به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم

ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم

در این مقاله به صورت جامع ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم را به همراه تبصره های آن برای شما عزیزان قرار داده ایم.

ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم
ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم

ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم

ماده واحده – تبصره ماده )86 )قانون ماليات هاي مستقيم اصالحي مصوب 31/ 4/ 1394 حذف و دو تبصره به شرح زير به ماده مذكور الحاق مي گردد:

تبصره 1 – در مورد پرداخت هايي كه از طرف غير از پرداخت كننده اصلي حقوق به اشخاص حقيقي، به عمل مي آيد، پرداخت كنندگان مكلفند هنگام هر پرداخت، ماليات متعلق را با رعايت معافيت هاي قانوني مربوط به حقوق به جز معافيت موضوع ماده )84 )اين قانون، به نرخ مقطوع ده درصد )10)% محاسبه، كسر و حداكثر تا پايان ماه بعد با فهرستي حاوي نام و نشاني دريافت كنندگان و ميزان آن به اداره امور مالياتی محل، پرداخت كنند و در صورت تخلف، مسؤول پرداخت ماليات و جريمه های متعلق خواهند بود.

طبق ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم، پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلف اند مالیات متعلق را طبق ماده ۸۵ این قانون محاسبه و کسر و تا پایان ماه بعد ضمن تسلیم فهرسی متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مایاتی محل پرداخت و در ماه های بعد فقط تغییرات را صورت دهند.

تبصره 2 – پرداخت هاي دانشگاهها، مراكز و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری كه دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه های علوم، تحقيقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ساير مؤسسات آموزشي و پژوهشی قانونی دارای مجوز رسمی از وزارتين فوق الذكر مي باشند، به اشخاص حقيقي اعم از كاركنان و غيركاركنان خود در قالب حق التدريس مشمول ماليات مقطوع به نرخ ده درصد (10)% و حق التحقيق، حق پژوهش و قراردادهاي پژوهشی و تحقيقاتی مشمول ماليات مقطوع به نرخ پنج درصد (5)% با رعايت ساير احكام مقرر در تبصره (1) خواهد بود.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علني روز سه شنبه مورخ بيست و هفتم تيرماه يك هزار و سيصد و نود و شش مجلس شورای اسلامی تصويب شد و در تاريخ 11/ 5/ 1396 به تأييد شورای نگهبان رسيد.

مطابق تبصره دو قانون مالیاتی کشور، پرداختی حقوق در دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات آموزش عالی، موسسات پژوهشی، فناوری که از شورای آموزش عالی وزارت خانه‌های علوم و تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سایر موسسات آموزشی و پژوهشی قانونی که دارای مجوز رسمی از وزارت خانه هستند به اشخاص حقیقی که شامل کارکنان رسمی و کارکنان حق التدریس می‌شود.

مشمول مالیات مقطوع به نرخ ۱۰% و درصد مالیات تکلیفی حق پژوهش، حق التحقیق و قراردادهای پژوهشی و تحقیقاتی ۵% است. البته سایر مقررات تبصره یک نیز باید رعایت شود.

برای کسب اطلاعات در رابطه با مالیات اجاره مغازه و مالیات تراکنش حساب بانکی با یکی از وکلای مجرب ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا وکیل مورد نظر اقدام به راهنمایی شما نماید.

تفسیر ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم

بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم ـ تعیین ارزش معاملاتی املاک بر عهده کمیسیون تقویم املاک می باشد. کمیسیون مزبور موظف است ارزش معاملاتی موضوع این قانون را در سال اول معادل دودرصد(۲%) میانگین قیمتهای روز منطقه با لحاظ ملاکهای زیر تعیین کند. این شاخص هرسال به میزان دو واحد درصد افزایش می یابد تا زمانی که ارزش معاملاتی هر منطقه به بیست درصد(۲۰%) میانگین قیمتهای روز املاک برسد.

الف ـ قیمت ساختمان با توجه به مصالح(اسکلت فلزی یا بتون آرمه یا اسکلت بتونی و سوله و غیره) و قدمت و تراکم و طریقه استفاده از آن(مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی، بهداشتی، خدماتی و غیره) و نوع مالکیت

ب ـ قیمت اراضی باتوجه به نوع کاربری و موقعیت جغرافیایی از لحاظ تجاری، صنعتی، مسکونی، آموزشی، اداری و کشاورزی.

درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد موضوع فصول چهارم و پنجم باب سوم این قانون خواهد بود.

تبصره۱ـ اولین نقل و انتقال ساختمان های مذکور علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی موضوع ماده (۵۹) این قانون مشمول مالیات علی الحساب به نرخ ده درصد(۱۰%) به مأخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال است.

مالیات قطعی مؤدیان موضوع این ماده پس از رسیدگی طبق مقررات مربوط تعیین می شود.

تبصره۲ـ شمول مقررات این ماده درخصوص ساخت و فروش ساختمان توسط اشخاص حقیقی منوط به آن است که بیش از سه سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن نگذشته باشد.

تبصره۳ـ شهرداری ها موظفند همزمان با صدور پروانه ساخت و همچنین در هنگام صدور پایان کار مراتب را به منظور تشکیل پرونده مالیاتی به اداره امور مالیاتی ذی ربط به ترتیبی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می گردد، گزارش کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هزینه تنظیم اظهارنامه قضایی توسط وکیل با شماره گیری یکی از اسامی وکلای مرد تهران اقدام به دریافت مشاوره رایگان نمایید.

پیشنهاد میشود: مالیات حقوق 1401 و دریافت مشاوره رایگان با وکیل اداره کار کلیک کنید.

تفسیر ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم
تفسیر ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم

تبصره۴ـ شهرهای زیر یکصدهزارنفر جمعیت از حکم مفاد این ماده مستثنی است.

تبصره۵ ـ آیین نامه اجرائی این ماده درمورد نحوه تعیین درآمد مشمول مالیات و چگونگی تسویه علی الحساب مالیاتی با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.

درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می باشند به استناد اظهارنامه مالیاتی مؤدی که با رعایت مقررات مربوط تنظیم و ارائه شده و مورد پذیرش قرار گرفته باشد، خواهد بود.

سازمان امور مالیاتی کشور می تواند اظهارنامه های مالیاتی دریافتی را بدون رسیدگی قبول و تعدادی از آنها را براساس معیارها و شاخصهای تعیین شده و یا به طور نمونه انتخاب و برابر مقررات مورد رسیدگی قرار دهد.

در صورتی که مؤدی از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی و مطابق با مقررات خودداری کند، سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی براساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شده مؤدیان از طرح جامع مالیاتی و مطالبه مالیات متعلق به موجب برگ تشخیص مالیات اقدام می کند.

در صورت اعتراض مؤدی چنانچه ظرف مدت سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات، نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی مطابق مقررات مربوط اقدام کند، اعتراض مؤدی طبق مقررات این قانون مورد رسیدگی قرار می گیرد، این حکم مانع از تعلق جریمه ها و اعمال مجازات های عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی نیست.

پیشنهاد میشود در رابطه با مسائل مالیاتی از یک وکیل بانکی و یا یک وکیل مالیاتی حرفه ای کمک بگیرید. برای استعلام هزینه وکیل مالیاتی و مشاوره در رابطه با تنظیم قرارداد آنلاین با وکلای ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید.

سوالات متداول

ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم چیست؟

بر اساس ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلف اند مالیات متعلق را طبق ماده ۸۵ این قانون محاسبه و کسر و تا پایان ماه پرداخت نمایند.

تفسیر ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم چیست؟

داخل مقاله در رابطه با تفسیر ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم و تفسیر تبصره های ماده 86 قانون مالیات های مستقیم به صورت جامع صحبت کرده ایم.

تبصره ۲ ماده ۸۶ قانون مالیات مستقیم چیست؟

بر اساس تبصره ۲ ماده ۸۶ قانون مالیات مستقیم پرداخت های دانشگاه ها، مراكز و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری درمان و آموزش پزشكی و ساير مؤسسات آموزشی و پژوهشی قانونی دارای مجوز رسمی از وزارتين فوق الذكر می باشند.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت