی آسیب برسانند یا نام آن‌ ها را برای دیگران تخریب کنند. تهمت به معنای ادعای نادرست یا بی‌ اساس درباره یک شخص یا موقعیت مید باشد، در حالی که افترا به معنای ایجاد داستان‌ ها و ادعا های جعلی با هدف تخریب یا آسیب‌رسانی به شخص یا گروهی خاص می‌ باشد. این دو عملیات غیر قانونی هستند و در بسیاری از کشور ها با پیگرد قانونی مواجه می‌ شوند.

مجازات تهمت و افترا به موجب ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی که به وسیله قانون کاهش مجازات حبس تعزیری سال ۹۹ اصلاح شده است،مجازات تهمت و افترا قولی جزای نقدی درجه شش (بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال) خواهد بود.

اگر آنچه که به دیگری نسبت داده شده است دارای عناوین زنا و لواط باشد مجازات آن تحت عنوان حد قذف هشتاد ضربه شلاق خواهد بود. همچنین به موجب ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی، جزای تهمت و افترا عملی شش ماه تا سه سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق می باشد.

حکم تهمت و افترا در هر دو حالت قابل گذشت است و با شکایت شاکی قابل تعقیب است و در صورت گذشت وی تعقیب و اجرای مجازات موقوف خواهد گردید. چنانچه شخصی به جرم تهمت و افترا قولی و یا عملی محکوم شود با توجه به اینکه مجازات این جرائم درجه شش محسوب می شود محکومیت به آنها برای شخص سابقه کیفری نخواهد داشت.

همچنین به موجب ماده 699 قانون مجازات اسلامی، جزای تهمت و افترا عملی شش ماه تا سه سال حبس و تا 74 ضربه شلاق است. حکم تهمت و افترا در هر دو حالت قابل گذشت است و با شکایت شاکی قابل تعقیب است و در صورت گذشت وی تعقیب و اجرای مجازات موقوف خواهد شد.

تهمت و افترا در قانون مبارزه با مواد مخدر به این صورت است که به موجب ماده ۲۶ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر:«هر کس به قصد متهم کردن دیگری، مواد مخدر یا روان گردان‌های صنعتی غیر داروئی و یا آلات و ادوات استعمال آن را در محلی قرار دهد، به حداکثر مجازات همان جرم محکوم خواهد شد.» همچنین قانون‌ گذار در ماده ۲۷ همان قانون، این‌گونه بیان می‌کند:«هرگاه شخصی، دیگری را به منظور تعقیب در مراجع ذیصلاح، تعمدا و به خلاف واقع متهم به یکی از جرائم موضوع این قانون نماید به موجب به بیست تا هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات در رابطه با گواهی عدم سوء پیشینه و اینکه دیه چیست همین حالا با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

در بخش زیر نمونه شکایت تهمت و افترا را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

با سلام

احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانب با طرح شکواییه ای از جانب مشتکی عنه در دادسرا …… شعبه ……. به شماره پرونده ……….. به اتهامات ………… متهم شدم. از آن جایی که اتهامات مشتکی عنه نسبت به بنده واهی بوده و از اثبات آن عاجزمانده‌اند، قرار منع تعقیب به نفع اینجانب صادر گردید. لذا با توجه به ادله اینجانب که شامل تصویر مصدق قرار صادره از دادسرا به شماره ……… مورخ ………. و محتوای پرونده ………… و همچنین به استناد ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی تعزیرات، تعقیب و مجازات مشتکی عنه را به اتهام افترا استدعا دارم.

شاکی …………………. به نشانی ……………………………………………………………………………

مشتکی‌عنه ………… به نشانی ……………………………………………………………………………

تاریخ وقوع جرم …………….. محل وقوع جرم ………………………………………………………

موضوع: نشر اکاذیب و افترا رایانه‌ای

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …………………………..

سوالات متداول

ماده 697 قانون مجازات اسلامی در چه خصوصی است؟

ماده 697 قانون مجازات اسلامی در رابطه با افترا نسبت به دیگران می باشد. داخل مقاله در رابطه با ماده 697 قانون مجازات اسلامی صحبت کرده ایم.

آیا جرم افترا صرفا به صورت لفظی می باشد؟

خیر جرم افترا صرفا به صورت لفظی نیست و می تواند با انجام افعالی نیز صورت گردد.

آیا جرم ماده 697 ق م ا جز جرایم قابل گذشت می باشد؟

بله جرم تهمت و افترا به دیگران در قانون جمهوری اسلامی قابل گذشت می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت