به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

قانون اساسی چیست

قانون اساسی چیست

در رابطه با پاسخ این سوال که قانون اساسی چیست باید بگوییم قانون اساسی مهمترین و اصلی ترین قانون در یک کشور است که میتوان گفت مادر تمامی قوانین در کشور ایران می باشد. قانون اساسی ساختار های اصلی را می سازد. لازم به ذکر است اصلاح قانون اساسی توسط رأی مردم صورت می گردد. اگر میخواهید بدانید قانون اساسی چند اصل دارد و اساس قانون اساسی چیست با ماهمراه باشید.

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با قانون اساسی و همچنین ویژگی های آن آشنا کنیم، اگر نمیدانید قانون اساسی چیست تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

قانون اساسی چیست
قانون اساسی چیست

قانون اساسی چیست

قانون اساسی تعریف کنندهٔ اصول سیاسی، ساختار، سلسله مراتب، جایگاه، و حدود قدرت سیاسی دولت یک کشور، و تعیین و تضمین کنندهٔ حقوق شهروندان کشور است. هیچ قانونی نباید با قانون اساسی مغایرت داشته باشد.

به عبارت دیگر، قانون اساسی قانون تعیین کنندهٔ نظام حاکم است، قانونی که مشخص می‌کند قدرت در کجا متمرکز است، روابط این قدرت حاکم با آزادی‌ها و حقوق افراد ملت چگونه است و این قوای حاکمه اعم از قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه چه اقتدارات و مسئولیت‌هایی در برابر ملت دارند.

در حقیقت قانون اساسی محصول مشروطه خواهی است و مشروطه خواهی چیزی جز بیان صلاحیتِ محدود شده حاکمان نیست. علاوه بر این، قانون اساسی مضامینی مانند پرچم ملی، سرود ملی، نشان ملی، پایتخت کشور و اصول حاکم بر سیاست‌های اقتصادی، برنامه‌های فرهنگی و روابط خارجی کشور را مورد توجه قرار می‌دهد.

اگر به دنبال وکیل خوب در تهران هستید، ما در دفتر وکالت تهران، بهترین خدمات مشاوره حقوقی رایگان شبانه روزی را به شما ارائه خواهیم کرد.

قدیمی‌ترین قانون اساسی ملی که هنوز اجرا می‌شود در سال ۱۶۰۰ میلادی نوشته شده و متعلق به جمهوری سان مارینو در جنوب اروپا است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ تهیه شد، و پس از همه‌پرسی نوع حکومت جمهوری اسلامی، در روزهای ۱۰ و ۱۱ آذر ماه سال ۱۳۵۸ به بحث گذاشته شد و پس از رأی مردم به اجرا گذاشته شد. این قانون در سال ۱۳۶۸ و پس از حکم آیت‌الله خمینی به رئیس‌جمهور وقت مورد بازنگری قرار گرفت و در ۶ مرداد در همه‌ پرسی قانون اساسی ایران ۱۳۶۸ به تأیید اکثریت مردم ایران رسید.

قانون اساسی چند اصل دارد

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ۲۴ آبان ۱۳۵۸ توسط مجلس خبرگان قانون اساسی ابتدا در ۱۷۵ اصل و سپس در ۱۷۷ اصل تألیف شد. پس در رابطه با پاسخ این سوال که قانون اساسی چند اصل دارد باید بگوییم در سال 1403 قانون اساسی 177 اصل دارد.

اساس قانون اساسی چیست

حال که با قانون اساسی و همچنین قانون اساسی در ایران اشنا شدیم زمان ان رسیده است که با اصول و اساس قانون اساسی اشنا شویم. در این بخش تعدادی از اصول قانون اساسی را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

اصل نوزدهم در پاسخ به سوال قانون اساسی چیست: مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ‏، نژاد، زبان‏ و مانند اینها سبب‏ امتیاز نخواهد بود.

اصل بیستم: همه‏ افراد ملت‏ اعم‏ از زن‏ و مرد یکسان‏ در حمایت‏ قانون‏ قرار دارند و از همه‏ حقوق‏ انسانی‏، سیاسی‏، اقتصادی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی‏ با رعایت‏ موازین‏ اسلام‏ برخوردارند.

اصل‏ بیست و یکم: دولت‏ موظف‏ است‏ حقوق‏ زن‏ را در تمام‏ جهات‏ با رعایت‏ موازین‏ اسلامی‏ تضمین‏ نماید.

اصل‏ بیست و دوم: حیثیت‏، جان‏، مال‏، حقوق‏، مسکن‏ و شغل‏ اشخاص‏ از تعرض‏ مصون‏ است‏ مگر در مواردی‏ که‏ قانون‏ تجویز کند.

اصل‏ بیست و سوم: تفتیش‏ عقاید ممنوع‏ است‏ و هیچکس‏ را نمی‌توان‏ به‏ صرف‏ داشتن‏ عقیده‌ای‏ مورد تعرض‏ و مؤاخذه‏ قرار داد.

پیشنهاد میوشد مقاله ی جریمه نقدی اعاده حیثیت را حتما مطالعه نمایید.

اصل‏ بیست و چهارم: نشریات‏ و مطبوعات‏ در بیان‏ مطالب‏ آزادند مگر آنکه‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ یا حقوق‏ عمومی‏ باشد. تفصیل‏ آن‏ را قانون‏ معین‏ می‌کند.

اصل بیست و پنجم: بازرسی‏ و نرساندن‏ نامه‌ها، ضبط و فاش‏ کردن‏ مکالمات‏ تلفنی‏، افشای‏ مخابرات‏ تلگرافی‏ و تلکس‏، سانسور، عدم‏ مخابره‏ و نرساندن‏ آنها، استراق‏ سمع و هر گونه‏ تجسس‏ ممنوع‏ است‏ مگر به‏ حکم‏ قانون ‏.

اصل‏ بیست و ششم: دادگاه انقلاب، احزاب‏، جمعیت‌ها، انجمن‌های‏ سیاسی‏ و صنفی‏ و انجمن های‏ اسلامی‏ یا اقلیت‌های‏ دینی‏ شناخته‏ شده‏ آزادند، مشروط به‏ این‏ که‏ اصول‏ استقلال‏، آزادی ‏، وحدت‏ ملی ‏، موازین‏ اسلامی‏ و اساس‏ جمهوری اسلامی‏ را نقض‏ نکنند. هیچ کس‏ را نمی‌توان‏ از شرکت‏ در آنها منع کرد یا به‏ شرکت‏ در یکی‏ از آنها مجبور ساخت ‏.

اصل‏ بیست و هفتم: تشکیل‏ اجتماعات‏ و راه‏ پیمایی‏ ها، بدون‏ حمل‏ سلاح‏، به‏ شرط آن‏ که‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ نباشد آزاد است ‏.

اصل‏ بیست و هشتم قانون اساسی ایران: همانند اصل ۱۵ قانون اساسی هر کس‏ حق‏ دارد شغلی‏ را که‏ بدان‏ مایل‏ است‏ و مخالف‏ اسلام‏ و مصالح‏ عمومی‏ و حقوق‏ دیگران‏ نیست‏ برگزیند. دولت‏ موظف‏ است‏ با رعایت‏ نیاز جامعه‏ به‏ مشاغل‏ گوناگون‏، برای‏ همه‏ افراد امکان‏ اشتغال‏ به‏ کار و شرایط مساوی‏ را برای‏ احراز مشاغل‏ ایجاد نماید.

اصل‏ بیست و نهم قانون اساسی ایران: برخورداری‏ از تأمین‏ اجتماعی‏ از نظر بازنشستگی ‏، بیکاری ‏، پیری ‏، ازکارافتادگی ‏، بی‏ سرپرستی ‏، در راه‏ ماندگی ‏، حوادث‏ و سوانح ‏، نیاز به‏ خدمات‏ بهداشتی‏ و درمانی‏ و مراقبت‌های‏ پزشکی‏ به‏ صورت‏ بیمه‏ و غیره‏، حقی‏ است‏ همگانی ‏. دولت‏ موظف‏ است‏ طبق‏ قوانین‏ از محل‏ درآمدهای‏ عمومی‏ و درآمدهای‏ حاصل‏ از مشارکت‏ مردم ‏، خدمات‏ و حمایتهای‏ مالی‏ فوق‏ را برای‏ یک‏ یک‏ افراد کشور تأمین‏ کند.

اصل‏ سی ام قانون اساسی ایران: دولت‏ موظف‏ است‏ وسایل‏ آموزش‏ و پرورش‏ رایگان‏ را برای‏ همه‏ ملت‏ تا پایان‏ دوره‏ متوسطه‏ فراهم‏ سازد و وسایل‏ تحصیلات‏ عالی‏ را تا سر حد خودکفایی‏ کشور به‏ طور رایگان‏ گسترش‏ دهد.

مهمترین اصل قانون اساسی چیست؟
مهمترین اصل قانون اساسی چیست؟

مهمترین اصل قانون اساسی چیست؟

از جمله مهمترین اصل قانون اساسی فصل اول – اصول کلی می باشد که بر اساس آن: حكومت ایران جمهوری اسلامی است كه ملت ایران، بر اساس اعتقاد دیرینه‏‌اش به حكومت حق و عدل قرآن، در پی انقلاب اسلامی پیروزمند خود به رهبری مرجع عالی‏قدر تقلید حضرت آیت‏ الله العظمی امام خمینی، در همه ‏پرسی دهم و یازدهم فروردین‏‌ماه یكهزار و سیصد و پنجاه و هشت هجری شمسی برابر با اول و دوم جمادی‏ الاولی سال یكهزار و سیصد و نود و نه هجری قمری با اكثریت ۲/۹۸‏% كلیه كسانی كه حق رأی داشتند، به آن رأی مثبت داد.

اگر به دنبال وکیل سیاسی خوب هستید پیشنهاد میکنیم با مشاهده لیست وکلای دفتر وکالت تهران وکیل مورد نظرتان را انتخاب کنید.

ویژگی های قانون اساسی

یکی از ویژگی های قانون اساسی عدم تعارض می باشد. مواد قانون اساسی باید با هم هماهنگ باشند و با هم متفاوت نباشند. درصورت نبود این ویژگی در هر قانون اساسی، قابل اعتبار نیست. در صورتی که یک ماده از مواد قانون اساسی، نقض کننده ی ماده ی دیگر باشد باعث تردید و دودلی در مردم میشود و دیگر قابلیت اجرا ندارد.

پیشنهاد ویژه: وظایف قوه قضاییه

نویسندگان قانون اساسی ایران

در سال ۱۳۶۸ پس از حکم سید روح‌الله موسوی خمینی به سید علی خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت، اصلاحاتی در این قانون صورت پذیرفت و سمت نخست‌وزیری در سمت ریاست جمهور ادغام شد و سمت جدید پدیدآمده را ریاست جمهور نامیدند. این اصلاحات سه ماه پس از درگذشت سید روح‌الله موسوی خمینی در همه‌پرسی‌ای به تصویب رسید.

با توجه به گفته های بالا متوجه شدیم که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چگونه تدوین و تصویب شد، لازم به ذکر است فصل های قانون اساسی چهارده فصل بوده که عبارت اند از:

فصل اول: اصول کلی. فصل دوم: زبان، خط، تاریخ و پرچم رسمی کشور. فصل سوم: حقوق ملت. فصل چهارم: اقتصاد و امور مالی. فصل پنجم: حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن. فصل ششم: قوه مقننه. فصل هفتم: شوراها فصل. هشتم: رهبر یا شورای رهبری. فصل نهم: قوه مجریه. فصل دهم: سیاست خارجی. فصل یازدهم: قوه قضائیه فصل. دوازدهم: صدا و سیما. فصل سیزدهم: شورای عالی امنیت ملی. فصل چهاردهم: بازنگری در قانون اساسی.

مراحل تصویب قانون اساسی بر اساس این مفاد می باشد که عبارت اند از:

ماده ۱:در دادگاه عمومی حقوقی مصوبات مجلس شورای اسلامی و نتیجه‌ی همه‌پرسی پس از طی مراحل قانونی به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود. رئیس جمهور باید ظرف مدت پنج روز آن را امضا و به مجریان ابلاغ نماید و دستور انتشار آن را صادر کند و روزنامه‌ی رسمی موظف است ظرف مدت ۷۲ ساعت پس از ابلاغ، منتشر نماید.

تبصره: در صورت استنکاف رئیس جمهور از امضا یا ابلاغ در مدت مذکور در این ماده به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی، روزنامه‌ی رسمی موظف است ظرف مدت ۷۲ ساعت مصوبه را چاپ و منتشر نماید.

ماده ۲ : قوانین‌، پانزده روز پس از انتشار، در سراسر کشور لازم‌الاجرا است مگر آن که در خود قانون، ترتیب خاصی برای موقع اجرا مقرر شده باشد.

ماده ۳ :انتشار قوانین باید در روزنامه‌ی‌ رسمی به عمل آید.

پیشنهاد ویژه: اسامی وکلای تهران به ترتیب حروف الفبا

متن قانون اساسی ایران

در این بخش قسمتی از متن قانون اساسی را برای شما عزیزان قرار داده ایمف شما میتوانید برای مطالعه متن کامل قانون اساسی pdf آن را در همین بخش دانلود نمایید.

اصل اول حکومت ایران جمهوری اسلامی است که ملت ایران، بر اساس اعتقاد دیرینهاش به حکومت حق و عدل قرآن، در پی انقالب اسالمی پیروزمند خود به رهبری مرجع عالیقدر تقلید حضرت آیتاهلل العظمی امام خمینی، در همهپرسی دهم و یازدهم فروردینماه یکهزار و سیصد و پنجاه و هشت هجری شمسی برابر با اول و دوم جمادیاالولی سال یکهزار و سیصد و نود و نه هجری قمری با اکثریت 4/89 %کلیه کسانی که حق رأی داشتند، به آن رأی مثبت داد.

پیشنهاد ویژه: نمونه رای توهین به مقدسات

اصل دوم جمهوری اسلامی، نظامی است بر پایه ایمان به: 7 -خدای یکتا )ال اله اال اهلل( و اختصاص حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر امر او؛ 4 -وحی الهی و نقش بنیادی آن در بیان قوانین؛ 3 -معاد و نقش سازنده آن در سیر تکاملی انسان به سوی خدا؛ 2 -عدل خدا در خلقت و تشریع؛ 6 -امامت و رهبری مستمر و نقش اساسی آن در تداوم انقالب اسالم؛ 5 -کرامت و ارزش واالی انسان و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خدا، که از راه: الف- اجتهاد مستمر فقهای جامعالشرایط بر اساس کتاب و سنت معصومین سالماهلل علیهم اجمعین؛ ب- استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته بشری و تالش در پیشبرد آنها؛ ج- نفی هرگونه ستمگری و ستمکشی و سلطهگری و سلطهپذیری، قسط و عدل و استقالل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی را تأمین میکند.

تاریخ یازدهم مهمترین اصل قانون اساسی چیست

در رابطه با پاسخ این سوال که تاریخ یازدهم قانون اساسی ایران چند اصل دارد باید بگوییم قانون اساسی 14 فصل دارد که در هر فصل مواد مربوطه ذکر شده است.

خلاصه قانون اساسی به این صورت است که در هر کشوری قوانینی وجود دارد که توسط رهبر آن کشور تایین شده و سرپیچی از آن ها غیر ممکن خواهد بود. میتوان گفت مجموعه قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران قانون اساسی است که ساختارهای رسمی، اهداف، آرمان‌ها و اصول حاکم بر این نظام را مشخص می‌نماید.

پیشنهاد میشود مقالات حقوقی رایگان وکالت تهران را از دست ندهید.

سوالات متداول

قانون اساسی چند فصل و اصل دارد؟

قانون اساسی 14 فصل بوده و دارای 138 اصل می باشد.

هفتم قانون اساسی چند اصل دارد؟

قانون اساسی 138 اصل می باشد. داخل مقاله در رابطه با اصل های قانون اساسی صحبت کرده ایم.

قانون اساسی را تعریف کنید کلاس چهارم

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانونی دینی و آمیخته با آموزه‌های مذهب تشیع و برگرفته از رأی مردم است.

قانون اساسی ایران از کدام کشور گرفته شده؟

طرح اولیه اصل 113 قانون اساسی ایران، به ویژه طرح اولیه آن هم برگرفته از اصل 5 قانون اساسی فرانسه است.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی حمزه
9 ماه قبل

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تجسس در زندگی مردم حرام و ممنوع است .

خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت