به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

مجازات کودک آزاری

مجازات کودک آزاری

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با مجازات کودک آزاری و اثبات جرم کودک آزاری آشنا کنیم، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا مجازات کودک آزاری توسط والدین و مجازات کودک آزاری توسط والدین را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

سوالات متداول
مجازات کودک آزاری
مجازات کودک آزاری

مجازات کودک آزاری

کودک ازاری یکی از اعمالی می باشد که امروزه متاسفانه بسیاری از والدین بر سر کودکان خود می اورند، کودک آزاری در اصل به معنای اشیب جسمی و روانی به کودکان رساندن می باشد و مجازات ان حبس و جریمه ی نقدی می باشد.

لازم به ذکر است هرگونه صدمه و اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده‌گرفتن‌ عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آنان جرم بوده و مرتکبین به زندان یا جریمه نقدی محکوم خواهند شد.
به همین منظور ‌مرتکب به سه ماه و یک روز تا شش ماه حبس و یا تا ده‌میلیون (000 000 10) ریال جزای‌نقدی محکوم می‌گردد.

مجازات کودک آزاری توسط پدر

مجازات کودک آزاری توسط پدر در سال ۱۳۳۸ اولین قانون حمایت از کودکان تصویب و تا سال ۱۳۸۱ علی رغم وجود نقص های فراوان هیچ گونه قانونی جدید و کار آمدی تصویب نشد.

به دنبال نقص در قانون گذاری جرایم علیه کودکان روز به روز افزایش یافت که این معضل مجلس را برآن داشت که در سال ۱۳۸۱ قوانین کامل تری در رابطه با حمایت از کودکان و تعیین مجازات کودک آزاری به تصویب برساند.

در ماده ی ۲ این قانون تمامی افراد زیر ۱۸ سال تحت پوشش این قانون قرار گرفته و کودک آزاری دیگر نیازی به شاکی خصوصی ندارد.
در صورت مشاهده کودک آزاری می توانید به مراکز مربوطه گزارش داده، و دادستان به عنوان مدعی العلوم باید موضوع را پیگیری نماید.

هرگونه خرید و فروش کودکان به عنوان نیروی کار و بهره کشی و انجام کارهای خلاف از قبیل قاچاق و… جرم بوده و قانون مجازات شش ماه تا یک سال زندان یا جزای نقدی از ده میلیون ریال را برای آن تعیین کرده است.
هر گونه اذیت، درد و رنج روحی و جسمی، بی تفاوت بودن به سلامت کودک و بهداشت روانی و جسمی آنها و هر گونه ممانعت از تحصیل جرم محسوب شده و ممنوع می باشد و قانونگذار سه ماه و یک روز، تا شش ماه حبس و یا ده میلیون ریال جزای نقدی را برای مجرمین تعیین نموده است.
مطابق با ماده ی ۶ این قانون، تمامی افراد وکارکنان در موسسات و مراکزی که به نحوی مسئولیت نگهداری و سرپرستی کودکان را عهده دار هستند، موظفند تا به محض دیدن کودک آزاری مراتب را جهت پیگرد قانونی و گرفتن تصمیم مناسب به مقامات صالح قضایی اعلام کنند. در صورت نادیده گرفتن، قانون مجازات آنها را حبس تا شش ماه یا پرداخت جزای نقدی تا ۵ میلیون ریال مشخص نموده است.
ماده ی ۴ اصلی ترین این مواد قانونی است و مطابق با آن، مجموعه ای از رفتارها را که موجب آزار کودک می شوند (اعم از روحی و جسمی) جرم تلقی کرده و برای آن مجازات حبس حداکثر تا شش ماه یا جزای نقدی ۱۰ میلیون ریالی تعیین کرده است.
در ماده ۱۱ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان آمده است:
هر فردی مرتکب قتل عمد یا ضرب و جرح عمدی کودک و یا نوجوان شود و به هر علتی قصاص نشود، علاوه بر پرداخت دیه طبق مقررات قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مقرر قانونی محکوم خواهد شد.

مجازات کودک آزاری توسط مادر

مجازات کودک آزاری توسط مادر نیز همانند مجازات کودک آزاری توسط پدر طبق مفاد قانون کودک ازاری به صورت زیر بیان شده است:

هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند، براساس این ماده ﺗﮑﺮار ﺿﺮب و ﺟﺮح ﺧﺎرج از ﺣﺪ ﻣﺘﻌﺎرف از ﻣﺼﺎدﯾﻖ ﻋﺪم ﻣﻮاﻇﺒﺖ و آزار کودک محسوب می‌گردد.

دیه کودک آزاری
دیه کودک آزاری

دیه کودک آزاری

با توجه به گفته های بالا دیه کودک آزاری به گونه ای می باشد که از 1 الی 7 ماه حبس و ده‌میلیون (000 000 10) ریال جزای‌نقدی می باشد، کودک ازاری چه از طرف مادر و چه از طرف پدر باشد هر دو به صورت یکسان باید دیه کودک ازاری را پرداخت کرده و در صورت پرداخت کردن دیه کودک ازاری توسط دادگاه به زندان محکوم خواهند شد.

اثبات جرم کودک آزاری

برای اثبات جرم کودک آزاری مطابق با ماده 5 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان: « کودک‌ آزاری، از جرائم عمومی بوده و احتیاج به شکایت شاکی خصوصی‌ ندارد . » به طوری که اگر در خیابان و یا به طور کلی در جامعه والدین کودک یا هر فرد دیگری اقدام به کودک آزاری نماید هر شخصی که ناظر این اتفاق است می تواند اقدام به گزارش کودک ازاری کند.

اثبات جرم کودک آزاری توسط شاکی خصوصی و با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت شکواییه کودک آزاری امکان پذیر می باشد. لازم به ذکر است گزارش ضابطین قضایی نظیر مامورین نیروی انتظامی نیز یکی دیگر از شیوه های شکایت و پیگیری جرم کودک آزاری می باشد.

چنانچه والدین کودک خود را تنبیه نمایند فقط در صورتی که از حدود تعیین شده بیشتر بوده و غیر قانونی باشدمجازات می گردند.

نمونه رای کودک آزاری

رای بدوی
در خصوص اتهام انتسابی به ح. فرزند ذ. دایر بر ارتکاب بزه کودک آزاری نسبت به فرزندش به نام س. 9 [ساله] موضوع شکایت مادر طفل به نام ف. فرزند و. نظر به مفاد کیفرخواست صادره از شعبه 6 دادیاری دادسرای ناحیه 14 تهران و ملاحظه محتویات پرونده، شکایت شاکیه گزارش مرجع انتظامی تهران اظهارات مجنیٌ‌علیه، گواهی پزشکی قانونی، کیفیت اظهارات و مدافعات متهم و سایر قرائن و امارات منعکسه در پرونده بزه انتسابی را محرز و مسلم دانسته؛ علی‌هذا دادگاه به استناد مواد 4 و 5 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان و ماده 484 ق. م. اسلامی و ماده 47 همان قانون و به شرح ذیل در مورد مجرم مبادرت به تعین کیفر می‌نماید: الف ـ از جهت ارتکاب جرم کودک آزاری به پرداخت مبلغ 000/1000 ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم می‌شود. توضیحاً مجرم فاقد سابقه کیفری است. ب ـ ایضأ مجرم محکوم است دیه صدمه بدنی وارده به س.ک. به میزان 5/1 هزارم دیه کامل انسان از بابت ایراد کبودی در ناحیه ساق پای راست وی تأدیه نماید. رأی دادگاه حضوری و ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر است.

رئیس شعبه 1131 دادگاه عمومی جزایی تهران – فراهانی

رای دادگاه تجدید نظر
در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ح. نسبت به دادنامه شماره 185 مورخ 26/2/91 صادره از شعبه 1128 دادگاه عمومی تهران که به موجب آن تجدیدنظرخواه به اتهام کودک آزاری به پرداخت مبلغ یک میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و پرداخت دیه به شرح دادنامه محکوم گردیده است علی‌هذا در خصوص پرداخت دیه با توجه به میزان دیه که کمتر از خمس دیه کامل می‌باشد و دادنامه بدوی در این خصوص قطعی بوده لذا مستنداً به بند دال ماده 232 قانون آیین دادرسی کیفری قرار رد اعتراض صادر می‌گردد و در خصوص کودک آزاری با توجه به محتویات پرونده و مفاد لایحه تجدیدنظرخواهی نظر به اینکه بزه منتسبه حسب اوراق و مندرجات پرونده و دلایل منعکس در رأی محرز بوده و ایراد و اعتراض موجه و مؤثری که موجبات نقض و بی‌اعتباری دادنامه معترضٌ‌عنه را ایجاب نماید ابراز و اقامه نشده و از حیث رعایت تشریفات قانونی و مبانی استنباط و توجه به مستندات فاقد اشکال می‌باشد لذا با رد اعتراض به استناد بند الف ماده 257 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری دادنامه تجدیدنظرخواسته تأیید می‌گردد. رأی صادره قطعی است.

رئیس شعبه 53 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

ساداتی ـ طائفی

در این بخش نمونه لایحه کودک ازاری را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

ریاست محترم دادگاه اطفال و نوجوانان شهرستان…..

با عرض سلام و احترام

اينجانب……. مطالب ذيل را جهت دفاع از حقوق موكلم آقا / خانم……. در پرونده كلاسه ی……. معروض می دارم. از محضر محترم دادگاه، تقاضای صدور حکم شایسته را برای نامبرده خواستار می باشم.

چندی پیش آقای….. اقدام به شکایت از موکل بنده به اتهام تجاوز و کودک آزاری نمودند. با توجه به اظهارات کودک، طفل بزه دیده اینگونه بیان کرد که آقای….. (موکل بنده) با دیدن کودک، او را به طبقه پایین ساختمان برده و اقدام به درآوردن لباس های طفل و لمس بدن وی نموده است اما در این فاصله کودک از فرصت استفاده کرده و با دویدن به سمت راه پله خود را به خانه رسانده و موضوع را با پدرش در میان گذاشته است. با توجه به شکایت شاکی مبنی بر انجام عمل تفخیذ و تجاوز جنسی به طفل، نظریه پزشکی قانونی وجود آثار ضرب و جرح را رد و وجود علائم لواط را بر روی بدن طفل تایید نکرد که همین گواهی، دلیل محکمی مبنی بر بی گناهی موکل بنده می باشد. با توجه به انکار صریح موکلم نسبت به اتهام مذکور، اظهارات طفل بزه دیده، فقدان ادله اثباتی کافی و محکمه پسند، عدم وقوع بزه و وجود گواهی پزشکی قانونی مبنی بر عدم وجود آثار و با توسل به قاعده برائت، از محضر محترم دادگاه تقاضای صدور حکم برائت را برای موکلم خواستارم.

با تشکر و تجدید احترام

مجازات کودک آزاری توسط والدین
مجازات کودک آزاری توسط والدین

مجازات کودک آزاری توسط والدین

با توجه به گفته های بالا مجازات کودک آزاری توسط والدین جزئ مجازات کیفری بوده و پیشنهاد میشود برای تسریع روند پرونده مورد نظر خود با یک وکیل کیفری خوب مشورت کنید.

وکیل کیفری به یک وکیل دادگستری گفته می شود که بیش تر تجربه و سابقه وی در زمینه دعاوی کیفری بوده است. 

زمانی که یک نفر جرمی را مرتکب می شود که در قانون یک مجازات برای آن در نظر گرفته شده است، امکان شکایت نسبت به آن شخص وجود خواهد داشت. در چنین حالتی، به این شکایت، شکایت کیفری می گویند و وکیلی که در این شکایات به پرونده رسیدی می کند نیز وکیل کیفری نامیده می شود. 

پیشنهاد می کنیم برای پیشبرد بدون دردسر دعوای حقوقی خود، برای دریافت یک مشاوره حقوقی تلفنی حرفه ای و البته رایگان، همین حالا از مشاوره رایگان وکیل کیفری خوب استفاده کنید. 02188939832 و 09127654109

شماره کودک آزاری

شهروندان در صورت مشاهده هر گونه کودک آزاری، از طریق تماس با شماره تلفن ۱۲۳ به اورژانس اجتماعی اطلاع دهند.

در ادامه شماره کودک آزاری، از خانواده‌ها مجدداً درخواست می شود نسبت به کودک آزاری حساسیت ویژه‌ای داشته باشند و چنانچه با مواردی از این دست برخورد کردند آن را از طریق شماره تلفن رایگان ۱۲۳ به اطلاع مددکاران و کارشناسان حوزه اورژانس اجتماعی برسانند ، همکاران ما در اورژانس اجتماعی تشخیص خواهند داد که موضوع مطرح شده کودک آزاری می باشد یا خیر.

سوالات متداول

مجازات کودک آزاری چیست؟

سه ماه و یک روز تا شش ماه حبس و یا تا ده‌میلیون (000 000 10) ریال جزای‌نقدی می باشد.

مجازات کودک آزاری توسط پدر چیست؟

شش ماه و یک روز تا یک سال حبس و یا تا پانزده میلیون (000 000 15) ریال جزای‌نقدی می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت