به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

خیار تدلیس و شرایط تحقق آن

خیار تدلیس و شرایط تحقق آن

خیار تدلیس در قانون مدنی به این معنی می باشد که اگر فرد در معامله متوجه شود که طرف دیگر معامله او را فریب داده است میتوانید اقدام به فسخ قرارداد نماید. در رابطه با شرایط تحقق خیار تدلیس نیز به صورت کلی میتوان گفت قصد فریب و نسبت دادن صفتی به مورد معامله که فاقد آن می باشد الزامی است.

زمان اعمال خیار تدلیس نیز فورزی می باشد و فرد باید به محض آگاه شدن از فریب در معامله اقدام به فسخ معامله و ابطال آن نماید.

در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت جامع با خیار تدلیس و شرایط تحقق آن و همچنین اسقاط خیار تدلیس آشنا شوید. همچنین برای دریافت مشاوره در رابطه با خیار تدلیس میتوانید با یکی از بهترین وکلای ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا شما عزیزان را راهنمایی نمایند.

خیار تدلیس چیست
خیار تدلیس چیست

در برخی از معاملات همواره شاهد این موضوع هستیم که فرد فروشنده اقدام به فریب زدن فرد خریدار می نماید، به عنوان مثال فروشنده طوری وانمود کرده است که خودرو نو بوده و خریداری نیز با نیت اینکه یک خودرو نو را خریداری کرده است معامله را انجام میدهد. اما به محض انجام معامله متوجه میشود که فریب خورده و خودرو کارکرده می باشد. در این صورت میتواند اقدام به خیار تدلیس نماید.

شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات دقیق در رابطه با معاملات ملکی و نحوه ابطال آن ها با یک وکیل ملکی مجرب مشاوره بگیرید. برای دریافت مشاوره تماس بگیرید: 02188939832

خیار تدلیس چیست

همانطور که میدانید در قانون مدنی اختیاراتی به طرفین قرارداد در معامله داده میشود که در صورت دارا بودن یک شرایط خاص فرد قادر به فسخ قرارداد می باشد. یکی از این نوع اختیارات، خیار تدلیس می باشد که در صورتی قابل انجام است که یکی از طرفین متوئجه این موضوع بشود که در معامله فریب خورده است.

در پاسخ این سوال که خیار تدلیس چیست میتوانیم با ذکر یک مثال بگوییم که فرض کنید در حال معامله یک ملک هستید که ارزش واقعی آن 4 میلیار تومان است، این ملک با پارکینگ و بالکن به شما فروخته شده است و پس از اتمام معامله شما از این موضوع آگاه شده اید که ملک خریداری شده شما بالکن ندارد و فروشنده شما را گول زده و فریب داده است.

در صورتی که از فریب آگاه شدید میتوانید اقدام به فسخ معامله نمایید. به این عمل که در قانون در اختیار طرفین قرارداد و معامله قرار داده شده است، خیار تدلیس گفته میشود. در ماده 438 قانون مدنی نیز این نوع خیار تعریف شده است که بر اساس آن تدلیس، عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود.

لازم به ذکر است در صورتی که فروشنده یا خریدار، صفتی را به مالی نسبت دهد که مال فاقد آن صفت باشد و وجود آن صفت باعث شود خریدار آن را خریداری نماید، برای خریدار یا فروشنده حق فسخ قرارداد بر مبنای خیار تدلیس ایجاد می گردد.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره حقوقی با بهترین وکیل ثبتی در تهران همین حالا با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

شرایط تحقق خیار تدلیس
شرایط تحقق خیار تدلیس

شرایط تحقق خیار تدلیس

با توجه به گفته های بالا، خیار تدلیس نوعی خیار در قانون مدنی می باشد که در آن فریب و دروغگویی فرد فروشنده صورت گرفته باشد.از جمله اصلی ترین شرایط تحقق خیار تدلیس نیز این مورد می باشد که یک وصف که در مال مورد معامله یا ثمن وجود ندارد به آن نسبت داده شود و باعث خرید فرد خریدار شود.

به عنوان مثال اگر شما یک میخواهید یک خودرو را خریداری نمایید و فرد فروشنده به دروغ و فریب به شما بکوید که این خودرو 2 هزار کیلومتر بیشتر کار نکرده و قطعات آن سالم است در حالی که بالای 5 هزار کارکرد داشته و دارای قطعاتی ناقص می باشد، شما میتوانید اقدام به خیار تدلیس نمایید.

دومین شرط از شرایط تحقق خیار تدلیس فریب می باشد. بر اساس ماده 439 قانون مدنی، خیار تدلیس، منحصرا برای مشتری نیست و بایع، نیز می تواند در صورتی که نسبت به ثمن مشتری تدلیسی رخ داده از آن برای فسخ قرارداد استفاده نماید. 

زمانی که کسی یک صفت را به مالی نسبت می دهد و یا عیبی از مال را پنهان می کند که قصدش فریب دادن دیگری در معامله باشد، باعث به وجود آمدن خیار تدلیس می شود و فرد خریدار میتواند اقدام به فسخ قرارداد نماید.

زمان اعمال خیار تدلیس

در صورتی که شرایط خیار تدلیس در یک معامله باشد، هر دو طرفین قرارداد و معامله میتوانند اقدام به فسخ قرارداد نمایند. برای آن که فرد در قرارداد بتواند ادقام به فسخ قرارداد نماید باید دو شرط اصلی و مهم وجود داشته باشد، اولی نسبت دادن صفتی به مال مورد معامله و دومی نیز فریب در معامله.

در صورتی که هر یک از این دو شرط را در معامله مشاهده کردید میتوانید خیار تدلیس نموده و معامله را فسخ نمایید. حال سوالی که ممکن است ذهن شما را درگیر نماید این است که زمان اعمال خیار تدلیس چه زمانی است و کی میتوان اقدام به خیار تدلیس نمود؟ در رابطه با پاسخ این سوال باید بگوییم که به موجب ماده 440 قانون مدنی : ” خیار تدلیس بعد از علم به آن فوری است. یعنی شما باید به محض اطلاع از فریب در معامله اقدام به ابطال آن نمایید.

لازم به ذکر است در صورت ممانعت طرف تدلیس کننده از پس گرفتن کالا و برهم زدن قرارداد او باید با تنظیم دادخواست تایید فسخ قرارداد و ثبت آن در دفاتر خدمات قضایی از طریق دادگاه فرد مقابل را ملزم به فسخ و ابطال قرارداد نماید.

پیشنهاد میشود اگر میخواهید بدانید خیار غبن چیست و خیار غبن در معامله ملک به چه صورت است وارد مقالات مربوطه شوید.

اسقاط خیار تدلیس
اسقاط خیار تدلیس

اسقاط خیار تدلیس

در رابطه با اسقاط خیار تدلیس هنوز بین حقوقدانان اختلاف نظر می باشد، برخی معتقد هستند که به دلیل اینکه خیار تدلیس باعث وارد شدن اسیب به نظم عمومی شده و زمینه فریب کاری و دروغ در جامعه را فراهم می نماید امکان اسقاط این خیار وجود نخواهد داشت.

پیشنهاد می شود مقاله اسقاط کافه خیارات را برای کسب اطلاعات در رابطه با اسقاط خیار تدلیس مطالعه نمایید.

لازم به ذکر است بر اساس ماده 448 قانون مدنی، سقوط تمام یا بعضی از خیارات را می توان، در ضمن عقد شرط نمود.

به صورت کلی وقتی کسی که یک صفت را به مالی نسبت می دهد و قصدش فریب دادن دیگری است باعث بوجود آمدن خیار تدلیس می باشد. برای اینکه خیار تدلیس ایجاد شود باید هم یک صفت کمال به کالا داده شود در حالی که کالا فاقد آن است و باید این کار با نیت فریب باشد.

سوالات متداول

خیار تدلیس چیست؟

خیار تدلیس در قانون مدنی عملی می باشد که در اختیار طرفین قرارداد قرار داده میشود تا در صورت مشاهده فریب در معامله آن را فسخ نمایند. در مقاله در رابطه با خیار تدلیس به صورت جامع صحبت کرده ایم.

شرایط خیار تدلیس چیست؟

از جمله شرایط این نوع خیار در قانون مدنی فریب و نسبت دادن صفتی که مال مورد معامله فاقد آن است می باشد.

زمان اعمال خیار تدلیس چه زمانی است؟

زمان اعمال خیار تدلیس بعد از اطلاع شخص فریب خورده فوری است، در مقاله در رابطه با زمان اعمال خیار تدلیس به صورت جامع صحبت کرده ایم.  

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت