به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

اسقاط کافه خیارات یعنی چه

اسقاط کافه خیارات یعنی چه

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با اسقاط کافه خیارات آشنا کنیم، اگر نمیدانید اسقاط کافه خیارات یعنی چه تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اسقاط کافه خیارات یعنی چه
اسقاط کافه خیارات یعنی چه

اسقاط کافه خیارات یعنی چه

همانطور که میدانید اسقاط به معنای از بین بردن و کافه به معنای تمام می باشد، حال برای پاسخ به سوال اسقاط کافه خیارات یعنی چه میتوان گفت اسقاط کافه خیارات یعنی از بین بردن تمام خیاراتی که به موجب آنها می توان قرارداد را به صورت یک طرفه از بین برد.

ممکن است این سوال نیز برای شما عزیزان پیش بی اید که خیار در قانون به چه معنی می باشد، همانطور که میدانید افراد توانایی این را دارند که قرار داد های متعددی را بین یکیدیگر منعقد کنند، به عنوان مثال یکی از این نوع قرار داد ها مبایعه نامه می باشد، در بسایری از موارد ممکن است این قرار داد توسط افراد امضا کننده آن فسخ گردد، در این صورت قانون حقی را به هر یک از دو طرف قرارداد داده است تا در صورت وجود شرایط به خصوصی حق فسخ قرارداد یا جبران خسارتشان به طریق دیگر را داشته باشند، در قانون به این حق و حقوق خیار گفته می شود.

حال که با مفهوم خیار و اسقاط کافه خیارات اشنا شدیم زمان آن رسیده است که چند نمونه از متن سقاط کافه خیارات را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

پیشنهاد میشود: اقرار نامه فروش ملک

نمونه متن اسقاط کافه خیارات

قبل از بررسی نمونه متن سقاط کافه خیارات ابتدا باید انواع خیارات در قانون را بدانیم و با ان ها آشنا باشیم

۱- خیار مجلس: هریک از دو طرف قرارداد بعد ازآن که قرار داد را منعقد کردند در همان جلسه و تا وقتی که یک دیگر را ترک نکرده اند ، می تواند قرار داد را فسخ نماید . این خیار به عقد بیع اختصاص دارد. یعنی این خیار تنها در قراردادهای خرید و فروش قابل استفاده می باشد.

۲- خیار شرط: در عقد بیع (خرید و فروش) امکان دارد قید شود که در مدت زمان مشخصی فروشنده یا خریدار یا هر دو، و یا شخص سومی ( شخصی به غیر از فروشنده و خریدار) امکان فسخ عقد بیع را داشته باشد که لزوماً باید مدت زمان آن مشخص شود. یعنی تعیین شود تا چه مدتی حق فسخ کردن قرارداد وجود دارد. و هم چنین دقیقا مشخص شود که قرار داد از سوی چه کسی قابل فسخ می باشد.

پیشنهاد ویژه: شما می توانید همه روزه برای دریافت مشاوره اسقاط کافه خیارات از بهترین لیست وکلای تهران با شماره تلفن های دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

۳- خیار غبن : هریک از متعاملین قرارداد که در معامله غبن فاحش داشته باشد بعد از آن که متوجه غبن شد، اختیار فسخ معامله را دارد.
به عنوان مثال خریدار بعد از معامله بفهمد که مورد معامله را به قیمتی بیش از ارزش آن خریده است. یا فروشنده بعد از معامله بفهمد مالش را به قیمتی ارزان تر از ارزش واقعی اش فروخته است.

ارزان فروختن یا گران خریدن در معامله باید کاملا واقعی باشد. به عنوان مثال اگر در حال حاضر عرف بازار این گونه باشد که ملکی به زیر قیمت بازار فروش برود, فروشنده نمی تواند مدعی این باشد که ملکم را ارزان فروخته ام.

۴- خیار عیب: چنان چه پس از معامله مشخص شود که مورد معامله عیب داشته است، خریدار این امکان را دارد که معامله را فسخ کند یا مال عیب دار را به همان شکل بپذیرد و مطالبه ارش کند. ارش به تفاوت قیمت مال سالم ومعیوب گفته می شود.

۵- خیار تدلیس: وکیل با تجربه اصفهان در تعریف خیار تدلیس می گوید: کاری است که شخصی انجام می دهد تا به وسیله آن طرف مقابل قرار داد را فریب داده و راضی به انعقاد قرار داد کند. لازم به ذکر است که صرف گفتن چند دروغ ساده خیار تدلیس ایجاد نمی کند.

قانواع خیارات در قانون به 10 گروه تقسیم بندی می گردد که عبارت اند از:

  • خیار مجلس
  • خیار حیوان
  • خیار شرط
  • خیار تاخیر ثمن
  • خیار رویت و تخلف وصف
  • خیار غبن
  • خیار عیب
  • خیار تدلیس
  • خیار تبعض صفقه
  • خیار تخلف شرط

اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش یعنی چه

حال ممکن است این سوال برای شما عزیزان پیش بی آید که اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش یعنی چه و غبض فاحش چه می بادش؟ به عنوان مثال اگر دو نفر بخواهند یک قرار دادی را فسخ کنند باید به مفاد آن پایبند بوده و تمامی موارد ذکر شده در قرار داد و فسخ آن را به خوبی اجرا نمایند، طرفین کلیه اختیارات فسخ قرارداد از جمله ادعای متضرر شدن را از خود ساقط کردند و دیگر نمیتوانند تحت هیچ شرایطی ادعای فسخ کنند حتی اگر این ضرر بزرگ وقابل چشم پوشی نباشد.

پس اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش یعنی طرفین کلیه اختیارات فسخ قرارداد را از خود ساقط کردند و دیگر نمیتوانند تحت هیچ شرایطی ادعای فسخ کنند.

اسقاط کافه خیارات شامل چه خیاراتی نمیشود
اسقاط کافه خیارات شامل چه خیاراتی نمیشود

اسقاط کافه خیارات شامل چه خیاراتی نمیشود

همانطور که بالا تر نیز گفته شد اسقاط کافه خیارات شامل یک سری خیارات میوشد، اما ممکن است این سوال برای شما پیش بی اید که اسقاط کافه خیارات شامل چه خیاراتی نمیشود ، ما در این بخش از جمله خیاراتی را که شامل اسقاط کافه خیارات نمیشوند را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

  • خیار تأخیر ثمن
  • خیار تعذر تسلیم
  • خیار تفلیس
  • خیار تبعض صفقه
  • خیار تخلف از شرط

پیشنهاد میشود: ابطال قرارداد مشارکت مدنی

رای وحدت رویه در مورد اسقاط کافه خیارات

در این بخش میتوانید رای وحدت رویه در مورد اسقاط کافه خیارات را مشاهده نمایید:

تاريخ رسيدگي : 542/21 شماره راي : 1028/72 مرجع رسيدگي : شعبه 21 ديوانعالي كشور
خلاصه جريان پرونده :
آقاي عبدالكريم درتاريخ 21/5/70 دادخواستي به طرفيت آقاي بيژن بخواسته : فسخ معامله يكباب خانه وحصار به پلاكهاي 4و 7 فرعي از 2635 اصلي موضوع وكالتنامه بلاعزل 14852 –17/10/69 دفتر اسناد رسمي شماره 31 وقولنامه عادي مورخ 17/10/69 بلحاظ غبن فاحش وتقلب در معامله مقوم چهار صد وبيست وپنجهزار تومان تقديم دادگاه حقوقي يك شهرستان كرمانشاه نموده وتوضيح مي دهد كه خوانده با اطلاع از حالت غيرعادي اينجانب در رابطه با اعتبار در زمان وقوع معامله دسيسه وتقلب بشهادت شهود وتباني با سر دفتر اسناد رسمي شماره 31 باختران در ساعت 7 الي 8 شب 17/10/9 در غير وقت اداري مرا بدفتر خانه برده وقولنامه عادي مورخ 17/10/69 دروكالتنامه بلا عزل مذكور واز پيش تهيه شده را با مضاي من رسانده ويكباب خانه مسكوني ويكباب حصار ملكي اينجانب را كه طبق اظهار نظر كارشناس رسمي دادگستري حدودا” 5/3 ميليون تومان ارزش دارد به مبلغ 425 هزار تومان خريداري ودرمعامله بنحو فاحش مغبون شده ام واظهار نامه رسمي به وي ابلاغ در پاسخ ضمن اقرار بوقوع معامله مطالب دروغ وغير موجهي را عنوان كرده لذا درخواست رسيدگي وصدور حكم دارم .
دراين خلال آقاي عبدالمير با تقديم وكالتنامه ولايحه وارد بشماره 2537 –23/6/70 خود را وكيل خوانده دعوي معرفي ودر جلسه مورخه 20/8/70 دفاعا” اظهار مي دارد : دعوي خواهان از هرجهت مورد تكذيب است استناد مورد ندارد وناظر به حالاتي است كه خواهان فاقد آن مي باشد شرائط معامله موجود بوده ثمن معامله مطابق نرخ روز پرداخت شده وخواهان باعلم باينكه زمين د رمعرض تعريض شهرداريست آنرافروخته وق .م كه خواهان با استناد نموده ناظر به مورد نيست واستفاده از خيار غبن بفرض اينكه غبني وجود داشته باشد طبق قانون مدني فوريت معامله داراي اركان كامل وصحيح بوده وقطعي مي باشد وقبض صورت گرفته وبيع بتصرف موكل داده شده وفروشنده كليه ثمن معامله را در يافت داشته وسند معامله بنام موكل صادر گرديده است و موكل مبالغ هنگفتي هزينه تعميرات وبازسازي نموده وقيمتي را كه كارشناس در برگ تامين دليل تعيين كرده بر مبناي همين مخارج بوده است نداشتن تعادل رواني مسئله اي است تخصصي وتشخيص آن در صلاحيت پزشكان متخصص است نه گواهي گواهان كه تحت تاثير خواهان واز مستاجرين آنها مي باشند مسئله اعتياد بفرض صحت موجب فسخ معامله نخواهد بود خواهان دليلي در اينمورد ارائه نداده وتقاضاي رد دعوي با احتساب خسارات رادارد .دادگاه در اينجلسه مقرر مي دارد از شهرداري در مورد تاريخ وقوع پلاك موضوع در طرح تعريض وخروج آن از طرف استعلام وطرفين با قيد معرفي گواهان در اخطاريه خواهان دعوت شوند در جلسه مورخ 27/2/71 ازگواهان تحقيق وپاسخ شهرداري نهايتا” بتاريخ 20/7/71 اعلام مي شود كه پيوست است .
دادگاه پس از بررسي پرونده وملاحظه لوايح پيوست در تاريخ 22/7/71 باين شرح اظهار نظر مي نمايد :
چون تاريخ معامله وتاريخ تنظيم وكالتنامه رسمي بلا عزل 187/10/69 وتاريخ اظهار نامه 9/4/70 وتاريخ تقديم داخواست 21/5/70 وماهها پس از انجام معامله مي باشد درحاليكه خيار غبن وفق ماده قانوني مدني فوري است علاوه بر آن در وكالتنامه رسمي فوق قيد گرديده است كه معامله قطعي است ووكيل ( خوانده )مي تواند مورد معامله را بهر كس وبهر قيمت بفروشد كه اين امر بنظر دادگاه ظاهر در اسقاط كافه خيارات وقطعيت معامله است گواهي گواهان خواهان هم نه مثبت موضوع غبن است نه بيماري رواني خواهان در حين انجام معامله اثبات اين بيماري مستلزم صدور حكم حجر از طرف مراجع قضايي در زمانهاي قبل از انجام معامله است در استعلامي هم كه از شهرداري به عمل آمده طي نامه شماره 6521/4 –20/7/71 پاسخ داده اند كه مورد معامله طبق طرح تفضيلي در منطقه اداري قراردارد ودر جنوب به عمق 30/7 متر ودر حد غرب به آبشوران به عمق 5/11 متر در طرح تعريض است وچون خوانده بنا بر اختيارات مندرج در وكالتنامه رسمي مذكور مورد معامله را به خود منتقل كرده وسند رسمي هم دريافت داشته وبدستور قانون ثبت مالكيت رسمي وي نفاز واستحكام يافته است وحق فسخي هم برا ي خواهان در مدارك فوق پيش بيني نگرديده است لذا موجبي از براي فسخ معامله موجود نيست ودر نتيجه دعوي خواهان بنظر دادگاه غير ثابت وفاقد موقعيت قانوني تشخيص وبرد آن اظهار نظر مي نمايد .
بحكايت پرونده پس از اعتراض خواهان بنظريه دادگاه طبق مقررات موضوعه وقت ديوانعالي كشور ارسال وبا توجه بمقررات جديد پرونده از ديوانعالي كشور بدون اتخاذ تصميم اعاده مي گردد ودادگاه در جلسه مورخه 13/3/72 ختم رسيدگي را اعلام وباين شرح بصدور راي مبادرت مي نمايد .
چون ديوانعالي كشور بدون اظهار نظر درباره نظريه دادگاه با اشاره قانون اصلاح وحذف موادي از قانون تشكيل دادگاههاي حقوقي يك ودو پرونده را براي صدور را ي اعاده داده اند بنابراين دادگاه باستناد ماده مذكور وبشرح استدلال مندرج در همان نظريه دعوي خواهانرا غير ثابت وفاقد موقعيت قانوني تشخيص وراي به رد آن صادر واعلام مي گردد .دادنامه در تاريخ 2/4/72 بخواهان ابلاغ ومشار اليه در تاريخ 19/4/72 نسبت به آن اعتراض ودادخواست تجديد نظر تقديم وپرونده پس از انجام تبادل لوايح بديوانعالي كشور ارسال وباين شعبه ارجاع مي گردد .
بسمه تعالي
هيئت شعبه در تاريخ بالا تشكيل گرديد پس از قرائت گزارش آقاي 000 عضو مميز واوراق پرونده ولوايح طرفين ودادنامه شماره 178/72 فرجامخواسته مشاوره نموده چنين راي مي دهد :
ايرادات واشكالات زير نسبت به دادنامه تجديد نظر خواسته وارد به نظر مي رسد :
1-هرچند تجديد نظر خواه ( خواهان بدوي ) پس از تنظيم قرارداد عادي مورخ 17/10/69 طي وكالتنامه رسمي شماره 14852 –17/10/69 در مورد انتقال موضوع معامله با قيد : بهر كس ولو به خود وبهر قيمت به شرط وكيفيتي كه وكيل صلاح بداند .بخوانده دعوي وكالت داده ليكن وكالتنامه مذكور در رابطه با قرارداد عادي مزبور وبر پايه واساس آن بوده وبالنتيجه رعايت مقررات قانون مدني در هرصورت براي وكيل ضرورت داشته واز طرف ديگر خواهان دعوي باستناد مبلغ مندرج در قرار داد بابت ثمن معامله واظهار نظر كارشناس اوليه (كه ارزش 000عرصه هر دوپلاك را به تنهايي بدون مستحد ثات 17250000 ريال با فاصله چند ماه تعيين نموده) وارسال اظهار نامه جهت استحضار خوانده دعوي واعلام غبن بلافاصله پس از اطلاع ادعاي غبن فاحش نموده بنا براين استناددادگاه بعبارت مذكور در وكالتنامه واستنتاج ظهور در اسقاط كافه خيارات صحيح به نظر نمي رسد .
2- در بند 3 قرارداد قيد گرديده است : ((اگر فروشنده پشيمان شود علاوه بر رد مبلغ دريافتي مبلغ چهار ميليون ريال دادني باشد واگر خريدار پشيمان شد حقي بوجه داده شده ندارد .نظر باينكه اين عبارت با عنايت بقيد ((استرداد وجه دريافتي )) يعني استرداد ثمن ظهور در خيار شرط واختيار فسخ معامله داشته ومدتي هم براي آن تعيين نگرديده مشمول مقررات قانون مدني بوده وحال آنكه دادگاه صرفا” با استناد بعبارت فوق الذكر مذكور در وكالتنامه واستنتاج اسقاط كافه خيارات در اينخصوص نفيا واثباتا” اظهار نظري نكرده است .
بنابراين دادنامه تجديد نظر خواسته واجد ايراد قضايي تشخيص وبا نقض آن مستندا” به بند د قانون تجديد نظر آراء دادگاه ها به شعبه ديگر دادگاه حقوقي يك كرمانشاه ارجاع مي گردد .

سوالات متداول

منظور از اسقاط کافه خیارات چیست؟

اسقاط کافه خیارات یعنی از بین بردن تمام خیاراتی که به موجب آنها می توان قرارداد را به صورت یک طرفه از بین برد.

اسقاط کافه خیارات شامل چه خیاراتی نمیشود؟

اسقاط کافه خیارات شامل بعضی از خیارات مانند: خیار تأخیر ثمن، خیار تعذر تسلیم و.. نمیشود که داخل مقاله تمامی موارد را ذکر کرده ایم.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
3.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت