به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

عقود بانکی چیست

عقود بانکی چیست

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با عقود بانکی و انواع آن اشنا کنیم. اگر نمیدانید عقود بانکی چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شما میتوانید برای مشاوره در رابطه با عقود بانکی با وکلای ما در دفتر وکالت تهران مشاوره حقوقی رایگان بگیرید 02188939832 و 09127654109.

عقود بانکی چیست
عقود بانکی چیست

عقود بانکی چیست

امروزه بانک ها یکی از مهمترین مراکزی هستند که در آن ها قرارداد های رسمی و همچنین عقود متفاوت بسته می شود. عقود بانکی شامل قرض‎الحسنه می باشد که درواقع قراردادی است که در آن یکی از طرفین قرارداد مقدار معینی از مال خود را در زمان حال به دیگری واگذار می‌کند.

در مقابل، قرض ‎گیرنده، متعهد می‌شود که عین مال یا قیمت آن را در زمان معین باز پس دهد. یک طرف قرارداد می‌تواند بانک و طرف دیگر مشتری بانک باشد.

پیشنهاد ویژه: فسخ قرارداد بدون مراجعه به دادگاه

انواع عقود اسلامی در نظام بانکداری

همانطور که در مقاله ی عقود اسلامی گفته شد، عقود اسلامی در نظام بانکداری داراری انواع متعددی می باشد. عقود اسلامی در نظام بانکداری عبارت اند از:

قرض‌الحسنه: قراردادی است که در آن یکی از طرفین قرارداد مقدار معینی از مال خود را در زمان حال به دیگری واگذار می‌کند. در مقابل، قرض گیرنده، متعهد می‌شود که عین مال یا قیمت آن را در زمان معین باز پس دهد. یک طرف قرارداد می‌تواند بانک و طرف دیگر مشتری بانک باشد.

۲- مضاربه: قراردادی است که به موجب آن بانک سرمایه را تأمین می‌کند و طرف دیگر با آن به تجارت می‌پردازد و در نهایت سود حاصل از سرمایه بین بانک و طرف دیگر تقسیم می‌شود ( پیشنهاد ویژه: مضاربه بانکی چیست )

۳- مشارکت مدنی: قراردادی بازرگانی است که به موجب آن دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی از جمله بانک، سرمایهٔ نقدی یا جنس بعوان سرمایه خود را به شکل مشاع و به منظور ایجاد سود در هم می‌آمیزند. (پیشنهاد ویژه: مشارکت مدنی بانک چیست )

۴- مشارکت حقوقی: قراردادی است که طی آن بانک قسمتی از سرمایهٔ شرکت‌های سهامی جدید را تأمین یا قسمتی از سهام شرکت‌های سهامی موجود را خریداری می‌کند و از این طریق در سود آن‌ها شریک می‌شود.

۵- فروش اقساطی: بانک‌ها بنا به تقاضای کتبی مشتریان خود، ماشین آلات و تأسیساتی را که عمر مفید آن‌ها بیش از یک سال است، خریداری می‌کنند و به صورت قسطی به مشتریان می‌فروشند.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله قرارداد چیست را مطالعه نمایید.

عقود لازم بانکی

همانطور که میدانید عقود معمولا به دو دسته ی لازم و جایز تقسیم بندی می شوند. عقود لازم بانکی قرارداد هایی هستند که طرفین معامله حق فسخ آن را ندارند مگر در موارد مشخصی که به آنها اجازه داده شده است.

لازم به ذکر است در صورتی که طرفین در ضمن عقد بند یا شرطی گذاشته باشند مبنی بر اینکه هیچکدام از متعاملین نتوانند قرارداد خود را فسخ کننند این عقد یک عقد لازم است.

برای تنظیم قراراداد آنلاین میتوانید در دفتر وکالت تهران به آسانی و بدون هزینه اقدام نمایید.

عقود بانکداری اسلامی pdf

در این بخش برای شما عزیزان یک نمونه ای از عقود بانکداری اسلامی را قرار داده ایم.

مرابحه که یکی از عقود بانکداری اسلامی به حساب می اید، توافق دو طرفه برای سود در یک معامله را در عقود بانکداری اسلامی مرابحه می نامند.

پیشنهاد میشود برای مشاهده ی نمونه متن درخواست ضمانت نامه بانکی کلیک کنید.

در این نوع قرارداد عرضه کننده که در اینجا بانک فرض خواهد شد، برای کالا یا خدمات مشخصی که از طرف مشتری ارائه شده است، قیمت تعیین کرده و سودی را به آن اضافه کرده و به صورت نسیه یا نقدی از مشتری مطالبه می نماید.

اگر به دنبال وکیل خوب در تهران هستید، ما در دفتر وکالت تهران، بهترین خدمات مشاوره حقوقی رایگان شبانه روزی را به شما ارائه خواهیم کرد.

انواع عقود بانکی
انواع عقود بانکی

انواع عقود بانکی

همانطور که بالاتر نیز گفته شد، در مراحل فک رهن سند از بانک عقود بانکی انواع متعددی دارند، یکی از مهمترین انواع عقود بانکی مضاربه می باشد، در این نوع قرارداد فی مابین بانک و متقاضی برای مشارکت در یک منبع مالی بانک نقش مالک و مشتری نقش عامل آن را در تجارت دارد که می تواند در بازرگانی انجام کار و تخصص باشد.

پیشنهاد ویژه: دریافت ضمانت نامه بانکی با سفته

وکیل عقود بانکی

وکیل بانکی، جزو دشوار ترین دسته های وکالت است و به هیچ عنوان نباید دعاوی مربوط به عقود بانکی خود را به وکلای کم تجربه بسپارید. 

وکیل بانکی خوب، باید دانش و تخصص بسیار بالایی در حل دعاوی داشته باشد و به طور کامل با قوانین اسلامی آشنا باشد. تنها با کمک یک وکیل بانکی مجرب است که می توانید درصد موفقیت پرونده خود را بالا ببرید. 

وکیل بانکی حرفه ای، علاوه بر دانش و تخصص لازم در زمینه جرائم مربوط به عقود بانکی ، فن بیان شیوا و رسایی نیز دارد و دارای روحیه مناسب برای استفاده درست از دانش خود برای حل دعاوی ثبت احوال است. 

عقود اسلامی در بانکداری بدون ربا

بر اساس قوانین تصویب شده در بانکداری اسلامی، کمبود منابع مالی مورد نیاز برای شرکت های سهامی تولیدی، بازرگانی و خدماتی را تامین می کند و در انتهای دوره مالی، در سود شرکت مانند مابقی سهام داران سهم می برد.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله عقود اسلامی چیست را مطالعه نمایید.

لازم به ذکر است عقد اجاره، پرداخت بهایی معین در قبال یک خدمات یا ملک است. این نوع عقد بانکی تکالیفی برای هر طرف یک قرارداد ایجاد می کند.

سوالات متداول

مفهوم عقود بانکی چیست؟

عقود بانکی به معنای قرارداد های بانکی می باشد که در آن ها هر دو طرف تعهدات خاصی را دارا می باشند، داخل مقاله در رابطه با عقود بانکی به صورت جامع صحبت کرده ایم.

انواع عقود بانکی چه می باشد؟

عقود بانکی انواع متعددی دارد، یکی از انواع عقود بانکی مشارکت مدنی می باشد، از جمله راه های کمک به فعالیت های بازرگانی، خدماتی و تولیدی استفاده از عقد مشارکت مدنی می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
4.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت