به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی

ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی آشنا نماییم. اگر نمیدانید ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره رایگان وکیل کیفری با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید تا مشاوران و کارشناسان ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

هوا هوای ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی
هوا هوای ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی

هوا هوای ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی

بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می ‌شود.

تفسیر ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی

در رابطه با تفسیر ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی باید بگوییم رابطه نامشروع و عمل منافی عفت غیر از زنا از دیدگاه فقهی, حرام و از دیدگاه حقوقی، جرم و مجازات آن تعزیر است.

در فقه و حقوق تعریف جامع و مانعی از این دو موضوع ارائه نشده است. ماهیت و تعریف جرم “روابط نامشروع” با جرم عمل منافی عفت غیر از زنا تفاوت دارد و می توان آن دو را این گونه تعریف کرد که روابط نامشروع عبارت است از هر گونه ارتباط میان مرد و زن نامحرم با قصد لذت بردن و عمل منافی عفت غیر از زنا عبارت است از هر گونه تماس جسمی و فیزیکی میان مرد و زن نامحرم به قصد لذت بردن بدون اینکه مواقعه ای صورت بگیرد.

قانون گذار مقدار مجازات تعزیر را برای آن دو مشخص نکرده است و با توجه به تفاوت ماهیت دو موضوع میزان شلاق باید متفاوت باشد. در این مقاله موضوع روابط نامشروع و عمل منافی عفت غیر از زنا از دو دیدگاه فقهی و حقوقی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

پیشنهاد میشود مقاله اعتراض به حکم شلاق حدی را در این زمینه مطالعه نمایید.

بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی نیز هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

ارتکاب جرایم ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی
ارتکاب جرایم ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی

ارتکاب جرایم ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی

با توجه به گفته های بالا در رابطه با ارتکاب جرایم ماده 637 قانون مجازات اسلامی، قانونگذار در ماده ۶۳۷ به تقبیل (به معنای بوسیدن) و مضاجعه (به معنای هم‌بستر شدن) اشاره کرده است اما از آن عمومیت و ارتکاب آن در انظار و اماکن عمومی برداشت نمی شود. اگر مرد و زنی که بین آن ها رابطه ی زوجیتی تحت عنوان زناشویی نبوده باشد و در انظار عمومی مرتکب رابطه نامشروع بشوند ممکن است به مجازات ماده ۶۳۸ محکوم خواهند شد.

ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی به زبان ساده

اگر بخواهیم ماده ٦٣٧ قانون مجازات اسلامی را به زبانی ساده بیان کنیم باید بگوییم، اگر یک زن و یک مرد در انظار عمومی اقدام به بوسیدن و یا همبستر شدن با یکدیگر بدون عقد و ازدواج نمایند در قانون جمهوری اسلامی ایران به 99 ضربه شلاق محکوم می شوند.

با توجه به گفته های بالا در رابطه با ماده ۶۳۷ و ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی میتوان نتیجه گرفتف در صورتی که در انظار عمومی فردی اقدام به بوسیدن فرد دیگری نماید و یا بخواهد با وی همبستر شود به مجازات مشخصی مجکوم خواهد شد.

در ماده ۶۳۸ عنوان شده است که مرتکب عمل حرامی شود، بسیاری از حقوقدانان معتقدند که چون روزه خواری اصولا عمل حرامی در دین و شریعت ما عنوان شده است و در صورتی که روزه‌خواری (خوردن و آشامیدن) در انظار عمومی محقق شود می توان عمل ارتکابی را مشمول این ماده دانست.

پیشنهاد ویژه: حکم زنای دختر و پسر مجرد چیست

ماده یک ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی

همانطور که بالاتر نیز گفته شد، بر اساس جرم ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، هر زمان زن و مردی که بین آن ها علقه (رابطه) زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا مانند: تقبیل (بوسیدن) یا مضاجعه (هم بستر شدن) ‌شوند، به شلاق تا 99 ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف (اجبار) و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می شود.

همچنین ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی بیان می دارد، چنانچه هر یک از زو‌جین قبل از عقد ازدو‌اج طرف خود را به امور و‌اهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آنها و‌اقع شود مرتکب به حبس تعزیری از سه ماه تا یک سال محکوم می‌ گردد.

در بخش های بالایی در رابطه با ماده 637 قانون مجازات اسلامی به زبان ساده صحبت کردیم که بر اساس ماده ۶۳۷ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی :

‌کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (‌تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) ‌ماده 1 – هر کس با هر مرامی، دسته، جمعیت یا شعبه جمعیتی بیش از دو نفر در داخل یا خارج از کشور تحت هر اسم یا عنوانی تشکیل دهد یا‌اداره نماید که هدف آن بر هم زدن امنیت کشور باشد و محارب شناخته نشود به حبس از دو تا ده سال محکوم می‌شود. ‌

ماده 2 – هر کس در یکی از دسته‌ها یا جمعیت‌ها یا شعب جمعیت‌های مذکور در ماده 1 عضویت یابد به سه ماه تا پنج سال حبس محکوم می‌گردد‌مگر اینکه ثابت شود از اهداف آن بی‌اطلاع بوده است. ‌

ماده 3 – هر کس علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به هر نحو فعالیت تبلیغی نماید به حبس از سه ماه تا‌یکسال محکوم خواهد شد. ‌

ماده ۶۳۷مجازات اسلامی – هر کس نقشه‌ها یا اسرار یا اسناد و تصمیمات راجع به سیاست داخلی یا خارجی کشور را عالماً و عامداً در اختیار افرادی که صلاحیت‌دسترسی به آن‌ها را ندارند قرار دهد یا از مفاد آن مطلع کند به نحوی که متضمن نوعی جاسوسی باشد، نظر به کیفیات و مراتب جرم به یک تا ده سال‌حبس محکوم می‌شود. ‌

ماده مجازات ۶۳۷ – هر کس به نفع یک دولت بیگانه و به ضرر دولت بیگانه دیگر در قلمرو ایران مرتکب یکی از جرایم جاسوسی شود به نحوی که به امنیت‌ملی صدمه وارد نماید به یک تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با حکم زن شوهرداری که دوست پسر دارد کلیک کنید.

 ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی تعزیرات
ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی تعزیرات

ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی تعزیرات

هر کس به قصد سرقت یا نقشه‌برداری یا کسب اطلاع از اسرار سیاسی یا نظامی یا امنیتی به مواضع مربوطه داخل شود و همچنین‌اشخاصی که بدون اجازه مأمورین یا مقامات ذیصلاح در حال نقشه‌برداری یا گرفتن فیلم یا عکسبرداری از استحکامات نظامی یا اماکن ممنوع دستگیر‌شوند به شش ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

‌تفسیر ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی – هر کس نیروهای رزمنده یا اشخاصی را که به نحوی در خدمت نیروهای مسلح هستند تحریک مؤثر به عصیان، فرار، تسلیم یا عدم اجرای‌وظایف نظامی کند در صورتی که قصد براندازی حکومت یا شکست نیروهای خودی در مقابل دشمن را داشته باشد محارب محسوب می‌شود و الا‌چنانچه اقدامات وی مؤثر واقع شود به حبس از دو تا ده سال و در غیر این صورت به شش ماه تا سه ساله حبس محکوم می‌شود. ‌

تفسیر ماده ۶۳۷ ق م – هر کس با هدف بر هم زدن امنیت کشور به هر وسیله اطلاعات طبقه‌بندی شده را با پوشش مسئولین نظام یا مأمورین دولت یا به نحو دیگر‌جمع‌آوری کند چنانچه بخواهد آن را در اختیار دیگران قرار دهد و موفق به انجام آن شود به حبس از دو تا ده سال و در غیر این صورت به حبس از یک‌تا پنج سال محکوم می‌شود.

تحلیل ماده 637 قانون مجازات اسلامی

با توجه به گفته های بالا در رابطه با ماده 637 قانون مجازات اسلامی، میتوان گفت، در صورت داشتن شرایط خاصی از جمله اکراه در عنف میتوان قادر به دریافت عفو شد. بر اساس ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی:

افراد زیر به حبس از یک تا ده سال محکوم میشوند و در مورد بند «‌الف» علاوه بر مجازات مقرر، محل مربوطه به طور موقت با نظر دادگاه بسته خواهد شد: ‌

الف – کسی که مرکز فساد یا فحشا دایر یا اداره کند.

ب – کسی که مردم را به فساد یا فحشا تشویق نموده یا موجبات آن را فراهم نماید.

تبصره – هر گاه بر عمل فوق عنوان قوادی صدق نماید علاوه بر مجازات مذکور به حد قوادی نیز محکوم میگردد.

پیشنهاد ویژه: مدارک لازم برای اثبات رابطه نامشروع

ماده 637 قانون مجازات اسلامی جدید
ماده 637 قانون مجازات اسلامی جدید

ماده 637 قانون مجازات اسلامی جدید

جرایم ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی و متن ماده 637 قانون مجازات اسلامی در سال های گذشته تا به حال تغییر نکرده و یکسان می باشد. شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات در رابطه با کتاب تعزیرات ماده 637 نیز با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

بر اساس قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 هر کس نمونه تقلبی آثار فرهنگی- تاریخی اعم از ایرانی و خارجی را به جای اثر اصلی بسازد یا آن را به قصد عرضه، قاچاق یا فروش، معرفی، حمل یا نگهداری کند یا با آگاهی از تقلبی بودن اثر خریداری کند به حبس از نود و یک روز تا شش ماه و جزای نقدی معادل نصف ارزش اثر اصلی با اخذ نظر کارشناس از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محکوم می شود.

تبصره ۱ قانون مجازات ۶۳۸- نمونه تقلبی به اشیائی اطلاق می گردد که در دوره معاصر ساخته شده و از حیث نقوش، خطوط، شکل، جنس، اندازه، حجم و وزن شبیه آثار فرهنگی- تاریخی اصیل بوده یا بدون آن که نمونه اصلی وجود داشته باشد به عنوان اثر فرهنگی- تاریخی اصیل معرفی شود و علامتی از سوی سازنده یا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تشخیص از اصل، بر روی آن حک نشده باشد.

تبصره ۲- چنانچه شیء تقلبی نمونه اصلی نداشته باشد، ارزش آن به فرض وجود توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعیین می گردد.

تبصره ۳ ماده 637 قانون مجازات اسلامی مصوب 92 – اشیاء مکشوفه موضوع این ماده به نفع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضبط می گردد. حکم این تبصره شامل اشیائی که قبل از لازم الاجراء شدن این قانون ضبط شده نیز می گردد.

ماده ۶۳۹ مجازات اسلامی

بر اسسا ماده ۶۳۹ مجازات اسلامی: افراد زیر به حبس از یک تا ده سال محکوم میشوند و در مورد بند «‌الف» علاوه بر مجازات مقرر، محل مربوطه به طور موقت با نظر‌دادگاه بسته خواهد شد: ‌الف :کسی که مرکز فساد یا فحشا دایر یا اداره کند. ب : کسی که مردم را به فساد یا فحشا تشویق نموده یا موجبات آن را فراهم نماید.

سوالات متداول

ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی چیست؟

بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشرع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می ‌شود.

ماده 637 و 638 قانون مجازات اسلامی؟

مطابق با ماده 637 و 638 قانون مجازات اسلامی در صورت بوسیدن دختر و پسر در انظار عمومی و برقراری رابطه جنسی به 99 ضربه شلاق محکوم میشوند.

تحلیل ماده 637 قانون مجازات اسلامی چیست؟

بر اساس تحلیل ماده 637 قانون مجازات اسلامی در صورت بروز جرایم مربوطه در انظار عمومی افراد به مجازات مرتبط محکوم خواهند شد.

ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی تعزیرات چیست؟

ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی تعزیرات برقراری حکم 99 ضربه شلاق به دختر و پسر در صورت بوسیدن و یا همبستر شدن در انظار عمومی می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت