به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

جرم مزاحمت در فضای مجازی

جرم مزاحمت در فضای مجازی

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با جرم مزاحمت در فضای مجازی و همچنین نحوه شکایت از مزاحم تلفنی واتساپ و اینستاگرام آشنا نماییم، اگر میخواهید بدانید مراحل شکایت از مزاحم مجازی چه می باشد تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شما میتوانید برای مشاوره در رابطه با جرم مزاحمت تلفنی با وکلای ما در دفتر وکالت تهران مشاوره حقوقی رایگان شبانه روزی بگیرید 02188939832 و 09127654109.

پلیس فتا مزاحمت واتساپ
پلیس فتا مزاحمت واتساپ

پلیس فتا مزاحمت واتساپ

امروزه متاسفانه بسیار شاهد این موضوع هستیم که افراد در زمنیه های مختلف در فضای مجازی اقدام به ایجاد مزاحمت برای افراد و همچنین سو استفاده از آن ها می نمایند.

همانطور که میدانید پلیس فتا یکی از بزرگترین مراجع رسیدگی به جرایم رایانه ای می باشد. واتساپ نیز یکی از شبکه های اجتماعی می باشد که در آن افراد تاویر و ویدیو های خود را منتشر میکنند، در مقایسه با اینستاگرام میتوان گفت واتساپ بیشتر در جهت پیامرسانی مورد استفاده قرارمیگیرد و از آنجا که تنها با داشتن شماره تلفن میتوان با افراد ارتباط برقرار کرد میتوان گفت دارای تفاوت های زیادی با شبکه اجتماعی اینستاگرام می باشد.

از آنجا که سارقان و سو استفاده گران با شماره تلفن های متفاوت و بدون نام اقدام به ایجاد مزاحمت با افراد می نمایند پلیس فتا در این زمینه نیز رسیدگی های لازم را همواره انجام داده و مجازات خاصی را برای این افراد در نظر گرفته است.

پیشنهاد میشود حتما در این رابطه مقاله ی نشر اکاذیب چیست را مطالعه نمایید.

پلیس فتا مزاحمت واتساپ اعلام کرده است که شهروندان در صورت بروز مشکل و مواجهه با جرائم رایانه‌ای می‌توانند با مراجعه به پلیس فتا از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های کارشناسان این پلیس در جهت رفع مشکلات احتمالی استفاده کنند یا با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش تماس‌های مردمی درخواست خود را ثبت کنند.

پس میتوان گفت در صورت مشاهده هرگونه مزاحمت و یا سواستفاده از واتساپ خود میتوانید با اطلاع دادن به پلیس فتا و ثبت درخواست شکایت خود در سامانه پلیس فتا اقدام به دستگیری فرد مزاحم نمایید.

به موجب ماده 641 قانون مجازات اسلامی هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از پانزده روز تا سه ماه محکوم خواهد شد.

همانطور که در مقاله ی خدمات پلیس فتا گفته شد، پلیس فتا یکی از مراجع رسیدگی به امور تخلفات در فضای مجازی می باشد که در صورت بروز مشکل در زمینه امنیت فضای مجازی میتوانید به این مرجع مراجعه نمایید.

اگر به دنبال وکیل جرایم رایانه ای هستید با ما همراه باشید. در مرکز وکالت تهران بهترین وکلای جرایم رایانه ای فعالیت داشته و به تمام مشکلات پیچیده امور مربوط به جرایم رایانه ای تسلط دارند.

مجازات توهین در واتساپ
مجازات توهین در واتساپ

مجازات توهین در واتساپ

با توجه به گفته های بالا، پلیس فتا مجازاتی را برای افرادی که در فضای مجازی اقدام به ایجاد مزاحمت به افراد مختلف کرده اند در نظر گرفته است. در واقع میتوان گفت مجازات توهین در واتساپ همانند مجازات سو استفاده و توهین در اینستاگرام می باشد که 3 الی 6 ماه حبس و پرداخت جریمه نقدی مجازاتی می باشد که پلیس فتا در این زمینه در نظر گرفته است.

همانطور که در مقاله ی خدمات پلیس فتا گفته شد پلیس فتا در شبکه های اجتماعی گشت زده و در صورت بروز مشکل و یا انتشار محتوای غیر اخلاقی اقدامات لازم را انجام خواهد داد، از پلیس فتا در اینستاگرام زمانی میتوانید استفاده کنید که متوجه اینکه یک فرد دیگری در اکانت اینستاگرام شما هست بشوید.

بهتر است یک نگاهی به مقاله ی حکم زن شوهرداری که دوست پسر دارد بی اندازید.

یکی از روش های نحوه پیدا کردن مزاحم اینستاگرام این است که در بخش تنظیمات به قسمت login activity ضربه بزنید سپس مراحل زیر را طی نمایید:

  • پس از بروزرسانی اپلیکیشن اینستاگرام آن را باز کنید.
  • به تب پروفایل شخصی خود بروید.
  • دکمه منو را لمس کنید.
  • برای ورود به بخش تنظیمات اینستاگرام گزینه Settings را انتخاب نمایید.
  • اکنون روی گزینه Security ضربه بزنید.
  • در پنجره ظاهر شده گزینه login activity را انتخاب کنید.
  • اگر در لیست ظاهر شده مشاهده کردید دستگاه غیر مجازی به اکانت شما متصل شده است دکمه سه نقطه کنار آن را لمس کنید و گزینه Log Out را انتخاب نمایید.

شما میتوانید با این روش موقعیت و لوکیشن فردی که وارد اکانت شما شده است را نیز پیدا کرده و با ارائه دادن آن به پلیس فتا اقدام به پیدا کردن مزاحم نمایید.

پیشنهاد ویژه: مجازات هک گوشی

مجازات فحاشی در واتساپ

مجازات فحاشی در واتساپ طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۷۵ عبارت است از: هرفردی به کمک تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر برای اشخاص سبب سلب آسایش شود علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، حبس از ۱ تا ۶ ماه در انتظار اوست. در ضمن مزاحمت با شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، وایبر، تلگرام مزاحمت محسوب می شود و مجازات ذکر شده برای افراد در نظر گرفته شده است.

نحوه شکایت از مزاحم اینستاگرام

اولین مرحله در شکایت از مزاحم اینستاگرام شکایت و ایجاد پرونده کیفری می باشد، برای ایجاد پرونده و درخواست شکایت خود از فرد مزاحم ابتدا وارد دفاتر ثبت قضایی شده و یا در سامانه ی پلیس فتا درخواست خود را ثبت کنید.

پس از ثبت درخواست خود در سامانه پلیس فتا بازرسان اقدام به رسیدگی درخواست شما کرده و با ارسال یک پیامک از شما درخواست مراجعه حضوری به پلیس فتا را خواهان خواهند شد. نحوه شکایت از مزاحم واتساپ نیز همانند نحوه شکایت از مزاحم اینستاگرام می باشد.

پیشنهاد میشود: جرم ضبط صدا با گوشی

جرم تهدید و مزاحمت در فضای مجازی
جرم تهدید و مزاحمت در فضای مجازی

جرم تهدید و مزاحمت در فضای مجازی

با توجه به گفته های بالا، جرم تهدید و مزاحمت در فضای مجازی حبس از 15 روز تا 3 ماه می باشد و بر اساس ماده ۱۵ قانون جرایم رایانه ای اگر محتویات مستهجن، افراد را تحریک، ترغیب، تهدید یا تطمیع کند یا گول زننده باشد یا شیوه دسترسی به آن ها را آسان کرده یا آموزش دهد، به حبس از ۹۱ روز تا ۱ سال یا جزای نقدی از۵ میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم است.

انجام این جرم مزاحمت در خصوص محتویات مبتذل جزای نقدی از ۲ میلیون ریال تا ۵ میلیون ریال را برای افراد رقم می زند.

اگر محتویات مستهجن، افراد را به ارتکاب جرایم منافی عفت یا استعمال موادمخدر یا خودکشی یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت آمیز تحریک دعوت کرده یا فریب دهد یا شیوه ارتکاب یا استعمال آنها را آسان کرده یا آموزش دهد، انجام جرم مزاحمت به حبس از ۹۱ روز تا ۱ سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید: حکم توهین به قرآن

حکم مزاحمت برای زنان در فضای مجازی

حکم مزاحمت برای زنان در فضای مجازی مطابق با ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی در رابطه با مزاحمت بر اساس این ماده هر شخص که در اماکن عمومی کشور و یا معابر مزاحم‌ اطفال یا زنان شود و با الفاظ مخالف شئون و حیثیت به ‌آنان توهین کند جرم مزاحمت به حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا (۷۴) ضربه شلاق است.

مزاحمت اینترنتی و پلیس فتا

برای گزارش مزاحمت اینترنتی و پلیس فتا مراحل زیر را دنبال کنید:

1- ابتدا به فارسی در یکی از مرورگرها عبارت ” پلیس فتا” را نوشته و بر روی اولین لینک استخراج شده توسط موتور جستجو کلیلک یا به آدرس: CyberPolice.ir بروید.

2- در قسمت پایین صفحه اصلی به دنبال نقشه ایران بگردید.

3- با کلیک بر روی هر استان می توانید آدرس، شماره تلفن و موقعیت مکانی پلیس فتا هر شهر و دادسرای رسیدگی به تخلفات رایانه ای آن شهر را مشاهده کنید.

با مزاحم مجازی چه کنیم

با توجه به گفته های بالا اگر میخواهید بدانید با مزاحم مجازی چه کنیم باید بگوییم اولین قدم برای پیداکردن مزاحم مجازی شکایت در پلیس فتا می باشد. اگر کسی تهدید می کند که به شما آسیب خواهد رساند، یا شما را تشویق می کند که به خودتان آسیب برسانید حتما با پلیس در میان بگذارید.

سوالات متداول

جرم مزاحمت در فضای مجازی چیست؟

جرم مزاحمت در فضای مجازی متناسب با نوع آن متغیر می باشد و حبس از ۱ تا ۶ ماه می باشد.

مرکز رسیدگی به جرایم مزاحمت در فضای مجازی کجاست؟

مرکز رسیدگی به جرایم مزاحمت در فضای مجازی پلیس فتا می باشد.

حکم مزاحمت برای زنان در فضای مجازی چیست؟

حکم مزاحمت برای زنان در فضای مجازی متناسب با نوع آن به حبس از ۹۱ روز تا ۱ سال یا جزای نقدی از۵ میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال یا هر دو می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت