به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

ابطال ضمانت نامه بانکی

وکیل ابطال ضمانت نامه بانکی | نمونه نامه درخواست ابطال ضمانت نامه بانکی

اگر در مورد ابطال ضمانت نامه بانکی سوال دارید، در ادامه با همراه باشید تا بصورت کامل در این خصوص توضیح دهیم. نمونه نامه درخواست ابطال ضمانت نامه بانکی در انتهای همین مقاله برای شما قرار داده شده است.

پیشنهاد می کنیم برای پیشبرد بدون دردسر دعوای حقوقی خود، برای دریافت یک مشاوره حقوقی حرفه ای و البته رایگان، همین حالا با وکیل متخصص بانکی در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09198183284

ضمانت نامه بانکی چیست

همانطور که در مقاله ضمانت نامه بانکی چیست گفته شد، ضمانت نامه های بانکی از مهمترین ابزارهای جدید مالی در شبکه بانکی کشور محسوب می شوند.

طبق تعریف ضمانت نامه بانکی، سند و یا قراردادی است که به سبب آن، ضامن یا صادر کننده ضمانت حسب درخواست متقاضی یا ضمانت خواه، متعهد می شود که بدون ممانعت، عندالمطالبه یا در زمان مقرر شده، مبلغ مشخص شده را به ذی نفع پرداخت کند.

در واقع ضمانت نامه بانکی، یک پشتوانه است تا اشخاص حقیقی و حقوقی، به عنوان تضمین اجرایی قرارداد های بازرگانی استفاده کنند.

البته علاوه بر ضمانت نامه بانکی می توان از سایر تسهیلاتی همچون مضاربه بانکی و مشارکت مدنی بانکی نیز استفاده کرد.

ابطال ضمانت نامه بانکی چیست

با توجه به تعریف بالا، گاها براساس بروز برخی مشکلات صادرکننده ضمانت و یا ذی نفعان درخواست ابطال ضمانت نامه بانکی را دارند. این امر در صورتی که بر اساس قوانین حاکم بر قرار دا باشد بدون هیچ مشکلی اتفاق می افتد. اما درشرایط خاص با ممانعت از طرف بانک روبرو خواهد بود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

البته به این نکته توجه داشته باشید که، طبق بخشنامه بانک مرکزی لازم است شرایط ابطال و خاتمه ضمانتنامه بانکی به نحو مطلوب به طرفین ضمانت نامه بانکی بخصوص ذینع ضمانتنامه اطلاع رسانی شود و هر دو از شرایط و مفاد آگاهی کامل داشته باشند.

شرایط ابطال ضمانت نامه بانکی

براساس بخشنامه شماره مب/۲۵۸۸ مورخ ۲۵/۰۶/۱۳۸۶ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در راستای تبيين نحوه خاتمه و یا ابطال ضمانت نامه بانکی صادر شده، نحوه ابطال ضمانت نامه بانکی در سه حالت صورت امکان پذیر است:

  • اعلام کتبی ذینفع مبنی بر ابطال و خاتمه ضمانتنامه
  • انقضاء سررسید مدت اعتبار ضمانتنامه
  • حصول شرایط خاص و مقرر در ضمانت نامه بانکی، بر مبنای ارائه سند یا اسنادی که در متن ضمانت نامه به منظور انقضاء ضمانت نامه مشخص شده.

اعلام کتبی ذینفع مبنی بر ابطال و خاتمه ضمانتنامه

در این شرایط ذینفع می بایست طی نامه ای تقاضای ابطال ضمانت نامه را به بانک ارائه کند. فراموش نکنید که در کنار نامه می بایست نسخه اصلی ضمانت نامه و تمدید نامه یا تقلیل نامه های صادره بانک با ارائه اصل ضمانت نامه به بانک تقدیم شود.

بر این اساس بانک پس از دریافت درخواست ابطال و اوراق ضمیمه نسبت به ابطال ضمانت نامه اقدام و سپرده نقدی و وثایق ضمانت نامه را به متعهد مسترد خواهد نمود.

در این خصوص توجه به نکات زیر لازم است:

در صورتی که بانک ضامن لازم است وثایق ضمانتخواه را بدون دریافت اصل ضمانت نامه بانکی آزاد کند، می بایست نسبت به اخذ تعهدنامه با مضمون زیر اقدام کند.

” چنانچه در آینده مشخص شود که ضمانتخواه با عدم ارائه اصل ضمان نامه به هر نحوی از انحاء قصد سوءاستفاده از آن را داشته است و منافع بانک ضمان را به خطر انداخته است، ضمانتخواه عهده دار جبران ضرر و زیان وارده بوده و بانک محق به استیفاء حق تضییع شده به هر نحو و کیفیت است”

انقضاء سررسید مدت اعتبار ضمانتنامه

تاریخ انقضاء ضمانت نامه بسیار مهم است. اگر تا سررسید ضمانت نامه (تاریخ انقضاء)، درخواست ذینفع مبنی بر تمدید یا ضبط یا ابطال ضمانت نامه به بانک ابلاغ نگردد، ضمانت نامه بانکی صادره، از طرف بانک باطل تلقی شده و بانک بر همین اساس ضمانت نامه را باطل کرده و مراتب را طی نامه ای به منظور ارسال لاشه های اصل و تمدید نامه های مربوطه به ذینفع اطلاع خواهد داد.

حصول شرایط خاص و مقرر در ضمانت نامه بانکی، بر مبنای ارائه سند یا اسنادی که در متن ضمانت نامه به منظور انقضاء ضمانت نامه مشخص شده

آخرین شرط از شرایط ابطال ضمانت نامه بانکی حصول شرایط خاص و مقرر در ضمانت نامه است. حصول شرایط خاص و مقرر در ضمانت نامه بر مبنای ارائه سند یا اسنادی که در متن ضمانت نامه به منظور انقضای ضمانت نامه مشخص می شود، ضمانت نامه بانکی صادره را باطل می کند.

در این خصوص توجه به نکات زیر لازم است:

در خصوص شرط واقه انقضا که به مفهوم تعیین حصول شرایط خاص می باشد، باید توجه داشته باشید که، هرچند بانک ضامن در مواجهخ با این اسناد در چهارچوب امکانات دقت لازم را به عمل خواهد آورد، ولی بانک تنها مسئول انطباق اسناد با شرایط مندرج در ضمانت نامه است و مسئولیتی در قبال جعل، اصالت نداشتن و… اسناد ارائه شده ندارد.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چک و موارد قانونی مرتبط به آن، حتما مقالات تعریف چک در قانون تجارت و البته عواقب چک برگشتی را مطالعه کنید.

ابطال موقت ضمانت نامه بانکی

همانطور که بالاتر گفته شد، اگر تا تاریخ سررسید ضمانت نامه، دستوری مبنی بر تمدید، انحلال، ضبط و پرداخت ضمانتنامه از سوی ضمانت خواه به بانک تقدیم نشود، ضمانت نامه مربوط به مدت 15 روز در قسمت ضمانت نامه های جاری باقی می ماند.

اگر در این مدت 15 روزه درخواستی مبنی بر تعیین تکلیف ضمانت نامه ارائه نشود، در روز 16 ام ضمانت نامه به حالت تعلیق درآمده و از حساب تعهدات کسر و سپرده نقدی به حساب بستانکاران موقت منتقل می گردد.

مدت تعلیق ضمانت نامه طبق قانون ۳۰ روز می باشد. بنابراین شعب بانک می توانند طی این مدت با رعایت مقررات مربوطه نسبت به احیاء ضمانت نامه اقدام نمایند. در صورت عدم درخواست تمدید تا ۴۵ روز پس از سر رسید، ضمانت نامه با تایید مسئول شعبه ابطال دائم خواهد شد.

پس از ابطال ضمانت نامه، موضوع کتبا از طریق بانک به اطلاع طرفین ضمانت نامه رسیده و سپرده نقدی و وثایق آن با نظر رئیس شعبه پس از اطمینان از عدم بدهی معوق، به مشتری مسترد می گردد.

مراحل ابطال ضمانت نامه بانکی

مراحل ابطال ضمانت نامه بانکی به شکل زیر خواهد بود:

  • تقدیم درخواست کتبی ابطال ضمانت نامه بانکی با ارائه اصل آن به بانک
  • بررسی و صدور دستور ابطال ضمانت نامه
  • ثبت در دفتر نامه ‌های وارده بانک
  • ثبت در سیستم نوین و ارسال اطلاعات به بانک مرکزی
  • بررسی و تایید از بانک مرکزی
  • کنترل اسناد حسابداری و برگشت کارمزد
  • صدور اسناد حسابداری و ارجاع به دایره خدمات بانکی
  • تهیه نامه به دفترخانه جهت فک رهن ملک
  • عملیات مرتبط با رفع انسداد سپرده یا وثایق و ثبت اسناد مربوطه

درخصوص فک رهن، پیشنهاد می کنیم مقاله سند رهنی چیست و همچنین فک رهن را مطالعه کنید.

علت های شکایت بانک از ضمانتخواه در خصوص ضمانت نامه بانکی

بانک ضامن به یکی از دلایل زیر می تواند از ضمانتخواه شکایت کرده و شرح دعوا نماید:

  • اگر ثابت شود که در هنگام ابطال ضمانتنامه، ضمانت خواه با عدم ارائه اصل ضمانت نامه به هر شکلی قصد سوء استفاده از آن را داشته است و منافع بانک صادر کننده را به خطر انداخته است.
  • اگر اسناد ارائه شده از سوی ضمانتخواه برای صدور ضمانت نامه بانکی، جعلی باشد، با طرح شکایت کیفری در دادسرای ویژه جرایم اقتصادی تهران موضوع قابل پیگیری است. در این خصوص می توانید از خدمات و مشاوره بهترین وکیل کیفری تهران استفاده کنید.
  • اگر ضمانت نامه بانکی بصورت متقلبانه با تبانی و همکاری کارمند یا رئیس بانک صادر شده باشد بانک به عنوان ذی نفع و متضرر از صدور ضمانت نامه می تواند از دادگاه ابطال آن را درخواست کند.

دادخواست ابطال ضمانت نامه بانکی

همانطور که گفته شد، ابطال ضمانت نامه بانکی می باست با درخواست کتبی ذی نفع صورت گرفته و چنانچه قبل از سررسید درخواستی مبنی بر ابطال ضمانت نامه بانکی از طرف ذینفع و با امضای صاحبان امضای مجاز کتبا به بانک واصل نشود ، بانک می بایست نسبت به ابطال آن اقدام نماید.

از طرفی اگر در صدور ضمانت‌ نامه بانکی تقلبی صورت گرفته باشد یا ضمانت نامه بانکی بر خلاف قوانین و بخشنامه ها بانک مرکزی صادر و تسلیم مشتری شده باشد، و یا شرایط و نرخ سود اعلامی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در صدور ضمانت نامه بانکی رعایت نشده باشد، در این گونه موارد نیز امکان تقدیم دادخواست ابطال ضمانت نامه بانکی وجود دارد.

نمونه نامه درخواست ابطال ضمانت نامه بانکی

در ادامه لینک دانلود نمونه نامه درخواست ابطال ضمانت نامه بانکی برای شما قرار داده شده.

دانلود کنید

“” بسمه تعالی

اسم شرکت

موضوع: درخواست ابطال ضمانت نامه بانکی

احتراما با عنایت به اتمام تعهدات شرکت …………………… پیوست لاشه یک برگ ضمانتنامه پیش پرداخت به شماره ……………. مورخ ………………… به انضمام همین نامه ارسال می گردد. خواهشمند است نسبت به ابطال ضمانتنامه مذکور دستورات لازم مبذول گردد.

با تشکر “”

نمونه نامه ابطال ضمانت نامه بانکی

در ادامه چند نمونه نامه آزادسازی ضمانت نامه بانکی در اختیار شما قرار می گیرد.

متن نامه ابطال ضمانت نامه بانکی

متن نامه ابطال ضمانت نامه بانکی می توند به شکل زیر باشد. برای دانلود روی لینک های زیر کلیک کنید

وکیل ابطال ضمانت نامه بانکی

همانطور که می دانید امور بانکی و قراردادهای مربوطه دارای قوانین پچیده ای هستند. درخواست ضمانت نامه بانکی، ابطال ضمانت نامه بانکی، تمدید و تقلیل ضمانت نامه هم در این خصوص مستثنی نیست.

به همین دلیل، پیشنهاد می کنیم قبل از هر اقدام حقوقی در خصوص ابطال ضمانت نامه بانکی یا طرح دعاوی حقوقی با موضوع ضمانت نامه های بانکی، از مشاوره یک وکیل متخصص ضمانت نامه بانکی استفاده کنید. فردی که با دانستن قوانین و مقررات بانکی پرونده های شما را به عهده بگیرد.

سوالات و مشکلات حقوقی خود در مورد انواع ضمانت نامه های بانکی را با مشاور حقوقی دفتر وکالت تهران در میان بگذارید. 02188939832 و 09198183284

برای مشاهده لیست وکلای تهران کلیک کنید.

همچنین برای دانلود نمونه نامه ضبط ضمانتنامه، نمونه نامه درخواست آزادسازی ضمانت نامه، از لینک های بالا استفاده نمایید. برای مشاهده مقالات بیشتر نیز می توانید از لیست مقالات حقوقی رایگان استفاده کنید.

سوالات متداول ابطال ضمانتامه بانکی

آیا با ابطال ضمانت نامه بانکی می توان از بانک خسارت گرفت؟

در مواردی که امکان طرح دعوای ابطال ضمانت نامه وجود دارد بانک می‌تواند ضمن طرح دعوای مذکور در صورت اطمینان به ابطال ضمانت نامه از پرداخت وجه خودداری کند. در این صورت با صدور حکم به نفع بانک پرداخت خسارت از سوی بانک منتفی است.

در چه مواردی برای ابطال ضمانت نامه نیازی به ارائه اصل آن نیست؟

در برخی موارد اصل ضمانت نامه بانکی توسط ذینفع یا ضمانت گیرنده، به بانک ضامن ارائه نمی شود. در این حالت بانک ضامن از آزادسازی و استرداد وثایق توقیفی ضمانت خواه ممانعت می کند.
اگر این شرایط اتفاق بیافتد، با اعلام کتبی ذینفع مبنی بر ابطال ضمانت نامه، با انقضای سررسید مدت اعتبار ضمانتنامه و یا ارائه سندی یا اسنادی که نشانگر حصول شرایط خاص در متن ضمانت نامه باشد ضمانت نامه های صادره بانکی باطل شده و آزادسازی وثایق، نیازمند ارائه اصل ضمانت نامه به بانک نخواهد بود.

در خصوص تایید شرایط خاص و مقرر در ضمانت نامه بانکی، بانک ضامن مسئول است؟

همانطور که در متن مقاله ذکر شد، در خصوص شرط واقه انقضا که به مفهوم تعیین حصول شرایط خاص می باشد، باید توجه داشته باشید که، هرچند بانک ضامن در مواجهخ با این اسناد در چهارچوب امکانات دقت لازم را به عمل خواهد آورد، ولی بانک تنها مسئول انطباق اسناد با شرایط مندرج در ضمانت نامه است و مسئولیتی در قبال جعل، اصالت نداشتن و… اسناد ارائه شده ندارد.

آیا به ضمانت نامه هایی که پس از سررسید باطل شده اند کارمزدی تعلق می گیرد؟

به ضمانت نامه هایی که پس از سررسید باطل تلقی می گردند اما ذینفع از ارسال لاشه آن خودداری می نماید، کارمزدی تعلق نمی گیرد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت