به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

طلاق از طرف مرد و مراحل آن

طلاق از طرف مرد و مراحل آن

در قانون جمهوری اسلامی، در رابطه با طلاق از طرف مرد شرایط و قوانینی وجود دارد که بهتر است قبل از اقدام به انجام آن ها از یک وکیل طلاق حرفه ای و مجرب در این زمینه مشاوره بگیرید چرا که طلاق از طرف مرد و مراحل آن کمی پیچیده و زمان بر می باشد و در صورت دارا بودن یک وکیل کاربلد میتوانید به راحتی قادر به درخواست طلاق باشید.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل طلاق در تهران همین حالا با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

طلاق از طرف مرد
طلاق از طرف مرد

بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی اختیار طلاق با مرد می باشد و مرد بدون نیاز به اثبات خاصی و به صرف اراده می‌تواند زن را طلاق بدهد. اما همواره مرد برای طلاق دادن زن باید دلایل محکمه پسند را به دادگاه ارائه دهد تا قاضی با بررسی این دلایل اقدام به ارسال حکم نهایی نماید.

یکی از اصلی ترین دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف مرد، عدم داشتن تفاهم و یا ناشزه بودن زن می باشد. در صورتی که زن و مرد در زندگی و رابطه زناشویی خود با یکدیگر تفاهم نداشته باشند و یا همش در حال دعوا و جر و بحث باشند، مرد میتواند با اثبات این موضوع در دادگاه خانواده اقدام به ارائه درخواست طلاق از طرف مرد نماید.

در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت جامع با مراحل طلاق از طرف مرد و همچنین مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف مرد آشنا شوید.

طلاق از طرف مرد

در گذشته مرد میتوانست تنها با مراجعه به دادگاه و ارائه درخواست خود برای طلاق زن، اقدام به طلاق نماید. این کار باعث بالا رفتن آمار طلاق در ایران شده بود و به همین دلیل از سال 1395 برای درخواست طلاق از طرف مرد و رسیدگی به تقاضای طلاق از طرف مرد شرایطی در نظر گرفته شد.

مراحل طلاق از طرف مرد در سال 1403 به این صورت می باشد که ابتدا مرد باید به دفاتر خدمات الکروتیک قضایی رفته و فرم درخواست خود را به همراه گواهی عدم امکان سازش به دادگاه خانواده ارسال نماید.

سپس بعد از ارسال فرم درخواست، این درخواست توسط قاضی و دادگاه مورد بررسی قرار گرفته و احضاریه طلاق برای هر دو طرف ارسال میگردد. برای اینکه مرد بتواند همسر خود را طلاق بدهد باید با مراجعه به وکیل دادگستری و یا شخصاً به همراه مدارک مربوطه اقدام به ثبت درخواست طلاق در دفتر خدمات قضایی نماید.

برای طلاق یک طرفه از طرف مرد، بعد از ثبت و ارجاع به دادگاه با توجه به تعداد پرونده های ارجاعی جلسه تشکیل شده و دادگاه در نهایت حکم طلاق را صادر می نماید.

یکی از نکات مهمی که باید در رابطه با طلاق از طرف مرد همواره در ذهن داشته باشید این است که حقوق زن بعد از طلاق حتی در صورتی که طلاق از طرف مرد باشد محفوظ خواهد بود ومرد موظف به پرداخت میزان حق و حقوق زن می باشد.

همچنین یکی از باور های استباه در رابطه با طلاق این است که اگر مرد اقدام به طلاق دادن زن نمیاد، بر خلاف طلاق گرفتن زن بدون دلیل، مرد میتواند بدون دلیل نیز قادر به طلاق دادن زن خود نماید.

درخواست طلاق از طرف مرد چگونه است

همانطور که بالاتر نیز گفته شد، برای اینکه مرد بخواهد در دادگاه خانواده درخواست طلاق خود را به ثبت برساند باید یک سری مراحل قانونی را طی نماید. قبل از اقدام به درخواست طلاق بهتر است با یک وکیل خانواده مجرب مشاوره بگیرید تا شما عزیزان را راهنمایی نماید.

اگرمیخواهید بدانید درخواست طلاق از طرف مرد چگونه است باید بگوییم، اولین قدم در طلاق یک طرفه از طرف مرد این است که به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و اقدام به پرکردن فرم درخواست طلاق نماید.

اگر طلاق از طرف مرد باشد، دادگاه ابتدا دلایل مرد برای طلاق را مورد بررسی قرار داده و در صورت دارا بودن گواهی عدم امکان سازش حکم طلاق را ارسال مینماید.

یکی از مراحل اصلی دیگر در رابطه با طلاق دادن زن از طرف مرد این است که مرد باید برای ثبت دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی و دریافت ابلاغ تعیین مجتمع قضایی و شعبه و کلاسه پرونده، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و بعد از تعیین شدن وقت رسیدگی و تشکیل شدن جلسه و تعیین تکلیف نسبت به مطالبات مالی زن، گواهی عدم امکان سازش را دریافت نماید که اعتبار و مدت این گواهی مدت 3 ماه از تاریخ قطعیت آن می باشد.

شرايط طلاق از طرف مرد
شرايط طلاق از طرف مرد

شرايط طلاق از طرف مرد

از جمله مهمترین راه های طلاق از طرف مرد و شرط طلاق از طرف مرد، ارائه دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف مرد می باشد. فرد میتواند با ارائه دلایل زیر در دادگاه صالح برای طلاق از طرف مرد اقدام نماید:

  • ناشزه بودن زن
  • عدم باردادر شدن و نازا بودن زن
  • عدم امکان سازش با زن
  • خیانت زن

در رابطه با شرایط طلاق غیابی از طرف مرد نیز باید بگوییم بر طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق در اختیار مرد است. لذا اگر مردی دادخواست طلاق به طرفیت همسرش بدهد چه زن در دادگاه حاضر شود و یا حضور پیدا نکند و لایحه نیز ندهد قطعا رای طلاق صادر خواهد شد، اما در حالت دوم رای صادره طلاق غیابی است و زن می تواند در مهلت قانونی واخواهی کند.

با توجه به گفته های بالا، طلاق یک طرفه از طرف مرد بسیار پروسه آسان تری نسبت به طلاق زن خواهد داشت. در واقع میتوان گفت قانون طلاق از طرف مرد در سال 1403 به این صورت می باشد که بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی اختیار طلاق با مرد می باشد و مرد بدون نیاز به اثبات خاصی و به صرف اراده می‌ تواند زن را طلاق بدهد زیرا طلاق مخصوص عقد دائم است و در صیغه موقت یا نکاح موقت با تمام شدن مدت صیغه یا بخشیدن مدت باقیمانده به زن از طرف مرد رابطه نکاح از بین می رود.

از جمله شرایط درخواست طلاق از طرف مرد یا همان شرایط طلاق یک طرفه از طرف مرد عبارت اند از:

برای طلاق از طرف مرد نیازی به ارائه مدرک خاصی نیست. اگر مرد از سوء رفتار زن مدرکی داشته باشد بدون هیچ پرداخت حقی می‌تواند طلاق بگیرد. مدت زمانی که برای ثبت درخواست طلاق باید طی شود حداقل 2 ماه است. طلاق از طرف مرد حق قانونی اوست اما برای انجام آن نیاز به پرداخت کامل حق و حقوق زن است.

همچنین در رابطه با مهریه عندالاستطاعه در طلاق از طرف مرد نیز باید بگوییم در مراحل طلاق یک طرفه از طرف مرد این مورد وجود دارد که در صورتی که مرد گواهی عدم امکان سازش و یا ناشزه بودن زن را به دادگاه ارائه نماید و ثابت شود که زن ناشزه است، مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت.

پیشنهاد میشود اگر میخواهید بدانید در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمیگیرد مقاله مربوطه را حتما مطالعه نمایید.

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف مرد

در قانون جدید طلاق از طرف مرد، از جمله مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف مرد عبارت اند از:

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • اصل عقدنامه
  • کپی عقدنامه
  • گواهی عدم بارداری زن

همانطور که بالاتر در رابطه با اینکه طلاق غیابی از طرف مرد چگونه است صحبت شد، مرد برای اینکه بخواهد همسر خود را طلاق دهد میتواند ابتدا درخواست خود را در دفتر خدمات الکترونیکی قضایی به دادگاه ارسال کرده و منتظر بررسی دادگاه شود.

لازم به ذکر است، طلاق غیابی از طرف مرد معمولا حدود 2 ماه طول خواهد کشید و بسته به میزان تعداد پرونده های دادگاهی که درخواست خود را به آن صادر کرده اید متغیر می باشد.

معایب طلاق از طرف مرد

یکی از اصلی ترین معایب طلاق از طرف مرد، حقوق زن در طلاق از طرف مرد می باشد. در طلاق از طرف مرد معمولا قاضی با بررسی پرونده و همچنین بررسی این موضوع که زن و مرد با یکدیگر امکان سازش ندارند رای را صادر می نماید. در صو.رتی که در دادگاه ثابت شود که زن با مرد تفاهم نداشته و نمیتواند رابطه زناشویی برقرار نماید، مرد بدون پرداخت هیچ وجه ای به زن قادر به طلاق دادن آن خواهد بود.

حتی این نکته را باید در نظر داشته باشید که طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن جزء مواردی می باشد که در قانون ایران قابل انجام بوده و حتی بدون رضایت زن، مرد میتواند اقدام به طلاق دادن زن نماید.

همچنین انتقال اموال قبل از دادخواست طلاق از طرف مرد نیز یکی دیگر از معایت این نوع طلاق می باشد که بر اساس آن مرد میتواند قبل از اینکه بخواهد زن را طلاق دهد و درخواست طلاق خود را به دادگاه ارسال نماید، تمام مالو اموال خود را به فرد دیگری انتقال دهد.

همانطور که در نوشته های موجود در بخش طلاق از طرف مرد چقدر طول میکشد نی نی سایت نیز قابل مشاهده است، معمولا مدت زمانی که طول میکشد تا مرد، زن را طلاق دهد حدود 2 ماه می باشد.

همچنین در نوشته های موجود در بخش پیش پرداخت مهریه طلاق از طرف مرد نی نی سایت نیز مشاهده میشود که در طلاق از طرف مرد، مرد میتواند بدون پرداخت پیش پرداخت اقدام به طلاق دادن زن نماید.

نمونه دادخواست طلاق از طرف مرد

در این قسمت برای شما عزیزان نمونه دادخواست طلاق از طرف مرد را قرار داده ایم:

خواهان : …… مشخصات زوج ( شوهر ) خوانده : ………. مشخصات زوجه ( زن )

وکیل یا نماینده قانونی : …….. ( در صورت داشتن وکیل ، نام و نام خانوادگی و مشخصات وکیل نوشته می شود )

خواسته یا موضوع و بهای آن : تقاضای طلاق ( صدور گواهی عدم امکان سازش )

دلایل و منضمات دادخواست : 1 – فتوکپی مصدق عقدنامه

شرح دادخواست :

ریاست محترم دادگاه خانواده ….

با سلام

احترام به استحضار می رساند : با توجه به عقد نامه پیوستی اینجانب …… ( خواهان ) و زوجه خانم …… به تاریخ …….. با عقد دائم ازدواج نموده ایم . مدت ……. سال / ماه از زندگی مشترک می گذرد . حاصل زندگی …. فرزند ….. ساله می باشد ( هیچ فرزندی نداریم .) حال توجها به اختلاف و ناراحتی های پیش آمده و عدم امکان ادامه زندگی مشترک و سوء رفتار نامبرده به استناد ماده 1133 قانون قانون مدنی تقاضای رسیدگی و صدور حکم نامبرده را دارم .

شرایط : تقاضای صدور حکم به حضانت اینجانب …. برای فرزندم را دارم . از لحاظ مالی معسر بوده و تقاضای تقسیط مهریه زوجه ام را دارم . ( /مهریه را یکجا پرداخت می کنم ) اجرت المثل کاری همسرم را تا روز طلاق با تعیین مبلغ از طرف دادگاه به صورت یکجا می پردازم .

طلاق از طرف مرد چقدر طول میکشد.

سریع ترین راه طلاق از طرف مرد

با توجه به گفته های بالا در رابطه با طلاق از طرف مرد و مراحل آن، متوجه شدیم که برای طلاق دادن زن توسط مرد نیاز به دلایل و یا حتی شرایط خاصی نیست ومرد میتواند بدون دلیل زن را طلاق دهد. اما در قانون جدید طلاق از طرف مرد در سال 1403 شاهد این موضوع هستیم که سریع ترین راه طلاق از طرف مرد ارائه گواهی عدم امکان سلزش به دادگاه می باشد.

همچنینمیتوان گفت سریع ترین راه طلاق از طرف مرد، طلاق از نوع توافقی می باشد. در سریع ترین راه طلاق توافقی، زن و مرد با یکدیگر توافق می کنند که از یکدیگر جدا شوند و حقوق و تعهدات خود را مشخص می نمایند. در این صورت، پرونده طلاق در دادگاه خانواده مطرح می شود و در صورت توافق زن و مرد، قاضی حکم طلاق را در سریع ترین زمان ممکن صادر می کند.

سوالات متداول

طلاق از طرف مرد چگونه است؟

طلاق از طرف مرد به این صورت می باشد که مرد با مراجعه به یکی از دفاتر الکترونیک قضایی فرم درخواست طلاق خود را پر کرده و به دادگاه ارسال می نمایدف سایر مراحل طلقا از طرف مرد را نیز میتوانید داخل مقاله مطالعه نمایید.

اگر طلاق از طرف مرد باشد چقدر طول میکشد؟

اگر طلاق از طرف مرد باشد، متناسب با دادگاه و پرونده های موجود در آن بین 40 روز الی 2 ماه زمان خواهد برد.

طلاق یک طرفه از طرف مرد چقدر طول میکشد؟

طلاق یک طرفه از طرف مرد پس از بررسی توسط قاضی و بازرسی دوباره پرونده و اسناد و مدارک حدود 3 ماه زمان خواهد برد. داخل مقاله در رابطه با طلاق یک طرفه از طرف مرد صحبت کرده ایم.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت