به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول

ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول

در ایران و قانون اسلامی ایران، مرد برای ازدواج دوم باید از زن اول خود اجازه بگیرد، در صورت ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول، قانون مجازاتی برای این افراد در نظر گرفته است که مطابق با ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ مرتکب جرم شده و مجازات آن جزای نقدی درجه ۵ یا حبس تعزیری درجه ۷ می باشد.

شما عزیزان میتوانید برای دریافت مشاوره رایگان با بهترین وکیل آنلاین خانواده با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت ترهان تماس بگیرید تا مشاوران و متخصصین ما اقدام به راهنمایی شما عزیزان نمایند.

ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول
ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول

ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول

ازدواج در کشور های مختلف دارای قوانین و شرایط مشخص و مربوط به خود می باشد. در ایران ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول جرم محسوب شده و مجازاتی در پی خواهد داشت. همانطور که ابتدای مقاله نیز گفته شد، بر اساس ماده 49 قانون حمایت از خانواده، اگر فردی بدون رضایت همسر اول خود اقدام به ازدواج مجدد نماید مجازاتی همچون پرداخت هزینه نقدی و 5 الی 7 سال حبس شامل وی خواهد شد.

در برخی موارد شاهد رضایت کامل همسر اول برای ازدواج دوم همسر خود می باشید.، این موارد خاص نیاز به دارا بودن یک سری اسناد و مدارک و همچنین فرم رضایت می باشد. معمولا در هنگام عقد و نکاح این سری مسائل در شرایط عقدنامه ذکر خواهد شد و یکی از زوجین رضایت خود برای ازدواج دوم همسر را به صورت شفاهی و کتبا ذکر می نماید.

لازم به ذکر است در ازدواج مجدد مرد اعم از عقد دائم یا موقت باید شرایط قانونی رعایت شود اگر مرد شرایط قانونی را رعایت نکند زن می‌ تواند با توجه به موارد ضمن عقد اقدام قانونی انجام داده و از همسر خود شکایت کند.

بسیاری از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق به صورت غیر قانونی اقدام به ثبت ازدواج دوم بدون رضایت همسر اول می نماید، در رابطه با این افراد و دفاتر ثبتی نیز قانون مجازاتی در نظر گرفته است که شامل پلمپ دفتر و جریمه نقدی می باشد.

ثبت ازدواج دوم بدون رضایت همسر اول در ایران و با توجه به قانون جمهوری اسلامی ممنوع بوده و تنها با رضایت همسر اول فرد میتوان قادر به عقد مجدد با فرد دیگر نمود.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در رابطه با میزان مهریه در ازدواج دوم و همچنین دریافت مشاوره با بهترین وکیل مهریه رایگان با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران و کارشناسان ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

ثبت ازدواج دوم بدون رضایت همسر اول

با توجه به گفته های بالا، میتوان نتیجه گرفت در صورت ثبت ازدواج دوم مردان متاهل و ثبت ازدواج دوم بدون رضایت همسر اول توسط دفاتر عقد و ازدواج در وهله اول میتوانید از دفتر مذبور شکایت کرده و در قدم بعدی میتوانید اقدام به طلاق و یا دریافت مهریه از همسر خود توسط دادگاه خانواده نمایید.

یکی از مواردی که همواره ذهن افراد به خصوص بانوان را در رابطه با ازدواج دوم به خود مشغول کرده است موضوع امکان چهار زنه بودن مرد در اسلام می باشد. با وجود امکان و حق ازدواج مجدد برای مردان تا 4 زن، چنانچه مرد همسر اول خود را طلاق نداده باشد قانون گذار، برای ازدواج دوم مر اجازه و اذن همسر اول را لازم می داند و علی رغم اینکه ازدواج دوم مرد بدون اذن همسر اول از نظر شرعی صحیح خواهد بود، ولی مرد را با تبعات قانونی بالایی مواجه خواهد بود.

ازدواج در اسلام یکی از اصول مهم و تأکید شده است. اسلام ازدواج را به عنوان یک سنت پیامبر اسلام، حضرت محمد (صلى‌الله‌عليه‌وآله)، و یک راه برای حفظ اخلاق و ایمان معرفی می‌ کند. در اسلام، ازدواج به معنای ایجاد یک اتحاد و تعهد معنوی و حقوقی بین یک مرد و یک زن می باشد.

در اسلام، ازدواج موجب تأمین حقوق و واجبات زن و مرد می‌ شود. همچنین، ازدواج به عنوان یک راه برای تکمیل و تکمیل دیگری در جنبه‌ های مختلف زندگی انسانی در نظر گرفته می‌ شود. در این رابطه، قرآن کریم آیاتی دارد که به معنای اینکه ازدواج برای “لذت و آرامش” انسان‌ هاست اشاره می‌ کند. اما موضوع بحث برانگیزی که در رابطه با قانون 4 زنه بودن مردان وجود دارد ذهن افراد را درگیر می نماید.

در اسلام، ازدواج مردان با چهار زن، به شرطی که شرایط معینی رعایت شود، ممکن است انجام شود. این نوع از ازدواج به عنوان ازدواج چند گانه یا پلیگامی شناخته می‌ شود. اما باید توجه داشت که ازدواج چند گانه در اسلام با شرایط و محدودیت‌ های خاصی همراه است و به طور عام به افرادی که از توانایی انجام این نوع ازدواج و توانایی عدالت در رفتار با همسران مختلف برخوردارند، محدود می‌ شود.

اما همانطور که بالاتر نیز گفته شد، در ایران با وجود اینکه از نظر شرعی 4 زنه بودن مرد مشکلی ندارد اما از نظر قانونی مردی که بدون اجازه همسر اول خود اقدام به ازدواج مجدد نماید مجرم به حساب می آید، و ثبت ازدواج دوم بدون رضایت همسر اول نیز پیگرد قانونی داشته و زن میتواند هم از دفتر ثبت عقد و هم از مرد شکایت نماید. لازم به ذکر است پس از شکایت از همسر به دلیل ازدواج دوم میتوانید اقدام به استرداد جهیزیه نمایید.

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات دقیق در رابطه با حکم زن شوهرداری که دوست پسر دارد و طلاق بائن و انواع آن کلیک کنید.

شرایط گرفتن زن دوم در اسلام
شرایط گرفتن زن دوم در اسلام

شرایط گرفتن زن دوم در اسلام

قبل از شروع بررسی شرایط گرفتن زن دوم در اسلام ابتدا بهتر است نکاتی را در رابطه با ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول به شما عزیزان بگوییم، یکی از نکات مهمی که باید در رابطه با ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول در نظر داشته باشید این است که در صورتی که مردی بدون اذن همسر اول خود ازدواج نماید این حق قانونی به همسر او داده خواهد شد که بتواند به واسطه عسر و حرج ناشی از این کار از همسر خود طلاق بگیرد و از مرد جدا شود بدون اینکه برای این جدایی نیاز به اذن مرد و یا حتی رضایت مرد داشته باشد.

همچنین در صورتی که مرد اقدام به ازدواج دوم نماید، ابتدا باید رضایت همسر اول خود را در دفتر اسناد و ثبت ازدواج بگیرد چرا که در صورتی که بدون اجازه همسر اول خود بخواهد مجددا ازدواج کند مجرم به حساب می آید. در ثبت ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول، با مشکل مواجه خواهد شد و با ضمانت اجرای عدم ثبت ازدواج موقت و دائم نیز روبرو می شود چرا که ماده 56 قانون حمایت از خانواده مقرر داشته است که :” هر سردفتر رسمی که بدون اخذ حکم صادرشده درمورد تجویز ازدواج مجدد به ثبت ازدواج اقدام کند به محرومیت درجه چهار موضوع قانون مجازات اسلامی از اشتغال به سر دفتری، محکوم می گردد.”

از جمله شرایط گرفتن زن دوم در اسلام عبارت است از:

  • رضایت کامل کتبی همسر اول‌
  • عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی‌
  • عدم تمکین زن از شوهر
  • ابتلاء زن به جنون یا امراض صعب العلاج
  • محکومیت زن
  • ابتلاء زن به هر گونه اعتیاد مضر
  • ترک زندگی خانوادگی از طرف زن‌
  • عقیم بودن زن‌
  • غائب مفقودالاثر شدن زن 

یکی از مواردی که در صورت وجود آن مرد میتواند اقدام به ازدواج مجدد نماید این است که زن در زندان بوده و حکم وی بالای 5 سال باشد. مرد میتواند در صورت بالا بودن مدت زمان حکم حبس زن اقدام به گرفتن زن جدید و ازدواج دوم نماید.

همچنین در صورتی که زن نتواند وظایف زناشویی را ایفا کند، مرد در قانون اسلام میتواند قادر به ازدواج مجدد باشد. البته لازم به ذکر است این مورد تنها برای مواردی می باشد که عدم ایفای وظایف زناشویی از طرف زن توسط دادگاه خانواده به اثبات رسیده باشد. در این ثورت مرد میتواند اقدام به ازدواج مجدد نماید.

در صورت ابتلاء زن به هر گونه اعتیاد نیز مرد میتواند با ارائه شواهد و مدارک به دادگاه قادر به ازدواج مجدد باشد. بر اساس مفاد 9 و 10 قانون حمایت از خانواده، ابتلا به‏ هر گونه‏ اعتياد مضری‏ كه‏ به‏ تشخيص‏ دادگاه‏ به‏ اساس‏ زندگی‏ خانوادگي‏ خلل‏ وارد آورد و ادامه‏ زندگی‏ زناشويی‏ را غير ممكن‏ سازد. همچنین هرگاه‏ زوج‏ همسر ديگری‏ اختيار كند يا تشخيص‏ دادگاه‏ نسبت‏ به‏ همسران‏ خود اجرای‏ عدالت‏ ننمايد. 

در صورت مفقود الاثر شدن زن در مدت بالای 2 سال نیز مرد میتواند همسر دوم اختیار کند، این مورد در قانون خانواده اسلام و ایران بیان شده است که در صورت مفقود الاثر بودن زن و یا مرد بالای 2 سال هر یک از روجین میتوانند اقدام به طلاق نموده و همسر دوم اختیار نمایند. گرفتن زن دوم در اسلام شرایطی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. اسلام از ازدواج دوم به عنوان یک امکان مجاز تشجیع نمی‌ کند، اما اگر شخص تصمیم به ازدواج دوم یا بیشتری گرفته باشد، باید به موارد زیر توجه نماید:

شخص باید در تعامل با زنان خود عدالت را رعایت کند. این به این معنا می باشد که باید به تساوی در تقسیم وقت و مالیات بین همه زنان خود پایبند باشد و هیچ کدام را ترجیح ندهد. همچنین قبل از ازدواج دوم، باید از رضایت همسر اول اطمینان حاصل کنید و با او در مورد این مسئله صحبت کرده و او را به خوبی مطلع کنید.

شما باید از نظر مالی و معنوی توانایی تامین نیاز های همسر دوم و همچنین همسر اول را داشته باشید. این شامل توانایی پرداخت هزینه‌ های زندگی و توجه به نیاز های روحی و عاطفی همسران می‌ شود. لازم به ذکر است ازدواج دوم نباید به همسر اول زنی آسیب برساند. باید توجه داشته باشید که روابط خانوادگی و اجتماعی به طور عمومی بدون آسیب به دیگران حفظ شود.

در هر صورت، ازدواج دوم در اسلام به دقت و با مسئولیت انجام شود و از تشدید تضارب و نزاعات خانوادگی پرهیز شود. همچنین مشورت با مراجع دینی و متخصصان مشاوره خانواده نیز می‌ تواند به انتخاب صحیح در این زمینه کمک کند.

از آنجا که امروزه ازدواج سفید در تهران زیاد شده است، پیشنهاد میشود در رابطه با ازدواج دوم تمامی اطلاعات و موارد را در نظر بگیرید تا در روابط عاطفی خود با مشکل مواجه نشوید.

حال که با شرایط گرفتن زن دوم در اسلام آشنا شدیم، زمان آن رسیده است که به بررسی شرایط ازدواج دوم برای زن بپردازیم.

شرایط ازدواج دوم برای زن
شرایط ازدواج دوم برای زن

شرایط ازدواج دوم برای زن

در رابطه با شرایط ازدواج دوم برای زن باید بگوییم قبل از ارائه مدارک، برای ازدواج دوم شرایطی لازم است که در صورت داشتن این شرایط امکان ازدواج دوم برای زن وجود خواهد داشت. این شرایط شامل موارد زیر میشوند که عبارت است از:

  • زن در عده وفات یا عده طلاق رجعی یا عده طلاق بائن در عقد دائم و یا عده بذلمدت و انقضای مدت عقد موقت نباشد.
  • زن موانع نکاح را نداشته باشد.
  • زن، اهلیت قانونی ازدواج را داشته باشد.
  • اجازه پدر یا جد پدری را داشته باشد (در صورت باکره بودن).

لازم به ذکر است یکی از اصلی ترین و مهمترین حقوق زن بعد از طلاق، ازدواج مجدد و گرفتن مهریه می باشد.

در قانون اسلام، زن تنهات در صورت دارا بودن شرایط خاصی که بالا گفته شد قادر به ازدواج مجدد می باشد. یکی از شرایط ازدواج دوم برای زن این است که دارای شرایط ازدواج باشد، یعنی مجنون نباشد و دارای سلامت عقلی و روانی باشد. در صورت باکره بودن زن نیز تنها با اجازه پدر و یا جد پدری میتواند اقدام به ازدواج مجدد نماید.

یکی از مواردی که در رابطه با این موضوع همواره افراد درگیر آن هستند، دور زدن قانون برای ازدواج دوم می باشد.

دور زدن قانون برای ازدواج دوم در ایران با توجه به گفته های بالا جرم به حساب می آید و فرد مجرم به مقدار هزینه برای جزیمه نقدی و 5 الی 7 سال حبس محکوم خواهد شد. از جمله روش های دور زدن قانون برای ازدواج دوم که پیگرد قانونی خواهد داشت عبارت اند از:

  • دور زدن قانون برای ازدواج دوم با ارائه مدارک تقلبی
  • دور زدن قانون برای ازدواج دوم با سند تقلبی
  • دور زدن قانون برای ازدواج دوم با گرفتن رضایت همسر با زور
  • دور زدن قانون برای ازدواج دوم با شهادت الکی و دروغین شهود

شما عزیزان میتوانید برای مشاهده نمونه رای گواهی عدم امکان سازش به درخواست زوج و همچنین نمونه دادخواست استرداد هدایای نامزدی با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

قانون جدید ازدواج مجدد

در سال 1402 قوانین جدیدی در رابطه با ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول ذکر شده است که در ادامه قانون جدید ازدواج مجدد را ملاحظه می نمایید:

برابر ماده 16 قانون جدید ازدواج مجدد 1402 حمایت از خانواده ( مصوب 1353 ) 9 شرط برای اجازه ازدواج مجدد به مرد ذکر کرده است :

  1. رضایت همسر اول
  2. همسر اول  قادر به ایفای وظایف زناشویی نباشد.
  3. عدم تمکین زن از شوهر
  4. ابتلا زن به جنون یا امراض صعب العلاج
  5. محکومیت زن به حبس 5 سال یا بیشتر
  6. ابتلا زن به هرگونه اعتیاد مضر
  7. ترک زندگی خانوادگی از طرف زن
  8. غایب بودن یا مفقود الاثر شدن زن
  9. عقیم بودن

لازم به ذکر است، بر اساس قانون جدید ازدواج مجدد در صورتی که مرد بدون اجازه همسر اول اقدام به ازذواج مجدد نماید، به حبس از 5 الی 7 سال محکوم شده و جریمه نقدی پرداخت خواهد کرد.

پیشنهاد میشود اگر میخواهید بدانید مهرالمثل چیست و عدم تمکین چیست کلیک کنید.

حکم شرعی ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول

همانطور که بالاتر نیز در رابطه با ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول گفته شد، به صورت شرعی مرد میتواند تا 4 زن اختیار نماید اما تنها در صورتی که زن رضایت داشته و یا ناشزه بودن زن وی را مورد ازار قرار داده و یا شامل یکی از مواردی گردد که با وجود آن ها مرد بتواند زن دیگری را اختیار نماید.

حکم شرعی ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول شرع اسلام، ازدواج مجدد مرد و تعدد زوجات او را جز در دو مورد، منوط بر اذن و اجازه همسر اول او ندانسته و تنها در ازدواج مرد با خواهر زاده ها و یا برادرزاده های زن از رضایت همسر اول سخن گفته است و اذن زن را شرط صحت نکاح صورت گرفته می داند.

چنانچه مردی بخواهد که به عنوان همسر دوم، با خواهر زاده یا برادرزاده همسر اول خود ازدواج کند، باید از زن اول خود، اذن بگیرد. در غیر این دو مورد، اذن همسر اول برای ازدواج دوم مرد، شرط نیست و باید گفت، حکم شرعی ازدواج دوم مرد بدون اذن همسر اول این است که این ازدواج صحیح بوده و اذن زن، تاثیری در بطلان یا عدم نفوذ نکاح صورت گرفته نخواهد داشت مگر اینکه مرد بدون اذن همسر اول با خواهر زاده یا برادر زاده او ازدواج نماید.

در چنین شرایطی عقد صورت گرفته غیر نافذ بوده و اگر زن آن را اجازه کند صحیح و در غیر این صورت باطل خواهد بود. چنانچه زن، ضمن شرط عقد عدم ازدواج مجدد مرد را شرط کرده باشد مرد ملزم به رعایت این شرط می باشد و فرقی ندارد که بخواهد با خواهر زاده یا برادرزاده زن ازدواج کند یا یک شخص غریبه بایداذن زن را برای ازدواج داشته باشد.

متن رضایت نامه همسر اول برای ازدواج دوم

در این بخش متن رضایت نامه همسر اول برای ازدواج دوم را مشاهده می نمایید که عبارت است از:

در تاریخ ذیل حاضر گردید در این دفترخانه خانم ….. با مشخصات فوق بعنوان زوجه سند نکاحیه شماره ….. مورخ ………… دفتر رسمی ازدواج شماره ……. (که حسب الاظهار تا این تاریخ بقوت خود باقیست) و بعد الحضور در نهایت صحت و سلامت و با میل و اراده و قصد و رضای کامل اظهار و اعلام نمود که اینجانب بدینوسیله رضایت کامل قلبی وباطنی خود را با ازدواج مجدد همسر خود (بنام آقای …….) با هر خانم دیگری که ایشان صلاح بداند اعلام میدارم ونامبرده محق ومجاز است با ارائه این سند نسبت به انجام تمامی تشریفات شرعی وقانونی وعرفی برای ازدواج مجدد خود اقدام نماید .وحق هرگونه ادعا و اعتراضی را در حال و آینده نبست به ایشان و زوجه آتی ایشان و نیز دفتر ازدواج مربوطه و سایر مراجع قضائی و انتظامی در حال و آینده از خود سلب و ساقط می‌نمایم و چنانچه ادعا و اعتراضی بنمایم از درجه اعتبار ساقط بوده ونزد هیچ مقام ومرجعی مسموع نمی‌ باشد.

سوالات متداول

آیا صیغه زن دوم بدون اجازه همسر حرام است؟

ازدواج موقت بدون اجازه همسر اول جرم نیست و نمی توان آن را باطل قدر نظر گرفت.

مجازات ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول چیست؟

مجازات ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول 5 الی 7 سال حبس و جریمه نقدی می باشد.

اگر مردی زن دوم بگیرد زن اول میتواندطلاق بگیرد؟

چنانچه مرد بدون اذن و رضایت همسر اول خود اقدام به ازدواج مجدد نماید زن میتواند از وی طلاق بگیرد.

آیا برای ازدواج دوم اجازه زن اول لازم است؟

بله برای ازدواج دوم اجازه زن اول لازم می باشد، اما تنها در شرایط خاص نیازی به اذن همسر اول نیست.

آیا ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول جرم است؟

ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول جرم محسوب شده و مجازاتی در قانون برای آن در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیداحمد
2 ماه قبل

در قوانین اسلام نیاز به هیچ گونه اجازه ای از زن برای ازدواج به صورت دایم یا موقت وجود ندارد.
همچنین ازدواج دائم که افراد متشرع اقدام به آن میکنند نیازی به ثبت در دفاتر ازدواج ندارد و فرد می‌تواند خودش به همراه دو شاهد واجد شرایط عقد دایم را اقامه نماید همچنین فرد محترمی نیز میتواند وکالت را از دو طرف عهده دار شود و عقد دائم یا موقت را اجرا نماید.
همانطور که در اسلام مرد برای طلاق دادن زن خود نیاز به قاضی و دادگاه ندارد و میتواند صیغه طلاق را اجرا نماید، در مسأله ازدواج دوم چه به صورت دائم چه به صورت موقت، خودش میتواند صیغه محرمیت را بخواند.
این احکام کشور را به سمت ضد اسلامی شدن پیش میبرند، کاری که رضاخان نتوانست بکند را اینها میخواهند به فرمان گلوبالیسم انجام دهند. تا به اسم تحکیم نظام خانواده، قدرت موثر خانواده را در اجتماع زیر نظر دولتها از بین ببرند و مرد و زن را وادار به کار کنند و با قوانین به اسم تحکیم خانواده، معمای خانواده را از بین ببرند.
قابل تأسف تر از همه اینها اینست که این احکام، تقابل آشکاری با آنچه در قوانین اسلام موجود است دارد و باز هم تصویب میشود.
لطفاً کسی نگوید این حکومت ها (در ایران و غیر از آن) اسلامی هستند.

خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت