به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

هزینه دادرسی چیست

هزینه دادرسی چیست

اگر نمیدانید هزینه دادرسی چیست این مقاله برای شماست، در این مقاله به صورت جامع برای شما عزیزان هزینه دادرسی و تعرفه های خدمات قضایی را قرار داده ایم. در ادامه در رابطه با محاسبه هزینه دادرسی و هزینه های دادرسی در سال 1401 به صورت جامع صحبت کرده ایم.

شما میتوانید برای مشاوره در رابطه با هزینه دادرسی با وکلای ما در دفتر وکالت تهران مشاوره حقوقی رایگان شبانه روزی بگیرید 02188939832 و 09127654109.

برای محاسبه آنلاین هزینه دادرسی سال ۱۴۰۰ و محاسبه آنلاین هزینه دادرسی سال 1401 به همراه محاسبه هزینه دادرسی چک برگشتی فرم زیر را تکمیل نمایید.

در مرحله بدوی:
در مرحله واخواهی:
در مرحله تجدید نظر:
در مرحله اعاده دادرسی:
در مرحله فرجام خواهی:
در مرحله اعتراض ثالث:

هزینه دادرسی چیست

قبل از شروع بررسی هزینه دادرسی ابتدا باید اطلاعات کافی در رابطه با دادرسی و انواع آن به همراه آئین دادرسی داشته باشیم، در بخش زیر به صورت جامع در رابطه با دادرسی و انواع آن صحبت کرده ایم.

جلسهٔ دادرسی یا جلسهٔ رسیدگی یا محاکمه نشستی است که در آن به دادخواهی دادخواه رسیدگی می‌شود. جلسهٔ دادرسی با حضور قاضی و هنگامی تشکیل می‌شود که مرجع قضاوتی، با تعیین وقت و دعوت قبلی از طرفین دعوا یا وکلای آنها، به دعوا یا امری که که خواهان مطرح نموده یا به ادعاهای اصحاب دعوا، رسیدگی می‌کند. جلسهٔ دادرسی ممکن است در دادگاه یا خارج از آن تشکیل شود.

جلسه در لغت به معنی نوعی نشست، مجمع و اجتماع جمعی از مردم برای انجام امری یا شنیدن نطقی باداشتن یک رئیس است و دادرسی هم در لغت به معنی محاکمه، قضاء و رسیدگی به دادخواهی و اجرای قانون و عدالت می‌باشد،بنابراین جلسه دادرسی در لغت به معنی مجمع و اجتماع جمعی از مردم برای رسیدگی به دادخواهی و محاکمه و اجرای قانون و عدالت می‌باشد.

جلسه دادرسی در حقوق امروزی ایران به دو شکل کلی کیفری یا مدنی تقسیم شده که محاکمات کیفری در دادگاه‌های کیفری و محاکمات مدنی (یا به تعبیری غیر کیفری) در دادگاه‌های حقوقی (حقوقی و مدنی در اینجا مترادف هم هستند که هرچند مدنی واژه دقیق تری است اما نام رسمی این دادگاه‌ها دادگاه حقوقی است) برگزار می‌شود (هرچند در برخی موارد ممکن است یک دادگاه صلاحیت رسیدگی به یک پرونده که توامان جنبه کیفری و مدنی دارد را داشته باشد.

ضمن اینکه برخی پرونده‌ها در صلاحیت دادگاه‌های خاص (مثل دادگاه ویژه روحانیت یا دادگاه نیروهای مسلح) یا شورای حل اختلاف یا اداره ثبت اسناد و املاک، یا مراجع اداری و انتظامی (مثل دیوان عدالت اداری، کمیسیون ماده صد شهرداری) قرار می‌گیرند که در برخی از آن‌ها جلسه دادرسی وجود دارد) زمانی یک پرونده کیفری محسوب می‌شود که عمل مورد اعتراض شاکی خصوصی یا دادستان (به عنوان مدعی العموم) در قانون جرم محسوب شده و مجازات برای آن تعیین شده باشد.

هزینه دادرسی چیست
هزینه دادرسی چیست

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل چک در تهران کلیک کنید.

دادگاه حقوقی به دادخواست خواهان رسیدگی نموده و چنانچه خواسته او به حق باشد خوانده را محکوم ویا دادخواست را رد می‌کند اما دادگاه کیفری به شکایت شاکی (که می‌تواند شاکی خصوصی یا دادستان باشد) رسیدگی نموده چنانچه آنرا وارد تشخیص دهد مشتکی عنه را محکوم والا شکایت وارده را رد می‌کند.

آئین دادرسی یا حقوق شکلی مجموعه‌ای از مقررات است که به منظور رسیدگی به مرافعات یا شکایات یا درخواست‌های قضایی به کار می‌رود. به مجموعهٔ اقدامات دادگاه در بررسی یک دعوی به منظور مهیا کردن پرونده برای صدور رأی و حل و فصل دعوی دادرسی یا محاکمه می‌گویند.

این اقدامات معمولاً شامل شنیدن اظهارات و مدافعات، بازبینی برگه‌های دو طرف، رسیدگی به دلایل و مستندات آنان و نیز انجام پژوهش‌های لازم می‌شود. پیش از این دادرسی به دو روش عادی و اختصاری انجام می‌شد.

در روش عادی، اساس کار بر تبادل برگه‌ها (لوایح) بود و تنها در صورت نیاز جلسه رسیدگی برگزار می‌شد، ولی در روش اختصاری اساس کار حل و فصل سریع اختلافات در جلسه رسیدگی از طریق بیان دعوی و دفاع از آن بود.

اعاده‌دادرسی یک روش استثنایی اعتراض به آرای محاکم است که به موجب آن، پرونده ای که با رای قطعی یا قطعیت یافته مختومه شده است، مجدداْ مفتوح و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

منظور از «روش استثنایی اعتراض به آرا» این است که در برابر روش‌های عمومی اعتراض به آرای محاکم قرار دارد؛ به این شرح که به طور کلی، دو روش عمومی اعتراض به آراء محاکم وجود دارد: واخواهی و تجدیدنظرخواهی.

در این دو روش، هر شخصی که رایی علیه او صادر شده باشد (اعم از آنکه محکوم شده باشد یا حقی برای او به اثبات نرسیده باشد )، می‌تواند نسبت به آن رای اعتراض و درخواست رسیدگی مجدد در همان مرجع (واخواهی) یا مرجع بالاتر (تجدیدنظر) نماید و به غیر از محکومیت، موجب دیگری برای طرح این درخواست وجود ندارد. در نقطه مقابل، در روش‌های استثنایی اعتراض به آراء از جمله اعاده‌‌دادرسی، صرف صدور حکم به ضرر شخص، برای طرح این اعتراض کافی نیست و باید حتما علت مشخصی که توسط قانون تعیین شده نیز وجود داشته باشد.

به عبارت دقیق‌تر، جهات و مبانی طرح این درخواست‌ها، محدود و غیرمعمول می‌باشد. به همین علت به «روش‌های استثنایی اعتراض به آراء» شناخته می‌شوند. به غیر از اعاده‌دادرسی، اعتراض ثالث و فرجام‌خواهی نیز جزو روش‌های استثنایی اعتراض به آرا می‌باشند.

پیشنهاد ویژه: واخواست چک برگشتی

ماده قانونی پرداخت هزینه دادرسی

در این بخش ماده قانونی پرداخت هزینه دادرسی را به همراه تبصره های آن ها برای شما عزیزان قرار دادم ایم.

ماده ۵۶۱ : هزینه تطبیق رونوشت یا تصویر اسناد و تهیه آنها برابر مقررات قانونی می باشد . ماده ۵۶۲ : دادگاه موظف است زمان صدور حکم، کلیه هزینه هایی را که در جریان تحقیقات و محاکمه صورت گرفته ، به تفصیل تعیین و مسؤول پرداخت آن را تعیین کند .

ماده ۵۶۳ : شاکی یا مدعی خصوصی قادر است در هر مرحله از دادرسی تمام هزینه های پرداخت شده دادرسی را از مدعی علیه طبق مقررات مطالبه نماید . دادگاه بعد از ذی حق شناختن او ، موظف است زمان صدور حکم، مدعی علیه را به پرداخت هزینه های مزبور ملزم نماید .

ماده ۵۶۴ : درصورت محکومیت متهم، پرداخت هزینه های دادرسی به عهده او می باشد . ماده ۵۶۵ : زمانی که شخصی که به موجب حکم دادگاه مسئول پرداخت هزینه دادرسی می باشد، فوت کند، هزینه مذکور از ماترک او وصول خواهد شد.

پیشنهاد میشود حتما با یک وکیل نفقه در رابطه با پاسخ سوال خود که انواع نفقه چیست مشاوره بگیرید.

تبصره ۱- اگر به تشخیص مقام قضائی، شاکی قادر به پرداخت هزینه های مذکور نشود ، هزینه از اعتبارات قوه قضائیه پرداخت خواهد شد .

تبصره ۲- در موارد فوری به دستور مقام قضائی، اقدامات موضوع این ماده، قبل از پرداخت هزینه مربوط انجام خواهد شد . تبصره ۳- میزان هزینه ایاب و ذهاب گواهان مطابق تعرفه‏ ای می باشد که ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزیر دادگستری تهیه می گردد و به تصویب رئیس قوه قضائیه خواهد رسید .

لازم به ذکر است این قانون در رابطه با هزینه دادرسی دعاوی ملکی نیز صدق میکند و هزینه دادرسی دعاوی ملکی با توجه به مهارت وکیل و همچنین نوع پرونده مورد نشر شما متغیر خواهد بود، برای کسب اطلاعات در رابطه با هزینه و تعرفه محاسبه هزینه دادرسی با شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید.

در هر مورد که در قوانین حداکثر مجازات کمتر از نود و یک روز حبس و یا مجازات تعزیری موضوع تخلفات رانندگی یا مجازات جایگزین حبس باشد . از 3/300/000 تا 33/000/000 3-

هرگاه حداقل مجازات کمتر از نود و یک روز حبس و حداکثر آن یک سال و یا مجازات جایگزین حبس باشد و به اختیار دادگاه جزای نقدی مورد حکم واقع شود . از 3/300/000 تا 33/000/000 4- تقدیم شکایت کیفری ( افراد ناتوان مالی به تشخیص دادستان یا رئیس حوزه قضایی از پرداخت این هزینه معاف هستند ) 100/000

محاسبه هزینه دادرسی سال ۱۴۰1
محاسبه هزینه دادرسی سال ۱۴۰1

محاسبه هزینه دادرسی سال ۱۴۰1

در رابطه با محاسبه هزینه دادرسی سال ۱۴۰1 باید بگوییم قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کل کشور از قانون شوراهای حل اختلاف (مصوب ١٣٩۴/٨/١۰ مجلس شورای اسلامی) : ماده ۲۳ – هزینه رسیدگی شورای حل اختلاف در کلیه مراحل، در دعاوی کیفری و غیرمالی معادل هزینه دادرسی در محاکم دادگستری و در دعاوی مالی معادل پنجاه درصد (۵۰%) آن است. رسیدگی به دعاوی مشمول ماده (۸) این قانون بدون هزینه دادرسی است.

با توجه به گفته های بالا میتوان نتیجه گرفت هزینه دادرسی سال ۱۴۰۰ نیز معادل پنجاه درصد (۵۰%) آن است.

پیشنهاد میشود اگر نمیدانید برای گرفتن مهریه از کجا شروع کنیم برای مشاوره با بهترین وکیل مهریه در تهران کلیک کنید.

محاسبه هزینه دادرسی و تمبر مالیاتی

هزینه ی برگهایی که به دادگاه داده میشود: 1- برای هر برگ دادخواست که به دادگاه داده میشود برای هر مرحله از دادرسی 5000 ریال محاسبه میگردد.

2- هربرگ اجرائیه که صادر میشود اعم از اجرائیه ی مربوط به احکام دادگاهها وهیاتهای حل اختلاف موضوع قانون کار 5000 ریال

3- برای هر برگ اظهار نامه (غیر از هزینه ی ابلاغ اظهار نامه ) 5000 ریال 4- هزینه ی دادخواست به دادگاه (غیر از هزینه ی برگ دادخواست به معنای خاص ) 000/50ریال

5- هزینه ی دادخواست به دیوان عدالت اداری و هزینه دادرسی و ابطال تمبر در مرحله ی بدوی 000/50ریال

6- هزینه ی تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری شعبه ی تشخیص 000/100 ریال 7- هزینه ی شکایت کیفری به دادسرا غیر از حقوق مقرر 000/50ریال

8- هزینه ی شکایت کیفری چک بلا محل و هزینه دادرسی و تعرفه های خدمات قضایی تا مبلغ 000/000/1 ریال 000/15 ریال میباشد 9- هزینه ی شکایت کیفری علیه صادر کننده ی چک بلا محل نسبت به مازاد 000/000/1 ریال تا مبلغ 10 ملیون تومان 000/40 ریال میباشد.

10- هزینه ی شکایت کیفری علیه صادر کننده ی چک بلا محل مازا د بر 10ملیون ریال000/150ریال میباشد.

11- تعقیب شکایت کیفری به دادسرای انتظامی قضات 000/50 ریال میباشد.

12- هزینه ی طرح دعوای حقوقی و هزینه دادرسی خلع ید در شورای حل اختلاف 000/100 ریال میباشد.

13- هزینه ی شکایت کیفری و هزینه دادرسی نفقه در شورای حل اختلاف 000/50 ریال.

پیشنهاد میشود حتما مقاله واخواست سفته را برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالعه نمایید.

نحوه پرداخت هزینه دادرسی
نحوه پرداخت هزینه دادرسی

نحوه پرداخت هزینه دادرسی

سامانه پرداخت قبوض دادگستری امکان پرداخت آنلاین و اقساطی قبوض دادگستری را برای شما فراهم می کند. برای پرداخت هزینه دادگستری ابتدا وارد سامانه ایوا شده و سپس مراحل زیر را طی نمایید.

1 -پس از ثبت اولیه دادخواست، لوایح، شکوائیه، اظهارنامه، دعاوی اعتراضی و طاری یا دیگر موارد از طریق سامانه خودکاربری وکال، در مرحله محاسبه و پرداخت هزینه دادسی یک »شماره دریافت وجه« 18 رقمی مطابق تصویر زیر به کاربر نمایش داده خواهد شد.

2 -با نصب و راه اندازی نرم افزار بانکی ایوا بر روی تلفن همراه ، وارد محیط نرم افزار شده و از منو »پرداخت سازمانی« زیرمنو »قوه قضائیه« را انتخاب می کنیم.

3 -پس از وارد کردن »شماره دریافت وجه« 18 رقمی صادره از سامانه خودکاربری، از طریق لمس دکمه استعالم نرم افزار، شماره رهگیری مندرج در سامانه و هزینه دادرسی و تعرفه خدمات نمایش داده خواهد شد. در صورتی که مشخصات به صورت صحیح و مورد تأیید باشد در ادامه مراحل با وارد کردن مشخصات کارت بانکی و رمز دوم هزینه پرداخت می گردد.

4-پس از پرداخت هزینه و صدور تاییدیه توسط نرم افزار ایوا، به سامانه عدل ایران بازگشته و دکمه »محاسبه هزینه دادرسی و تعرفه خدمات« را مجدداً فشار دهید.

دراین وضعیت کلیه مبالغ به صورت صفر نمایش داده می شوند که به معنای پرداخت هزینه ها می باشد.

5- پس از این مرحله با »بازگشت به فهرست« وارد مرحله »ارسال به دفترخدمات قضایی و نمایش خالصه…« شده و با دریافت »رمز موقت« دادخواست، لوایح، شکوائیه، اظهارنامه، دعاوی اعتراضی و طاری یا دیگر موارد، به مرجع قضایی یا دفتر خدمات ارسال خواهد شد.

لازم به ذکر است عدم پرداخت هزینه دادرسی در مرحله تجدید نظر در صورت رد دعوای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مرحله واخواهی و قطعیت آن، دادگاه بدوی مکلف است ابتدا اخطار رفع نقص جهت پرداخت هزینه دادرسی صادر نماید و با عدم پرداخت هزینه، قرار رد دادخواست واخواهی صادر کند.

پیشنهاد ویژه: وکیل سفته

محاسبه هزینه دادرسی آنلاین

در ابتدای مقاله فرم محاسبه هزینه دادرسی دعاوی مالی و محاسبه هزینه دادرسی مهریه را برای شما عزیزان قرار داده ایم که با وارد کردن مقدار وجه و تعداد سکه میتوانید به صورت آنلاین مقدار هزینه دادرسی مورد نظرتان را محاسبه نمایید.

در سیستم عامل های اندروی و ios نیز نرم افزار محاسبه هزینه دادرسی را میتوانید دانلود کرده و در تلفن همراه خود نیز قادر به محاسبه هزینه دادرسی و حق الوکاله باشید.

محاسبه هزینه دادرسی
محاسبه هزینه دادرسی

فرمول محاسبه هزینه دادرسی

قانون آیین دادرسی مدنی، در ماده 502 خود در خصوص هزینه دادرسی مقرر می دارد: “هزینه دادرسی، عبارت است از: هزینه برگ‌ هایی که به دادگاه، تقدیم می‌ شود و هزینه قرارها و احکام دادگاه.” با توجه به این ماده، هزینه دادرسی، قسمت های مختلفی، نظیر هزینه برگه دادخواست و هزینه احکام ها و قرارهایی که دادگاه ها، صادر می کنند می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هزینه وکیل دعاوی ملکی با شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید.

محاسبه هزینه دادرسی سفته

با توجه به تصویر بالا میتوان نتسجه گرفت که محاسبه هزینه دادرسی چک و سفته تا مبلغ 200 میلیون ریال 2/5 درصد ارزش خواسته می باشد. در رابطه با محاسبه هزینه دادرسی بر اساس ارزش منطقه ای نیز باید بگوییم هزینه دادرسی بر اساس ارزش منطقه ای از 300.000 هزار ریال می باشد.

سوالات متداول

اعسار از هزینه دادرسی چیست؟

اعسار از هزینه دادرسی به معنای عدم توانایی در پرداخت مقدار هزینه های مربوط به دارسی و رای تجدید نظر می باشد. داخل مقاله در رابطه با هزینه های دادرسی به صورت جامع صحبت کرده ایم.

هزینه دادرسی مهریه به عهده کیست؟

براساس قانون هزینه رسیدگی به پرونده‌هایی همچون مهریه در ابتدا به عهده زوجه می باشد و زوجه به دلیل خواهان بودن در این پرونده باید هزینه را پرداخت نماید.

هزینه دادرسی حقوقی به عهده کیست؟

پرداخت کننده هزینه دادرسی حقوقی خواهان دعوا می باشد، داخل مقاله به صورت جامع در رابطه با نحوه پرداخت هزینه دارسی به صورت جامع صحبت کرده ایم.

اگر هزینه دادرسی پرداخت نشود؟

اگر هزینه دادرسی پرداخت نشود خواهان باید ثابت کند که توانایی پرداخت هزینه را نداشته و به نوعی اعسار از پرداخت هزینه های دادرسی نماید.

هزینه دادرسی سال ۱۴۰1 چقدر است؟

هزینه دادرسی سال ۱۴۰1 در دعاوی کیفری و غیرمالی معادل هزینه دادرسی در محاکم دادگستری و در دعاوی مالی معادل پنجاه درصد (۵۰%) آن است.

نحوه محاسبه هزینه دادرسی اموال غیر منقول به چه صورت است؟

مطابق قانون اگر دعوا در خصوص اموال غیرمنقول باشد مثل خلع ید از اموال غیرمنقول هزینه دادرسی بر اساس ارزش معاملاتی ملک در منطقه محاسبه و دریافت می‌شود.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت