به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

مجازات قاچاق اسلحه

مجازات قاچاق اسلحه

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با مجازات قاچاق اسلحه آشنا کنیم، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مجازات قاچاق اسلحه
مجازات قاچاق اسلحه

مجازات قاچاق اسلحه

نگهداری، حمل، استفاده، قاچاق، ساخت، مونتاژ، توزیع، تعمیر و خرید و فروش سلاح در کشور ما ممنوع است. مقنن برای حفظ امنیت جامعه و جلوگیری از ترویج استفاده غیر مجاز آنها و جلوگیری از خطرهای احتمالی، قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز را در سال 1390 وضع کرده و نگهداری، حمل، استفاده، قاچاق، ساخت، مونتاژ، توزیع، تعمیر و خرید و فروش غیر مجاز سلاح را جرم انگاری کرده برای ارتکاب آنها مجازات سنگینی را تعیین کرده است.

همانگونه که قانونگذار در ماده 1 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، تبیین کرده، قاچاق سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل عبارت از وارد کردن آنها به کشور و یا خارج نمودن آنها از کشور به طور غیر مجاز است.

پیشنهاد ویژه: شما می توانید همه روزه برای دریافت مشاوره رای وحدت رویه از بهترین لیست وکلای تهران با شماره تلفن های دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

سلاح چیست

قانونگذار در همان قانون سلاح را تعریف کرده و سلاح شامل سلاح های گرم و سرد جنگی و شکاری اعم از گلوله زنی و غیر گلوله زنی و مهمات آنها است.

مقررات حاکم بر سلاح لیزری

سلاح لیزری و امثال آنها بدلیل اینکه کارآیی شبیه سلاح های گرم دارند و می توانند به جای آنها استفاده شوند لذا مقررات و احکام مربوط به سلاح حای گرم، مشمول سلاح های لیزری هم می شود.

پیشنهاد میشود: مجازات حمل سلاح گرم

ماده ۶ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز و مجازات حمل اسلحه شکاری غیرمجاز :

هر کس به طور غیرمجاز سلاح گرم یا سردجنگی یا سلاح شکاری یا قطعات موثر یا مهمات آنها را خریداری، نگهداری یا حمل نماید یا با آنها معامله دیگری انجام دهد، به ترتیب زیر به حبس تعزیری محکوم می‌شود:

الف – سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از ده میلیون تا بیست میلیون ریال ب – سلاح گرم سبک غیرخودکار، قطعات موثر یا مهمات آن، به حبس از شش‌ماه تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون تا هشتاد میلیون ریال پ – سلاح گرم سبک خودکار، قطعات موثر یا مهمات آن، به حبس از دو تا پنج سال ت – سلاح گرم نیمه‌سنگین و سنگین، قطعات موثر یا مهمات آنها، به حبس از پنج تا ده سال.

تبصره – هرگاه موضوع جرم این ماده بیش از یک قبضه یا قطعات موثر از چند قبضه باشد مجازات مرتکب حسب مورد یک درجه تشدید می‌شود.

مقررات حاکم بر سلاح های آموزشی و بیهوش کننده

برخی سلاح ها فقط جنبه آموزشی دارند و در جنگ ها کاربرد ندارند. اینگونه سلاح ها مشمول قوانین و مقررات سلاح شکاری هستند. همچنین سلاح های بیهوش کننده نیز تابع احکام سلاح شکاری می باشند.

با توجه به گفته های بالا در رابطه با مجازات حمل اسلحه شکاری غیرمجاز میتوان گفت، بر اساس آیین نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات :

اده۱ـ اصطلاحات به کار رفته در قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز ـ مصوب ۱۳۹۰ـ که از این پس در این آیین نامه قانون نامیده می شود و این آیین نامه در معانی مشروح زیر به کار می روند:

الف ـ سلاح گرم: سلاحی که با استفاده از نیروی گاز باروت (نیروی حاصل از احتراق پیشرانه) یا به صورت دستی مسلح شده و توانایی پرتاب یک یا چند گلوله را به صورت تکی (تک تیر) و یا متوالی (رگبار) دارد و به سه دسته زیر تقسیم می شود:

۱ـ سلاح گرم سبک (سلاح کوچک): سلاحی که برای استفاده انفرادی طراحی و ساخته شده و توسط یک نفر قابل حمل و بهره برداری است و کالیبر آنها از (۵/۵) میلی متر تا کمتر از (۷/۱۲) میلی متر و در بعضی انواع از (۲۲/۰) الی (۳۸/۰) اینچ می باشد و به دو نوع زیر تقسیم می شود:

نوع اول ـ سلاح گرم سبک خودکار: سلاحی که معمولاً دارای مکانیزم آتش حداقل دو وضعیتی (ضامن ـ شلیک) می باشد و با خشاب یا نوار فشنگ گذاری شده و خروج پوکه به صورت خودکار توسط مکانیزم سلاح انجام می شود و چنانچه برگه ناظم آتش آنها در حالت تک تیر قرار داده شود با هر بار فشار ماشه یک گلوله شلیک و در حالت سه تیر یا رگبار با هر بار فشردن ماشه بیش از یک گلوله شلیک می کنند.

نوع دوم ـ سلاح گرم سبک غیرخودکار: سلاحی که توانایی یک بار شلیک با فشردن ماشه را داشته و غالباً فشنگ گذاری آن به صورت دستی انجام و پوکه آن به صورت دستی از سلاح خارج می شود.

مضررات قاچاق اسلحه در جامعه

بر اساس ماده ۶ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات قاچاق اسلحه هم به اقتصاد مملکت مضر است و هم وقتی که به وفور در جامعه وجود داشته باشد و دسترسی به آن راحت و بی دردسر باشد، با استفاده از آن توسط اشخاص فاقد مجوز و فاقد صلاحیت، موجب ایجاد نا امنی و رعب و وحشت در جامعه می شود. زمانی که قاچاق اسلحه زیاد شود دیگر کنترل از دست مامورین امنیتی کشور خارج می شود و جمع آوری سلاح ها بسیار سخت و تا حدودی غیر ممکن می گردد.

مجازات قاچاق، ساخت، مونتاژ، فروش و توزیع سلاح و مهمات و قطعات موثر

در ماده 5 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، مجازات استفاده از سلاح گرم در دعوا و مجازات حبس به شرح ذیل تعیین شده است:

الف- سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن، به حبس 6 ماه تا 2 سال

ب- سلاح گرم سبک غیرخودکار، مهمات یا قطعات موثر آن، به حبس از 2 تا 5 سال

پ- سلاح گرم سبک خودکار، مهمات یا قطعات موثر آن، به حبس از 5 تا 10 سال

ت- سلاح گرم نیمه سنگین و سنگین، مهمات یا قطعات موثر آن، به حبس از 10 تا 15 سال

در همین ماده تبصره ای وجود دارد که توضیح داده که اگر موضوع جرم بیشتر از یک قبضه یا قطعات موثر از چند قبضه باشد مجازات مرتکب آن حسب مورد یک درجه تشدید می شود.

مجازات معامله و حمل و نگهداری سلاح و مهمات و قطعات موثر

همینطور در ماده 6 همان قانون، برای خرید و فروش و نگهداری و حمل سلاح اعم از گرم، سرد، شکاری، قطعات موثر یا مهمات آنها مجازات های حبس زیر در نظر گرفته شده است:

الف- سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن، به حبس از 91 روز تا 6 ماه یا جزای نقدی از 10 تا 20 میلیون ریال

ب- سلاح گرم سبک غیر خودکار، قطعات موثر یا مهمات آن، به حبس از 6 ماه تا 2 سال یا جزای نقدی از 20 تا 80 میلیون ریال

پ- سلاح گرم سبک خودکار، قطعات موثر یا مهمات آن، به حبس از 2 تا 5 سال

ت- سلاح گرم نیمه سنگین و سنگین، قطعات موثر یا مهمات آن، به حبس از 5 تا 10 سال

در همین ماده نیز تبصره ای وجود دارد که مشخص کرده در صورتی که موضوع جرم بیشتر از یک قبضه یا قطعات موثر از چند قبضه باشد مجازات مرتکب آن حسب مورد یک درجه تشدید می شود.

هر گاه به دادگاه رسیدگی کننده پس از اظهار نظر کارشناسان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا سازمان انرژی اتمی در مورد رادیواکتیو، ثابت شود که اسلحه، قطعات موثر یا مهمات آنها خسارات زیادتری وارد کرده است یا احتمالا در آینده وارد بکند، در این صورت دادگاه وفق ماده 7 همان قانون، مرتکب را به حبس تعزیری از 10 تا 15 سال محکوم می کند.

مجازات تعمیر کننده سلاح

تعمیر سلاح اگر با مجوز قانونی صورت بگیرد، فی نفسه عمل ممنوع و مجرمانه ای نیست. ولی طبق ماده 8 همان قانون، اگر شخصی بدون گرفتن مجوز و پروانه معتبر، شغل خود را تعمیر سلاح های گرم جنگی قرار دهد، از 6 ماه تا 3 سال مجازات حبس دارد و اگر سلاح مورد تعمیر سلاح شکاری باشد، از 50 تا 100 میلیون ریال مجازات جزای  نقدی دارد.

مجازات عدم تمدید پروانه حمل سلاح شکاری

در کشور ما فقط افراد خاصی که در قانون پیش بینی شده می تواند دارای سلاح باشند و آن را در همراه خود حمل کنند و در شرایط بخصوصی که قانون اجازه می دهد از آن استفاده کنند. سایر افراد جامعه مانند نمایندگان مجلس و قضات دادگاه ها، حتما باید با معرفی نامه، از ارگان ها مربوطه پروانه معتبر حمل و نگهداری اسلحه را بگیرند. نسبت به تمدید اعتبار پروانه مذکور به موقع اقدام نمایند.

اگر شخصی که پروانه حمل سلاح شکاری را دارد با وجود الزام قانونی بر تمدید پروانه ظرف سه ماه پس از منقضی شدن اعتبار آن، بدون توجه به این مهم، سلاح شکاری را با خود حمل کند، سلاح غیر مجاز محسوب شده و حامل آن به جزای نقدی از 10 تا 20 میلیون ریال محکوم می شود.

دستکاری در سلاح

اگر شخصی مبادرت به تغییر در کالیبر، لوله و لوازم متحرک یا جعل شماره یا نشانه (آرم) سلاح کند، به مجازات 20 تا 80 میلیون ریال مجازات جزای نقدی محکوم می شود. اگر شخص اجیر شده باشد و به دستور مالک سلاح یا متصرف آن، در سلاح دستکاری کند، علاوه بر مباشر (دستکاری کننده)، متقاضی (مالک یا متصرف اسلحه) نیز به همان مجازات محکوم می شود.

مواد تحت کنترل چیست
مواد تحت کنترل چیست

مواد تحت کنترل چیست

در ماده 3 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، مصادیق مواد تحت کنترل را بیان کرده است. مواد تحت کنترل شامل انواع مواد محترقه، ناریه، منفجره اعم از نظامی و غیرنظامی، شیمیایی، رادیواکتیو، میکروبی، گازهای بیهوش‌کننده، بی‌حس‌کننده و اشک‌آور و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها) و تجهیزات نظامی و انتظامی هستند.

مجازات قاچاق، ساخت و مونتاژ اقلام و مواد تحت کنترل

برای قاچاق،ساخت و مونتاژ اقلام و مواد تحت کنترل، در ماده 11 همان قانون، مجازات های تعزیر قرار زیر تعیین گردیده است:

الف- مواد رادیواکتیو یا میکروبی، به حبس از 25 تا 30 سال

ب- مواد منفجره نظامی یا شیمیایی، به حبس از 5 تا 10 سال حبس

پ- مواد ناریه یا منفجره غیر نظامی، به حبس از 2 تا 5 سال و جزای نقدی 1 یا 2 برابر ارزش مواد کشف شده و اگر هدف از ارتکاب جرم مقاصد غیر امنیتی نظیر بهره برداری غیر مجاز از معادن باشد، به حبس از 6 ماه تا 2 سال

ت- گازهای بی حس کننده، بیهش کننده و اشک آور، به حبس از 2 تا 5 سال

ث- مواد محترقه و شوک دهنده ها (شوکرها)، به حبس از 6 ماه تا 2 سال

مجازات معامله، نگهداری، حمل و توزیع اقلام و مواد تحت کنترل

همانطور که در ماده 12 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز تبیین شده است برای افرادی که اقلام و مواد تحت کنترل را به نحوی خرید و فروش، نگهداری، حمل یا در سطح جامعه توزیع می کند مجازات های سنگین ذیل وضع شده است:

الف ـ مواد رادیواکتیو یا میکروبی، به حبس از پانزده تا بیست و پنج سال

ب ـ مواد منفجره نظامی یا شیمیایی، به حبس از دو تا پنج سال

پ ـ مواد ناریه یا منفجره غیرنظامی، به حبس از شش ماه تا دو سال و جزای نقدی یک تا دو برابر ارزش مواد کشف‌شده و در صورتی که هدف از ارتکاب جرم مقاصد غیرامنیتی از قبیل بهره‌برداری غیرمجاز از معادن باشد، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه

ت ـ گازهای بی‌حس‌کننده، بیهوش‌کننده و اشک‌آور، به حبس از شش ماه تا دو سال

ث ـ مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها)، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه

در ذیل ماده تبصره ای وجود دارد که توضیح می دهد، خـرید و حمل مواد محترقه غیرمجـاز که برای جشنـها و مراسم استفاده می‌شود مستوجب جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا ده میلیون ریال است. مواد محترقه‌ای که به تشخیص وزارت دفاع خطرساز نیست از شمول این ماده و تبصره آن خارج است.

هر گاه به دادگاه رسیدگی کننده پس از اظهار نظر کارشناسان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا سازمان انرژی اتمی در مورد رادیواکتیو، ثابت شود که اقلام یا مواد تحت کنترل، با توجه به مقدارشان، خسارات زیادتری وارد کرده است و یا احتمالا در آینده وارد کند، در این صورت دادگاه وفق ماده 7 همان قانون، مرتکب را به حبس تعزیری از 10 تا 15 سال محکوم می کند.

مجازات قاچاق اسلحه

شرایط تشدید یا تخفیف مجازات ها

اگر جرایم قاچاق، معامله، نگهداری، حمل و توزیع سلاح، قطعات موثر و یا مواد و اقلام تحت کنترل، توسط گروه سازمان یافته انجام شود، به تجویز ماده 14 همان قانون، مجازات مرتکبین یک درجه تشدید می شود.

اگر یکی از اعضای گروه مسلح باشد حسب مورد یک درجه تشدید می شود و اگر در مقابل ماموران مقاومتی با سلاح نمایند و محارب تشخیص داده نشوند، به حبس تعزیری 25 تا 30 سال محکوم می شوند.

با تصویب قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، دارندگان سلاح و مهمات  و مواد تحت کنترل، موارد مذکور را به مراکز انتظامی امنیتی تحویل بدهند از مجازات معاف می شوند. اگر سلاح تحویل شده، شکاری باشد مراکز انتظامی و امنیتی ظرف سه ماه سلاح شکاری را با مجوز به مالک آن مسترد می کنند به شرطی که مالک سلاح فاقد سابقه موثر کیفری باشد. ولی اگر سلاح را تحویل ندهند و آن را استفاده کرده و جرمی مرتکب شوند، فقط به مجازات مقرر در قوانین مربوط به همان جرم محکوم می گردند. همه سلاح های کشف شده توسط مامورین انتظامی و امنیتی به نفع دولت ضبط می شود.

اگر مهلت مقرر در قانون برای تحویل منقضی شود و پس از آن شخصی سلاح خود را داوطلبانه تحویل مراکز انتظامی و امنیتی بدهد، در جرایم تعزیری درجه یک تا شش، باعث دو درجه تخفیف و در جرایم تعزیری درجه هفت باعث یک درجه تخفیف می شود.

سوالات متداول

مجازات قاچاق اسلحه چیست؟

مجازات قاچاق اسلحه سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن، به حبس 6 ماه تا 2 سال

مجازات تعمیر کننده اسلحه چیست؟

مجازات تعمیر کننده اسلحه از 50 تا 100 میلیون ریال مجازات جزای  نقدی دارد.

مجازات قاچاق سلاح گرم در ایران چیست؟

حبس از شش‌ماه تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون تا هشتاد میلیون تومان.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت