به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

خیار غبن در معامله ملک

خیار غبن در معامله ملک

خیار غبن در معامله ملک به معنای فریب خوردن و یا ضرر دیدن فرد معامله گر در خرید ملک و معامله ملکی می باشد. به صورت کلی خیار غبن در معاملات ملکی دارای شرایط و قوانین خاص مربوط به خود می باشد که در ادامه در رابطه با آن ها به صورت جامع صحبت خواهیم کرد.

یکی از اصلی ترین مواردی که به فرد این فرصت را میدهد تا بتواند دوباره در رابطه با معامله ملکی خود فکر کرده و تصمیم درست را بگیرد نیز همین مورد می باشد. اگر بخواهیم در رابطه با شرایط این نوع خیار در قانون مدنی صحبت کنیم باید بگوییم از جمله شرایط اعمال خیار غبن در معامله ملک عدم آگاهی فرد معامله گر از تفاوت قیمت می باشد.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره حقوقی با بهترین وکیل ثبتی در تهران همین حالا با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

همچنین شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات دقیق در رابطه با معاملات ملکی و نحوه ابطال آن ها با یک وکیل ملکی مجرب مشاوره بگیرید. برای دریافت مشاوره تماس بگیرید. 02188939832

خیار غبن در معامله ملک چیست
خیار غبن در معامله ملک چیست

همانطور که در مقاله خیار غبن نیز گفته شد، یکی از اختیاراتی که در قانون مدنی به افراد داده میشود تا در معاملات معوض و عقود معوض قادر به فسخ قرارداد باشند، خیار غبن می باشد. در معاملات ملکی نیز افراد با دارا بودن شرایطی که در ادامه در رابطه با آن ها صحبت کرده ایم میتوانند قادر به فسخ قرارداد نمایند.

پیشنهاد می شود مقاله اسقاط کافه خیارات را برای کسب اطلاعات در رابطه با اسقاط خیار غبن مطالعه نمایید.

خیار غبن در معامله ملک چیست

یکی از رایج ترین معاملاتی که در دفاتر اسناد رسمی در حال انجام شدن است، معاملات ملکی می باشد. در این نوع معاملات ممکن است افراد فکر کنند که ضرر کرده و در صورت انجام این عقود دچار زیان می شوند. معمولا در معاملات ملکی ممکن است یکی از طرفین عقد گمان کند که در معامله ضرر و زیان زیادی را متحمل شده و تصمیم به بر هم زدن آن بگیرد.

در صورتی که فرد متوجه ضرر و زیان دیدن در معامله ملکی شود میتواند اقدام به منحل کردن و ابطال آن نماید. در قانون مدنی این نوع اختیار، خیار غبن در معامله ملک می باشد. ماده 416 قانون مدنی در رابطه با این مورد میگوید: هر یک از متعاملین که در معامله غبن فاحش داشته باشد بعد از علم به غبن می تواند معامله را فسخ کند.

پس میتوان در پاسخ این سوال که خیار غبن در معامله ملک چیست گفت، در صورتی که در یک معامله ملکی یکی از طرفین متوجه زیان و ضرر فاحش در معامله شود قادر به فسخ آن خواهد بود و به این نوع اقدام خیار غبن ملکی می گویند.

برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی شبانه روزی در ساعات کاری 9:30 الی 19با شماره تلفن های دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 

شرایط خیار غبن در معامله ملک

حال که با مفهوم خیار غبن در معاملات ملکی آشنا شدیم. زمان آن رسیده است که به بررسی شرایط این نوع خیار در قانون مدنی بپردازیم. یکی از اصلی ترین شرایط خیار غبن در معامله ملک همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد تفاوت قیمت فاحش می باشد.

در صورتی که در یک معامله ملکی شاهد این موضوع باشید که ملک با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت بازار در حال فروخته شدن به شما می باشد، در همان لحظه میتوانید اقدام به خیار غبن نمایید. لازم به ذکر است این تفاوت قیمت باید خیلی بالا بوده و غیر قابل چشم پوشی باشد.

به عنوان مثال یک خانه ای که ارزش آن 6 میلیارد است به قیمت 22 میلیارد به شما فروخته شود. بر اساس ماده 417 قانون مدنی نیز میتوان مشاهده کرد که غبن در صورتی فاحش است که عرفا قابل مسامحه نباشد.

یکی دیگر از مهمترین شرایط خیار غبن در معامله ملک، آگاه نبودن فرد متضرر از قیمت اصلی ملک در زمان معامله می باشد. در رابطه با این شرط، ماده 418 قانون مدنی بیان میدارد که اگر مغبون درحین معامله عالم به قیمت عادله بوده است خیار فسخ نخواهد داشت.

همچنین بر اساس ماده 420 قانون مدنی، استفاده از خیار غبن بعد از علم به آن فوری است و گذر زمان موجب اسقاط خیار فسخ می شود.

خیار غبن در معامله ملک فرصتی می باشد تا افرادی که به دلیل فریب در معامله متضرر شده اند با فسخ قرارداد، مانع از خسارت گردند. در مواقعی که ارزش تعیین شده برای ملک با ارزش واقعی آن تفاوت چشمگیری داشته باشد، فرد مغبون می تواند قرارداد را فسخ و ابطال نماید.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با فسخ قرارداد بدون مراجعه به دادگاه کلیک کنید.

وکیل خیار غبن در معامله ملک
وکیل خیار غبن در معامله ملک

وکیل خیار غبن در معامله ملک

خیار غبن در معاملات ملکی پروسه ای زمان بر بوده و نیاز به دارا بودن اطلاعات و دانش کافی در رابطه با انواع معاملات ملکی و نحوه ابطال و فسخ آن ها خواهد داشت. به همین دلیل پیشنهاد میشود این کار را به یک وکیل ملکی حرفه ای و یک وکیل ابطال اسناد رسمی بسپارید تا در کمترین زمان و با بالاترین سطح تجربه اقدام به حل پرونده مورد نظر شما نمیاد.

یک وکیل با تجربه و مجرب خیار غبن معاملات ملکی در رابطه با تمامی قوانین و شرایط مربوط به ابطال قرارداد ها و همچنین تنظیم هر یک از آن ها آشنا بوده و اطلاعات و دانش کافی را دارا می باشد.

لازم به ذکر است برای خیار غبن در معامله ملک بر اساس مواد 416، تا 418 قانون مدنی ویژگی های زیر ذکر شده است:

  1. خیار غبن معامله در مورد هر دو طرف معامله صدق می کند.
  2. خیار غبن اختصاص به عقد بیع ندارد و در قراردادهای دیگر نیز این مساله جاری است. به عنوان مثال در مورد میزان اجاره بهاء نیز می تواند مطرح گردد.
  3. از خیار غبن تنها در مورد معاملاتی می توان استفاده کرد که جاری شدن آنها به صورت معوض باشد. در معاملاتی که در آنها عوضی وجود ندارد، این خیار صدق نمی کند.
  4. خیار غبن فاحش ثابت است.
  5. شخصی که ضرر دیده باید در مورد آن بی اطلاع بوده و آگاه نباشد.
  6. باید اشاره شود که خیار غبن، نوعی از خیارات فوری محسوب می گردد.
  7. توجه کنید خیار غبن به هیچ وجه ساقط نمی شود حتی در صورتی که غابن قبول کند تا تفاوت قیمت را به طرف مقابل پرداخت کند.

وکلای مجرب ما در دفتر وکالت تهران شما عزیزان را در خیار غبن در معامله ملک و سایر معاملات ملکی راهنمای خواهند کرد. شما عزیزان میتوانید برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل خیار غبن در معامله ملک با یکی از شماره تلفن های ما تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

خیار غبن در معامله ملک به چه معناست؟

این نوع خیار در معاملات ملکی به معنای این می باشد که فرد متضرر میتواند پس از متوجه شدن ضرر فاحش در معامله ملکی اقدام به فسخ آن نماید. داخل مقاله در رابطه با این موضوع صحبت کرده ایم.

شرایط خیار غبن در معاملات ملکی چیست؟

از جمله مهمترین شرایط آن عبارت اند از تفاوت قیمت زیاد و همچنین عدم اگاهی متضرر از قیمت ملک. داخل مقاله این شرایط را توضیح داده ایم.

بهترین وکیل برای خیار غبن در معاملات ملک کیست؟

دفتر وکالت تهران یکی از بهترین دفاتر وکیل برای خیار غبن در معاملات ملک در تهران می باشد، برای دریافت مشاوره تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت