به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

خون نفاس چیست

خون نفاس چیست

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع در رابطه با غسل نفاس صحبت کنیم، اگر نمیدانید خون نفاس چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. همچنین در ادامه در رابطه با اینکه غسل نفاس چیست و چگونه انجام میشود به صورت جامع بحث کرده ایم.

نفاس چیست
نفاس چیست

نفاس چیست

خونی است که زن از هنگام زایمان (یا سقط جنین) تا ده روز می‌بیند. خون‌هایی که بیش از ده روز دیده می‌شود خون استحاضه است. تمام احکام حائض برای نفساء یعنی زن نفاس‌دیده نیز جاری است، مانند حرام بودن نماز و توقف در مسجد.

خونی که زن از لحظه آغاز تولد فرزند می‌بیند خون نفاس نام دارد.( پیشنهاد میشود مقاله خون حیض چیست را مطالعه نمایید) نفاس از ریشه «نَفس» گرفته شده که یکی از معانی آن خون است. برخلاف دوران عادت ماهیانه که حداقل آن سه روز است، دوران نفاس می‌تواند چند لحظه باشد و حداکثر آن ده روز است.

پیشنهاد میشود مقاله ی زن ناشزه کیست را مطالعه نمایید.

غسل نفاس چیست

در رابطه با پاسخ این سوال که غسل استحاضه و نفاس چیست باید بگوییم غسل نفاس در کنار غسل استحاضه و غسل چله و دیگر غسل های مرتبط با دین اسلام یکی از غسل های بعد از زایمان است که در واقع غسل ده روزگی نوزاد و مادر بوده و با نام های غسل روز دهم زایمان یا غسل بعد از زایمان نیز شناخته می شود.

پس از پایان نفاس، برای انجام نماز و سایر کارهای مشروط به طهارت غسل نفاس واجب می‌شود. انواع غسل‌ها تنها در نیت با هم تفاوت دارند.

در مواردی که شخص اطمینان ندارد خون نفاس قطع شده یا نه باید مقداری پنبه و مانند آن را درون شرمگاه قرار داده و پس از اندکی صبر بیرون آورد تا در صورت آلوده نشدن به خون غسل کند.

غسل نفاس

خونریزی بعد از زایمان اتفاق بزرگی است که وضو گرفتن را ضروری می کند و این وضو و غسل مانند بقیه موارد وضو است. غسل نفاس به این صورت می باشد که ابتدا زن همانند وضو برای نماز، وضو میگیرد سپس سه بار روی سرش آب می ریزد و با مالیدن انگشتانش با موهایش مطمئن می شود که آب به ریشه موهایش و تمام سرش برسد. سپس آب را به تمام بدنش می ریزد. برای غسل نفاس از سمت راست بدن شروع کنید، سپس از سمت چپ، سپس آب را در تمام بدن پخش کنید.

پیشنهاد ویژه: رابطه زناشویی در اسلام

 حیض و نفاس چیست
حیض و نفاس چیست

حیض و نفاس چیست

به زنی که در حالت نفاس باشد نیز نٍفساء یا نفساء می‌گویند. زنی که زایمان می‌کند بعد از اتمام خونریزی و خون دیدن لازم است غسل ده روزگی مادر و نوزاد را انجام دهد. البته احتیاط واجب آن است که برای نماز وضو هم بگیرد و تنها به غسل نفاس بسنده نکند.

پیشنهاد میشود مقاله ی در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد را مطالعه نمایید.

غسل نفاس چیست مکارم شیرازی

از موقعى که نخستين جزء بچّه از شکم مادر بيرون مى آيد، هر خونى که زن مى بيند خون «نفاس» است و زن را در اين حال «نفساء» مى گويند، بنابر اين خونى که قبل از خارج شدن طفل مى بيند نفاس نيست.

در خون نفاس احتياط واجب اين است که خلقت بچّه تمام باشد، بنابر اين اگر خون بسته اى از رحم خارج شود و بداند که اگر در رحم مى ماند انسان مى شد بايد ميان اعمال زنى که از خون پاک است و کارهايى را که حائض ترک مى کند جمع نمايد.

پیشنهاد میشود مقاله ی حکم بوسیدن زن شوهر دار چیست را مطالعه نمایید.

 غسل نفاس چیست خامنه ای
غسل نفاس چیست خامنه ای

غسل نفاس چیست خامنه ای

در استحاضه قلیله باید زن براى هر نماز یک وضو بگیرد .جایی که خون خارج می شود، اگر خون به آن رسیده آب بکشد. بنا بر احتیاط واجب پنبه را عوض کند یا آب بکشد.

در استحاضه متوسطه علاوه بر تطهیر موضع و عوض کردن چیزی که برای جلو گیری از خون با خود می بندد، باید هر روز پیش از نماز صبح غسل کند. اگر پیش از نماز صبح غسل کند، تا صبح روز دیگر براى هر نماز کارهاى استحاضه قلیله که در مسأله قبل گفته شد انجام دهد، نماز صحیح است.

پیشنهاد میشود مقاله ی مهرالمثل چیست را مطالعه نمایید.

اگر عمداً یا از روى فراموشى پیش از نماز صبح غسل نکند، باید براى نماز ظهر و عصر غسل کند. اگر براى آن هم غسل نکرد، باید قبل از نماز مغرب و عشا غسل نماید. در استحاضه کثیره علاوه بر کارهاى استحاضه متوسطه که در مسأله پیش گفته شد، باید براى هر نماز دستمال را عوض کند، یا آب بکشد.

یک غسل براى نماز صبح و یک غسل برای نماز ظهر و عصر و یکى براى نماز مغرب و عشا به جا آورد. بین نماز ظهر و عصر فاصله نیندازد. اگر فاصله بیندازد، باید براى نماز عصر دوباره غسل کند. نیز اگر بین نماز مغرب و عشا فاصله بیندازد، باید براى نماز عشا دوباره غسل کند.

پیشنهاد ویژه: طهر مواقعه چیست

سوالات متداول

زمان نفاس زن چیست؟

نفاس خونى است که زن در وقت زایمان یا بعد از آن قبل از گذشت ده روز از هنگام زایمان مى‌بیند، هر چند جنین سقط شده باشد [و به زنی که چنین خونی را ببیند نفساء می‌گویند.

نفاس چند روز است؟

اگر خون نفاس زن از ده روز بگذرد چنانچه در حیض عادت عددیه دارد به‌اندازه روزهای عادت او نفاس، و بقیه استحاضه است.

غسل نفاس و استحاضه چیست؟

پس از اینکه زایمان انجام شد و بانوان از بند آمدن خون نفاس مطمئن شدند، باید غسلی بجا آورند با عنوان “غسل نفاس” که نیت مخصوصی هم دارد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
4 5 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد عظیم ضیایی
7 ماه قبل

نظر من این است که آیا زن در دوره نفاس می‌تواند نماز خود را ادا کند

خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت