به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

الزام به ایفای تعهد

الزام به ایفای تعهد

هنگامی که بخواهید یک قرارداد را با یک فردی بنویسید در این قرارداد بین شما و طرف مقابل یک سری تعهداتی منعقد میشود که رد صورت اجرا نکردن این تعهدات میتوانید از طرف مقابل قرارداد شکایت نمایید. در واقع میتوان گفت الزام به ایفای تعهد به معنای مجبور کردن طرف مقابل به ایفای تعهد های موجود در قرارداد می باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا با نمونه دادخواست الزام به ایفای تعهد و همچنین شرایط و قوانین الزام به ایفای تعهد مالی به صورت جامع آشنا شوید.

شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات و دریافت مشاوره با بهترین وکیل ثبتی تهران با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران 02188939832 تماس بگیرید تا کارشناسان و مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

پیشنهاد ویژه: برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان در خصوص امور ثبتی همین حالا با بهترین دفتر وکالت در تهران تماس بگیرید. 02188939832

الزام به ایفای تعهد
الزام به ایفای تعهد

الزام به ایفای تعهد

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، الزام به ايفاي تعهد به این معنی می باشد که طرفین قرارداد به شرایط و ضوابط موجود در قرارداد تعهد داشته و موظف بوده که یک سری موارد را در قرارداد رعایت نماید.

گاهی شاهد این موضوع هستیم که افراد و طرفین قرارداد به تعهدات و قوانین موجود در قرارداد عمل نکرده و تخلفاتی را انجام میدهند، در این صورت شما عزیزان میتوانید با ارائه دادخواست الزام به ایفای تعهد به دادگاه قادر به شکایت کردن از طرف مقابل قرارداد باشید. الزام به ایفای تعهد نوعی ضمانت نامه از طرفین قرارداد می باشد که باعث میشود از اینکه طرف مقابل به قوانین قرارداد عمل میکند اطمینان حاصل نمایید.

لازم به ذکر است، چنانچه یکی از طرفین در موعد مقرر از انجام تعهد خود خودداری نماید دیگر طرف می تواند از دادگاه خواستار انجام آن تعهد شود. این نوع دعوا به هر نوع تعهدی شامل تعهدات ملکی مانند تحویل ملک و ساخت ملک مربوط می گردد.

شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات در رابطه با حق الوکاله الزام به تنظیم سند و همچنین مدارک لازم برای اثبات مالکیت وارد مقالات شده و یا با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران 02188939832 تماس حاصل فرمایید.

یکی از نکاتی که باید همواره در نظر داشته باشید این است که تعهدات در قرارداد‌ ها تعهدات حقوقی و تعهداتی هستند که طرفین یک قرارداد با یکدیگر دارند. این تعهدات معمولاً مشخص می‌ کنند که هر طرف باید چه کار ها یا خدماتی را ارائه دهد یا چه اقداماتی را انجام دهد. تعهدات در قرارداد‌ ها می‌ توانند مربوط به مسائل مالی، زمان‌ بندی، کیفیت خدمات یا کالا ها، حفظ حریم خصوصی، مسئولیت‌ ها، تعهدات جبران خسارت و موارد دیگر باشند.

این تعهدات معمولاً به صورت کتبی در متن قرارداد ذکر می‌ شوند و برای حفظ حقوق و تعهدات هر طرف از اهمیت بسیاری برخوردار ند. اگر یکی از طرفین تعهدات قرارداد را نقض کند، طرف دیگر ممکن است از مسیر های قانونی برای حفظ حقوق خود استفاده کند و جبران خسارت مطالبه کند.

بنابراین، تعهدات در قرارداد‌ ها اصلی‌ ترین بخش‌ های این توافقات حقوقی هستند و اهمیت زیادی در حفظ تعادل و اجرای صحیح قرارداد ها دارند.

الزام به ایفای تعهد در قرارداد ها همانند الزام به رفع تصرف عدوانی به معنای واجب بودن و اجباری بودن انجام تعهدات تعیین شده در قرارداد می‌ باشد. به این معنا که هر طرف در قرارداد موظف است تعهداتی که به عهده او قرار گرفته است را به دقت و به موقع اجرا کند.

در صورتی که یک طرف قرارداد تعهدات خود را ایفا نکند، ممکن است او مورد تخلف قرار گیرد و طرف دیگر حق داشته باشد تا از طریق راهکار های قانونی، از جمله اجرای اجباری یا جبران خسارت، از او انجام تعهدات مورد نظر را بخواهد. الزام به ایفای تعهد نقش مهمی در حفظ حقوق طرفین قرارداد و اجرای صحیح آن ایفا می‌ نماید.

در واقع، الزام به ایفای تعهد یکی از اصول اصلی قرارداد هاست و از اهمیت بسیاری در حقوق تجارت و حقوق قرارداد ها برخوردار می باشد.

الزام به ایفای تعهد دارای انواع مختلفی می باشد، در این بخش تعدادی از انواع الزام به ایفای تعهد را برای شما عزیزان قرار دادیم که عبارت اند از:

  • الزام به ایفای تعهد غیر مالی
  • الزام به ایفای تعهد مالی
  • الزام به ایفای تعهد قرارداد مشارکت
  • الزام به ایفای تعهد مبنی بر تحویل مبیع
  • الزام به ایفای تعهد علیه ورثه
  • الزام به ایفای تعهد پیمانکار
  • نمونه دادخواست الزام به ایفای تعهد تحویل خودرو
  • و…

الزام به ایفای تعهد به معنای واجب بودن اجرای تعهدات و تکمیل وظایفی می باشد که در قرار داد یا توافقی میان دو یا چند طرف ذکر شده است. این به این معناست که هر طرف موظف است تا تعهدات وظیفه‌ ای خود را به دقت و به موقع اجرا کند.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با سند تعهد به بیع یا تعهد به انتقال کلیک کنید.

الزام به ایفای تعهدات معمولاً با وجود مفاد و بند های واضح در متن قرارداد مشخص می‌ شود. در صورتی که یکی از طرفین قرارداد به انجام تعهداتش عدم پایبندی نماید، ممکن است منجر به تخلف قرارداد و حق اعتراض یا اقدامات حقوقی از سوی طرف دیگر شود.

به عنوان مثال، اگر در یک قرارداد خرید و فروش، فروشنده الزام به تحویل کالا به خریدار داشته باشد، این به این معناست که فروشنده موظف است تا کالا را به موقع و در شرایط مشخص شده به خریدار تحویل دهد. اگر این الزام به ایفای تعهد توسط فروشنده رعایت نگردد، خریدار می‌ تواند از حقوق و تقاضای قانونی خود استفاده نماید. در ادامه نمونه دادخواست الزام به ایفای تعهد و نمونه دادخواست الزام به ایفای تعهد مالی را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

برای مشاهده مراحل انتقال سند تک برگ و دریافت مشاوره با بهترین وکیل تصرف عدوانی با تلفن 02188939832 تماس حاصل کنید.

نمونه دادخواست الزام به ایفای تعهد
نمونه دادخواست الزام به ایفای تعهد

نمونه دادخواست الزام به ایفای تعهد

با توجه به گفته های بالا در رابطه با الزام به ایفای تعهد، میتوان گفت شما عزیزان میتوانید در صورت عدم رعایت تعهدات یکی از طرفین قرارداد قادر به ارائه دادخواست الزام به ایفای تعهد در دادگاه نمایید.

دادخواست الزام به ایفای تعهد در واقع به موجب ماده 228 به این معنی می باشد که: «در صورتی که موضوع تعهد، تادیه وجه نقدی باشد حاکم می تواند با رعایت ماده 221 مدیون را به جبران خسارت حاصله از تاخیر تادیه دین محکوم نماید.»

دادخواست الزام به ایفای تعهد نوعی درخواست قانونی می باشد که توسط یک طرف قرارداد یا توافق به دادگاه ارائه می‌ شود به منظور اجرای تعهداتی که در قرارداد طرفی داده شده است. این دادخواست اغلب به عنوان دادخواست الزام به اجرا نیز شناخته می‌ شود.

دادخواست الزام به ایفای تعهد شامل توضیحاتی در مورد تعهداتی می باشد که یکی از طرفین قرارداد از طرف دیگر خواهان اجرای آنها می‌ شود. این دادخواست به دادگاه ارائه می‌ شود تا دادگاه تصمیم بگیرد که آیا تعهدات باید اجرا شوند و طرف متخلف از تعهدات خود پیروی کند یا خیر. دادخواست الزام به ایفای تعهد ممکن است به دلیل نقض تعهدات یا عدم اجرای آنها توسط یک طرف قرارداد ارائه گردد.

این دادخواست معمولاً مشمول مقررات قانونی و مراحل قانونی خاصی می‌ شود و از طریق دادگاه صادر می‌ شود تا تصمیمی قانونی بر اساس تعهدات قرارداد اعلام شود. دادخواست الزام به ایفای تعهد یک ابزار حقوقی مهم در حفظ حقوق و تعهدات در قرارداد هاست و به اطمینان از اجرای تعهدات ذکر شده در قرارداد کمک می‌ کند.

نمونه دادخواست الزام به ایفای تعهد و نمونه دادخواست الزام به ایفای تعهد و تحویل مبیع به صورت ذیل می باشد:

خواهان: خوانده: خانم، آقای آدرس: … وکیل: خانم، آقای آدرس: … خواسته: صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به انجام تعهد به موجب قرارداد مورخ مقوم به …… تومان بانضمام هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل دلایل: مبایعه نامه،/ وکالتنامه وکیل/ یک برگ سند عادی/ کپی مصدق کارت ملی خواهان اظهارنامه شماره …

بسمه تعالی ریاست محترم محاکم عمومی حقوقی مجتمع امام خمینی شهرستان مشهد با سلام و عرض ادب احتراما ضمن اعلام وکالت از ناحیه خواهان آقای … مراتب دادخواهی خود را به شرح ذیل به استحضار آن مقام محترم می رساند: به موجب مبایعه نامه فیمابین موکل و خوانده محترم که تصویر آن پیوست دادخواست می باشد.

قراردادی بیعی فی مابین خوانده دعوی آقای …. و موکل در سال ۱۳۹۹منعقد و مشارالیه پس از فروش تعداد یکصد دستگاه ….و تعیین ثمن و مبالغ توافقی، متعهد گردیده که دستگاههای مزبور را در محل شهرستان مشهد به موکل (خریدار) (بند ۱ قرارداد) تحویل نمایند.

مستند به تصویر فیش های پرداختی ضم دادخواست، موکل با پرداخت مبالغی به کلیه تعهدات قراردادی خود عمل نموده لذا خوانده محترم پس از واریز وجوه به حساب بانکی ایشان تاکنون پاسخگو نبوده و از انجام و ایفای تعهد خود مبنی بر تحویل مبیع به بهانه های مختلف امتناع می نمایند. موکل اینجانب علاوه بر مراجعات بسیار، پیگیری های حضوری و غیر حضوری اظهارنامه ای نیز در مورخ …. برای خوانده محترم ارسال نموده اند اما همچنان نامبرده از انجام تعهد خودداری می کنند.

علی هذا با تقدیم این دادخواست به استناد مواد ۱۰، ۲۱۹، ۲۲۰، ۲۲۳ قانون مدنی و مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی و صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به انجام تعهد و پرداخت کلیه خسارات قانونی و هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل در حق موکل اینجانب مورد استدعاست.

با سپاس و تجدید احترام وکیل پایه یک دادگستری مشهد مصطفی زمان زاده.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با استشهاد محلی و همچنین معترض عنه وارد مقالات مربوطه شوید.

لایحه دفاعیه الزام به ایفای تعهد

قبل از شروع بررسی لایحه دفاعیه الزام به ایفای تعهد، بهتر است در رابطه با مفاد قانونی مربوط به الزام به ایفای تعهدات قراردادی آشنا شویم.

بر اساس ماده ۲۲۱ قانون مدنی در صورتی که شخصی تعهد به انجام کاری دهد یا تعهد دهد که از انجام عملی خودداری کند، اما تعهد خود را عملی نکند، مسئول جبران خسارت طرف مقابل است. به‌ شرط اینکه لزوم جبران خسارت در متن قرارداد شرط شده باشد. یا اینکه طبق عرف آن منطقه پذیرفتن تعهد به منزله‌ قبول جبران خسارت باشد. در مواقعی هم ممکن است جبران خسارت بر اساس متن قانون باشد.

همچنین مطابق با ماده ۲۲۲ قانون مدنی در رابطه با الزام به ایفای تعهدات، اگر شخصی به تعهد قراردادی خود عمل نکند، دادگاه می‌تواند به کسی که به نفع او تعهد شده است (خواهان) اجازه دهد که او این عمل را انجام دهد. سپس متخلف را محکوم کند که تمام مخارج را به او بپردازد. به ‌عبارت‌ دیگر وقتی شخصی در دادگاه، دعوای الزام به ایفای تعهد را مطرح می‌کند و دادگاه تشخیص می‌دهد که خود این شخص توانایی انجام تعهد را دارد،به او اجازه می‌دهد که خودش تعهد را انجام دهد و در مقابل، خوانده را محکوم می‌کند که تمام هزینه‌ها را به خواهان بپردازد.

ماده ۲۲۸ قانون مدنی الزام ایفای تعهد در مورد دعوای الزام به ایفای تعهد مالی بیان ‌شده است. مطابق این ماده، اگر موضوع تعهد پرداخت وجه نقد باشد دادگاه می‌تواند مدیون (خوانده) را محکوم کند که خسارات تاخیر در انجام تعهد مالی را به خواهان بپردازد.

با توجه به ماده قانونی الزام به ایفای تعهد لایحه دفاعیه الزام به ایفای تعهد در واقعیت، نوعی مستند حقوقی می باشد که توسط طرف متخلف (طرفی که متعهد به اجرای تعهدات نشده است) تهیه می‌ شود و به دادگاه ارائه می‌ گردد به منظور مدافعت در مورد دادخواست الزام به ایفای تعهد که توسط طرف مقابل ارائه شده است. این لایحه دفاعیه اصولاً شامل دلایل، ادعا ها، و مستنداتی است که نشان می‌ دهد که چرا طرف متخلف به نظر می‌ رسد که تعهداتش باید اجرا نشود یا باید به شکلی دیگر اجرا شوند.

لایحه دفاعیه الزام به ایفای تعهد شامل موارد زیر می باشد:

  1. اعتراضات: متن دقیق تعهداتی که ادعا می‌ شود باید اجرا شوند.
  2. ادعا های حقوقی: توضیح از جنبه‌ های قانونی که برای مدافعت از تعهدات متخلف مهم هستند.
  3. مستندات: نمونه‌های مستندی که ادعا ها و اعتراضات را تأیید می‌ کنند، مانند نامه‌ ها، قرارداد ها، و شواهد و …
  4. حجج و دلایل: توضیح دلایل منطقی و حقوقی که متخلف برای عدم اجرای تعهدات خود مطرح می‌کند.

لایحه دفاعیه الزام به ایفای تعهد برای دادگاه اهمیت دارد تا دادگاه بتواند به درستی تصمیم بگیرد که آیا تعهدات باید اجرا شوند یا نه. این ابزار حقوقی به متخلف فرصت می‌ دهد تا دفاع کند و ادله معتبری را ارائه دهد.

پیشنهاد میشود اگر نمیدانید اقرار نامه چیست کلیک کنید.

رای وحدت رویه الزام به ایفای تعهد

در این بخش رای وحدت رویه الزام به ایفای تعهد را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

شماره 6654/هـ – 1388/12/24 مديرعامل محترم روزنامه رسمي كشور گزارش وحدت رويه رديف 86 /6 هيأت عمومي ديوان عالي كشور با مقدمه مربوطه و رأي آن به شرح ذيل تنظيم و جهت چاپ و نشر ايفاد مي‌ گردد. ابراهيم ابراهيمي ـ معاون قضايي ديوان عالي كشور رأي وحدت رويه شماره 714 هيأت عمومي ديوان عالي كشور دائر به عدم الزام قانوني به دخالت وكيل براي اقامه دعاوي حقوقي، شكايت از آراء و دفاع از آنها

الف: مقدمه جلسه هيأت‌ عمومي ديوان‌ عالي كشور در مورد پرونده وحدت‌ رويه رديف 86 /6، رأس ساعت 9 بامداد روز سه‌ شنبه مورخه 1388/12/11 به رياست حضرت آيت‌ الله محسني گركاني‌ رييس ديوان‌ عالي كشور و حضور حضرت آيت‌ الله محسني ‌اژيه دادستان كل كشور و شركت رؤسا، مستشاران و اعضاي معاون كليه شعب ديوان‌ عالي كشور، در سالن هيأت‌ عمومي تشكيل و پس از تلاوت آياتي از كلام‌ الله مجيد و قرائت گزارش پرونده و طرح و بررسي نظريات قضات شركت‌ كننده در خصوص مورد و استماع نظريه جناب آقاي دادستان كل كشور كه به ترتيب ذيل منعكس مي‌ گردد، به صدور رأي وحدت‌ رويه شماره 714 – 1388/12/11 منتهي گرديد.

ب : گزارش پرونده با احترام، به استحضار عالي مي‌ رساند: از شعب پانزدهم و سيزدهم دادگاه‌ هاي تجديدنظر استان تهران به‌ موجب دادنامه‌ هاي 1220 – 1385/8/27 و 347 – 1385/3/9 با استنباط از مواد 31 و 32 قانون اصلاح پاره‌ اي از قوانين دادگستري و آيين‌ نامه الزامي‌ شدن حضور وكيل در دادگاه‌ ها و ماده 31 قانون آيين‌ دادرسي دادگاه‌ هاي عمومي و انقلاب در امور مدني، آراء متهافت صادرگرديده است كه جريان آن ذيلاً منعكس مي‌ گردد:

1ـ بر اساس محتويات پرونده كلاسه 85 /1919 شعبه پانزدهم دادگاه تجديدنظر استان تهران آقاي نظام‌علي حق‌ شناس به طرفيت اداره تربيت بدني كرج به خواسته ابطال يك فقره تعهدنامه در دادگاه‌ هاي عمومي اين شهرستان اقامه دعوي نموده كه جهت رسيدگي به شعبه چهاردهم دادگاه‌ هاي مزبور ارجاع و پس از ثبت به كلاسه 84 /1386 طي دادنامه 185 – 1385/2/23 با توجه به الزامي ‌بودن طرح دعوي به‌ وسيله وكيل دادگستري و اينكه خواهان بدون استفاده از وكيل دادگستري مبادرت به تقديم دادخواست كرده و با ابلاغ اخطاريه نيز به تعيين وكيل مبادرت ننموده است، دعوي را با كيفيت موجود مسموع ندانسته و به استناد مواد 31 و 32 قانون اصلاح پاره‌ اي از قوانين دادگستري مصوّب 1356 و آيين‌ نامه اجرايي آن و نيز ماده 2 قانون آيين‌ دادرسي دادگاه‌ هاي عمومي و انقلاب در امور مدني قرار عدم استماع صادر نموده است

دعوی الزام به ایفای تعهد و تنظیم سند رسمی

همانطور که بالاتر نیز گفته شد، الزام به ایفا تعهد دارای انواع مختلفی می باشد که در تمامی آن ها نوعی ضمانت نامه بوده که باعث میشود طرفیت از عمل کردن به تعهدات قرارداد توسط فرد مقابل اطمینان حاصل نمایند.

دعوی الزام به ایفای تعهد و تنظیم سند رسمی در واقع دعاوی می باشد که در آن ها یکی از طرفین قرارداد در سند به تعهدات خود عمل نکرده و دچار تخلف شده است. شما عزیزان میتوانید با دریافت مشاوره با بهترین وکیل ملکی در تهران قادر به رفع ابهامات خود در رابطه با الزام به ایفای تعهد و تنظیم سند رسمی و حل دعوی الزام به ایفای تعهد و تنظیم سند رسمی نمایید.

لازم به ذکر است، یک وکیل دعوی الزام به ایفای تعهد باید به تمامی قوانین و ضوابط مربوط به این زمینه آشنا بوده و شما عزیزان را راهنمایی نماید، برخی از مواردی که باید وکیل الزام به ایفاء تعهد با آن آشنا باشد عبارت اند از:

  • الزام به ایفای تعهد علیه ورثه
  • الزام به ایفای تعهد در قانون مدنی
  • الزام به ایفای تعهد شفاهی
  • الزام به ایفای تعهد بانکی
  • الزام به ایفای تعهد پیمانکار
  • الزام به ایفای تعهد تحویل خودرو
  • و…

الزام به ایفای تعهدات معمولاً با وجود مفاد و بند های واضح در متن قرارداد مشخص می‌ شود. در صورتی که یکی از طرفین قرارداد به انجام تعهداتش عدم پایبندی نماید، ممکن است منجر به تخلف قرارداد و حق اعتراض یا اقدامات حقوقی از سوی طرف دیگر شود.

الزام به ایفای تعهد مالی است یا غیر مالی
الزام به ایفای تعهد مالی است یا غیر مالی

الزام به ایفای تعهد مالی است یا غیر مالی

یکی از سوالاتی که همواره ذهن افراد را به خود درگیر میکند این است که الزام به ایفای تعهد مالی است یا غیر مالی، در رابطه با پاسخ این سوال باید بگوییم موضوع تعهد می‌ تواند هم مالی و هم غیر مالی باشد. در صورتی که موضوع تعهد مالی باشد دعوای الزام به تعهد مالی مطرح می‌ گردد.

تفاوت الزام به ایفای تعهد مالی و غیرمالی در این می باشد که در الزام به ایفای تعهد مالی فرد میتواند دادخواست الزام به ایفای تعهد نماید.

الزام به ایفای تعهد مالی

الزام به ایفای تعهد مالی به معنای واجب بودن پرداخت مبالغ مالی یا اجرای تعهدات مالی ای می باشد که در یک قرارداد یا توافق به عنوان بخشی از تعهدات طرف می‌ آید. یعنی طرف متعهد به پرداخت یک مبلغ معین به طرف دیگر یا انجام یک کار مشخص به عنوان تعهد مالی در قرارداد می‌ باشد.

این الزام به ایفای تعهد مالی معمولاً با ذکر مقدار مالی مورد نیاز برای تعهد در متن قرارداد تعیین می‌ گردد. این مالی ممکن است به عنوان پرداخت مبلغ خرید، شهریه، اجاره، جبران خسارت، یا هر نوع پرداخت مالی دیگر ظاهر شود.

در صورتی که یکی از طرفین قرارداد الزام به ایفای تعهد مالی را نقض نماید و مبلغ مورد نیاز را پرداخت نکند یا تعهدات مالی را اجرا نکند، طرف دیگر ممکن است از مسیرهای قانونی برای جبران خسارت یا اجرای تعهد مالی استفاده کند.

الزام به ایفای تعهد مالی همانند الزام به ایفای تعهد پیمانکار به گونه ای می باشد که فرد میتواند پس از نقض کردن قوانین قرارداد توسط یکی از طرفین قادر به دادخواست و شکایت از وی نماید. در رابطه با الزام به ایفای تعهد پیمانکار میتوانید مقاله نمونه قرارداد پیمانکاری با شخص حقیقی ما را در دفتر وکالت تهران مطالعه نمایید.

الزام به ایفای تعهد غیر مالی

الزام به ایفای تعهد غیر مالی نیز نوعی ضمانت نامه می باشد که در آن یکی از طرفین قرارداد غیر مالی تعهدات موجود در قرارداد را نقض نموده و فرد مقابل میتواند اقدام به درخواست الزام به ایفای تعهد غیر مالی نماید. زمانی که متعهد در انجام تعهد خود کوتاهی کند متعهدله می‌ تواند علیه او شکایت کند.

لازم به ذکر است متعهدله نمی‌ تواند قرارداد را فسخ نماید یا خسارت دریافت نماید، بلکه باید طی شکایت خود از دادگاه تقاضای الزام متعهد به انجام تعهد خود را ارائه دهد. دادگاه نیز پس از بررسی پرونده حکم می‌ دهد که متعهد موظف می باشد تعهد خود در قرارداد را عملی کند.

شما عزیزان میتوانید برای دریافت فایل چاپی انواع:

  • نمونه دادخواست الزام به ایفای تعهد و مطالبه خسارت
  • نمونه اظهارنامه الزام به ایفای تعهد و مطالبه خسارت
  • نمونه دادخواست الزام خوانده به ایفای تعهد
  • نمونه لایحه تجدیدنظر خواهی الزام به ایفای تعهد
  • نمونه دادخواست الزام به ایفای تعهد تحویل خودرو
  • نمونه دادخواست الزام به ایفای تعهد تحویل کالا

با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران 02188939832 تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند. لازم به ذکر است یکی از وظایف اصلی یک وکیل مجرب و حرفه ای ثبتی انجام کار الزام به ایفای تعهد شورای حل اختلاف می باشد.

اظهارنامه الزام به ایفای تعهد

همانطور که میدانید اظهار نامه یک مدرک یا سند رسمی باشد که در آن شخص یا سازمانی اطلاعات و اقرارات خود را به صورت رسمی و کتبی اعلام می‌ کند. این نوع مستند به طور معمول برای مقاصد حقوقی، اداری یا تجاری استفاده می‌شود. اظهار نامه‌ ها می‌ توانند موارد مختلفی را شامل شوند، مانند اظهارنامه مالی برای اعلام درآمد و مخارج، اظهارنامه مالکیت برای ثبت دارایی‌ ها یا اظهارنامه‌ های حقوقی برای اعلام حقوق و تعهدات حقوقی.

اظهارنامه الزام به ایفای تعهد نیز برگه ای می باشد که در آن تمامی اطلاعات و قوانین مربوط به الزام به ایفای تعهد ذکر شده است.

شما عزیزان میتوانید برای انجام روند پیگیری اظهارنامه قضایی مربوط به پرونده مورد نظرتان با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

نمونه پرونده الزام به ایفای تعهد
نمونه پرونده الزام به ایفای تعهد

نمونه پرونده الزام به ایفای تعهد

در این بخش نمونه پرونده الزام به ایفای تعهد را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

درخصوص دادخواست آقای محسن ا. به طرفیت آقای هادی ن. با وکالت آقای جعفر قنبری به خواسته تجدیدنظرخواهی از دادنامه شماره … مورخه ۲۹/۰۵/۱۴۰۱ کلاسه پرونده بایگانی … شعبه ۱۲ دادگاه عمومی حقوقی شهرستان مشهد مبنی بر قرار رد دعوی به شرح آتی:

“خواهان محسن ا. به طرفیت خوانده هادی ن. با وکالت آقای جعفر قنبری دعوی الزام به ایفای تعهد و تحویل ۲۵ تن شکر با احتساب خسارات دادرسی و تاخیر تادیه را مطرح و اعلام نموده به صورت شفاهی قراردادی در مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۵ با خوانده منعقد و ۳۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان به حساب واریز تا ظرف یک هفته نسبت به تحویل حواله و شکر اقدام که این امر محقق نشده و تقاضای رسیدگی داشته است… لذا دادگاه با عنایت به جمیع اوراق و محتویات پرونده ، مفاد دادخواست تقدیمی، اظهارات خواهان در جلسه رسیدگی، مدافعات موثر وکیل خوانده و این که به جهت احراز واقعیت امر قرار استماع گواهی گواهان صادر و اظهارات نامبردگان به صورت کلی بوده و نمی توان پذیرفت شخص مبلغ فوق را پرداخت و قرارداد یا توافق کتبی مرقوم ندارد و صرف واریز وجه هم مبتنی بر طلب یا قرارداد فیمابین نخواهد بود لذا مستند به بند۴ ماده ۸۴ و ۸۹ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی قرار رد دعوی صادر و اعلام می دارد”.

نظر به بررسی پرونده و ملاحظه محتویات آن و مفاد دادنامه معترض عنه از آنجا که ایرادات تجدیدنظرخواه مآلاً مؤثر درمقام نبوده به نحوی که تزلزل و خدشه بر اساس دادنامه معترض عنه از جهات حکمی و موضوعی در این مرحله وارد نماید زیرا مضاف بر اینکه عمده اظهارات تجدیدنظرخواه بیان نکات و اموری است که مورد توجه مرجع محترم رسیدگی کننده بدوی بوده است و الباقی آنها بلادلیل و فاقد وجاهت می باشد. یکم- حسب قاعده “تعدد العنوانِ یدل علی تعددالمعنون”

اولاً: هر عنوانی دارای منشا و آثار خاص خود میباشد. ثانیاً: صرف اشتراک لفظی یا معنوی برخی عناوین با برخی دیگر،در نتیجه یا برخی مصادیق یا جهات، دلیل بر جواز به کارگیری و استعمال آنها در قالب یکدیگر نمیشود مثلاً بیع با هبه معوض، و یا صلح با وصیت تملیکی، و یا حق انتفاع با اجاره، و خلع ید با تخلیه، استرداد مبیع با تحویل مبیع، خلع ید مشاعی با خلع ید مفروزی و هر دو با تصرف عدوانی از حیث نتیجه، بطلان با انفساخ از حیث مصداق، عقد بیع سلم با عقد پیشفروش و حق فسخ ناشی از تخلف از شرط فعل با تخلف از شرط وصف یا نتیجه، ابطال سند با تصحیح یا اصلاح آن ممکن است از برخی جهات مشترک و متحد باشند.

اما نمیتوان هر عمل یا واقعه حقوقی خاص را درجایگاه دیگری نهاد و برابرعنوان دوم آثار و لوازم و شروط و قیود آن را مترتب و مطالبه نمود. در حالی که قرارداد یا دعوی بر مبنای عنوان اول صورت گرفته است مگر قانون ترتیب دیگری لحاظ نماید چه هر عنوان و نهاد حقوقی دارای آثار خاص خود می باشد.

سوالات متداول

دادخواست الزام به ایفای تعهد چیست؟

دادخواست الزام به ایفای تعهد زمانی انجام میشود که یکی از طرفین قرارداد به تعهدات ذکر شده در قرارداد عمل نکند. داخل مقاله در رابطه با دادخواست الزام به ایفای تعهد به صورت جامع صحبت کرده ایم.

الزام به ایفای تعهد مالی چیست؟

الزام به ایفای تعهد مالی ضمانتی می باشد که در قرارداد های ملی و تعهدات مالی وجود دارد. داخل مقاله در رابطه با الزام به ایفای تعهد مالی صحبت کرده ایم.

الزام به ایفای تعهد مالی است یا غیر مالی؟

الزام به ایفای تعهد هم میتواند مالی باشد و هم غیر مالی. تفاوت ایفای تعهد مالی و غیر مالی را در داخل مقاله برای شما عزیزان قرار داده ایم.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت