به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

طهر مواقعه چیست

طهر مواقعه چیست

اگر میخواهید بدانید طهر مواقعه چیست در این مقاله به ضورت جامع معنی طهر مواقعه و غیر مواقعه را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار داده ایم.

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی و کسب اطلاعات در رابطه با زناشویی با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس حاصل فرمایید.

طهر مواقعه چیست
طهر مواقعه چیست

طهر مواقعه چیست

چنانچه زن از حیض و نفاس پاک شده باشد و سپس دخول انجام شود. در این صورت به این پاکی طهر مواقعه می گویند. یعنی طهری که در آن مواقعه صورت گرفته است.

طهر مواقعه در واقع نوعی طهر می باشد که بعد از آن دخول و رابطه جنسی بین زن و مرد صورت بگیرد. طهر به اعتبار وقوع و عدم وقوع آمیزش در زمان آن، به طهر مواقعه و طهر غیر مواقعه تقسیم می‌شود. طهر مواقعه عبارت است از طهری که در ایّام آن مرد با همسرش آمیزش کرده است و طهر غیر مواقعه طهری است که در ایام آن آمیزشی صورت نگرفته باشد.

طلاق در طهر مواقعه چیست

در رابطه با پاسخ این سوال که طلاق در طهر مواقعه چیست باید بگوییم طلاق در طهر مواقعه به این معنی می باشد که طهر به اعتبار وقوع و عدم وقوع آميزش در زمان آن، به طهر مواقعه و طهر غير مواقعه تقسيم مى‌شود. طهر مواقعه عبارت است از طهرى كه در ايام آن مرد با همسرش آميزش كرده است و طهر غير مواقعه طهرى است كه در ايام آن آميزشى صورت نگرفته باشد.

در متن ماده‌ی ۱۱۴۰ قانون مدنی چنین است: «طلاق زن در مدت عادت زنانگی یا در حال نفاس، صحیح نیست. مگر اینکه زن، حامل (باردار) باشد یا طلاق، قبل از نزدیکی با وی واقع شود یا شوهر غایب باشد و نتواند اطلاعی از عادت زنانگی زن کسب کند.»

طلاق در طهر غیر مواقعه در ماده‌ی ۱۱۴۱ که در واقع مکمل این ماده قانونی است طهر زن را شرط صحت طلاق در نظر گرفته است. طهر در لغت به معنای پاکی است.

در اصطلاح فقهی که مبنای وضع قوانین حقوقی در کشور ما است به روزهای پاکی زن از عادت ماهانه و نفاس (خونى که زن در وقت زایمان یا بعد از آن تا ده روز مى‌بیند) «ایام طهر» گفته می‌شود.

پیشنهاد میشود مقاله ی در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد را در رابطه با این موضوع مطالعه نمایید.

منظور از طهر مواقعه چیست

از شرایط صحت طلاق وقوع آن در طهر غیر مواقعه است. بنابر این، طلاق دادن زنی که حایض یا نفسا و یا در طهر مواقعه است صحیح نیست، جز در زن حامله و زنی که شوهرش پس از آمیزش با وی به سفر رفته و امکان آگاهی از وضعیت زن را ندارد، که در اولی زن حامله مطلقا، حتی در حال حیض و در دومی پس از سپری شدن مدتی که به طور عادت علم به انتقال زن از طهر مواقعه به طهر غیر مواقعه حاصل می‌شود، طلاق صحیح است.

چنان که طلاق دادن زنی که شوهرش تا زمان طلاق با او نزدیکی نکرده نیز در همه حالات صحیح است و این شرط در او معتبر نیست.

طهر غیر مواقعه چیست
طهر غیر مواقعه چیست

طهر غیر مواقعه چیست

مواقعه در حقوق و طهر به اعتبار وقوع و عدم وقوع آمیزش در زمان آن به طهر مواقعه و طهر غیر مواقعه تقسیم می‌شود. طهر مواقعه عبارت است از طهری که در ایام آن مرد با همسرش آمیزش کرده است و طهر غیر مواقعه طهری است که در ایام آن آمیزشی صورت نگرفته باشد.

پس در رابطه با پاسخ این سوال که معنی طهر غیر مواقعه چیست باید بگوییم طهر غیر مواقعه طهری می باشد که در آن امیزش و رابطه جنسی برقرار نشده باشد.

طهر غیر مواقعه به انگلیسی : Untimely chastity

پیشنهاد میشود با یک وکیل طلاق در تهران در این زمینه مشاوره بگیرید.

مواقعه در نکاح

مواقعه در فقه به عمل نزدیکی کردن گفته می شود به مقداری که در وجوب نزدیکی کردن ملاک است و نزدیکی از طرق دیگر کفایت کننده این نام نیست. حق مواقعه حقی است برای زوجه که خداوند بر عهده زوج نهاده است و آن عدم جواز و حرمت ترک آمیزش با همسر خود به مدت بیش از چهار ماه است.

تلفظ مواقعه: طهر. [ طَ ] ( ع مص ) دور کردن چیزی را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). یقال : طهره طهراً. ( منتهی الارب ). تلفظ طهر مواقعه: طهر. [ طُ ] ( ع مص ) پاک گردیدن. || منقطع شدن حیض زن.

پیشنهاد میشود مقاله تفخیذ را مطالعه نمایید.

مواقعه چیست

همانطور که بالاتر نیز گفته شد مواقعه به عمل نزدیکی کردن گفته می شود. به مقداری که در وجوب نزدیکی کردن ملاک است و نزدیکی از طرق دیگر کفایت کننده این نام نیست.

حکم طلاق در طهر مواقعه

از شرایط صحت طلاق وقوع آن در طهر غیر مواقعه است. بنابر این، طلاق دادن زنی که حایض یا نفسا و یا در طهر مواقعه است صحیح نیست، جز در زن حامله و زنی که شوهرش پس از آمیزش با وی به سفر رفته و امکان آگاهی از وضعیت زن را ندارد، که در اولی مطلقا، حتی در حال حیض و در دومی پس از سپری شدن مدتی که به طور عادت علم به انتقال زن از طهر مواقعه به طهر غیر مواقعه حاصل می‌شود طلاق صحیح است.

لیست مقالات حقوقی

سوالات متداول

طهر مواقعه چيست؟

طهر مواقعه طهارت زن در هنگام دخول و رابطه جنسی می باشد. داخل مقاله در رابطه با طهر مواقعه به صورت جامع صحبت شده است.

طهر غیر مواقعه به چه معناست؟

طهر غیر مواقعه طهری می باشد که در آن دخول و امیزشی صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت