به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به رفع مشکلات حقوقی خود زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری و متخصص داریم.

مالیات نقل و انتقال ملک

مالیات نقل و انتقال ملک

برای نقل و انتقال دادن ملک نیز همانند سایر موارد مانند خودرو نیازمند پرداخت مالیات خواهید بود. میزان مالیات نقل و انتقال ملک، 5 درصد از ارزش مورد معامله می باشد. در این مقاله به بررسی مالیات نقل و انتقال ملک 1402 و نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک خواهیم پرداخت.

شما عزیزان میتوانید برای دریافت مشاوره رایگان با بهترین وکیل ملکی در تهران و همچنین کسب اطلاعات در رابطه با نحوه ورود به سامانه کد یکتا املاک با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

مالیات نقل و انتقال ملک 1402
مالیات نقل و انتقال ملک 1402

مالیات نقل و انتقال ملک 1402

پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک در سال 1402 برعهده مالک و فروشنده ملک می باشد. نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک نیز به این صورت می باشد که شما عزیزان با مراجعه حضوری به دفاتر اسناد رسمی و پرداخت این مالیات، با استفاده از دستگاه های پوز قادر به پرداخت مالیات املاک مورد نظر خود می باشید.

قبل از شروع بررسی مدارک لازم برای پرداخت مالیات ملک و مالیات فروش ملک بهتر است کمی در رابطه با مالیات اطلاعات کسب نماییم، مالیات، یک نوع عوارض مالی می باشد که دولت از اشخاص یا شرکت‌ ها دریافت می‌ کند تا منابع مالی برای تأمین هزینه‌ های عمومی دولت فراهم آورد.

این پول معمولاً از درآمد های افراد و شرکت‌ ها کسر می‌ شود و به منظور تأمین خدمات عمومی مانند زیر ساخت‌ ها، آموزش، بهداشت، امنیت، و سایر امور دولتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. مالیات ها به گونه‌ های مختلفی مثل مالیات درآمدی، مالیات بر ارث، مالیات بر مصرف و مالیات بر املاک تقسیم می‌ شوند و نرخ‌ های مالیات ممکن است متغیر باشند و بر اساس سیاست های مالیاتی دولت تعیین می‌ گردند.

شما عزیزان میتوانید برای استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی با کد ملی و همچنین کسب اطلاعات در رابطه با جدول مالیات حقوق 1402 با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت ترهان تماس بگیرید تا کارشناسان و مشاوران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

مالیات نقل و انتقال ملک 1402 به موجب ماده 59 این قانون، مالکان عین یا صاحبان حق باید در هنگام نقل و انتقال قطعی املاک، علاوه بر پرداخت هزینه انتقال سند ملک نرخ پنج درصد (5%) از ارزش مورد معامله را به عنوان مالیات نقل و انتقال ملک پرداخت کنند.

مالیات فروش ملک
مالیات فروش ملک

مالیات فروش ملک

میزان مالیات تعلق‌ گرفته به نقل ‌و انتقال املاک اداری یا مسکونی و همچنین املاک تجاری فاقد سرقفلی و مالیات فروش ملک، 5 درصد ارزش معامله است. میزان مالیات انتقال ملک تجاری که سرقفلی دارد 2 درصد ارزش معامله را شامل می‌ گردد.

برای مالیات فروش ملک و برای پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک ۱۴۰۲، باید مدارک لازم از جانب خریدار و فروشنده ارائه گردد، مدارک لازم برای پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک و مدارک لازم برای پرداخت مالیات به صورت ذیل می باشند:

  • استعلام دفترخانه
  • کپی اسناد مالکیت
  • کپی گواهی شهرداری
  • کپی شناسنامه خریدار
  • کپی شناسنامه فروشنده
  • کپی کارت ملی خریدار
  • کپی کارت ملی فروشنده
  • کپی صورت مجلس تفکیکی
  • کپی پروانه ساختمان
  • کپی پایان کار ملک
  • نقشه و کروکی محل
  • آدرس دقیق ملک

لازم به ذکر است میزان مالیات حق واگذاری محل و مالیات نقل و انتقال املاک، 2 درصد ارزش معامله در نظر گرفته شده است. به موجب تبصره 2 ماده 59 قانون مالیات مستقیم: “حق واگذاری محل، از نظر این قانون، عبارت است از حق کسب یا پیشه یا حق تصرف محل یا حقوق ناشی از موقعیت ‌تجاری محل‌.”

بنابراین در معاملات نقل و انتقال ملک، صاحب ملک ( فروشنده) عهده دار پرداخت مالیات می باشد. همچنین، برای پرداخت مالیات ارائه تمامی مدارک فوق الذکر الزامی می باشد و خریدار و فروشنده، باید تمامی آنها را دفترخانه اسناد رسمی انتقال سند ارائه نمایند.

پیشنهاد میشود برای محاسبه آنلاین مالیات بر اجاره و همچنین کسب اطلاعات در رابطه با سقف گردش حساب برای مالیات وارد مقالات مربوطه شوید.

مالیات فروش ملک، نوعی مالیات است که اغلب به عنوان مالیات بر انتقال مالکیت یا مالیات بر انتقال ملکیت نیز شناخته می‌شود. این مالیات به مناسبت انتقال ملکیت یک ملک از فرد به فرد دیگر اعمال می‌شود. وقتی یک ملک مثل خانه یا زمین انتقال مالکیت می‌یابد، دولت محلی معمولاً مالیاتی را بر اساس ارزش انتقال ملک تعیین می‌کند و از طرف خریدار یا فروشنده دریافت می‌کند.

مالیات فروش ملک ممکن است بر اساس قیمت ملک، نوع ملک (مثل مسکونی یا تجاری)، و قوانین مالیاتی محلی متغیر باشد. این مالیات معمولاً به عنوان یک درصد از ارزش انتقال ملک محاسبه می‌ شود. مالیات فروش ملک به دولت محلی درآمد می‌ دهد و برای تأمین هزینه‌ های عمومی شهر یا منطقه مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

مالیات انتقال ملک به فرزند

مالیات انتقال ملک به فرزند نیز با توجه به گفته های بالا 5% از ارزش ملک می باشد. لازم به ذکر است چنانچه انتقال ملک به فرزندان در قالب وصیت یا هبه باشد هر چند هبه و وصیت شفاهی یا به موجب سند عادی نیز صحیح می باشد می توان برای ثبت هبه یا وصیت نامه به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و مدارکی از جمله برگه استعلام از اداره ثبت و همچنین مدارک هویتی را ضمن پرداخت هزینه ها به دفترخانه ارائه کرد.

میتوان نتیجه گرفت، مالیات انتقال ملک به دو مقدار می باشد:

میزان مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی و اداری و املاک تجاری بدون سرقفلی : 5 درصد ارزش معامله و میزان مالیات نقل و انتقال املاک تجاری با سرقفلی یا همان مالیات نقل و انتقال ملک تجاری : 2 درصد ارزش معامله.

پرداخت اینترنتی مالیات نقل و انتقال ملک

حال که با مالیات ملک و مقدار درصد مالیات نقل و انتقال ملک آشنا شدید، زمان آن رسیده است که به بررسی چگونگی پرداخت اینترنتی مالیات نقل و انتقال ملک و نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک بپردازیم.

پرداخت اینترنتی مالیات نقل و انتقال ملک بر اساس تبصره 4 ماده 187 قانون مالیات های مستقیم باید به صورت آنی از طریق دفاتر اسناد رسمی صورت گردد. به موجب این ماده قانونی: “سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است امکان دسترسی برخط به سامانه ثبت الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را برای سازمان امور مالیاتی کشور فراهم نماید.”

شما عزیزان میتوانید بعد از محاسبه مالیات در دفتر خانه ها، مودیان مالیاتی، بدون آنکه به سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir مراجعه نمایید، می توانید در همان دفتر خانه اسناد رسمی مالیات نقل و انتقال ملک خود را پرداخت نمایید و دیگر نیاز نیست مودیان مالیاتی، به سازمان امور مالیاتی کشور برای پرداخت اینترنتی مالیات نقل و انتقال ملک مراجعه کنند.

پس میتوان نتیجه گرفت برای پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک، شما میتوایند به نزدیکترین دفتر رسمی مالیاتی خود مراجعه کرده و قادر به پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک باشید.

لازم به ذکر است، چناچه به دنبال کسب اطلاعات در رابطه با هزینه وکیل مالیاتی هستید با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران تماس بگیرید تا مشاوران ما شما عزیزان را راهنمایی نمایند.

محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال ملک
محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال ملک

محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال ملک

در رابطه با نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک و فرمول محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک باید بگوییم در صورتی که فردی بخواهد ملک مسکونی خود را بفروشد و در ازای آن وجه نقد دریافت نماید باید 5% از مبلغ ارزش معاملاتی را به‌عنوان مالیات به دولت پرداخت کند. یعنی اگر یک فرد خانه‌ ای به ارزش 2 میلیارد تومان داشته باشد، موظف به پرداخت 100 میلیون تومان مالیات خواهد شد.

مبلغ سندتعرفه
تا ۱۰ میلیون ریال مقطوع۸۰۰ هزار ریال
تا ۵۰ میلیون ریال نسبت به مازاد ۱۰ میلیون ریال۱۲۰ در هزار
تا ۱۰۰ میلیون ریال نسبت به مازاد ۵۰ میلیون ریال۴۰ در هزار
تا ۲۰۰ میلیون ریال نسبت به مازاد ۱۰۰ میلیون ریال۲۰ در هزار
تا ۵۰۰ میلیون ریال نسبت به مازاد ۲۰۰ میلیون ریال۱۲ در هزار
تا ۱ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۵۰۰ میلیون ریال۶ در هزار
بیش از ۱ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱ میلیون ریال۳ در هزار

با توجه به گفته های بالا میتوان نتیجه گرفت به موجب ماده 59 قانون مالیات ها مالکان عین ( ملک مورد معامله) یا صاحبان حق، باید در هنگام نقل و انتقال قطعی املاک علاوه بر پرداخت هزینه انتقال سند ملک نرخ پنج درصد (5%) از ارزش مورد معامله را به عنوان مالیات نقل و انتقال ملک پرداخت نمایند.

سوالات متداول

مالیات نقل و انتقال املاک بر عهده کیست؟

مالیات نقل و انتقال املاک بر عهده مالک و یا همان فرد فروشنده می باشد. داخل مقاله نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

مالیات نقل و انتقال ملک در سال 1402 چقدر است؟

مالیات نقل و انتقال ملک در سال 1402، 5% از ارزش ملک می باشد.

مالیات نقل و انتقال ملک به فرزند چقدر می باشد؟

مالیات نقل و انتقال ملک به فرزند نیز متناسب با ارزش ملک بوده و تقریبا 4% از آن می باشد.

بیشتر بخوانید

رزرو وقت آنلاین و تلفنی

از مرکز وکالت تهران

آخرین مطالب

------

مشاوره شبانه روزی

02188939832
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدمات وکالت

تیم وکالت تهران از سال 1388 مشغول به فعالیت‌های گوناگون در حوزه حقوقی و قضائی شده است. با داشتن روزانه تعداد زیادی از کاربر یکتا از طریق شبکه حقوقی (وبسایت‌ها) توانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کاربران نیازمند حوزه حقوقی را جذب کنیم. حال مشکلاتی در تمام این سال‌ها مردم را به خود درگیر کرده بود که ما برای آن راه حل ایجاد کردیم.

مسیریابی تا عدالت