به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

شکایت از وکیل

شکایت از وکیل

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با نحوه شکایت از وکیل و همچنین مواردی که میتوانید در صورت بروز آن ها از وکیل خود و یا طرف مقابل شکایت کنید آشنا کنیم، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با روش های شکایت کردن از وکیل آشنا شوید.

پیشنهاد ویژه: شما می توانید همه روزه برای دریافت مشاوره شکایت از وکیل از بهترین اسامی وکلای پایه یک دادگستری تهران با شماره تلفن های دفتر وکالت تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

تخلفات وکیل نسبت به موکل

امروزه با پیشرفت علم، اگر بخواهید کوچک ترین کار های حقوقی و دادگاهی مانند نوشتن صلح نامه را انجام دهید همواره از یک وکیل خوب کمک خواهید گرفت، میتوان گفت در کشور تمامی افرادی که در دادگاه و یا مراجع قضایی پرونده داشته باشند همواره از یک وکیل مشاوره گرفته و یا یک وکیل اختصاصی برای خود دارند.

در بسیاری از مواقع ممکن است وکیل مورد نشر شما دارای تخلفاتی بوده و کار خود را به نحو درستی انجام ندهد، به عنوان مثال ممکن است به موقع در جلسات دادگاه حضور نداشته باشد و پرونده مورد نظر را به خوبی جلو نبرد، در این صورت میتوانید اقدام به شکایت کردن از وکیل خود نمایید.

از جمله تخلفات وکیل نسبت به موکل عبارت است از:

  • عدم پیگیری پرونده توسط وکیل
  • عدم حضور به موقع در جلسات رسیدگی دادگاه
  • توهین وکیل به طرف مقابل
  • درخواست وجه زیاد و غیر قانونی از موکل

برای آن که بخواهید از وکیل خود شکایت کنید باید به کانون وکلایی که وکیل در آنجا عضو است مراجعه کنید و بعد از مراجعه به کانون وکلا، در صور ت موجه بودن درخواست شما، این درخواست به بخش دادسرای انتظامی وکلا فرستاده میشود تا مورد بررسی قرار بگیرد.

نمونه شکایت از وکیل به کانون وکلا

در این بخش نمونه ی شکایت به کانون وکلا را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

شاکی : …………………………………… وکیل شاکی: آقای علی رفیعی وکیل پایه یک دادگستری بشماره پروانه …………… مشتکی عنه : آقای ………….- وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه : ……………. نشانی : ……………………………………………………. دادستان محترم دادسرای کانون وکلای دادگستری.

شکایت از وکیل طرف مقابل

در بسیاری از مواقع ممکن است وکیل طرف مقابل در دعوی اقدام به توهین کردن به صاحب پرونده کند، در این صورت فرد میتواند اقدام به شکایت از وکیل طرف مقابل نماید.

برای شکایت کردن از وکیل طرف مقابل همانطور که بالا تر نیز گفته شد ابتدا درخواست خود را باید به کانون وکلایی که وکیل مورد نظر شما در آنجا عضو است بدهید. در صورت توافق با درخواست شما و همچنین پذیرفته شدن درخواست شما توسط بازرسان کانون وکلا، درخخواست شما به بخش دادسرای انتظامی وکلا ارسال شده و مورد بررسی قرار میگیرد.

بر اساس تخلفات انتظامی مرکز وکلا پس از قبول شدن درخواست شما در دادسرای انتظامی وکلا ، مراحل زیر اجرا میگردد:

  • اخطار کتبی
  • توبیخ با درج در پرونده
  • توبیخ با درج در روزنامه رسمی و مجله کانون
  • تنزل درجه
  • ممنوعیت از سه ماه تا سه سال
  • محرومیت دائم از شغل وکالت

همان طور که در بالا تر نحوه شکایت از وکیل در کانون وکلا گفته شد برای شکایت کیفری از وکیل دادگستری بر اساس تخلفات انتظامی وکلای ماده 187 تخلفات وکلا در دو دسته ی درجه 1 و درجه 2 قرار میگیرد. از جمله تخلفات وکیل عبارت اند از:

انجام وکالت بدون تمدید پروانه، تجاهر به مسکر و مواد مخدره و مراوده در اماکن فساد، عدم حضور در جلسات دادگاه بدون عذر موجه ، عدم قبول مراسلات کانون و امتناع از دادن رسید در قبال آنها، عدم ارائه رسید در قبال وجوه و اموال و اسناد دریافتی از موکل، عدم رعایت تقدم در جلسات محاکمه ای که همزمان هستند یا عدم رعایت تقدم محاکمات کیفری.

آیین نامه اجرایی تخلفات انتظامی وکلا

در رابطه با نحوه شکایت کردن از وکیل که در بالا تر در رابطه با آن صحبت کردیم این نکته را در نظر داشته باشیدکه از جمله مهمترین دلایل شکایت از وکیل میتواند عدم مراجعه وی به جلسات پرونده باشد. در ادامه آیین نامه اجرایی تخلفات انتظامی وکلا و مفاد آن را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

ماده ١ هیئت‌مدیره دو ماه به انقضاء هر دوره از بین وكلائی كه حق حضور در هیئت عمومی دارند چهار نفر به عنوان عضو اصلی و دو نفر به‌عنوان عضو علی‌البدل به رأی مخفی از خارج هیئت‌مدیره انتخاب می‌نماید كه به ریاست رئیس كانون هیئت نظارت انتخاب هیئت‌مدیره بعد را تشكیل داده و به انتخاب آن اقدام نمایند.

تبصره – هر یك از اعضاء اصلی حاضر نشوند یا معذور از مداخله شوند عضو علی‌البدل به جای او دخالت خواهد كرد.

ماده ٢ صورت اسامی و مشخصات وكلائی كه به موجب قانون حق انتخاب كردن و انتخاب شدن را دارند در ظرف یك هفته از تاریخ انتخاب هیئت نظارت از طرف كانون به هیئت مزبور داده می‌شود.

ماده ٣ وقت و محل تشكیل هیئت عمومی برای انتخاب هیئت‌مدیره باید از طرف هیئت نظارت تعیین و تا دهم بهمن ماه در یكی از روزنامه‌های كثیرالانتشار (به تشخیص هیئت نظارت) آگهی شود و فاصله بین انتشار آگهی و روز جلسه نباید كمتر از ٢٠ روز باشد و یك نسخه از آگهی به وسیله پست سفارشی باید برای كسانی كه حق حضور در هیئت عمومی دارند فرستاده شود.

ماده ٤ اگر روز جلسه مصادف با تعطیل شد روز بعد تشكیل می‌شود و احتیاج به دعوت مجدد نخواهد بود.

ماده ٥ در وقت مقرر جلسه هیئت عمومی با حضور هر عده كه حاضر شده باشند تشكیل و بدواً هیئت نظارت صندوق ضبط آراء را برای اطمینان از خالی بودن آن به حاضرین ارائه داده آن را لاك و مهر می‌نماید و بعد شروع به گرفتن آراء می‌كند و هیچگونه اظهار یا اقدام دیگری در جلسه هیئت عمومی جائز نیست و تبلیغ به موافقت یا مخالفت اشخاص به‌كلی ممنوع است.

ماده ٦ انتخاب جمعی و مخفی است و باید رأی روی اوراقی كه به‌مهر هیئت نظارت رسیده نوشته شود و رأی‌دهنده پس از ارائه پروانه وكالت رأی خود را در صندوق آراء بیندازد و در صورت اسامی واجدین شرایط انتخاب كردن مقابل اسم خود را امضاء نماید.

ماده ٧ حق رأی كسانی كه تا پایان جلسه حاضر نشده و رأی ندهند ساقط است.

لازم به ذکر است پس از پر کردن فرم شکایت از وکیل آن را برای کانون وکلا فرستاده و در کانون وکلا، درخواست شما مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

ماده ٨ پس از اتمام اخذ آراء اگر وقت كافی باشد شروع به قرائت آن می‌شود والا هیئت نظارت صندوق را لاك و مهر كرده و روز بعد شروع به‌استخراج می‌‌نماید و بر هر ورقه كه قرائت شد مهر قرائت شد زده و ضبط خواهد شد.

ماده ٩ آرائی كه دارای نشان یا امضاء باشد باطل است و اسامی مكرر حساب نمی‌شود و اسامی زائد بر عده كه باید انتخاب شوند قرائت نخواهد شد.

جدول تخلفات انتظامی وکلا
جدول تخلفات انتظامی وکلا

ماده ١٠ آراء قرائت شده پس از اتمام آن در صندوق ضبط و از طرف هیئت نظارت لاك و مهرشده و تا انقضاء مدت شكایت یا حصول نتیجه شكایت محفوظ خواهد ماند تا در صورت احتیاج مورد رسیدگی واقع شود و بعد ابطال خواهد شد.

ماده ١١ از واجدین شرایط انتخاب شدن كسانی كه دارای رأی بیشتر هستند عضو اصلی و كسانی كه بعد از اعضاء اصلی بیش از سایرین دارای رأی می‌باشند عضو علی‌البدل هستند.

ماده ١٢ مدت شكایت از جریان انتخابات تا سه روز بعد از اتمام قرائت آراء می‌باشد و شكایت از كسانی كه حق رأی دادن دارند پذیرفته است.

ماده ١٣ مرجع رسیدگی به شكایات هیئت نظارت انتخابات است و مكلف است ظرف سه روز به شكایت رسیدگی و نظر خود را در محل اخذ آراء اعلام نماید.

ماده ١٤ كسی كه بر تصمیم هیئت نظارت معترض است می‌تواند به‌وسیله دفتر كانون به دادگاه عالی انتظامی قضات شكایت نماید مدت این شكایت سه روز از تاریخ اعلام تصمیم هیئت نظارت است و دادگاه مزبور منتهی در ظرف ١٠ روز از تاریخ وصول شكایت رسیدگی و رأی خواهد داد و رأی مزبور قطعی است.

ماده ١٥ پس از اتمام انتخاب و تعیین نتیجه قطعی رئیس هیئت نظارت اسامی منتخبین را اعلام و آنان را برای تشكیل هیئت مدیره (قبل از تاریخ هفتم اسفند ماه كه روز جشن كانون است) دعوت می‌نماید.

ماده ١٦ در صورت ابطال انتخاب تجدید آن بر طبق مقررات بالا خواهد بود در این صورت تا تعیین هیئت‌مدیره جدید هیئت‌مدیره سابق انجام وظیفه خواهد نمود.

در این بخش نیز میتوانید قانون تخلفات انتظامی وکلا pdf را دانلود کرده و به صورت فایل چاپی مطالعه نمایید.

مرور زمان در تخلفات انتظامی وکلا

در رابطه با مرور زمان در تخلفات انتظامی وکلا طبق ماده 27 ائین نامه اجرائی ماده 187 طبق ماده 54 قانون وکالت مصوب سال 1315مرور زمان نسبت به تخلف وکلا دو سال می باشد که بر اساس ‌ماده 54 میتوان گفت مرور زمان نسبت به تعقیب انتظامی وکلاء دو سال از تاریخ وقوع امرمستوجب تعقیب است در صورتی که وکیل تعقیب شده باشد دو‌سال از تاریخ آخرین اقدام انتظامی می باشد.

شکایت از وکیل شاکی

همانطور که بالاتر گفته شد، یکی از مواردی که میتوانید در صورت بروز آن از وکیل شاکی و طرف مقابل خود شکایت کنید توهین کردن وکیل طرف مقابل می باشد. به صورت کلی شکایت از وکیل در دادسرای انتظامی وکلا قابل انجام می باشد.

یکی از موارد بسیار زیادی که همواره منجر به اقدام به درخواست شکایت از وکیل می شود شکایت از وکیل بابت حق الوکاله می باشد. متاسفانه بسیاری از وکلا از موکلین خود هزینه های نجومی درخواست کرده و بیش از حد معقول درخواست حق الوکاله می نمایند، در این صورت فرد موکل میتواند از وکیل خود بابت حق الوکاله درخواست شکایت نماید.

بر اساس گفته های بالا مهلت شکایت از وکیل و مرور زمان شکایت کردن از وکیل در کانون انتظامی وکلا دو سال می باشد.

نحوه شکایت از وکیل قوه قضاییه

نحوه شکایت از وکیل قوه قضاییه به این صورت می باشد که ابتدا باید فرد شاکی تخلف وکیل رابه صورت کتبی به اطلاع دادسرای انتظامی وکلا برساند، در این صورت شکایت کتبی شاکی در دفتر کانون ثبت می شود و شکایت شفاهی در صورت مجلس نوشته شده و به امضای شاکی می رسد.

این شکایت به دادسرای انتظامی وکلا و نزد دادستان انتظامی کانون ارسال می شود و همزمان رسیدگی به تخلف وکیل در دادسرای انتظامی وکلا آغاز می گردد سپس این دادسرا به اتهامات وکیل رسیدگی می کند و اگر آنها را وارد دانست، کیفرخواست صادر می کند وبدین ترتیب پرونده برای رسیدگی به تخلف وکیل به دادگاه انتظامی وکلا می رود.

در این بخش میتوانید نمونه متن شکایت از وکیل دادگستری را مطالعه نمایید.

شاکی ………… وکیل شاکی: آقای ………. وکیل پایه یک دادگستری بشماره پروانه …………… مشتکی عنه : آقای …………. وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ……………. نشانی …………………. دادستان محترم انتظامی کانون وکلای دادگستری مرکز.

نمونه رای دادگاه انتظامی وکلا

تجدیدنظر خواهی آقای … وکیل پایه یک دادگستری نسبت به دادنامه شماره … مورخ … صادره از شعبه اول دادگاه انتظامی کانون … که به موجب آن در اجرای ماده ۱۸ لایحه قانونی استقلال، کانون وکلای دادگستری تعلیق موقت مشارالیه تا رسیدگی به پرونده های در حال رسیدگی در دادسرای انتظامی کانون صادر گردیده وارد تشخیص داده می شود؛ زیرا اولاً- وکیل نامبرده فاقد سابقه محکومیت انتظامی می باشد.

ثانیاً- سوابق متعددی که مستند رای دادگاه قرار گرفته است پنج فقره آن منتهی به منع تعقیب انتظامی گردیده و چهار فقره آن در حال رسیدگی است.

ثالثاً- عدم حضور وکیل یاد شده در دادسرا مانع رسیدگی و اتخاذ تصمیم قانونی نخواهد بود.

سامانه شکایت از وکیل

با توجه به گفته های بالا در رابطه با شکایت از وکیل، برای آن که بخواهیم از یک وکیل شکایت کنیم باید درخواست خود را به کانونی که وکیل مورد نظر در آن عضو می باشد بفرستیم.

یکی دیگر از روش های شکایت از وکیل، اقدام از طریق سایت شکایت از وکیل می باشد، نحوه ثبت شکایت در سامانه شکایت از وکیل به صورت زیر می باشد.

پس از وارد شدن به وبسایت باید مشخصات خود را به عنوان مشخصات شاکی وارد نمایید. لازم به ذکر است کد ثنا نیز برای ثبت شکایت شما ضروری بوده و در صورت نداشتن کد ثنا به یکی از نزدیکترین دفاتر قضایی الکترونیکی شهر خود رفته و اقدام به دریافت کد ثنا نمایید.

در ابتدای سایت باید با دقت شرایط ثبت شکایت را که موارد زیر می باشد مطالعه نمایید.

  1. در ثبت درخواست شکایت، نسبت به صحت و دقت اطلاعات وارد شده شاکی و مشتکی عنه اطمینان حاصل شود در غیر اینصورت، مسئولیت آن با درخواست کننده خواهد بود.
  2. تعهد می‌نمایم در اولین مراجعه به مرکز استان در مهلت مقرر، اصول مدارک بارگذاری شده در شکواییه را همراه داشته باشم.
  3. اینجانب با آگاهی کامل از شرایط مندرج در این شکواییه و احتمال عدم حاکمیت در مورد شکایت و  تایید صحت مطالب و مدارک پیوستی و عدم امکان استرداد وجوه پرداختی این شکواییه را تکمیل و ارسال نمودم.

در نهایت مشخصات وکیل مورد نظرتان را وارد کرده و با پرداخت 100 هزار تومان شکایت خود را در این سامانه ثبت نمایید.

مراحل ثبت شکایت در سامانه شکایت از وکیل

جهت ثبت شکایت ابتدا لازم است مخاطبان وارد سایت مرکز به آدرس «www.23055.ir» شده و مطابق شکل زیر بر روی سربرگ «سامانه‌ها» کلیک کرده و در ادامه بر روی گزینه «سامانه ثبت شکایت» کلیک نمایند.

سایت مرکز - سامانه ثبت شکایت

ثبت شکایت

مخاطبان پس از ورود به فرم ثبت شکایت می‌بایست در قسمت اول شرایط ثبت درخواست شکایت را مطالعه نموده و در ادامه مبادرت به تکمیل اقلام اطلاعاتی در دسته‌بندی‌های ذیل ورزند.

  •  مشخصات شاکی
  •  مشخصات مخاطب شکایت (مشتکی عنه)
  •  مشخصات شکایت
شکایت
فرم ثبت شکایت انتظامی

در قلم اطلاعاتی نوع شاکی امکان انتخاب نوع و درج اطلاعات مورد نیاز با توجه به نوع شاکی فراهم شده است.

نوع شاکی
شاکی - اتباع خارجی

در قلم اطلاعاتی نوع مشتکی عنه، امکان انتخاب نوع مخاطب شکایت فراهم می‌باشد.

نوع مشتکی عنه

پس از ثبت شکایت و پرداخت هزینه مربوطه، سامانه یک شناسه درخواست جهت انجام پیگیری وضعیت فرایند ارائه می‌نماید.

شناسه ثبت شکایت

شماره تلفن شکایت از وکیل

کانون وکلای دادگستری مرکز تهران

میدان آرژانتین, ابتدای زاگرس, پ 3, ساختمان کانون وکلاء. تلفن: 02184000 , فاکس: 0 8877134

مرکز امورمشاوران حقوقی وکلاء و کارشناسان قوه قضا ئیه تهران

خیابان مفتح شمالی, خ شهید نقدی, پ 26

سوالات متداول

برای شکایت از وکیل باید چیکار کنیم؟

برای شکایت کردن از وکیل مورد نظرتان ابتدا باید به کانون وکلایی که وکیل در آن عضو می باشد درخواست شکایت بفرستیدف داخل مقاله تمامی روش های شکایت از وکیل را قرار داده ایم.

کجا میتوان از وکیل طرف مقابل شکایت کرد؟

برای آن که از وکیل طرف مقابل شکایت کنید باید درخواست خود را یا از طریق سامانه و یا در کانون وکلا ثبت نمایید. داخل مقاله به صورت مرحله به مرحله نحوه شکایت در سامانه را قرار داده ایم.

مراحل شکایت از وکیل به چه صورت است؟

اولین مرحله در مراحل شکایت از وکیل ثبت درخواست می باشد، داخل مقاله به صورت جامع مراحل شکایت از وکیل را قرار داده ایم.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
4.2 5 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اشکان سهرابی
3 ماه قبل

من از وکیل شکایت کردم که کانون وکلا جلوشو بگیرن ولی کانون وکلای کرمانشاه حف منو ضایع کردن طرف هم کار خودشان رو گرفتن .آیا امکان شکایت در کانون وکلا مرکز وجود داره ؟؟؟

vekalatetehran
1 ماه قبل

سلام همراه گرامی برای این موضوع باید با وکلای مجموعه مشاوره تلفنی یا حضوری شوید برای این منظور لطفا با تلفن مجموعه تماس بگیرید. با تشکر

امیربغدادی
22 روز قبل

من دوتا پرونده به یه وکیل سپردم،یک پرونده که اصلا پیگیری نکرده ،بابتش ده ملیون گرفته،یه پرونده دیگه هم توافق کردیم ۳۰ملیون بگیره،پانزده ملیون بیعانه دادم ،پانزده ملیون هم حکمو به نفع من گرفت بدم.حکم به ضرر من تائید شد،بیست وپنج ملیون پول دادم،نتیجه نگرفتم.

vekalatetehran
22 روز قبل
پاسخ به  امیربغدادی

سلام همراه گرامی باید پروندتون بررسی بشه و سپس راهنمایی کرد لذا میتونید با تلفن ثابت ۰۲۱۸۸۹۳۹۸۳۲ تماس بگیرید

خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت