به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

کلاهبرداری در قانون

کلاهبرداری در قانون

کلاهبرداری در قانون از جمله جرایمی می باشد که مربوط به اموال و دارایی افراد می باشد، در این مقاله قصد داریم شما را با صفر تا صد کلاهبرداری و مجازات آن در قانون ایران آشنا کنیم، میتوانید برای مشاوره با وکلای پایه یک دادگستری در زمینه ی کلاهبرداری در قانون در لیست وکلای تهران تماس بگیرید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معنی کلاهبرداری در قانون
معنی کلاهبرداری در قانون

معنی کلاهبرداری در قانون

کلاهبرداری در واقع یکی از جرایم مربوط به مال می باشد، بر اساس ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری چنین آورده است: «هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت‌ها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه‌ها یا مؤسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد. در بخش زیر انواع کلاهبرداری را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار داده ایم.

کلاهبرداری همان ضرر مالی رساندن در یک معامله نیز می باشد، گاهی ممکن است دو نفر با یکدیگر سر یک ملک و یا مالی قرار داد ببندند، در صورتی که یکی از طرفین اقدام به ضرر رساندن به این معامله و همچنین طرف مقابل را داشته باشد یعنی کلاهبرداری کرده است.

پیشنهاد می کنیم برای پیشبرد بدون دردسر دعوای حقوقی خود، برای دریافت یک مشاوره حقوقی تلفنی حرفه ای و البته رایگان، همین حالا از مشاوره رایگان لیست وکلای تهران استفاده کنید. 02188939832 و 09127654109

انواع کلاهبرداری

با توجه به گفته های بالا کلاهبرداری انواع متفاوتی دارد، جرایمی وجود دارد که کلاهبرداری به حساب می ایند، از جمله جرایمی که کلاهبرداری به حساب می ایند عبارت اند از:

  • تبانی اشخاص برای بردن مال غیر، تبانی با یکی از اصحاب دعوا برای بردن مال یا تضییع حق طرف مقابل یا ثالث.
  • معرفی مال غیر به عرض مال خود و انجام عملیات اجرایی نسبت به آن.
  • تقاضای ثبت ملک توسط امین.
  • تقاضای ثبت ملک توسط وارث با علم به انتقال ملک توسط مورث یا سلب مالکیت او.
  • اظهارات خلاف واقع موسسین و مدیران شرکت های با مسوولیت محدود، تضامنی و نسبی در مورد پرداخت تمام سهم الشرکه غیرنقدی در اوراق و اسناد لازم برای ثبت شرکت.
  • تقویم متقلبانه سهم الشرکه غیرنقدی به مبلغ بیش از قیمت واقعی.
  • تقسیم منافع موهوم با نبودن صورت دارایی یا به استناد صورت دارایی بین شرکا به وسیله مدیران.
  • به مصرف رساندن ارز دولتی به مصرفی غیر از خرید کالا.
  • فروختن ارز دولتی در بازار سیاه یا آزاد.
  • جعل عنوان نمایندگی بیمه.
  • انتقال گیرنده مال غیر، مشروط بر اینکه بر ملک غیر بودن در هنگام معامله آگاه باشد در حکم کلاهبردار است.
  • خیانت یا تبانی متصرف برای ثبت ملک به نام دیگری و یا متصرف قلمداد کردن خود.
  • خودداری از استرداد حق طرف مقابل.
  • کسی که طلب خود را به غیرمدیون انتقال دهد و بعد از انتقال آن را از مدیون سابق خود دریافت کرده یا انتقال دهد.

برای مطالعه مقالات حقوقی رایگان کلیک کنید.

مثال کلاهبرداری

اگر بخواهیم برای کلاهبرداری یک مثالی را در نظر بگیریم باید بگوییم، با توجه به گفته های بالا کلاهبرداری به دو نوع کلاهبرداری ساده و کلاهبرداری مشدد تقسیم بندی می شود، مجازات کلاهبرداری مشدد علاوه بر رد مال به صاحب، از ۲ الی ۱۰ سال حبس و جزای نقدی معادل مال کلاهبرداری شده است. همچین فرد کلاهبرداری برای همیشه از مشاغل دولتی منع می شود. مجازات کلاهبرداری ساده نیز حبس از ۱ الی ۷ سال، جزای نقدی معادل مال باخته شده و رد اصل مال به صاحب آن است.

کلاهبرداری در قانون مجازات

کلاهبرداری در قانون مجازات یکی از جرایم مالی می باشد، در هر نوع آن با توجه به گفته های بالا میتوان گفت با توجه به نوع کلاهبرداریه انجام شده، مجازات آن در قانون متغیر می باشد، در بخش زیر میتوانید نمونه کلاهبرداری در قانون مجازات را مشاهده نمایید.

احتراماً به استحضار می رساند:

اینجانب در تاریخ …….. تصمیم گرفتم ملکی را برای سکونت خریداری نمایم و به این منظور به دفتر املاکی مراجعه کردم. مشتکی عنه با بیان مشخصات یک ملک و ارائه مدارک آن خود را به عنوان مالک معرفی نمودند و بنده همراه با ایشان به محل ملک مورد نظر مراجعه نمودم و پس از مشاهده ملک و با توجه به مشخصات و مدارک آن تصمیم به خرید گرفتم. مشتکی عنه با مانورهای متقلبانه و صحنه سازی بنده را اغفال کرده و مبلغ ………. را جهت پیش پرداخت انعقاد قرارداد به ایشان پرداخت نمودم و رسیدی نیز دریافت کردم. مشتکی عنه پس از دریافت مبلغ ناپدید شدند و هیچگونه خبری از ایشان بدست نیاوردم. پس از مدتی اطلاع یافتم که مشتکی عنه مالک آن ملک نبوده اند و از شواهد و مدارک دیگران و جعل اسنادی در جهت فریب بنده استفاده کرده اند و علاوه بر اینجانب، اموال افراد دیگری را نیز با این روش برده اند. لذا با توجه به شرح موضوع و ادله اینجانب که شامل …………………. می شود و با استناد به ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری، تعقیب و مجازات ایشان را به اتهام کلاهبرداری استدعا دارم. همچنین با توجه به خسارت وارده به اینجانب که به مبلغ …….. است، بدواً صدور و اجرای فوری قرار تامین خواسته مورد استدعاست.

کلاهبرداری پول

در انواع کلاهبرداری، کلاهبرداری پول مجازات آن طبق ماده یک قانون حبس از۱ سال تا ٧ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است و همچنین کلاهبردار باید اصل مال را به صاحبش برگرداند.
در تبصره همین ماده آمده است که در صورت وجود جهات تخفیف مجازات با تشخیص دادگاه، مجازات متهم را تا حداقل مجازات مقرر (حبس) و انفصال ابد از خدمات دولتی تقلیل دهد ولی نمی تواند به تعلیق مجازات حکم دهد.

کلاهبرداری در معامله
کلاهبرداری در معامله

کلاهبرداری در معامله

همانطور که از نام آن پیداست کلاهبرداری در معامله به این معنی می باشد که فردی در یک معامله ای که با فرد دیگری بسته است اقدام به کلاهبرداری و بالا کشیدن پول و یا مال موجود کند.

حکم کلاهبرداری در معامله حبس رد مال، جزای نقدی و معادل مال کلاهبرداری شده و در مواردی انفصال دائم یا موقت از خدمت به دولت می باشد و این موارد، از آثار این جرم، برای متهم هستند.

ماده کلاهبرداری

عنصر قانونی جرم کلاهبرداری
رکن قانونی «جرم کلاهبرداری» ماده ۱ ق.ت.م.م.ا.ا.ک. می‌باشد که متن ماده در بالا قید گردیده است. علاوه بر آن جرائم دیگری در امور بیمه، تجارت، ثبت و تصدیق انحصار وراثت مشمول مجازات کلاهبرداری می‌باشند که به شرح آن خواهیم پرداخت.

عنصر معنوی جرم کلاهبرداری
برای آنکه عملی عنوان مجرمانه یابد بایستی «قصد ارتکاب جرم» و نیز «قصد حصول نتیجه»، علاوه بر عمل مرتکب احراز گردد. قصد ارتکاب جرم عبارت از قصد توسل به وسایل متقلبانه و قصد حصول نتیجه عبارت از هدف کلاهبردار جهت بردن مال غیر می‌باشد.

کلاهبرداری اینترنتی

امروزه یکی از بیشترین کلاهبرداری ها در بستر اینترنت و فضای مجازی صورت میگیرید، در مقاله ی وکیل جرایم رایانه ای گفته شد که افراد میتوانند از طروق متفاوت در بستر اینترنت اقدام به کلاهبرداری اینترنتی کنند.

کلاهبرداری اینترنتی یا همان جرایم رایانه ای جرایمی هستند که اغلب در فضای مجازی رخ می دهند. به عبارت دیگر می توان گفت هر کاری که از طریق یا به کمک رایانه یا از طریق اتصال به اینترنت چه به طور مستقیم یا غیرمستقیم صورت گردد و توسط قانون ممنوع باشد و برای آن مجازات در نظر گرفته شده باشد، جرم رایانه ای به حساب می آید.

جرایم رایانه ای را می توان به سه دسته مجزا تقسیم نمود:

  • جرایمی که در آن رایانه و تجهیزات جانبی آن موضوع جرم واقع می شود.
  • جرایمی که در آن رایانه به عنوان ابزار ارتکاب جرم به کارگرفته می شود که معمولا از طریق شبکه های رایانه ای و اینترنت رخ می دهد.
  • جرایمی که می توان آنها را جرایم سایبری نامید که در فضای مجازی به وقوع می پیوندد، اما آثار آنها در دنیای واقعی ظاهر می شود.

وکیل کلاهبرداری اینترنتی کسی است که با انواع دعاوی مربوط به سایبری آشنایی کامل داشته و می تواند از پرونده های مختلف مربوط به دعاوی سایبری دفاع کند. این امر تنها با داشتن اطلاعات و دانش بالا و کامل امکان پذیر است و همچنین، وکیل سایبری می بایست با قوانین جدید نیز آشنا باشد .

پیشنهاد میشود: کلاهبرداری کارت به کارت اشتباه

کلاهبرداری در قرارداد

کلاهبرداری در قرارداد یکی دیگر از انواع کلاهبرداری در قانون می باشد که از جمله کلاهبرداری های مشدد می باشد، بر اساس ماده ١٢۵ قانون مجازات اسلامی در رابطه با کلاهبرداری در قانون : ((هر کس با شخص یا اشخاص دیگر در عملیات اجرائی جرمی مشارکت کند و جرم، مستند به رفتار همه آنها باشد خواه رفتار هر یک به تنهایی برای وقوع جرم کافی باشد خواه نباشد و خواه اثر کار آنان مساوی باشد خواه متفاوت، شریک در جرم محسوب و مجازات او مجازات فاعل مستقل آن جرم است. در مورد جرائم غیرعمدی نیز چنانچه جرم، مستند به تقصیر دو یا چند نفر باشد مقصران، شریک در جرم محسوب می شوند و مجازات هر یک از آنان، مجازات فاعل مستقل آن جرم است.

تبصره- اعمال مجازات حدود، قصاص و دیات در مورد شرکت در جنایت با رعایت مواد کتابهای دوم، سوم و چهارم این قانون انجام میگیرد)).

پیشنهاد میشود: انواع جعل اسناد

پیشنهاد میکنیم برای سریع تر پیش بردن پرونده خود مربوط به کلاهبرداری از یک وکیل کلاهبرداری حرفه ای در دفتر وکیل تهران کمک بگیرید، وکیل کلاهبرداری به یک وکیل دادگستری گفته می شود که بیش تر تجربه و سابقه وی در زمینه دعاوی کلاهبرداری بوده است. 

زمانی که یک نفر جرمی را در زمینه کلاهبرداری مرتکب می شود که در قانون یک مجازات برای آن در نظر گرفته شده است، امکان شکایت نسبت به آن شخص وجود خواهد داشت. در چنین حالتی، به این شکایت، شکایت کلاهبرداری می گویند و وکیلی که در این شکایات به پرونده رسیدی می کند نیز وکیل کلاهبرداری نامیده می شود. 

هم در صورتی که شاکی یک پرونده کلاهبرداری باشید و هم در صورتی که از شما شکایت کلاهبرداری شده باشد، ملزم به داشتن یک وکیل هستید که با آشنایی کامل به قوانین و مجازات ها، بتواند شما را در پرونده تان راهنمایی کند. 

تمام قوانین مرتبط با جرم های کلاهبرداری در این پرونده ها مورد استفاده قرار می گیرند و وکیل شما باید بتواند با تسلط به قوانین مرتبط با دعاوی کلاهبرداری، این پرونده ها را جلو ببرد. 

مجازات کلاهبرداری

مجازات کلاهبرداری معمولا متناسب با نوع آن از حبس ۲ تا ۱۰سال، انفصال دائم از خدمات دولتی و پرداخت جزای نقدی معادل مبلغی که کلاهبرداری کرده است باشد.

میتوانید برای پیدا کردن پاسخ به سوالات متداول حقوقی با مشاوران حرفه ای وکالت تهران در تماس باشید.

سوالات متداول

کلاهبرداری در قانون یعنی چه؟

کلاهبرداری در قانون یکی از جرایم مالی به حساب می اید، داخل مقاله به صورت جامع کلاهبرداری در قانون را مورد بررسی قرار دادیم.

مجازات کلاهبرداری در قانون چه می باشد؟

مجازات کلاهبرداری در قانون حبس ۲ تا ۱۰سال، انفصال دائم از خدمات دولتی و پرداخت جزای نقدی معادل مبلغی که کلاهبرداری کرده است باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت