به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

تأیید بطلان قرارداد به جهت در رهن بودن ملک

تایید بطلان معامله به دلیل در رهن بودن

بر اساس ماده ی 793 قانون مدنی فرد راهن نمی تواند در رهن تصرفی کند که منافی حق مرتهن باشد، مگر به اذن مرتهن. با توجه به این ماده قانونی میتوان نتیجه گرفت در خصوص ضمانت اجرای انتقال ملکی که در رهن دیگری است دو نظر وجود دارد نظر اول معتقد است که با توجه به ماده 57 قانون اجرای احکام مدنی چنین معامله ای غیر نافذ است و با رد آن ازطرف مرتهن معامله باطل خواهد بود و عده ای دیگر بر این نظرند که تصرفات حقوقی خلاف حق مرتهن باطل و بلاثر می باشد.

در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با تأیید بطلان قرارداد به جهت در رهن بودن ملک و همچنین دعوای حقوقی تایید بطلان قرارداد به جهت در رهن بودن ملک به صورت جامع آشنا نماییم.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل ثبتی در تهران همین حالا با شماره تلفن ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید. 02188939832

تأیید بطلان قرارداد به جهت در رهن بودن ملک
تأیید بطلان قرارداد به جهت در رهن بودن ملک

تأیید بطلان قرارداد به جهت در رهن بودن ملک

یکی از موارد و شرایطی که در صورت دارا بودن ان، فرد میتواند اقدام به ابطال قرارداد یک ملک نماید، رهن بودن ملک می باشد. تأیید بطلان قرارداد به جهت در رهن بودن ملک نیازمند دارا بودن دانش و اطلاعات لازم در رابطه با نحوه ابطال قرارداد ها می باشد.

شما عزیزان میتوانید برای تأیید بطلان قرارداد به جهت در رهن بودن ملک از یک وکیل ابطال سند رسمی خوب و مجرب مشاوره بگیرید.

قبل از شروع بررسی نحوه تایید بطلان معامله به دلیل در رهن بودن بهتر است کمی با قرارداد رهنی و رهن آشنا شوید. رهن بر اساس ماده 771 قانون مدنی در واقع قراردادی می باشد که میان بدهکار و طلبکار است که به بر اساس آن راهن یعنی مالک در ازای بدهی و دینی که به مرتهن یا همان طلبکار دارد مال خود را به عنوان وثیقه در رهن وی قرارمی دهد تا ضمانتی برای حسن پرداخت بدهی باشد.

یکی از سوالاتی که همواره ردد رابطه با این موضوع ذهن افراد را به خود درگیر می نماید این است که ایا یک فرد میتواند اقدام به ایجاد قرارداد با ملکی که در رهن می باشد نماید؟ در رابطه با پاسخ این سوال باید بگوییم به موجب ماده 793 قانون مدنی که در بخش بالایی نیز گفته شد، راهن نمی تواند در مال مرهونه تصرفات حقوقی انجام دهد که به حقوق مرتهن خدشه وارد شود مگر اینکه فرد مرتهن برای انجام این معامله رضایت کتبی و شفاهی داشته باشد.

یکی از نکاتی که باید در این زمینه همواره در نظر داشته باشید این است که اگر مالک، ملک خود را به یک فرد دیگر اجاره دهد قرارداد اجاره در صورتی صحیح می باشد که تسلیم آن به مستاجرحق مرتهن را در معرض خطر قرار نداده باشد و مدت آن کوتاه تر از دین باشد.

لازم به ذکر است در چنین مواردی اگر مستأجر به راهن که موجر نیز می باشد مبلغی به عنوان ودیعه یا قرض الحسنه پرداخت کند و قرارداد رهنی به دلیل عدم وصول طلب مرتهن منجر به صدور اجراییه و تخلیه ی ملک گردد ، در این صورت مستاجر باید مبلغ ودیعه را از موجر مطالبه نماید.

اگر میخواهید بدانید ایا فروش ملک رهنی جرم است کلیک کنید.

اعلام بطلان معامله به جهت در رهن بودن ملک
اعلام بطلان معامله به جهت در رهن بودن ملک

اعلام بطلان معامله به جهت در رهن بودن ملک

با توجه به گفته های بالا، متوجه شدیم که در صورتی که یک معامله و یک قرارداد ملکی تنظیم شود که در رهن باشد، در این صورت معامله و قرارداد باطل خواهد شد مرگ آنکه مالک رضایت کامل داشته باشد. این نکته را در نظر بگیرید که چنانچه راهن ملک خود را بار دیگر در رهن دیگری قرار دهد، عمل وی در تعارض با حق مرتهن اول نمی باشد و رهن دوم یا همان رهن مازاد صحیح و نافذ خواهد بود.

لازم به ذکر است حق مرتهن نخست بر حق فرد دوم مقدم بوده و در صورت عدم پرداخت بدهی از جانب راهن و مراجعه مرتهن به محکمه جهت فروش مال مرهونه ،نخست باید طلب مرتهن اول وصول شود و اگرمازاد بر آن نیز چیزی باقی ماند متعلق به مرتهن دوم می باشد.

شما عزیزان میتوانید برای اعلام بطلان معامله به جهت در رهن بودن ملک همین حالا با یکی از بهترین وکلای ثبتی ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا همکاران و متخصصان ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

برای کسب اطلاعات در رابطه با مراحل فک رهن سند در دفترخانه کلیک کنید.

دعوی تایید بطلان معامله رهنی

دعوی تایید بطلان معامله رهنی در واقع دعاوی حقوقی می باشند که مربوط به قرارداد ها و معاملات ملکی می باشد. ما در دفتر وکالت تهران بهترین وکیل برای حل دعوی تایید بطلان معامله رهنی و دفاع از حقوق شما در دادگاه را به شما عزیزان معرفی خواهیم نمود.

بر اساس ماده 794 قانون مدنی تصرفات مادی مالک از جمله تعمیرات، نقاشی ساختمان و … در صورتی که در تعارض با حقوق مرتهن قرار نگیرد و برای رهن، سودمند باشد بلامانع است اما در صورتی که باعث ضرر و زیان گردد قابل ابطال می باشد.

پیشنهاد میشود در رابطه با این موضوع حتما مقاله خیار غبن در معامله ملک را مطالعه نمایید.

رای وحدت رویه ابطال سند رهنی

در این قسمت برای شما عزیزان رای وحدت رویه ابطال سند رهنی را قرار داده ایم:

به موجب رای وحدت رویه شماره ۶۲۰ مورخ ۲۰/۰۸/۱۳۷۶ هیات عمومی دیوان عالی کشور(رای وحدت رویه در مورد معامله فضولی) هرگونه انتقال مورد رهن که منافی حق مرتهن باشد نافذ نیست و با عدم قبول مرتهن انتقال باطل می شود.

مال مرهونه و حقوق مرتهن (۸۶۰) ‌نقل از شماره ۱۵۴۰۶ ـ ۱۳۷۶.۱۰.۲۲ روزنامه رسمی ‌شماره ۱۹۴۰ ـ هـ ۱۳۷۶.۹.۲۹ [z]‌پرونده وحدت رویه ردیف: ۱۱.۷۶ هیأت عمومی ‌ریاست محترم دیوان عالی کشور ‌احتراما” در مورد حدود اختیارات راهن و نحوه استفاده از منافع عین مرهونه که پس از تنظیم قرارداد امانتا” بتصرف او داده شده آراء متفاوتی از شعب۲۱ و ۱۴ دیوان عالی کشور صادر گردیده است که به منظور اتخاذ رویه واحد قضایی تقاضای طرح موضوع را در هیأت عمومی دیوان عالی کشور دارد.‌

جریان پرونده‌ها را به شرح زیر به استحضار می‌رساند: ۱ـ در تاریخ ۷۲.۳.۲ بانک صادرات مازندران دادخواستی به طرفیت آقایان جمشید مظهری ملکشاه و محمد علی فتحی به خواسته ابطال فروش نامه‌مورخه ۶۹.۸.۷ و خلع ید خواندگان مقوم به دو میلیون و یکصد و ده هزار ریال به دادگاه حقوقی یک قائم شهر تقدیم داشته بدین توضیح که آقای جعفر‌کریم زاده میدانی از تسهیلات بانک استفاده کرده و ششدانگ پلاک شماره ۴۴۱۲ فرعی از ۲۷۴۰ الی ۲۷۴۳ فرعی از ۱۱۹ اصلی بخش ۱۶ ملک آقای‌محمد علی فتحی را به موجب سند ۲۱۰۳۱۵ ـ ۶۶.۶.۲۱ در رهن بانک قرار داده است و در زمان اعطای تسهیلات مغازه‌های مورد بحث در اختیار‌راهن بوده و بدون اخذ مجوز از بانک طبق سند عادی ۶۹.۸.۷ که تاریخ تنظیم آن مؤخر بر تاریخ تنظیم سند رهنی است.

اقدام به واگذاری سرقفلی یک‌باب مغازه به آقای جمشید مظهری کرده که منافی حق مرتهن است درخواست ابطال فروش یا سند عادی مذکور را دارد، دادگاه یاد شده پس از رسیدگی‌حکم بر ابطال قرار داد و خلع ید خوانده را صادر نموده است.

برای دریافت الکترونیکی صورت مجلس تفکیکی کلیک کنید.

آیا معامله ملک رهنی باطل است
آیا معامله ملک رهنی باطل است

آیا معامله ملک رهنی باطل است

یکی از سوالاتی که همواره در رابطه با تایید بطلان معامله به دلیل در رهن بودن ذهن افراد را به خود درگیر می نماید این است که آیا معامله ملک رهنی باطل است؟ در رابطه با پاسخ این سوال باید بگوییم، بلی این معامله قابل ابطال می باشد.

برای باطل کردن معاملات ملک رهنی نیاز به یک وکیل حرفه ای و کار بلد در این زمینه دارید که ما در دفتر وکالت تهران بهترین وکیل تایید بطلان معامله به دلیل در رهن بودن را به شما عزیزان معرفی نموده ایم. برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل با شماره تلفن ما تماس حاصل فرمایید. 02188939832

ما در دفتر وکالت تهران انواع وکلای ثبتی و وکلای متخصص ابطال و تنظیم انواع قرارداد و معاملات را با بالاترین سابقه به شما عزیزان معرفی خواهیم نمود.

سوالات متداول

تایید بطلان معامله به دلیل در رهن بودن چگونه است؟

این کار در دادگاه و توسط قاضی انجام میشود. برای انجام این کار نیاز به یک وکیل ثبتی خواهید داشت. داخل مقاله در رابطه با این موضوع صحبت کرده ایم.

چگونه میتوان معامله ملک رهنی را باطل نمود؟

برای باطل کردن معاملات ملکی که در رهن بانک هستند ابتدا باید درخواست بطلان معامله را به دادگاه ارائه نمایید. باقی مراحل را به یک وکیل حرفه ای بسپارید.

بهترین وکیل برای تایید بطلان معامله به دلیل در رهن بودن کیست؟

دفتر وکالت تهران یکی از بهترین و حرفه ای ترین دفاتر برای انتخاب وکیل ثبتی برای تایید بطلان معامله به دلیل در رهن بودن می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت