به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

کمیسیون ماده 100 شهرداری

کمیسیون ماده 100 شهرداری

یکی از اصلی ترین مراجع رسیدگی به تخلفات ساختمان سازی، کمیسیون ماده 100 شهرداری می باشد. اگر شهروندان که در ساخت و ساز دست دارند در حوزه ساختمان سازی مرتکب تخلفی بشوند، این تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها از ۱۱ تبصره تشکیل شده‌است. در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه اجرای رای کمیسیون ماده 100 شهرداری و نحوه اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 شهرداری به صورت جامع آشنا شوید.

در مقاله کمیسیون ماده 100 شهرداری هرآنچه که باید در رابطه با کمیسیون ماده 100 شهرداری بدانید را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل ملکی در تهران با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

کمیسیون ماده 100 شهرداری
کمیسیون ماده 100 شهرداری

کمیسیون ماده 100

همانطور که بالاتر در رابطه با ماده ۱۰۰ شهرداری گفته شد، کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مرجعی برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی از لحاظ ضوابط شهرسازی و ایمنی است.

اگر شهروندانی که در ساخت و ساز دست دارند در زمینه ساختمان سازی مرتکب تخلفی شوند، این تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

تبصره‌های دو تا شش قانون ماده ۱۰۰ شهرداری که مصوب سال ۱۳۳۴ می باشد، این کمیسیون را مخیر کرده که با اخذ جریمه مالی تخلفات ساخت و ساز مانند احداث بنای بدون پروانه، عدم احداث پارکینگ، تراکم اضافی را نادیده بگیرد.

پس اگر میخواهید بدانید کمیسیون ماده صد شهرداری چیست باید بگوییم کمیسیون ماده صد شهرداری مرکز رسیدگی به تخلفات ساختمان سازی می باشد.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با میزان هزینه جواز ساخت سال 1402 وارد مقاله مربوطه شوید.

کمیسیون ماده 5

در رابطه با کمیسیون ماده 5 باید بگوییم کمیسیون ماده 5 یا به تعبیر عامیانه مراجعین به شهرداری، کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری کمیسیون موضوع ماده 5 از قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران می باشد.

ماده صد شهرداری

در این بخش متن کمیسیون ماده 100 شهرداری مدیرکل را قرار داده ایم، بر اساس ماده صد شهرداری:

مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند. شهرداری می‌تواند از عملیات ساختمانی ساختمان‌های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مأمورین خود اعم از آنکه ساختمان در زمین محصور یا غیرمحصور واقع باشد جلوگیری نماید.

تبصره ۱- در موارد مذکور فوق که از لحاظ اصول شهرسازی یا فنی یا بهداشتی قلع تأسیسات و بناهای خلاف مشخصات مندرج در پروانه ضرورت داشته باشد یا بدون پروانه شهرداری ساختمان احداث یا شروع به احداث شده باشد به تقاضای شهرداری موضوع در کمیسیون‌هائی مرکب از نماینده وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور و یکی از قضات دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری و یکی از اعضای انجمن شهر به انتخاب انجمن مطرح می‌شود.

کمیسیون پس از وصول پرونده به ذینفع اعلام می‌نماید که ظرف ده روز توضیحات خود را کتباً ارسال دارد پس از انقضاء مدت مذکور کمیسیون مکلف است موضوع را با حضور نماینده شهرداری که بدون حق رأی برای ادای توضیح شرکت می‌کند ظرف مدت یک ماه تصمیم مقتضی بر حسب مورد اتخاذ کند.

در مواردی که شهرداری از ادامه ساختمان بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه جلوگیری می‌کند مکلف است حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ جلوگیری موضوع را در کمیسیون مذکور مطرح نماید، در غیر این صورت کمیسیون به تقاضای ذینفع به موضوع رسیدگی خواهد کرد.

در صورتی که تصمیم کمیسیون بر قلع تمام یا قسمتی از بنا باشد مهلت مناسبی که نباید از دو ماه تجاوز کند تعیین می‌نماید. شهرداری مکلف است تصمیم مزبور را به مالک ابلاغ کند.

هر گاه مالک در مهلت مقرر اقدام به قلع بنا ننماید شهرداری رأساً اقدام کرده و هزینه آن را طبق مقررات آئین نامه اجرای وصول عوارض از مالک دریافت خواهد نمود.

تبصره ۲- در مورد اضافه بنا زائد بر مساحت زیر بنای مندرج در پروانه ساختمانی واقع در حوزه استفاده از اراضی مسکونی کمیسیون می‌تواند در صورت عدم ضرورت قلع اضافه بنا با توجه به موقعیت ملک از نظر مکانی (در بر خیابان‌های اصلی یا خیابان‌های فرعی و یا کوچه بن باز یا بن بست) رأی به اخذ جریمه‌ای که متناسب با نوع استفاده از فضای ایجاد شده و نوع ساختمان از نظر مصالح مصرفی باشد، تعیین و شهرداری مکلف است براساس آن نسبت به وصول جریمه اقدام نماید. (جریمه نباید از حداقل یک دوم کمتر و از سه برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر مترمربع بنای اضافی بیشتر باشد)

در صورتی که ذینفع از پرداخت جریمه خودداری نمود کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری ها مکلف است مجدداً پرونده را به همان کمیسیون ارجاع و تقاضای صدور رأی تخریب را بنماید. کمیسیون در این مورد نسبت به صدور رأی تخریب اقدام خواهد نمود.

تبصره ۳ كميسيون ماده ١٠٠شهرداري– در مورد اضافه بنا زائد بر مساحت مندرج در پروانه ساختمانی واقع در حوزه استفاده از اراضی تجارتی و صنعتی و اداری کمیسیون می‌تواند در صورت عدم ضرورت قلع اضافه بنا با توجه به موقعیت ملک از نظر مکانی (در بر خیابان‌های اصلی یا خیابان‌های فرعی و یا کوچه بن باز یا بن بست) رأی به اخذ جریمه‌ای که متناسب با نوع استفاده از فضای ایجاد شده و نوع ساختمان از نظر مصالح مصرفی باشد، تعیین و شهرداری مکلف است براساس آن نسبت به وصول جریمه اقدام نماید.

(جریمه نباید از حداقل دو برابر کمتر و از چهار برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر مترمربع بنای اضافی ایجاد شده بیشتر باشد) در صورتی که ذینفع از پرداخت جریمه خودداری نمود شهرداری مکلف است مجدداً پرونده را به همان کمیسیون ارجاع و تقاضای صدور رأی تخریب را بنماید. کمیسیون در این مورد نسبت به صدور رأی تخریب اقدام خواهد نمود.

تبصره ۴ کمیسیون ماده 100 قانون شهرداریها- در مورد احداث بنای بدون پروانه در حوزه استفاده از اراضی مربوطه در صورتی که اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی رعایت شده باشد کمیسیون ماده 100 قانون شهرداریها می‌تواند با صدور رأی بر اخذ جریمه به ازاء هر مترمربع بنای بدون مجوز یک دهم ارزش معاملاتی ساختمان یا یک پنجم ارزش سرقفلی ساختمان، در صورتی که ساختمان ارزش دریافت سرقفلی داشته باشد، هر کدام که مبلغ آن بیشتر است از ذینفع، بلامانع بودن صدور برگ پایان ساختمان را به شهرداری اعلام نماید. اضافه بنا زائد بر تراکم مجاز بر اساس مفاد تبصره‌های ۲ و ۳ عمل خواهد شد.

تبصره ۵- در مورد عدم احداث پارکینگ و یا غیرقابل استفاده بودن آن و عدم امکان اصلاح آن کمیسیون ماده صد قانون شهرداری می‌تواند با توجه به موقعیت محلی و نوع استفاده از فضای پارکینگ رأی به اخذ جریمه‌ای که حداقل یک برابر و حداکثر دو برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر متر مربع فضای از بین رفته پارکینگ باشد، صادر نماید (مساحت هر پارکینگ با احتساب گردش ۲۵ متر مربع می‌باشد) شهرداری مکلف به اخذ جریمه تعیین شده و صدور برگ پایان ساختمان می‌باشد.

تبصره ۶- در مورد تجاوز به معابر شهر در کمیسیون ماده 100 شهرداریها ، مالکین موظف هستند در هنگام نوسازی بر اساس پروانه ساختمان و طرح‌های مصوب رعایت برهای اصلاحی را بنمایند.

در صورتی که بر خلاف پروانه و یا بدون پروانه تجاوزی در این مورد انجام گیرد شهرداری مکلف است از ادامه عملیات جلوگیری و پرونده امر را به کمیسیون ارسال نماید.

در سایر موارد تخلف مانند عدم استحکام بنا، عدم رعایت اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی در ساختمان رسیدگی در صلاحیت کمیسیون‌های ماده صد است.

تبصره ۷ کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران– مهندسان ناظر ساختمانی مکلفند نسبت به عملیات اجرائی ساختمانی که به مسئولیت آنها احداث می‌گردد از لحاظ انطباق ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه‌ها و محاسبات فنی ضمیمه آن مستمراً نظارت کرده و در پایان کار مطابقت ساختمان با پروانه و نقشه و محاسبات فنی را گواهی نمایند.

هر گاه مهندس ناظر بر خلاف واقع گواهی نماید و یا تخلف را به شهرداری اعلام نکند و موضوع منتهی به طرح در کمیسیون مندرج در تبصره یک ماده صد قانون کمیسیون 100 شهرداری صدور رأی جریمه یا تخریب ساختمان گردد شهرداری مکلف است.

مهندس ناظر را در صورت ثبوت تقصیر برابر قانون نظام معماری و ساختمانی حسب مورد با توجه به اهمیت موضوع به ۶ ماه تا سه سال محرومیت از کار و در صورتی که مجدداً مرتکب تخلف شود که منجر به صدور رأی تخریب به وسیله کمیسیون ماده صد گردد به حداکثر مجازات محکوم کند.

مراتب محکومیت از طرف شورای انتظامی نظام معماری و ساختمانی در پروانه اشتغال درج و در یکی از جرائد کثیرالانتشار اعلام می‌گردد.

کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران مکلف است تا صدور رأی محکومیت به محض وقوف از تخلف مهندس ناظر و ارسال پرونده کمیسیون ماده صد به مدت حداکثر ۶ ماه از اخذ گواهی امضاء مهندس ناظر مربوطه برای ساختمان جهت پروانه ساختمان شهرداری خودداری نماید.

مأموران شهرداری در کمیسیون ماده صد شهرداری نیز مکلفند در مورد ساختمان‌ها نظارت نمایند و هر گاه از موارد تخلف در پروانه به موقع جلوگیری نکنند و یا در مورد صدور گواهی انطباق ساختمان با پروانه مرتکب تقصیری شوند طبق مقررات قانونی به تخلف آنان رسیدگی می‌شود و در صورتی که عمل ارتکابی مهندسان ناظر و مأموران شهرداری واجد جنبه جزائی هم باشد از این جهت نیز قابل تعقیب خواهند بود.

در مواردی که شهرداری مکلف به جلوگیری از عملیات ساختمانی است و دستور شهرداری اجرا نشود می‌تواند با استفاده از مأموران اجرائیات خود و در صورت لزوم مأموران انتظامی برای متوقف ساختن عملیات ساختمانی اقدام نماید.

تبصره ۸- دفاتر اسناد رسمی مکلفند قبل از انجام معامله در مورد ساختمان‌ها گواهی پایان ساختمان و در مورد ساختمان‌های ناتمام گواهی عدم خلاف تا تاریخ انجام معامله را که توسط شهرداری صادر شده باشد ملاحظه و مراتب را در سند قید نمایند.

در مورد ساختمان‌هائی که قبل از تصویب قانون ۶ تبصره الحاقی به ماده صد قانون شهرداری‌ها (۲۴/۱۱/۱۳۵۵) معامله انجام گرفته و از ید مالک اولیه خارج شده باشد در صورتی که مورد معامله کل پلاک را شامل نگردد گواهی عدم خلاف یا برگ پایان ساختمان الزامی نبوده و با ثبت و تصریح آن در سند انجام معامله بلامانع می‌باشد.

در مورد ساختمان‌هائی که قبل از تاریخ تصویب نقشه جامع شهر ایجاد شده در صورتی که اضافه بناء جدیدی حادث نگردیده باشد و مدارک و اسناد نشان دهنده ایجاد بنا قبل از سال تصویب طرح جامع شهر باشد با ثبت و تصریح مراتب فوق در سند مالکیت انجام معامله بلامانع می‌باشد.

تبصره 9 ماده 100 شهرداری– ساختمان‌هایی که پروانه ساختمان آنها قبل از تاریخ تصویب نقشه جامع شهر صادر شده است از شمول تبصره ۱ ماده صد قانون شهرداری معاف می‌باشند.

تبصره ۱۰- در مورد آراء صادره از کمیسیون ماده صد قانون شهرداری هر گاه شهرداری یا مالک یا قائم مقام او از تاریخ ابلاغ رأی ظرف مدت ده روز نسبت به آن رأی اعتراض نماید، مرجع رسیدگی به این اعتراض کمیسیون دیگر ماده صد خواهد بود که اعضای آن غیر از افرادی باشند که در صدور رأی قبلی شرکت داشته‌اند. رأی شهرداری كميسيون ماده ١٠٠ شهرداري قطعی است.

تبصره ۱۱ کمیسیون ماده 100 شهرداری- آئین نامه ارزش معاملاتی ساختمان پس از تهیه توسط شهرداری و تصویب انجمن شهر در مورد اخذ جرائم قابل اجراست. و این ارزش معاملاتی سالی یکبار قابل تجدیدنظر خواهد بود.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با نرخ جریمه ساخت و ساز غیر مجاز کلیک کنید.

نحوه اجرای رای کمیسیون ماده 100 شهرداری
نحوه اجرای رای کمیسیون ماده 100 شهرداری

نحوه اجرای رای کمیسیون ماده 100 شهرداری

مطابق قسمت اخیر تبصره 1 ماده 100 شهرداری هر گاه مالک در مهلت مقرر اقدام به قطع بنا ننماید شهرداری راسا اقدام به قطع تمام یا قسمتی از بنا می کند.

همچنین مطابق با قسمت اخیر تبصره های 2 و 3 و سایر موارد مذکور که کمیسیون ماده 100 شهرداری رای به تخریب بنا می دهد شهردای مجری رای تخریب می باشد.

3 – وصول جریمه به موجب تبصره های 2 و 3 و 4 و5 و6 و همچنین سایر مواردی که کمسیون رای به اخذ جریمه می دهد شهرداری مکلف می باشد بر اساس رای صادره از سوی اعضای کمیسیون ماده 100 شهرداری ها نسبت به وصول جریمه اقدام نماید.

نمونه رای کمیسیون ماده 100 شهرداری

در این بخش نمونه رای کمیسیون ماده 100 شهرداری را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

شاکی: الف طرف شکایت: کمیسیون تجدیدنظر ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها در منطقه ۱ تهران موضوع شکایت و خواسته: فرجام خواهی نسبت به رأی شماره ۲۵۷ ۹۲۰ – ۹۲ / ۴ / ۴ کمیسیون مذکور راهنمای تشخیص ضرورت قلع بنا میزان مخالفت وضع بناء با اصول شهرسازی یا فنی یا بهداشتی است.

گردشکار: ملخص و ماحصل ادعا شاکی به شرح دادخواست تقدیمی این است که رأی کمیسیون مذکور بدون توجه به تأمین دلیل مأخوذه توسط شورای حل اختلاف که متکی به نظر کارشناس دادگستری بوده و تاریخ نصب کنتور برق و فیش عوارض و نوسازی که مؤید ساخت ملک طی سالهای ۱۳۴۹ الی ۱۳۵۰ دانسته اصدار يافته و ضمن صدور دستور موقت خواستار نقض رأی از دیوان می شود که پس از صدور دستور موقت شهرداری با استنکاف از اجرای دستور موقت مبادرت به تخریب ملک موضوع رأی معترض به مینماید و با حصول اطلاع از شکایت شاکی با اجمال مدافعات مرقوم از سوی مشتکی عنه به شرح لایحه دفاعیه ثبت شده به شماره ۳۱۱۹ مورخ ۹۲ / ۸ / ۱۱ در دفتر لوایح شعبه نیز بدین قرار است.

شاکی مرتکب تخلف ۱۸۰ مترمربع بنا بدون مجوز در حریم حوزه استحفاظی شهر شده که با صدور رأی قطع بنا به دیوان شکایت و از ناحیه شعبه ۲۸ دیوان دادنامه شماره ۱۹۹- ۹۱ / ۱ / ۲۷ مبنی بر لزوم جلب نظر کارشناس در تخریب صادر و به دنبال اتکا به نظر کارشناس دادگستری و با استناد به ماده ۲ قانون تعاریف محدوده و حریم شه و روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها و تبصره ماده ۲ قانون نظارت بر گسترش شهر تهران کمیسیون هم عرض رای به قلع بنا صادر نموده و از آنجایی که رای کمیسیون ها فاقد خدشه و منقصت قانونی است رد شکایت مورد استدعا می باشد اینک شعبه رسيدگی انجام شده را کافی تشخیص و ضمن اعلام ختم رسیدگی به شرح آتی مبادرت به می نماید.

رای دیوان

نظر به اینکه علت و سبب صدور رأی خلافی به طور کلی مخالفت و تباین وضع بنای احداثی با اصول شهرسازی یا فنی و بهداشتی است و ضرورت تشخیص شرط صدور آن است.

راهنمای تشخیص ضرورت برای قلع بنا میزان مخالفت وضع بنای خلافی با اصول سه گانه مذکور است که با اتکا به نظر کارشناس رسمی دادگستری از ناحیه کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری احراز شده است و با توجه به اینکه شاکی جهات و مبانی مغایرت با رأی معترضه به را ذکر ننموده در حالی که مطابق بند ۲ ماده ۱۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری اثبات مخالفت رأی مورد اعتراض با قوانین و مقررات لازم بوده و آنچه به عنوان دلایل و براهین مخالفت مدلول رأی با موازین ذکر شده است.

در حدی که این امر را به مرحله ثبوت برساند نبوده و در نظر شعبه رأی معترض به عاری از خدشه و منقصت قانونی است و با اجازه حاصله از ماده ۶۳ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان ضمن تأیید و ابرام رأی معترض به حکم به رد شکایت صادر و اعلام می گردد.

در خصوص اتهام استنکاف شهرداری منطقه ۱ تهران با توجه به اینکه پرونده معد صدور رأی نبوده و رسیدگی به موضوع استنکاف مستلزم اخذ دفاعیات مستنکف و عنداللزوم جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری است پرونده از این حیث مفتوح می باشد رأی صادره ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ طبق ماده ۶۵ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری قابل تجدیدنظر خواهی در شعب تجدیدنظر دیوان میباشد.

پیشنهاد میشود با یک وکیل ثبتی حرفه ای در رابطه با نحوه اعتراض به رای دیوان کمیسیون 100 تماس بگیرید.

 آدرس کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران
آدرس کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران

آدرس کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران

آدرس ساختمان ماده 100 شهرداری کمیسیون به صورت زیر می باشد: تهران، منطقه 6، محله سنائی، کریمخان زند، خیابان سنایی، نبش کوچه 26، ساختمان شماره 7

رئیس کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران

فاطمه حیدری رئیس کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران، ایشان دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس در رشته برنامه ریزی شهری (قبل از استخدام در شهرداری تهران) و دانشجوی سال آخر دکتری در رشته شهرسازی است.

سوابق مسئولیت و کارشناسی در بخشهای مختلف شهرسازی اعم از طرح تفصیلی، شورای برنامه ریزی منطقه، کارشناس مسئول حرائم حفاظتی – امنیتی، مسئول بودجه و ارزیابی عملکرد اداره کل شهرسازی و طرح های شهری وعملکرد مثبت ایشان در مسئولیهای محوله سبب شده تا شورای تحول بر اساس رزومه ایشان، شرایط احراز این سمت را برای ایشان در نظر بگیرد.

نحوه اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 شهرداری

براساس تبصره ۸ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری هرگاه درمورد آراء صادره،شهرداری یا مالک یا قائم مقام اواعتراض داشته باشدازتاریخ ابلاغ رأی ظرف مدت ده روزمی تواند نسبت به آن اعتراض نماید مرجع رسیدگی به این اعتراض مرجع تجدیدنظرکمیسیون ماده ۱۰۰ خواهد بودکه اعضاء آن غیراز افرادی می باشد که درصدوررأی قبلی شرکت داشته اند.

چنانچه در رسیدگی کمیسیون ، حقوق دفاعی مالک از او سلب شده باشد مانند مواردی مثل : ابلاغ نشدن فرم تخلّف ساختمانی و یا رای کمیسیون به مالک یا عدم رعایت مهلت های قانونی مقرر توسط شهرداری و کمیسیون ماده ۱۰۰ است شهرداری بعد ازجلوگیری ازساخت وساز غیرقانونی مکلف است ظرف یک هفته موضوع رادر کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح کند.

در غیر این صورت شخص ذی نفع می تواند ابطال رای را ازدیوان عدالت اداری درخواست کند یاعدم رعایت مهلت ۱۰ روزه مقررشده برای ارائه توضیحات توسط ذی نفع ویا رعایت نکردن آن مهلت یک ماهه ای که کمیسیون فرصت دارد ظرف آن تصمیمش را بگیرد یا عدم رعایت فرصت حداکثر دو ماهه ای که باید برای تخریب بنا به مالک داده شود.

علت صدور حکم تخریب از موارد مشخص شده در قانون نبوده باشد وجود ایرادات شکلی وقانونی درتشکیل ورای صادره کمیسیون ماده ۱۰۰ مالک،ذی نفع ،شهرداری یا وکیل یا قائم مقام آنها می توانند ظرف ۳ ماه واگرمقیم خارج باشند ظرف ۶ ماه از تاریخ صدور رای قطعی دردیوان عدالت اداری اعتراض کند.

برای محاسبه هزینه دادرسی کلیک کنید.

وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری

یک وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری مجرب و حرفه ای، با نحوه شکایت از رای کمیسیون ماده 100 شهرداری و رای تخریب کمیسیون ماده صد به صورت کتامل آشنا بوده و در جلسات دادگاه از موکل خود دفاع می نماید.

لازم به ذکر است یک وکیل کمیسیون ماده 100، همواره با تمامی قوانین و ضوابط اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 شهرداری آضشنا بوده و تمامی اعضای کمیسیون ماده 100 شهرداری را به خوبی می شناسد.

پیشنهاد میشود برای اقدام به اعتراض به کمیسیون ماده 100 شهرداری در دیوان عدالت اداری و ابطال رای کمیسیون ماده 100 شهرداری از یک وکیل حرفه ای و مجرب در این زمینه راهنمایی بگیرید.

در این بخش تصویر نمونه دادخواست اعتراض به کمیسیون ماده 100 شهرداری را مشاهده می نمایید:

اعضای کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران

اعضای تشکیل دهنده کمیسیون ماده 100 شهرداری یا همان اعضا کمیسیون ماده 100 به صورت ذیل می باشد:

نمایندگان وزارت کشور(به انتخاب وزیر کشور)

دادگستری(یکی از قضات دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری)

نماینده شورا اسلامی( یکی از اعضاء انجمن (شورای اسلامی) شهر به انتخاب انجمن شورا)

نماینده شهرداری (نماینده شهرداری در این کمیسیون حق رای ندارد و تنها برای بيان توضیحات حاضر می‌شود)

کمیسیون ماده 100 شهرداری چیست

با توجه به گفته های بالا، کمیسیون ماده 100 شهرداری مرکز رسیدگی به تخلفات مربوط به ساخت و ساز و ساختمان ها می باشد.

برای دانلود کتاب آموزشی کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری pdf و دانلود کتاب آموزشی کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری شناسه ملی

در تبصره ماده ۱۰۰ قانون شهرداری کمیسیونی مرکب از فرماندار یا بخشدار ، نماینده دادگستری شهرستان ، نماینده شورای شهر پیش بینی گردیده که این کمیسیون هم اکنون به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مشهور بوده که در دو سطح کمیسیون بدوی و کمیسیون تجدید نظر مشغول به فعالیت میباشند.

این کمیسیون با وصول گزارش چه از جانب شهروندان شروع به رسیدگی می نماید. کمیسیون ماده صد شهرداری به متخلف ساختمانی یا ذینفع ابلاغ می نماید که ظرف ده روز شخصاً یا توسط وکیل رسمی دادگستری با تخصص وکالت در قانون شهرداری و دیوان عدالت اداری یا نماینده خود کتباً دفاع یا توضیحات خود را به کمیسیون ماده صد شهرداری اعلام نماید.

آدرس جدید کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران

خیابان سپهبد قرنی بین خیابان شاداب و سپند نبش کوچه نوید پلاک ۲.۱

شرح وظایف کمیسیون ماده 100 شهرداری

کمیسیون ماده 100 یکی از کمیسیون های شهرداری بوده که وظیفه رسیدگی به تخلفات امر ساخت و ساز را برعهده دارد،برای اینکه کمیسیون وارد رسیدگی و صور رای شود می بایست، موضوع از طریق شهرداری در این کمیسیون مطرح شود.رای کمیسیون بسته به تخلف صورت گرفته می تواند مبتنی بر اخذ جریمه یا قلع بنا باشد.

صلاحیت کمیسیون ماده 100 شهرداری

در رابطه با صلاحیت کمیسیون ماده 100 شهرداری باید بگوییم بر اساس اختیارات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها، مالکان هنگام ساخت و ساز مواردی را باید رعایت کنند که اختصاراً عبارتند از:

اخذ پروانه از شهرداری قبل از هر اقدامی در زمینه تفکیک اراضی و احداث ساختمان و به صورت کلی هر اقدام عمرانی رعایت کلیه اصول شهرسازی، فنی و بهداشتی که شهرداری در صدور پروانه مدنظر داشته است، عدم رعایت این موارد به صورت های زیر متصور است و رسیدگی به این تخلفات در حریم شهری در اختیارات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری است.

پیشنهاد میشود برای دانلود فرم کمیسیون ماده صد شهرداری و مشاهده کتاب کمیسیون ماده صد قانون شهرداری و کتاب آموزشی کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری کلیک نمایید.

آیین نامه کمیسیون ماده 100 شهرداری

کمیسیون ماده ۱۰۰ برای سه مسئله رای صادر می کند که عبارتند از:

اقدام عمرانی، تفکیک و ساختمان

اقدام عمرانی اقدام عمرانی به صورت مدون در در هیچ قانونی تعریف نشده است بنابراین باید از قوانین مختلف برداشت خود را داشته باشیم.

تبصره ۲ ماده قانون مربوط به اراضی ساحلی مصوب 1346/5/25 با اصلاحات بعدی منظور از عمران احداث ساختمان و ایجاد باغ میوه یا چای یا قلمستان و انجام عمليات زراعی است.

بند ۲ ماده ۹۹ قانون شهرداریها مصوب 1344/4/11 با اصلاحات بعدی تهیه مقرراتی برای کلیه اقدامات عمرانی از قبیل قطعه بندی و تفکیک اراضی – خیابان کشی – ایجاد باغ و ساختمان – ایجاد کارگاه و کارخانه و همچنین تهیه مقررات مربوط به حفظ بهداشت عمومی مخصوص به حریم شهر با توجه به نقشه عمرانی شهر آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری مصوب 1371/3/24

ماده1- منظور از عمران و احیای قابل قبول مذکور در قانون زمین شهری – که از این پس قانون نامیده می شود. عمومات یاد شده در ماده ۱۴۱ قانون مدنی ومقررات بعدی در باب احيا و عمران زمین ها است. عمليات از قبیل شخص غير مسبوق به أحياء تحجير، ريختن مصالح در زمین، حفر چاه و نظایر آن، عمران و احيا محسوب نمی شود.

هرگونه عملیاتی که منجر به نصب ادوات و ابزار شود، اقدام عمرانی است که باید برای آن مجوز دریافت شود. 2-5-1 تفکیک ماده ۲ آیین نامه اجرایی قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی و اقتصادی 1395/8/12 ماده۲- تفکیک، افراز، تقسیم و خردشدن اراضی کشاورزی به قطعات کوچکتر از حدنصاب های فنی و اقتصادی ممنوع است.

تبصره ٣ ماده ١٠٠ شهرداري

بر اساس تبصره ٣ ماده ١٠٠ شهرداري، در مورد اضافه بنا زائد بر مساحت مندرج در پروانه ساختمانی واقع در حوزه استفاده از اراضی تجارتی و صنعتی و اداری کمیسیون می‌تواند‌در صورت عدم ضرورت قلع اضافه بنا به توجه به موقعیت ملک از نظر مکانی ( در بر خیابانهای اصلی یا خیابانهای فرعی و یا کوچه بن باز یا بن بست)‌

رأی به اخذ جریمه‌ای که متناسب با نوع استفاده از فضای ایجاد شده و نوع ساختمان از نظر مصالح مصرفی باشد تعیین و شهرداری مکلف است بر‌اساس آن نسبت به وصول جریمه اقدام نماید (‌جریمه نباید از حداقل دو برابر کمتر و از چهار برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر متر مربع بنای‌اضافی ایجاد شده بیشتر باشد)

در صورتی که ذینفع از پرداخت جریمه خودداری نمود شهرداری مکلف است مجدداً پرونده را به همان کمیسیون ارجاع‌و تقاضای صدور رأی تخریب را بنماید.

بند 6 ماده 100 قانون شهرداریها

در مورد ساختمان هایی که تا تاریخ تقدیم لایحه این قانون (2535.11.24) پروانه ساختمانی آنها برای سکونت صادر شده ولی به علت‌تبدیل پارکینگ یا زیرزمین به محل سکونت یا احداث ساختمان مسکونی اضافه بر پروانه، تصمیم به تخریب آنها طبق تبصره یک ماده صد قانون‌شهرداری اتخاذ شده باشد یا موضوع به کمیسیون ماده 100 احاله شده ولی منتهی به اتخاذ تصمیم نگردیده و یا با احراز تخلف تا تاریخ مذکور به‌کمیسیون ماده 100 احاله نشده باشد در صورتی که ساختمان مورد تخلف به دیگری منتقل شده باشد شهرداری با دریافت حق پارکینگ مصوب انجمن‌شهر به میزانی که در تاریخ تقدیم لایحه این قانون مقرر بوده است.

جریمه ماده صد شهرداری

مبلغ جریمه اضافه بنا بر اساس تبصره ۳ ماده ۱۰۰ حداقل دو برابر و حداکثر ۴ برابر ارزش معاملاتی ساختمان تعیین شده است. مثلا اگر ارزش معاملاتی ملک تجاری به ازای هر مترمربع زیر بنا ۳۰۰ هزارتومان باشد، میزان جریمه ای که کمیسیون ماده ۱۰۰ تعیین می‌نماید مترمربعی ۶۰۰ هزارتومان الی ۱.۲ میلیون تومان می باشد.

قوانین تخریب ساختمان توسط شهرداری

کمیسیون ماده صد قانون شهرداری در خصوص تخلفات در احداث بنای مسکونی در جایی که بنای اضافی مخالف مفاد پروانه یا بنایی بدون پروانه ساختمانی احداث شده باشد دو نوع رای ممکن است صادر کند که شامل رای بر اخذ جریمه و رای بر تخریب بنای اضافی می باشد.

آنچه در تبصره ‎های یک و ۲ ماده صد قانون شهرداری مورد توجه قرار گرفته نخست احراز ضرورت قلع بنا و دوم مغایرت بنای احداث‎شده با اصول و ضوابط شهرسازی و فنی و بهداشتی است.

به این معنی که چنانچه بنای احداثی مغایر با اصول سه گانه مزبور بوده و قلع بنا ضرورت داشته باشد رای بر تخریب و در غیر این صورت رای بر اخذ جریمه مطابق تبصره‎های ماده صد قانون شهرداری صادر می‎گردد.

سوالات متداول

کمیسیون ماده 100 شهرداری کجاست؟

آدرس کمیسیون ماده 100 شهرداری : خیابان سپهبد قرنی بین خیابان شاداب و سپند نبش کوچه نوید پلاک ۲.۱

وظایف کمیسیون ماده 100 شهرداری چیست؟

یکی از اصلی ترین وظایف کمیسیون ماده 100 شهرداری رسیدگی به تخلفات امور ساختمان سازی می باشد.

کمیسیون 100 شهرداری چیست؟

کمیسیون 100 شهرداری مرکز رسیدگی به امور و تخلفات ساختمان سازی و شهرداری می باشد.

مهلت پرداخت جریمه کمیسیون ماده 100 چقدر است؟

مهلت پرداخت جریمه کمیسیون ماده 100 پس از اعتراض اگر شرایط به نفع اعتراض کننده و صاحب ملک باشد مهلت اعتراض پس از تاریخ رای فعلی، سه ماه خواهد بود.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت