به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

اعاده حیثیت چیست

اعاده حیثیت چیست

در این مقاله قصد داریم شما را با اعاده حیثیت و مجازات آن آشنا کنیم، اگر نمیدانید اعاده حیثیت چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اعاده حیثیت
اعاده حیثیت

اعاده حیثیت

از گذشته تا به حال همواره افرادی بوده اند که فردی را به صورت دروغین و از روی توهمات خود متهم کرده و اقدام به شکایت در مراجع قضایی علیه فرد بی گناه کرده اند، اگر میخواهید بدانید اعاده حیثیت چیست باید بگوییم قانون در رابطه با این موضوع اصل اعاده حیثیت را بنیان نهاده است که افراد قبل از اتهام زدن به فردی و یا اقدام کردن به شکایت از وی از اصل موضوع مطلع شده و با دلیل و مدرک فرد را متهم نمایند.

اعاده حیثیت به معنای این می باشد که فردی به فرد دیگر از روی توهمات و نشر اکاذیب اقدام به محکوم کردن وی کند. لازم به ذکر است اعاده حیثیت زمانی قابل پیگیری و ثبت می باشد که فردی با طرح شکایت موجب تنزل آبرو و آسیب به حیثیت اجتماعی شخص دیگری گردد.یعنی اگر فردی کسی را متهم به جرمی کند و ثابت شود که چنین جرمی رخ نداده، طرف مقابل به دلیل هتک حیثت و برای بازگرداندن آبروی از دست رفته خود می‌تواند از فرد افترا زننده که با شکایت غیر واقعی خود موجب آبرو‌ریزی شده است، شکایت و درخواست اعاده حیثت کند.

پیشنهاد می کنیم برای پیشبرد بدون دردسر دعوای حقوقی خود، برای دریافت یک مشاوره حقوقی تلفنی حرفه ای و البته رایگان، همین حالا از مشاوره رایگان لیست وکلای تهران استفاده کنید. 02188939832 و 09127654109

در این بهش چگونگی طرح دعوای اعاده حیثیت را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

اصل ۲۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعاده حیثیت چیست
حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.

اصل ۱۷۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعاده حیثیت چیست

هر گاه در اثر تقصیر یا اشتباه قاضی در موضوع یا در حکم یا در تطبیق حکم بر مورد خاص، ضرر مادی یا معنوی متوجه کسی گردد، در صورت تقصیر، مقصر طبق موازین اسلامی ضامن است و در غیر این صورت خسارت به وسیله دولت جبران می‌شود، و در هر حال از متهم اعاده حیثیت می‌گردد.

ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی در رابطه با اعاده حیثیت چیست
هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را‌صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که‌موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق و یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد.
تبصره – در مواردی که نشر آن امر اشاعه فحشا محسوب گردد هر چند بتواند صحت اسناد را ثابت نماید مرتکب به مجازات مذکور محکوم خواهد‌شد.

ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی در رابطه با اعاده حیثیت چیست
هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا‌توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون امضاء اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل‌قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به‌غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم شود.

پیشنهاد میشود: نشر اکاذیب چیست

ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی در رابطه با اعاده حیثیت چیست
هر کس عالماً عامداً به قصد متهم نمودن دیگری آلات و ادوات جرم یا اشیایی را که یافت شدن آن در تصرف یک نفر موجب اتهام او‌ می‌گردد بدون اطلاع آن شخص در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به او است بگذارد یا مخفی کند یا به نحوی متعلق به او قلمداد نماید‌و در اثر این عمل شخص مزبور تعقیب گردد، پس از صدور قرار منع تعقیب و یا اعلام برائت قطعی آن شخص، مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال‌و یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم می‌شود.

ماده ۲۶ قانون مجازات اسلامی در رابطه با اعاده حیثیت چیست
حقوق اجتماعی موضوع این قانون به شرح زیر است:
الف- داوطلب شدن در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا
ب- عضویت در شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام یا هیات دولت و تصدی معاونت رئیس جمهور
پ- تصدی ریاست قوه قضائیه، دادستانی کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور و ریاست دیوان عدالت اداری
ت- انتخاب شدن یا عضویت در انجمنها، شوراها، احزاب و جمعیتها به موجب قانون یا با رای مردم
ث- عضویت در هیاتهای منصفه و امناء و شوراهای حل اختلاف
ج- اشتغال به عنوان مدیر مسوول یا سردبیر رسانههای گروهی
چ- استخدام و یا اشتغال در کلیه دستگاههای حکومتی اعم از قوای سه گانه و سازمانها و شرکتهای وابسته به آنها، صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مسلح و سایر نهادهای تحت نظر رهبری، شهرداریها و موسسات مامور به خدمات عمومی و دستگاههای مستلزم تصریح یا ذکر نام برای شمول قانون بر آنها
ح- اشتغال به عنوان وکیل دادگستری و تصدی دفاتر ثبت اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتریاری
خ- انتخاب شدن به سمت قیم، امین، متولی، ناظر یا متصدی موقوفات عام
د- انتخاب شدن به سمت داوری یا کارشناسی در مراجع رسمی
ذ- استفاده از نشانهای دولتی و عناوین افتخاری
ر- تاسیس، اداره یا عضویت در هیات مدیره شرکتهای دولتی، تعاونی و خصوصی یا ثبت نام تجارتی یا موسسه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و علمی
تبصره ۱- مستخدمان دستگاههای حکومتی در صورت محرومیت از حقوق اجتماعی، خواه به عنوان مجازات اصلی و خواه مجازات تکمیلی یا تبعی، حسب مورد در مدت مقرر در حکم یا قانون، از خدمت منفصل می شوند.
تبصره ۲- هر کس به عنوان مجازات تبعی از حقوق اجتماعی محروم گردد پس از گذشت مواعد مقرر در ماده(۲۵) این قانون اعاده حیثیت می شود و آثار تبعی محکومیت وی زائل می گردد مگر در مورد بندهای(الف)، (ب) و(پ) این ماده که از حقوق مزبور به طور دائمی محروم می شود.

ماده ۵۷۵ قانون تجارت
ورشکستگان به تقبل و همچنین اشخاصی که برای سرقت یا کلاهبرداری یا خیانت در امانت محکوم شده‌اند مادامی که از جنبه جزایی‌اعاده حیثیت نکرده‌اند نمی‌توانند از جنبه تجارتی اعاده اعتبار کنند.

پیشنهاد ویژه: مدارک لازم برای اثبات رابطه نامشروع

ماده 6 قانون وکالت 1315 در رابطه با اعاده حیثیت چیست
اشخاصی که به موجب حکم محکمه انتظامی ممنوع‌الوکاله شده‌اند هرگاه موجب حکم صرفا فقد معلومات بوده می‌توانند از مقررات تبصره 2 ماده یک استفاده نمایند ـ هرگاه ممنوعیت آنها فقط ازجهات اخلاقی بوده پس از پنج سال از تاریخ صدور حکم می‌توانند اعاده حیثیت نمایند مشروط بر این‌که در مدت مزبور اعمال منافی اخلاقی از آنها مشاهده نشده باشد هرگاه ممنوعیت آنها از دو جهت بوده‌در صورت گذشتن پنج سال نیز می‌توانند از مورد تبصره 2 ماده یک استفاده نماید.

تفاوت افترا با اعاده حیثیت
تفاوت افترا با اعاده حیثیت

تفاوت افترا با اعاده حیثیت

در رابطه با تفاوت افترا با اعاده حیثیت باید بگوییم مطابق ماده 697 به بعد قانون مجازات اسلامی هر کس به هر وسیله ای جرمی را به دیگری نسبت دهد و نتواند آن را ثابت نماید عمل وی افترا محسوب شده و حسب مورد ممکن است به مجازات شلاق یا حبس محکوم شود. اما اعاده حیثیت به معنای پیگیری فرد برای حفظ ابروی از دست رفته خود به دلیل متهم شدن دروغین وی در دادگاه.

مدت زمان شکایت اعاده حیثیت

مدت زمان شکایت اعاده حیثیت طبق ماده 106 قانون مجازات اسلامی به این صورت می باشد که ” در جرایم تعزیری قابل گذشت ، هر گاه متضرر از جرم در مدت یک سال از تاریخ اطلاع از وقوع جرم ، شکایت نکند ، حق شکایت کیفری او ساقط می شود ؛ مگر اینکه تحت سلطه متهم بوده یا به دلیلی خارج از اختیار ، قادر به شکایت نباشد که در این صورت مهلت مزبور از تاریخ رفع مانع محاسبه می شود . هرگاه متضرر از جرم قبل از انقضای مدت مذکور فوت کند و دلیلی بر صرف نظر وی از طرح شکایت نباشد ، هر یک از ورثه وی در مهلت شش ماه از تاریخ وفات حق شکایت دارد ” .

جریمه نقدی اعاده حیثیت
جریمه نقدی اعاده حیثیت

جریمه نقدی اعاده حیثیت

جریمه نقدی اعاده حیثیت پانزده میلیون ریال در نظر گرفته شده است. اگر جرم منافی عفت همچون لواط یا زنا را به دیگری نسبت داده شده باشد و فرد شاکی نتواند آن را در دادگاه ثابت کند بر اساس این ماده به مجازات جرم قذف که 80 ضربه شلاق است محکوم خواهد شد . اگر هم علیه دیگری امری را نشر دهد که اشاعه فحشا محسوب میگردد باز هم به مجازات یک ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

شاهد برای اعاده حیثیت

همانطور که در مقاله ی شهادت کذب در رابطه با ویزگی های یک شاهد در دادگاه صحبت کردیم، در رابطه با شاهد برای اعاده حیثیت نیز باید بگوییم شاهد باید دارای موارد زیر باشد:

  • بالغ بودن شاهد
  • عاقل بودن شاهد
  • حرام نبودن شاهد

دیه اعاده حیثیت

در ماده 698 نیز دیه اعاده حیثیتT در قالب مجازات جرم نشر اکاذیب نیز مطرح شده است که بر اساس این ماده :

«هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی ، به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا ‌توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون امضاء ، اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت راسا یا به عنوان نقل‌ قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحا یا تلویحا نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به‌ غیر وارد شود یا نه ، علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان ، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا 74 ضربه محکوم شود ».

پیشنهاد میشود: مقالات حقوقی رایگان

نمونه شکایت اعاده حیثیت سرقت

در این بخش نمونه شکایت اعاده حیثیت سرقت را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

شاکی : فرزند: کد ملی : متولد : شماره شناسنامه : آدرس :

متشاکی : فرزند: کد ملی : متولد : شماره شناسنامه : آدرس :

وکیل شاکی: فرزند: کد ملی : متولد : شماره شناسنامه : آدرس :

محل وقوع جرم : تاریخ وقوع جرم :

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب ……………..

سلام علیکم ؛

احتراما” به وکالت از آقای / خانم ……………………….. به استحضار می رساند :

متشاکی آقای /خانم ………………….. به قصد متهم نمودن موکل ، اتومبیل سرقتی را در منزل وی پارک می کند که در اثراین اقدام موکل تحت تعقیب داسرا قرار گرفته و در نهایت از اتهام سرقت تبرئه شده است .

لذا با این وصف تقاضای تعقیب کیفری و مجازات نامبرده به اتهام افترا مورد استدعا می باشد .

مدارک و مستندات مثبته به پیوست تقدیم شده است.

دادخواست اعاده حیثیت

برای دادخواست اعاده حیثیت، طبق ماده ۶۹۷ قانون مجازات شخصی را که به او اتهام ناروا زده است مورد تعقیب کیفری قرار دهد. به همین منظور باید شکایت افترای خود را به دادسرا تقدیم کند و درخواست تعقیب، تحقیق و محکومیت بدهد.

در مرحله بعد دادسرا از افترا زننده می‌خواهد که در جلسه رسیدگی حاضر شود و اظهارات و دفاعیات خود را ارائه کند. در صورتی‌که سونیت و اتهام ناروای وی اثبات شود برای آن کیفرخواست صادر می‌شود و پرونده برای رسیدگی به داداگاه عمومی جزایی منتقل می‌شود.

پیشنهاد میشود از بهترین وکیل کیفری تهران برای پیش بردن روند رسیدگی به پرونده مشورت بگیرید.

مهلت شکایت اعاده حیثیت
مهلت شکایت اعاده حیثیت

مهلت شکایت اعاده حیثیت

همانطور که بالا تر نیز گفته شد مهلت شکایت اعاده حیثیت، بر اساس ماده 106 قانون مجازات اسلامی به این صورت می باشد که ” در جرایم تعزیری قابل گذشت ، هر گاه متضرر از جرم در مدت یک سال از تاریخ اطلاع از وقوع جرم ، شکایت نکند ، حق شکایت کیفری او ساقط می شود ؛ مگر اینکه تحت سلطه متهم بوده یا به دلیلی خارج از اختیار ، قادر به شکایت نباشد که در این صورت مهلت مزبور از تاریخ رفع مانع محاسبه می شود . هرگاه متضرر از جرم قبل از انقضای مدت مذکور فوت کند و دلیلی بر صرف نظر وی از طرح شکایت نباشد ، هر یک از ورثه وی در مهلت شش ماه از تاریخ وفات حق شکایت دارد “.

مجازات اعاده حیثیت کیفری

مجازات اعاده حیثیت کیفری بر اساس ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی، دادگاه مخیر است که مرتکب افترا را به یک ماه تا یک سال حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم کند.

اعاده حیثیت کلاهبرداری

در اعاده حیثیت کلاهبرداری نیز فرد میتواند به دادسرا درخواست اعاده حیثیت خود را ثبت کنید، پس از ثبت شدن درخواست اعاده حیثیت خود از طریق بازرسان درخواست شما مورد بررسی قرار گرفته و به داداگاه عمومی جزایی ارسال میگردد.

دفاع از اعاده حیثیت

برای دفاع از اعاده حیثیت پیشنهاد میکنیم با یک وکیل حرفه ای در زمینه ی دفاع از اعاده حیثیت مشورت بگیرید، یکی از مهم ترین مراحل شکایت کیفری، تنظیم شکوائیه است. این مرحله باید طبق اصول و قواعد خاصی جلو برود تا به نتیجه مناسبی برسد و وکیل کیفری، با رعایت این اصول و قواعد به شما کمک خواهد کرد. 

ضمن این که شما به راهنمایی یک وکیل کیفری مجرب برای جمع آوری مدارک جهت ثابت کردن دعوی نیاز خواهید داشت. 

در برخی موارد و با توجه به توافقات بین وکیل کیفری و موکل، ممکن است وکیل شما انجام بعضی از کار ها را به دست بگیرد ولی وظیفه اصلی وکیل کیفری این است که در دادگاه برای ثابت کردن دعوی شما حاضر باشد. 

در دعوای کیفری، فقط یک بار امکان مطرح کردن دعوی وجود دارد و بنابراین لازم است که حتما از راهنمایی یک وکیل مجرب برای اثبات دعوی خود استفاده کنید. 

نمونه حکم اعاده حیثیت

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند:
اینجانب با مشتکی عنه به موجب عقدنامه شماره ……….. مورخ …….. در دفترخانه شماره ………. شهرستان ………. عقد ازدواج دایم منعقد کرده ایم.

پس از گذشت مدت ….. ماه/سال از زندگی مشترک ایشان سر به ناسازگاری گذاشته و دارای سوءرفتار و سوء معاشرت با بنده می باشند. اینجانب به دلیل صبر و بردباری سکوت نمودم. اما در رفتارهای ایشان تغییری ایجاد نشد و چندین بار بنده را مورد آزار و اذیت قرار دادند و مدتی است که به اینجانب عنوان مجرمانه ……. را نسبت داده اند و بنده نیز به دلیل رفتارهای ناشایست ایشان به مدت ….. روز است که در منزل پدرم زندگی می کنم. ایشان همچنین در محل زندگی مادرم حضور یافته و با وقاحت به من تهمت و افترای ………. زده اند که باعث بی آبرویی بنده شده است.

چند نفر از اهالی محل نیز شاهد رفتارهای ایشان بوده اند که حاضر به شهادت می باشند.
لذا با توجه به ادله اینجانب که شامل شهادت شهود و ….. می باشد و با استناد به ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی تعزیرات، تعقیب و مجازات متهم را استدعا دارم.

سوالات متداول

اعاده حیثیت یعنی چه؟

اعاده حیثیت به معنای از بین رفتن ابروی فرد به دلیل اتهام دروغین. در این صورت فرد میتواند اعاده حیثیت نماید.

مجازات اعاده حیثیت چیست؟

مجازات اعاده حیثیت، یک ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق مب اشد که در موارد متفاوت متغیر است، داخل مقاله در رابطه با مجازات اعاده حیثیت بحث کرده ایم.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
3.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت