به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

ابرا مهریه

ابرا مهریه

ابراء در لغت به معنی خلاص کردن و رهانیت از دین است همچنین مطابق ماده 289 قانون مدنی : (( ابراء عبارت از این است که داین از حق خود به اختیار صرف نظر کند )) در کل بخشش مهریه می تواند از طریق گوناگون حقوقی انجام پذیرد.

ابراء مهریه چیست
ابراء مهریه چیست

ابراء مهریه چیست

ابرائ مهریه یعنی اینکه زن پس از عقد نکاح مهریه خود را با رضایت خود به مرد ببخشد، چه مرد راضی باشد و چه ناراضی باشد. همچنین در قانون نیز تبصره ای در رابطه با ابراء مهریه وجود دارد که طبق ماده 289 قانون مدنی : ابراء عبارت از این است که داین از حق خود به اختیار صرف نظر کند.

در واقع مهریه چند نوع دارد که در بخش زیر به صورت کوتاه در رابطه با انواع مهریه توضیح داده ایم.

مهریه به معنای مال منقول و یا غیر منقولی می باشد که هنگام نکاح مرد متعهد می شود که در هر زمان که زن اقدام که دریافت آن کرد به آن بپردازد، برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مهریه پیشنهاد میکنیم مقاله مهریه چیست وکالت تهران را مطالعه نمایید.

مهریه متناسب با نوع تعهد پرداخت قوانین متفاوتی دارد، همانطور که میدانید مهریه دو نوع مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه دارد که هرکدام قوانین و شرایط خاص خود را دارند. برای اینکه بخواهیم قوانین مهریه را بیان کنیم باید ابتدا نوع مهریه را مشخص کنیم. اگر مهریه عندالمطالبه باشد قوانین مربوط به خود را دارد و با قوانین مهریه عندالاستطاعه متقاوت می باشد.

پیشنهاد میکنیم برای دانستن قوانین مهریه مقاله ی قوانین مهریه چیست را مطالعه نمایید.

ابرا مهریه در طلاق توافقی

همانطور که بالا تر گفته شد، ابرا مهریه یعنی بخشیدن تمام مهریه به مرد، ابرا مهریه در طلاق توافقی نیز به همین معنی می باشد، زن در طلاق از نوع توافقی تمامی مهریه خود را ابرا میکند و به مرد می بخشد چه مرد بخواهد و چه ناراضی باشد.

مدارک لازم برای ابراء مهریه

برای اینکه بتوانید مهریه خود را ابراء کنید باید اصل سند ازدواج، کارت ملی و شناسنامه رابه دادگاه ثبتی ببرید و همراه خود داشته باشید. بعد از آن می توانید از طریق وکلای مختلف برای ابراء مهریه خود اقدام نمایید.

اگر میخواهید اقدام به جدایی و طلاق کنید حتما از یک وکیل طلاق مشاوره گرفته و برای انجام امور اداری و حقوقی، وکیل خود را همراه خود داشته باشید.

وکالت در ابراء مهریه

همانطور که بالا تر نیز گفته شد، ابراء مهریه یکی از جمله اقداماتی می باشد که در آن زن میتواند به صورت یکطرفه اقئام به بخشیدن مهر خود کند. برای این کار داشتن یک وکیل میتواند به روند انجام این کار بهبود بخشیده و باعث شود سریع تر صورت گیرد.

به دنبال مشاوره مهریه رایگان هستید؟ برای گرفتن مهریه و حضانت فرزند دچار مشکل شده اید؟ ما در دفتر وکالت تهران، تخصصی ترین مشاوره حقوقی مهریه را به شما ارائه خواهیم کرد.

پیشنهاد ویژه: شما می توانید همه روزه برای دریافت مشاوره امور طلاق و مهریه از بهترین لیست وکلای تهران با شماره تلفن های دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

نمونه متن ابراء به مهریه

در این بخش نمونه متن ابراء به مهریه را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

سرکار خانم ………………………….. فرزند ……………………. به شماره شناسنامه ………………… و کد ملی …………………………… و به آدرس سکونت …………………………………….. زوجه سند نکاحیه شماره …………………. به موجب این سند اقرار نمودند تمامی مهریه مندرج در سند نکاحیه فوق الذکر را به همسر خود جناب آقای …………….. فرزند ……………………. به شماره شناسنامه …………… و کد ملی ………………………. ابرا نموده و ذمه زوج درخصوص پرداخت مهریه به زوجه بری گردیده و زوجه در این خصوص حق هیچگونه مطالبه ای را نخواهد داشت. ضمنا” زوجه حق هرگونه ادعا و اعتراض احتمالی را از خود سلب و ساقط نمود.

پیشنهاد میشود برای مشاهده نمونه دادخواست استرداد جهیزیه و دریافت فایل ورد و pdf آن با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

ابرا مهریه در دفترخانه

با توجه به گفته های بالا متوجه شدیم که زن میتواند مهریه خود را چه با رضایت همسر و چه بدون رضایت وی ابرا کند.

ابرا مهریه در دفترخانه صورت میگیرد، ما در این بخش نحوه ابرا مهریه در دفتر خانه را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

اولین قدم در ابرا مهریه در دفتر خانه این می باشد که ابتدا فرم درخواست ابرا را پر کرده و از طریق سامانه الکترونیکی اقدام به ابرا نمایید.

پس از پر کردن فرم ابرا مهریه، به نزدیکترین دفتر خانه رفته و در دفترخانه نیز فرم ابرا مهریه را پر نمایید، لازم به ذکر است حتما سند ازدواج و کارت ملی و شناسنامه خود را نیز به همراه خود به دفتر خانه ببرید.

متن ابرا مهریه بدون بازگشت

در این بخش متن ابرا مهریه بدون بازگشت را میتوانید مطالعه کنید.

نوع سند: صلح حقوق
مصالح:
خانم ……………….. فرزند ……………….. به کد ملی ……………….. شماره شناسنامه ……………….. صادره از ……………….. متولد ……………….. ساکن ………………..
متصالح:
آقای ……………….. فرزند ……………….. به کد ملی ……………….. شماره شناسنامه ……………….. صادره از ……………….. متولد ……………….. ساکن ………………..
مورد صلح و موضوع مصالحه:
کلیه حقوق واقعی، حقیقی و فرضی طلب مصالح، ناشی از مهریه مشارالیه، موضوع سند از دواج شماره ……………….. مورخ ……………….. تنظیمی در دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره ……………….. شهر ……………….. که بر ذمه متصالح می باشد، به نحوی که پس از امضای این سند، هیچ گونه حقی، از حقوق ناشی از سند مهریه، برای مصالح، در مورد صلح، باقی نمانده و تمامی آن حقوق، در مورد مصالحه، متعلق به متصالح می باشد.

همچنین، خوانندگان محترم می توانند با کلیک بر روی دکمه دانلود فایل، در باکس زیر، برای دانلود نمونه متن بخشش مهریه بدون بازگشت، اقدام نمایند.

نمونه رای ابرا مهریه
نمونه رای ابرا مهریه

نمونه رای ابرا مهریه

نمونه رای ابرا مهریه عبارت است از:

در خصوص دعوی خانم و.و. فرزند ن. با وکالت خانم و آقا م.ح. و م.ت. به طرفیت آقای م.ز. فرزند الف. به خواسته مطالبه تعداد ۹۰ سکه تمام بهار آزادی بابت قسمتی از مهریه مقوم به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۵۱ و ریال و خسارات دادرسی: با عنایت به مجموع اوراق و محتویات پرونده به این شرح که خواهان به استناد سند نکاحیه خود مطالبه مهریه خود را نموده است و نظر به اینکه خوانده و وکیل ایشان با تقدیم سند عادی اعلام نموده‌اند که زوجه تمام مهریه خود را در حق زوج حلال نموده و زوج برائت ذمه حاصل نموده است و برفرض اینکه هبه هم باشد با توجه به ماده ۸۰۶ قانون مدنی که عنوان نموده که دائن نمی‌ تواند بعد از بخشیدن دین از آن رجوع نماید فلذا تقاضای ردّ خواسته خواهان را داریم و دادگاه نظر به دفاعیات موجه خوانده و وکیل ایشان و توجهاً به اینکه زوجه به امضاء سند ادعایی زوج اذعان نموده است و تنها ایشان و وکیلش مدعی شدند که نوشته آن‌ها از روی اکراه و اجبار بوده است و برفرض اینکه بخشش و هبه‌ای هم صورت گرفته باشد موکل می‌ تواند از هبه رجوع نماید که ادعاهای ایشان ازنظر اجبار با توجه به محتویات پرونده نمی‌ تواند در حدی باشد که موجب فقد رضا یا قصد خواهان باشد و از طرفی هم بر فرضی هم که تهدیدی از سوی زوج باشد تهدید قانونی مبنی بر شکایت نمودن بوده است و این‌طور نبوده است که نتیجه تهدید هم در ید زوج باشد؛ یعنی نتیجه شکایت در دست محاکم قضایی است فلذا حق شکایت از شخص یا اشخاص یک حق مسلم است که برای هر فردی مفروض است و صرف ادعای شکایت که یک حق قانونی است نمی‌ تواند دلیل اجبار یا اکراه طرف مقابل باشد و از طرفی هم چون مهریه زوجه به صورت دین بوده است علاوه بر اینکه الفاظ به‌کار رفته در سند عادی حکایت از برائت ذمه زوج دارد مضافاً اینکه مهریه زوجه دینی بوده است که بر ذمه خوانده استقرار یافته و با بخشش دین امکان رجوع برای دائن وجود ندارد و در هر صورت دینی بر ذمه خوانده باقی نمانده است فلذا دعوای خواهان را مردود و مستنداً به ماده ۸۰۶ قانون مدنی و ماده ۱۹۷ قانون آیین دادرسی مدنی حکم بر بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام می‌ نماید رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.

رئیس شعبه ۲۸۷ دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ احمدی

رای وحدت رویه ابرا مهریه

رای وحدت رویه ابرا مهریه عبارت است از:

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم و.و. با وکالت آقای م.ت. به طرفیت آقای م.ز. نسبت به دادنامه شماره ۱۵۹۴ مورخ ۵/۹/۹۲ اصداری از شعبه ۲۸۰ دادگاه حقوقی (خانواده) تهران که به موجب آن در خصوص دعوی زوجه به خواسته مطالبه مهریه به لحاظ ابراء زوج حکم بر بطلان دعوی صادرشده است نظر به اینکه دادنامه تجدیدنظر خواسته مطابق دلایل موجود در پرونده و وفق مقررات قانونی صادر گردیده است و ایراد تجدید نظرخواه در حدی نیست که موجب حصول علم به وجود اشتباه در حکم گردد لذا اعتراض نامبرده قابل انطباق با جهات مقرر در ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی مصوب ۱۳۷۹ نمی‌ باشد در نتیجه دادگاه به استناد قسمت اخیر ماده ۳۵۸ قانون مذکور ضمن ردّ اعتراض حکم تجدیدنظر خواسته را تأیید می‌ نماید رأی صادره قطعی است.

رئیس شعبه ۱۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

فرهبد ـ علی محمدی

رجوع از ابراء مهریه
رجوع از ابراء مهریه

رجوع از ابراء مهریه

گاهی ممکن است از ابراء مهریه پشیمان شده و بخواهید از ابرائ مهریه رجوع کنید. در این صورت شرایط و ضوابطی وجود دارد که در این بخش مشاهده می نمایید:

یکی از قوانینی که رد خصوص ابرا مهریه وجود دارد این است که در صورتی که داخل سند مهریه، کلمه ابراء نوشته شده باشد دیگر نمیتوان از ان رجوع کرد.

همجنین در صورتی که زن صغیر و یا مجنون باشد نیز میتوان از ابراء مهریه رجوع کرد.

ابطال سند رسمی ابراء مهریه

همانطور که بالا تر نیز گفته شد ابطال سند رسمی ابراء مهریه کاری غیر ممکن می باشد اما در صورتی که شرایط ابراء مهریه کننده ، عبارت است از : اهلیت ، قصد و رضایت ، و در نهایت اختیار قانونی داشتن . همچنین در خصوص ، شرایط موضوع ابراء مهریه نیز باید افزود که این شرایط عبارتند از: موجود بودن دین ، آزاد بودن دین ، و در نهایت کلی بودن دین.

ابراء به طور معمول قابل رجوع نمی باشد به این علت که ابراء نوعی اسقاط دین است و همچنین ، از اسباب سقوط تعهد می باشد . به طور کلی مهریه زوجه ، یا حق عینی است.

نمونه رای ابطال ابرا مهریه

خلاصه جریان پرونده

در تاریخ 27/1/93 خانم س.ل. با تقدیم دادخواستی خطاب به دادگستری ازنا به‌طرفیت شوهرش م.ل. درخواست صدور رأی به محکومیت زوج به پرداخت یکصد و چهارده عدد سکه بهار آزادی مهریه وی با احتساب خسارات وارده نموده است. پرونده جهت رسیدگی به شورای حل اختلاف شماره یک (شعبه اول حقوقی ویژه خانواده) ارجاع می‌شود. در تاریخ 8/2/93 شورا با حضور خواهان به پرونده رسیدگی می‌کند و خواهان علی‌رغم ابلاغ واقعی وقت رسیدگی در جلسه حضور نداشته است به هرحال شورا طی دادنامه غیابی شماره 09309976710100054 حکم بر ورود و محکومیت زوج به پرداخت یکصد و چهارده عدد سکه بهار آزادی مبالغی بابت حق‌الوکاله و هزینه دادرسی صادر می‌نماید، رأی به طرفین ابلاغ می‌شود. زوج در فرجه قانونی تقاضای واخواهی می‌کند و بقیه لایحه واخواهی تصویر مصدق یک فقره قرارداد عادی مبنی بر اینکه زوجه یک‌صد عدد از سکه‌های مهریه را بخشیده است که به امضای طرفین دو گواه رسیده است، ضمیمه می‌نماید. جلسه بعدی شورا جهت رسیدگی در تاریخ 26/4/93 تشکیل می‌شود در این جلسه برعکس جلسه قبلی زوج و وکیل وی حضور داشته ولی زوجه و وکیل او علی‌رغم ابلاغ واقعی حاضر می‌شوند. شورا از شهود تعرفه‌شده و امضاءکننده ذیل قرارداد عادی در تاریخ 30/4/93 تحقیق می‌کند که هر دو برقرار جلسه مزبور و بخشیدن صد سکه از طرف زوجه را گواهی می‌نمایند. به‌هرحال شورا پس از رسیدگی به واخواهی طی دادنامه شماره 93099776710100222 مورخه 30/4/93 دادنامه قبلی را از پرداخت یک‌صد و چهارده سکه به پرداخت یک‌صد سکه اصلاح می‌کند این رأی در تاریخ 19/5/93 به طرفین ابلاغ می‌شود. در موعد تجدیدنظرخواهی طرفین اعتراض نمی‌نمایند. لکن زوجه در تاریخ 6/4/93 تقاضای فرجام‌خواهی می‌نماید که تنها نکته مطروحه در لایحه وکیل فرجام‌خواه استناد به ماده 803 قانون مدنی مبنی بر قابل رجوع بودن هبه می‌نماید به هر حال پرونده به دیوان‌عالی کشور ارسال گردیده و به این شعبه ارجاع می‌شود.

رای دیوان

در خصوص فرجام‌خواهی خانم س.ل. نسبت به دادنامه صادره از شورای حل اختلاف ازنا (شعبه اول حقوقی) اولاً از جهت شکلی با توجه به میزان خواسته، تقاضای فرجام‌خواهی مشمول بند اول ماده 367 قانون آیین دادرسی مدنی می‌باشد و قابل طرح در دیوان‌عالی کشور نمی‌باشد ثانیاً از حیث محتوائی نظر به اینکه مهریه تعیین شده در پرونده عین معین نبوده بلکه به‌صورت دین و در ذمه زوج بوده است بخشیدن تمام یا قسمتی از آن از مصادیق عقد هبه نیست که مشمول ماده 803 قانون مدنی بوده و قابل گذشت باشد بلکه از مصادیق ابراء و شمول ماده 286 قانون مزبور بوده و قابل گذشت نیست علی‌هذا فرجام‌خواهی رد و رأی فرجام‌خواسته تأیید و ابرام می‌شود.
رئیس شعبه 41 دیوان‌عالی کشور- مستشار- عضو معاون
رازینی- ناصح- یکتن خدائی

سوالات ابرا مهریه
سوالات ابرا مهریه

سوالات ابرا مهریه

 به طور مثال ابراء شود یا هبه  معوض و یا غیر معوض شود مهریه چگونه ابراء می شود ؟

چنانچه زن نسبت به مهریه خود که ذمه ای بر گردن مرد است ، وی را بری الذمه کند و این کار را در عوض چیزی  انجام ندهد به طور مثال  نگوید مرا طلاق بده تا مهریه ام را ابرا کنم که در چنین حالتی دیگر ابراء نیست و هبه صورت گرفته  .

آیا ابراء قابل رجوع است ؟ ابراء معمولا قابل رجوع نمی باشد چرا که نوعی اسقاط دین است و از اسباب سقوط تعهد است .

در حالت کلی مهریه یا حق دینی است و یا حق عینی چنانچه مهریه حق عینی باشد مانند اینکه مهریه خانمی یک طبقه آپارتمان باشد زن مهریه خود را تنها می تواند هبه کند چرا که در این حالت عین معین به ملکیت زن در آمده و قادر به هرگونه تصرف در آن می باشد اما چنانچه مهریه زن حق معینی باشد مانند اینکه مهریه خانمی 500 سکه تمام بهار آزادی  باشد می تواند مهریه خود را ابراء نماید چرا که تنها عمل حقوقی که موجب سقوط دین بر ذمه می گردد ابراء است .

پس نکته بسیار مهم این است که ابراء فقط در مورد حقوق دینی و در جهت اسقاط آن حق متصور است .

اگر زوجه سند یا نوشته ای به زوج بدهد مبنی بر ابراء مهریه با سند عادی باشد و چه با سند رسمی ، دیگر از جانب زوجه امکاان رجوع وجود ندارد و اگر زن سند یا نوشته ای به زوج بدهد مبنی بر اخذ مهریه و اقرار به اینکه مهریه را کامل یا بخشی از ان را دریافت نموده است دچار مشکل می شود چرا که انکار بعد از اقرار مسموع نیست به طور مثال زنی به همراه همسرش به دفترخانه مراجعه می کنند و زن طی اقرار نامه ای ذکر می کند که مهریه تماما به  او پرداخت شده در صورتی  که چنین نیست در این حالت اگر زن ادعای نگرفتن مهریه را مطرح کند ادعای وی پذیرفته نمی شود مگر آنکه با دلایل محکمه پسند و سند و مدرک معتبر بتواند در دادگاه اثبات کند که اقرارش مبنی بر اشتباه و غلط بوده است .

اما چنانچه بخشش مهریه خواه تمام مبلغ آن و خواه بخشی از آن در ازای طلاق خلع باشد زوجه در ایام عده این حق را دارد که در ایام عده به آنچه که بخشیده رجوع نماید به طور مثال در طلاق توافقی اگر زوجه تمام مهریه خود را در قبال طلاق ببخشد در ایام عده می تواند به تمام مهریه خود رجوع کند و برای این کار باید به دفترخانه ای که صیغه طلاق در آن جاری شده مراجعه کند و ضمن درخواستی رجوع به ما بذل نماید . این رجوع در صورتی از طرف دفترخانه مورد پذیرش واقع می شود که زن عده داشته باشد و باکره یا یائسه نباشد .

نکته : برای دریافت ، ابراء وهبه به هیچ عنوان نیازی به اجازه ی پدر زوجه نیست و گاها دیده شده که در برخی از دفترخانه ها برای بذل مهریه اجازه پدر زوجه را لازم می دانند که این امر پشتوانه قانونی و حقوقی ندارد و فقط به صرف حفظ منافع زوجه این عمل صورت می پذیرد وگرنه مطابق قانون دفترخانه ملزم به انجام این کار می باشد و هیچ منع قانونی وجود ندارد .

این سوال همیشه مطرح بوده که آیا زوجه ای که مهریه خود را به همسرش بخشیده می تواند از بخشش خود رجوع کند ؟

در پاسخ این سوال باید 3 فرض متفاوت را در نظر گرفت:

 فرض اول : هنگامی است که زوجه در خصوص مهریه ، مافی الذمه زوج  را ابراء کند در این حالت برائت مرد را اعلام می کند و اظهار می دارد که از نظر من مرد دیگر تکلیفی نسبت به پرداخت مهریه ندارد و بری الذمه است در این فرض تکلیف مرد در ادای مهریه به طور کلی ساقط است .

فرض دوم : اما فرض دیگر انست که زوجه در قبال طلاق مهریه خود را به همسرش می بخشد که در این حالت فقط زن در مدت عده فرصت دارد که از بخشش خود رجوع نماید.

فرض سوم : زمانی است که زوجه مهریه خود را به همسرش هبه می کند و اظهار می دارد که من مهریه خود را به تو بخشیدم در این حالت تکلیف شوهر در پرداخت مهریه به طورر کل از بین نمی رود و زن هر زمان که بخواهد تحت شرایطی می تواند از هبه خود رجوع کند و مهریه خود را مطالبه نماید .

سوالات متداول

ابرا مهریه چیست؟

ابرا مهریه یعنی بخشیدن تمام مهریه به مرد، چه مرد راضی باشد چه خیر.داخل مقاله به صورت جامع ابرا مهریه را توضیح داده ایم.

شرایط ابرا مهریه چیست؟

ابرا مهریه همانند گرفتن و بخشش آن دارای شرایط و ضوابط خاصی می باشد که داخل مقاله تمامی شرایط ابرا کردن مهریه را رقار داده ایم.

مدارک لازم برای ابرا مهریه چیست؟

مدارک لازم برای ابرا مهریه عبارت اند از: سند عقد، شناسنامه و کارت ملی

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت